handdator

Visa fullständig version : Problem med internetuppkoppling.


Jorgen
2006-07-08, 18:21
Min kära internetuppkoppling dör efter 20 min (det började när värmen kom) "acquring network adress" får jag reda på. Startar jag om datorn så funkar det direkt igen. Telia 8/1 sitter jag på (och hur kul är det att ringa deras support?). Antingen är det modemet, virus på min maskin (avg hittar inget), nätverkskortet (internt) eller telia som strular. Att det skulle vara värmen känns långsökt eftersom det fungerar direkt igen efter omstart.
Vad låter mest troligt?

mini
2006-07-08, 18:22
Att din dator tycker att du behöver koma ut i solen mer?

Jorgen
2006-07-08, 18:24
Att din dator tycker att du behöver koma ut i solen mer?
Not helping.

Pudzianovski
2006-07-08, 18:24
Ring och hör. Annars kan vara nyinstallerade grejer som spökar som vanligt....brandvägg...antivirus osv...

Bonnie
2006-07-08, 18:27
Testa med en annan dator (kompis med bärbar?), är det strul med den också så är det telias grejjer.
Funkar det med nån annan dator så är det din burk du får börja felsöka.

Jet
2006-07-08, 18:28
Min kära internetuppkoppling dör efter 20 min (det började när värmen kom) "acquring network adress" får jag reda på. Startar jag om datorn så funkar det direkt igen. Telia 8/1 sitter jag på (och hur kul är det att ringa deras support?). Antingen är det modemet, virus på min maskin (avg hittar inget), nätverkskortet (internt) eller telia som strular. Att det skulle vara värmen känns långsökt eftersom det fungerar direkt igen efter omstart.
Vad låter mest troligt?

Röstar på Telia, varför skulle några av de andra komponenterna funka 20 min åt ggn hela tiden under en längre period?

Och sen lite OT så är all skit på linjen oftast Telias fel på något sätt :-)

King Grub
2006-07-08, 18:31
hur kul är det att ringa deras support?

Jag har gjort det två gånger, och den supporten var helt suverän. Kan ju prova?

nossralj
2006-07-08, 18:35
Testa med en annan dator (kompis med bärbar?), är det strul med den också så är det telias grejjer.
Funkar det med nån annan dator så är det din burk du får börja felsöka.


Kan ju även vara modemet.. Om han har ett Zyxel som Telia skickar ut till sina kunder så kan det i.a.f vara det som är problemet.. Just Zyxel Prestige modem är kända för att krångla.. Tillgång till ett annat modem Jörgen ?

Edit: Kom på att efter omstart av dator så funkade det.. Hmm.. Har du tillgång till ett annat modem pröva ändå.. Pröva att ändra duplexläge också.. Vild chansning men men :)

King Grub
2006-07-08, 18:38
http://bestsmileys.com/computer1/24.gif

Jorgen
2006-07-08, 18:44
Har inte installerat något nytt på år och dag.

Jupp Zyxel modem är det. Grannen har ett likadant har jag för mig. Får gå in och låna hans och testa med det. Och samtidigt låta han testa med mitt modem.

Jo, jag har ringt till deras support några gånger. Förutom att jag fick vänta i telefonkö runt 40 min varje gång så funkade det rätt bra.

rememberence
2006-07-08, 19:11
Jupp Zyxel modem är det.

zyxelmodem har automatiskt värmeskydd, och slår av när det blir för varmt eller så är det pga tekniska begränsningar

Jorgen
2006-07-08, 19:26
Huh. Tack för infon. :)

Bönne
2006-07-08, 19:32
Lånet av ip't vara kanske i tjugominuter, sedan har en problem att låna på nytt. Uppdatera Windows och ta bort brandvägg, antivirus och dylikt. Se ifall det hjälper.

reinholdsson
2006-07-08, 19:35
Hmm, det går väl inte helt utesluta värmen, har hänt liknande för mig faktiskt, och då var det värmen (satte en extern fläkt som kylde vilket avhjälpte problemet). Och det visade sig med att den "tappade" nätverksadressen.

Jorgen
2006-07-08, 19:38
Hmm, det går väl inte helt utesluta värmen, har hänt liknande för mig faktiskt, och då var det värmen (satte en extern fläkt som kylde vilket avhjälpte problemet). Och det visade sig med att den "tappade" nätverksadressen.
Men om det skulle vara värmen så tycker jag att det är lite lustigt att det funkar direkt efter uppstart och i 20 min varje gång. Så mycket kyla hinner datorn inte att få under dom sekunderna som en omstart tar.
Även om jag i början även misstänkte värmen. Jag har blivit lite mer tveksam dock.

internethjälten
2006-07-08, 19:38
Jag hade ett liknande problem när jag ställde routern
under modemet, laddade som fan med vad det kunde
vara och en god vän sa kort och gött : värmen.

Ställde dem jämte varandra och sen dess har det funkat !

mvh
nicke

Jorgen
2006-07-08, 19:40
Hmm, jag lägger en massa is på modemet så det håller kylan? :D

Får testa med en lite mer innovativ placering av modemet så det får bättre kylning.

reinholdsson
2006-07-08, 19:41
Hmm, jag lägger en massa is på modemet så det håller kylan? :D
Hehe pröva det så behöver du troligtvis inte bekymra dig för att det fungerar i 20 minuter sen :D

Xforce
2006-07-08, 19:49
Hm..

När du säger att det fungerar efter att du startar om datorn.. är det bara datorn du startar om? (antar att det är båda)

Hursomhelst så låter det som en typisk ominställning av "hålla igång internetuppkopplingen" om det är EXAKT 20 minuter.. *popcorn* Hade det varit värme så skulle det väl ha tagit kortare och kortare tid, efter varje omstart i och med den lilla kylningen vid omstarten.. ?

Jorgen
2006-07-08, 19:51
Jag startar bara om datorn, inte modemet.
Hurvida tiden är exakt 20 min vet jag inte, jag har inte klockat.
Det är min tanke också. Så mycket kallare blir det inte av en omstart tycker jag.

Starkar
2006-07-08, 19:52
Vad är det för model på modemet?
Är det ett modem, eller modem/router?
Har du brandvägg installerad?
Har du testat reseta modemet?

Jorgen
2006-07-08, 19:55
Zyxel Prestige 600 Series.
Endast modem.
Ja, mjukvarubrandvägg. Sygate Personal Firewall Pro.
Inte på den senaste tiden nej.

Piranha
2006-07-08, 20:14
Kolla att filtret ( linjesplittern ) inte blir för varm , alt flytta eländet så de får lite luft kring sig.

Förr var det så iaf att filtrena blev rätt varma.