handdator

Visa fullständig version : Vid vilken ålder är det försent att börja lära sig saker ordentligt?


Nejv
2006-07-07, 13:04
Tja alltså hamnade i en diskussion med min farsa som handlade om att han tycker att det är försent att börja lära sig nya saker vid en viss ålder.

Jag tycker framförallt att den inställningen suger men jag kan ju förstå att det inte är så lätt att lära sig nya saker när det handlar om motorik osv när man är lite äldre.

Ivf, vid vilken ålder skulle ni tro att kurvan börjar gå neråt? Jag menar alltså om man t.ex. skulle börja åka snowboard, rullskridskor, skateboard, börja breakdanca, börja på någon ny sport. Något sånt?

jwzrd
2006-07-07, 13:07
Det intressanta ligger väl i om man vill bli bra på det eller nöjer sig med att ha kul. Det "enda" som begränsar är ju kroppens förutsättningar och träningstålighet typ, det finns 25:åringar som är i så dåligt fysiskt trim att dom inte klarat av saker som min farfar fixar.

Nejv
2006-07-07, 13:09
Ja okej men det gäller att bli bra på det!

Edit: Min farsas inställning baserar sig på att inlärningsförmågan är bättre eller något, när man är ung.

jwzrd
2006-07-07, 13:12
Ja okej men det gäller att bli bra på det!

Edit: Min farsas inställning baserar sig på att inlärningsförmågan är bättre eller något, när man är ung.

Jag har läst undersökningar på det där och jag har FÖR mig att det som gjorde störst skillnad var attityden till att kunna lära sig något nytt. Personligen tycker jag att attityden: "amagad, jag vågar inte prova så jag skyller på åldern" suger. Ffs, kör i vind!

Nejv
2006-07-07, 13:14
Jag har läst undersökningar på det där och jag har FÖR mig att det som gjorde störst skillnad var attityden till att kunna lära sig något nytt. Personligen tycker jag att attityden: "amagad, jag vågar inte prova så jag skyller på åldern" suger. Ffs, kör i vind!

Ja precis, jag tänker också så. Det är attityden som räknas.

jwzrd
2006-07-07, 13:21
Ja precis, jag tänker också så. Det är attityden som räknas.

Ja för tusan!

boinnk
2006-07-07, 13:29
Läste, eller hörde, en artikel om hur man håller hjärnan igång längre. Att lära sig nya saker är toppen, nu hittade jag inte den "nya" artikeln jag tänkte på så jag länkar till en äldre i samma ämne.
Bli inte avskräckta av aftonbladet den här gången nu, jag tror iallafall på det där. Lite lustigt att "bygga" hjärnan också, köra annorlunda övningar för att utvecklas maximalt! *flex*

http://www.aftonbladet.se/halsa/0006/10/hjarna.html

Dav0d
2006-07-07, 13:32
Som sagt bevisat att attityden spelar mest roll. Dock har inte källa till det.

Cerberus
2006-07-07, 15:10
när man är hjärndöd för all framtid, då är det för sent. Tills dess är det bara att rocka på! Allt handlar om inställningen, de flesta lever i sin "låda" där de känner sig trygga och vill inte ta ett steg utanför den och pröva något nytt.

scythe
2006-07-07, 15:11
Ja för tusan!
Ingen anledning att bli ful i mun!



För övrigt håller jag med.

Versus
2006-07-07, 15:50
Tråkiga saker lär man sig för en kort stund, tex prov, sedan har man glömt av skiten dagen efter.
Roliga grejor sitter i länge. Det är väl som minnen.

Men tex så tror jag att jag som 18 åring har inte mycket, lite kanske men inte mycket lättare att lära mig cykla tex enhjuling än vad en 60 årig frisk människa har.

Antosh
2006-07-07, 15:51
när man är hjärndöd för all framtid, då är det för sent. Tills dess är det bara att rocka på! Allt handlar om inställningen, de flesta lever i sin "låda" där de känner sig trygga och vill inte ta ett steg utanför den och pröva något nytt.

kunde inte sagt de bättre själv :thumbup:

Lyset
2006-07-07, 16:09
Jag skulle vilja hävda att det är för sent att börja lära sig saker ordentligt ganska tidigt. Det är klart att man till exempel (givet att man har talang) kan bli en skaplig squash- eller badmintonspelare även om man börjar i vuxen ålder. Men om man skall förvärva en helt ren teknik i en mer komplicerad verksamhet är det min fasta övertygelse att man måste börja i unga år. I alla fall innan man fyller femton.

Sonny
2006-07-07, 16:20
Ingen anledning att bli ful i mun!:laugh: :laugh:

För övrigt säger jag också att det är inställningen som avgör, min farsa bestämde sig för att testa snowboard vid 36års ålder. Andra åket bröt han handleden :D

High1ander
2006-07-07, 22:34
Självklart så är det nog vissa/mesta saker "bäst" att lära sig som ung. Men man kan ju lära sig saker hela livet. Det jag vet med "minnet" är att det ska börja blir sämre redan vid 25 år.

Empe
2006-07-07, 23:19
Självklart så är det nog vissa/mesta saker "bäst" att lära sig som ung. Men man kan ju lära sig saker hela livet. Det jag vet med "minnet" är att det ska börja blir sämre redan vid 25 år.
VA!? Undrar hur mitt minne kommer vara vid 25 då? :smash:

High1ander
2006-07-07, 23:48
VA!? Undrar hur mitt minne kommer vara vid 25 då? :smash:
men det tar ju lång lång lång tid tills det blir "dåligt"... ungefär som allt annat blir sämre typ sexlust (kille)...

dynamo
2006-07-08, 00:21
Det jag vet med "minnet" är att det ska börja blir sämre redan vid 25 år.

Verkar vara många som glömmer att de fyllde 29 år förra året och de tre åren innan dess.