handdator

Visa fullständig version : Proteiner innan läggdags???


Sirtobbe
2002-12-25, 20:40
Hej vet någon nåt bra protien pulver innan läggdags? Vassle är väl inte direkt idealet innan läggdags eller? Kasein är väl bättre?? Funkar protec?

Team 666
2002-12-25, 20:56
Ja, protec är smarrig och bra innan sovdags, selfs dito är inte så dumt heller, en burk tonfisk eller lättkesella funkar oxå.

mvh,,

Petrus
2002-12-26, 10:04
Jag rekomenderar en blandning av vassle, ägg och kasein innan läggdags. Ett jämt upptag av aminosyrorna under lång tid.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2002-12-26, 14:28
Om man tittar på PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) så ligger den proportion som finns i Protec väldigt bra till - faktiskt bättre än rent vassleprotein. Det betyder att du har ett mönster av aminosyror i Protec som stämmer väl överens med kroppens behov. Om man därtill ser på att kaseinet tar upp långsamt under många timmar så kan man nog tänka sig att Protec funkar väldigt bra just innan läggdags. Det är dock svårt att säga om skillnaden mellan ett "snabbt" och ett "långsamt" protein i verkligheten gör så stor skillnad.

Mvh
Henrik

gleipner
2002-12-29, 02:19
Sitter vid denna okristliga tidpunkt och dricker min snålprotec med vatten:bow:

>eiselt

Varför måste konsistensen tjockna så oerhört?
Är ju lite godare om man tar den direkt,innan den hunnit tjockna,vad missar man eg?

mvh/

EiseltUK
2002-12-29, 17:36
Originally posted by gleipner
Sitter vid denna okristliga tidpunkt och dricker min snålprotec med vatten:bow:

>eiselt

Varför måste konsistensen tjockna så oerhört?
Är ju lite godare om man tar den direkt,innan den hunnit tjockna,vad missar man eg?

mvh/

Konsistensen beror på kaseinerna som sväller upp i kontakt med vatten. Det krävs mer vatten för Protec än t ex vassleproteiner. Jag brukar själv skaka den och svepa den direkt.

Mvh
Henrik

Sirtobbe
2002-12-30, 20:26
Hmm jag köpte det gamla Protec nu och märker att det är väldigt svårblandat?? Har försökt skaka det mycket, skakat det lite, rört, mixat MEN inget funkar. Det klumpar sig och skumar bara. Kan detta bero på jordgubbssmaken eller? Jag köpte nämligen Protec vanilj förrut och den krånglar itne lika mycket inte. Kan åldern påverka? Pulvret går ut 2004 men har säkert stått länge i affären!

EiseltUK
2002-12-31, 15:32
Var noga med att blanda i shaker. Häll först i vatten 3-4 dl och sedan pulvret. Skaka i några sekunder och sedan ska det vara klart.

Mvh
Henrik

Sirtobbe
2002-12-31, 16:09
Då måste mitt PROTEC vara gammalt för det klumpar hur man än gör. Sen är det klumpar i hinken också. Kan detta påverka KVALITEN????