handdator

Visa fullständig version : Återkallat körkort


Angel
2006-07-07, 22:15
som straff på rattnykterhet står det att det är återkallning av körkortet på upp till 1år som gäller. Betyder det att ma får tillbaka körkortet efter ett år eller att man får ta om det på nytt om 1år?

Nitrometan
2006-07-07, 22:19
rattnykterhet - att köra bil nykter?

Nitrometan
2006-07-07, 22:20
Tror länsstyrelsen bestämmer straffets längd (återkallningen) i varje enskilt fall.

Står det inte upp till ett år?

bladhet
2006-07-07, 22:21
som straff på rattnykterhet står det att det är återkallning av körkortet på upp till 1år som gäller. Betyder det att ma får tillbaka körkortet efter ett år eller att man får ta om det på nytt om 1år?


Hoppas människan aldrig mer får sätta och köra en bil igen.

Empe
2006-07-07, 22:22
Tror länsstyrelsen bestämmer straffets längd (återkallningen) i varje enskilt fall.

Står det inte upp till ett år?


Joo det gör det, det skrev hon ju också :)

Angel
2006-07-07, 22:23
Jo jag menade onykterhet.

Nitrometan: Läs frågan igen..

Devoid
2006-07-07, 22:25
"Är återkallelsetiden längre än tolv månader måste den dömde göra om körkortsprovet."

Källa, http://www.madd.se/default.aspx?FolderID=b6c9f8c3-719b-4efa-9ef4-9e0721a06f6a

Detta borde ju betyda att om man är av med kortet 12 månader eller mindre så behöver man inte ta om det igen.

Bartman
2006-07-07, 22:26
som straff på rattnykterhet står det att det är återkallning av körkortet på upp till 1år som gäller. Betyder det att ma får tillbaka körkortet efter ett år eller att man får ta om det på nytt om 1år?
Om jag inte mins fel så får man tillbaka körkortet om man blir av med det upp till 1 år, däremot om man blir av med det mer än 1 år så får man ta om det igen.

Edit: sen som vanligt

Angel
2006-07-07, 22:28
Det är inte ja som varit ute och vispat med kärran om nån trodde det.


Det var en kompis kompis typ som hade kört med 0,22 promille, precis över gränsen. Men ja är ju jävligt emot att sätta sig i en bil alls om man har druckit så ja hoppades nästan att han skulle få ta om körkortet för då kanske han e lite räddare om det..(för o inte tala om medmänniskor)...

Hades
2006-07-07, 22:53
Många som fördömer folk som åker dit för rattonykterhet har själva kört onyktra utan att veta om det, dagen efter att de har druckit.

Jense
2006-07-07, 23:58
man får inte tillbaka kortet utan det får man göra om på sin bilskola

He-man
2006-07-08, 00:38
Såhär är det. Om du nyligen tagit körkortet och prövotiden inte löpt ut ännu (då jag tog var prövotiden 2 år, vet inte om den är fem nu?) vid tillfället för rattonykterheten är man tvungen att ta om körkortet oavsett hur lång tid du blir av med det. Om man däremot klarat prövotiden och blir av med körkortet x antal månader utan att det överskrider 12 månader får man tillbaka det. Om man däremot blir av med körkortet längre än 12 månader blir man tvungen att ta om det oavset hur länge du haft körkortet och prövotiden redan löpt ut.

Yes
2006-07-08, 01:33
S(då jag tog var prövotiden 2 år, vet inte om den är fem nu?)
Allt snack om 5 år är bara en seglivad myt som ständigt återkommer. Glöm det snacket tills de säger något om det på nyheterna.

Bronkitkorv
2006-07-08, 05:34
Det är inte ja som varit ute och vispat med kärran om nån trodde det.


Det var en kompis kompis typ som hade kört med 0,22 promille, precis över gränsen. Men ja är ju jävligt emot att sätta sig i en bil alls om man har druckit så ja hoppades nästan att han skulle få ta om körkortet för då kanske han e lite räddare om det..(för o inte tala om medmänniskor)...
Då skulle jag tippa att hon/han blir av med det i tre månader, femtusen i böter minst och så får hon antagligen lämna leverprover. Ganska hårt straff ändå ! Är det prövotid på körkortet så får hon ta om det inte annars.

Trekker
2006-07-08, 07:38
Allt snack om 5 år är bara en seglivad myt som ständigt återkommer. Glöm det snacket tills de säger något om det på nyheterna.

Helt rätt, det är fortfarande två år. = Körkortslagen 3kap 18§

Krokodil
2006-07-08, 08:02
Vad händer om man som jag har flera behörigheter, måste man ta om alla om det blir mer än 12 mån?

Bronkitkorv
2006-07-08, 08:06
Vad händer om man som jag har flera behörigheter, måste man ta om alla om det blir mer än 12 mån?
Ja men du behöver bara ta för exempelvis lastbil så följer bil och lätt lastbil med... jag är inte helt säker men jag tror mej ha läst det någonstans.

Trekker
2006-07-08, 08:14
Ja men du behöver bara ta för exempelvis lastbil så följer bil och lätt lastbil med... jag är inte helt säker men jag tror mej ha läst det någonstans.

Har du haft någon körkortskombination, kan man utfärda körkort med lägre behörighet samtidigt. Dvs BC-BD-BCD, räcker det att köra upp för det sista körkortet.

Krokodil
2006-07-08, 08:17
Har du haft någon körkortskombination, kan man utfärda körkort med lägre behörighet samtidigt. Dvs BC-BD-BCD, räcker det att köra upp för det sista körkortet.
Om man har A+B måste man alltså köra upp för båda?

Trekker
2006-07-08, 08:20
Om man har A+B måste man alltså köra upp för båda?

Ja, alla scenarion utan just det står med i körkortslagen. Så det måste du nog.

Garnax
2006-07-08, 10:19
Om du dricker 10 starköl under en lördagkväll utan avbrott* och tar din sista klunk klockan 02:00 så är du redo att köra bil vid 14:00 på MÅNDAG

*Du slutar inte dricka utan dricker löpande dina 10 öl, du dricker upp
den du har och några minuter senare så beställer du nästa och
sippar vidare.

He-man
2006-07-08, 11:53
Om du dricker 10 starköl under en lördagkväll utan avbrott* och tar din sista klunk klockan 02:00 så är du redo att köra bil vid 14:00 på MÅNDAG

*Du slutar inte dricka utan dricker löpande dina 10 öl, du dricker upp
den du har och några minuter senare så beställer du nästa och
sippar vidare.
Nog för att man kan räkna ut ungefärligt när alkoholen borde gått ur kroppen, men det ändå helt individuellt från person till person, hur mycket man väger, kön, hur mycket vätska man har i kroppen innan, dagsform osv. Det går aldrig att säga säkert på klockslaget, det är bara riktlinjer som man kan ha om man vill räkna ut. Generellt säger man väll att man förbränner ca 2 cl starksprit i timmen, men det är som sagt individuellt också, plus att man förbränner olika snabbt från gång till gång eftersom dagsformen spelar in.

Fettecke
2006-07-08, 11:57
Om du dricker 10 starköl under en lördagkväll utan avbrott* och tar din sista klunk klockan 02:00 så är du redo att köra bil vid 14:00 på MÅNDAG

*Du slutar inte dricka utan dricker löpande dina 10 öl, du dricker upp
den du har och några minuter senare så beställer du nästa och
sippar vidare.

vilken tid är man som fullast efter kl. 02.00 då?
det är lika lätt att svara på som att säga att kl. 14.00 får du köra bil på måndag. allt är relativt. trodde folk lärde ut de på körskolan ?

finns många scinarion som kan utspela sig som gör en färare olämplig bakom ratten efter en redig kväll, även om han/hon anses som "nykter" i ett blåstest... så man kan ändå torska på att man är olämplig förare vid det tillfället...

He-man
2006-07-08, 12:06
finns många scinarion som kan utspela sig som gör en färare olämplig bakom ratten efter en redig kväll, även om han/hon anses som "nykter" i ett blåstest... så man kan ändå torska på att man är olämplig förare vid det tillfället...
Jag instämmer helt. Jag krachade rakt in i en rondell dagen efter jag varit ute och supit, fick blåsa direkt efter, iom att polisen var där 5 min senare och jag hade ingen alkohol i blodet.

(Däremot kan jag inte skylla på att jag varit ute och druckit dagen innan eftersom jag var ung, dum och barnslig nog att streetraca med en annan bil och började bromsa först 50-60 m innan rondellen i ca 150km/h *screwy* :em: )

Bartman
2006-07-08, 12:17
Jobbarkompisen berättade att en kompis till honom hade åktdit för ratt fyllla, han hade 0,8 promille kl 16 dagen efter. Tar som sagt längre tid än man tror innan man är nykter igen efter en fylla.

IfK
2006-07-08, 12:52
rattnykterhet - att köra bil nykter?

Hahaha. Överjävligt roligt!

Cilia
2006-07-08, 15:43
Om du dricker 10 starköl under en lördagkväll utan avbrott* och tar din sista klunk klockan 02:00 så är du redo att köra bil vid 14:00 på MÅNDAG

*Du slutar inte dricka utan dricker löpande dina 10 öl, du dricker upp
den du har och några minuter senare så beställer du nästa och
sippar vidare.
jäklar, då skulle jag nog inte ha kört hem midsommardagsnatten.
Var nog inte körbar förrens kring 18 på söndagskvällen med ditt resonemang. Det var en tankeställare.

Noodles
2006-07-08, 23:24
Jag är alltid väldigt försiktig och ser till att inte köra alls dagen efter. Som tur är har jag kompisar som resonerar likadant. Hade inte varit kul att behöva stoppa bekanta i onyktert tillstånd. Jag hade däremot gjort det utan tvekan. Rattonykterhet är ett problem som begås av egostiska, oansvariga idioter. Det är min lilla åsikt.

Garnax
2006-07-09, 05:58
Nog för att man kan räkna ut ungefärligt när alkoholen borde gått ur kroppen, men det ändå helt individuellt från person till person, hur mycket man väger, kön, hur mycket vätska man har i kroppen innan, dagsform osv. Det går aldrig att säga säkert på klockslaget, det är bara riktlinjer som man kan ha om man vill räkna ut. Generellt säger man väll att man förbränner ca 2 cl starksprit i timmen, men det är som sagt individuellt också, plus att man förbränner olika snabbt från gång till gång eftersom dagsformen spelar in.

Jag antog att alla skulle förstå att det inte var en på minuten exakt
framställning för alla personer i världen.

Men uträkningen är på ett genomsnitt för en normalstor frisk man

Bronkitkorv
2006-07-09, 09:44
Har du haft någon körkortskombination, kan man utfärda körkort med lägre behörighet samtidigt. Dvs BC-BD-BCD, räcker det att köra upp för det sista körkortet.
Det var väl det jag sa eller :confused:

Bronkitkorv
2006-07-09, 09:49
Jobbarkompisen berättade att en kompis till honom hade åktdit för ratt fyllla, han hade 0,8 promille kl 16 dagen efter. Tar som sagt längre tid än man tror innan man är nykter igen efter en fylla.
Såna historier är alltid från en kompis kompis.. Men en jag känner drack en halv kvarting på kvällen och lite lättöl morgonen efter, sen sätter han sej och kör och han hade 0,35 promille. Till saken hör ju att man aldrig riktigt vet om folk har tagit sej en återställare dagen efter..
Hur som helst är det bäst att inte köra alls dagen efter om man varit full kvällen innan, om man var salongsberusad bara så kan man ju vänta till kvällen typ.

Fartman
2006-07-09, 13:00
jäklar, då skulle jag nog inte ha kört hem midsommardagsnatten.
Var nog inte körbar förrens kring 18 på söndagskvällen med ditt resonemang. Det var en tankeställare.

Tankeställare ja, fan jag har blivit stoppad av polisen kring 18 en lördag efter att jag söp hårt på fredagen. Fick av någon märklig anledning inte blåsa, undrar om jag hade en djävulsk tur...

mACKANNN
2006-07-09, 13:14
De lättaste måste vell ändå vara att köpa en såndär blåsmojäng att ha hemma vid just dagen-efter tillfällen. Det finns ju för hemma bruk, så slipper man hålla på att räkna på ett ungefär. Sen så kan dom vell inte vara så överdrivet dyra heller, eller?!

He-man
2006-07-09, 14:32
De lättaste måste vell ändå vara att köpa en såndär blåsmojäng att ha hemma vid just dagen-efter tillfällen. Det finns ju för hemma bruk, så slipper man hålla på att räkna på ett ungefär. Sen så kan dom vell inte vara så överdrivet dyra heller, eller?!
Jo vist kan väll det vara en bra idé, däremot är inte alla lika pålitliga, men det går väll att ta reda på vilka som är godkända osv, även om man kan få räkna med en viss felmarginal även på dem. (man vill väll inte lägga pengar på lika dyr utrustning som polisen använder)

mACKANNN
2006-07-09, 20:50
Jo vist kan väll det vara en bra idé, däremot är inte alla lika pålitliga, men det går väll att ta reda på vilka som är godkända osv, även om man kan få räkna med en viss felmarginal även på dem. (man vill väll inte lägga pengar på lika dyr utrustning som polisen använder)

Nej de känns nog ganska onödigt att ha polisens grejjer, men jag är ganska säker på att de finns relativt bra shit till överkommligt pris.
Hur som hellst är de säkrare än att hålla på att räkna osv.


....men de är ju min åsikt :D

He-man
2006-07-09, 21:01
Nej de känns nog ganska onödigt att ha polisens grejjer, men jag är ganska säker på att de finns relativt bra shit till överkommligt pris.
Hur som hellst är de säkrare än att hålla på att räkna osv.
Ja absolut, ska man räkna bör man i så fall ta till några timmar extra för att vara på den säkra sidan. Som tumregel brukar man ju säga att man inte ska köra förän på kvällen om man varit ordentligt berusad kvällen innan.

Fatalist
2006-07-09, 21:19
Då skulle jag tippa att hon/han blir av med det i tre månader, femtusen i böter minst och så får hon antagligen lämna leverprover. Ganska hårt straff ändå ! Är det prövotid på körkortet så får hon ta om det inte annars.

Hårt straff? Det är upp till var och en att kontrollera om man är nykter nog att köra bil, är man osäker köper man en alkoholtestare för 300 kronor!

Det finns ingen ursäkt för att köra rattfull. Bara ta kortet och behåll det.

reinholdsson
2006-07-09, 21:22
Hårt straff? Det är upp till var och en att kontrollera om man är nykter nog att köra bil, är man osäker köper man en alkoholtestare för 300 kronor!

Det finns ingen ursäkt för att köra rattfull. Bara ta kortet och behåll det.

plus ett.

babbett
2006-07-10, 20:04
De lättaste måste vell ändå vara att köpa en såndär blåsmojäng att ha hemma vid just dagen-efter tillfällen. Det finns ju för hemma bruk, så slipper man hålla på att räkna på ett ungefär. Sen så kan dom vell inte vara så överdrivet dyra heller, eller?!


Som någon skrev....dom billiga är inte alltid så pålitliga. Jag har provat några olika varianter genom jobbet...nu använder vi enbart en dyrare apparat som är godkänd som bevis vid tex. rättegång.