handdator

Visa fullständig version : ska surkärringen ringa och anmäla?


Cilia
2006-07-07, 12:14
Ni vet ju redan sedan tidigare att jag är Kolos surkärring så det behöver ni inte kommentera.

Men just nu sitter jag i ett icke luftkonditionerat kontorsrum med massor av fönsterrutor. Resultatet blir att det är varmt och svårt att tänka. För att få lite cirkulation har jag fönstren öppna. Fönstrena vetter mot Drottninggatan.

Nu har det ställt sig ett par killar (låter det som) precis nedanför mitt fönster och spelar elgittar, trummor och något mer. Jag håller på att bli tokig/tokigare.

Frågan
ska jag ringa polisens tillståndsenhet och fråga om dom har tillstånd och annars köra iväg dom?
(antar att dom med största sannolikhet inte har tillstånd)

Eller ska jag sitta här och bara uthärda ljudet/oljudet och låta barnen leka?

tossefar
2006-07-07, 12:15
Har du en hink? En vattenkran? Work your magic.

Kwon
2006-07-07, 12:16
Två frågor som måste besvaras för att kunna ge råd på bästa sätt.

1. Är det Aprotte som spelar?

2. Har du en backup-kärring med dig? :D

Cilia
2006-07-07, 12:16
Har du en hink? En vattenkran? Work your magic.
har tidigare sommrar funderat på att kasta ner blomkrukor.
Vatten har jag också funderat över men det är inte så lätt att träffa.
Sen är jag lat och låter gärna andra göra jobbet, dvs polisen i det här fallet

Cilia
2006-07-07, 12:18
1. Är det Aprotte som spelar?
not a clue

2. Har du en backup-kärring med dig? :D
näpp, jag är ensamseglare

Pudzianovski
2006-07-07, 12:20
Säg till dom att du hoppas de har tillstånd för du har precis ringt polisen för att du störs av deras framträdande. Byter de inte plats då så får du väl helt enkelt ringa polisen.

Kwon
2006-07-07, 12:21
not a clue

näpp, jag är ensamseglare

Följdfråga , vad tyckte du om denna?

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,853332,00.html

HAde du ställt upp? :)

Cilia
2006-07-07, 12:21
Säg till dom att du hoppas de har tillstånd för du har precis ringt polisen för att du störs av deras framträdande. Byter de inte plats då så får du väl helt enkelt ringa polisen.
bra förslag men för högt upp.
tro inte att det på ngt sätt minskar ljudvolymen, vet inte hur det där funkar men gatan är som en megafon

Cilia
2006-07-07, 12:24
Följdfråga , vad tyckte du om denna?

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,853332,00.html

HAde du ställt upp? :)
självklart inte, jag skyr kameran.

Kwon
2006-07-07, 12:34
självklart inte, jag skyr kameran.

Ok, då tycker jag du skall be dom flytta på sig alt vattenhinken.

Säg att du ringer men ge dom en chans att flytta på sig.

Tricklev
2006-07-07, 12:34
Du kan ju börja med att fråga ganska trevligt om dom kan flytta på sig, om dom inte flyttar på sig, polisen alt vattenhinken.

Officer
2006-07-07, 12:35
Två frågor som måste besvaras för att kunna ge råd på bästa sätt.

1. Är det Aprotte som spelar?

2. Har du en backup-kärring med dig? :D



Hahahhaha jag är ingen gatumusikant Kwon jag spelar bara inför den riktiga publiken - Kolo :laugh:

Cilia
2006-07-07, 12:37
Du kan ju börja med att fråga ganska trevligt om dom kan flytta på sig, om dom inte flyttar på sig, polisen alt vattenhinken.
det funkar inte riktigt så.
dessutom är det 7 trappor ner.
mina kollegor har tagit till hjälpen för att föra bort andra tidigare när dom fick tuppjuck och personerna runt omkring har inte direkt förståelse för att man störs. Jag väljer vad jag utsätter mig för

Kwon
2006-07-07, 12:39
Är det alltså samma problematiska gatumusikanter som tidigare?

De som får tuppjuck?

Om inte, ge dom en chans (hota med att du ringer till köpps).

Cilia
2006-07-07, 12:48
Är det alltså samma problematiska gatumusikanter som tidigare?

De som får tuppjuck?

Om inte, ge dom en chans (hota med att du ringer till köpps).
samma? vet inte men det var några liknande förra sommaren. Lilla tanten från estland som spelar blockflöjt kan jag stå ut med men det här.

Jag är helt enkelt för trött för att gå ner och prata med dom och få en konfrontation. Antingen står jag ut eller så ringer jag polisen.

Jag vill ju inte verka snäll heller och förlora min surkärringimage

Kwon
2006-07-07, 12:50
samma? vet inte men det var några liknande förra sommaren. Lilla tanten från estland som spelar blockflöjt kan jag stå ut med men det här.

Jag är helt enkelt för trött för att gå ner och prata med dom och få en konfrontation. Antingen står jag ut eller så ringer jag polisen.

Jag vill ju inte verka snäll heller och förlora min surkärringimage

Nej, alltså du öppnar fönstret och SKRIKER ner till dom med hot om polis, dvs DETTA ÄR INTE ETT SKÄMT! PALLRA ER HÄRIFRÅN INOM SI OCH SÅ ANNARS RINGER JAG POLISEN!

THIS IS MY LAST WARNING!

Gå inte ner och konfrontera, då får du en gitarr i skallen.

petersson
2006-07-07, 12:54
Ni vet ju redan sedan tidigare att jag är Kolos surkärring så det behöver ni inte kommentera.

Men just nu sitter jag i ett icke luftkonditionerat kontorsrum med massor av fönsterrutor. Resultatet blir att det är varmt och svårt att tänka. För att få lite cirkulation har jag fönstren öppna. Fönstrena vetter mot Drottninggatan.

Nu har det ställt sig ett par killar (låter det som) precis nedanför mitt fönster och spelar elgittar, trummor och något mer. Jag håller på att bli tokig/tokigare.

Frågan
ska jag ringa polisens tillståndsenhet och fråga om dom har tillstånd och annars köra iväg dom?
(antar att dom med största sannolikhet inte har tillstånd)

Eller ska jag sitta här och bara uthärda ljudet/oljudet och låta barnen leka?

Kan du inte ringa facket angående ditt varma kontor istället? :)

Cilia
2006-07-07, 12:55
Kan du inte ringa facket angående ditt varma kontor istället? :)
bra idé
sen låter det även om jag har fönstret stängt, inte lika mycket men tillräckligt.
Dom har ju förstärkare med sig dom små asen.

Sen funkar det inte riktigt så att jag kan ringa facket men det är en annan historia.



KWON - men det är ju tyvärr så att tjejer som skriker bara blir hysteriska och inte tagna på allvar. Sånt lär man sig ganska snabbt som tjej

petersson
2006-07-07, 12:59
bra idé
sen låter det även om jag har fönstret stängt, inte lika mycket men tillräckligt.
Dom har ju förstärkare med sig dom små asen.

Sen funkar det inte riktigt så att jag kan ringa facket men det är en annan historia.



KWON - men det är ju tyvärr så att tjejer som skriker bara blir hysteriska och inte tagna på allvar. Sånt lär man sig ganska snabbt som tjej

Hmm.. Vattenballonger kan du ju kasta ner. Eller störa deras förstärkare med nån manick kanske?

Piranha
2006-07-07, 13:01
Låter som ett uppdrag för vår gnällige superhjälte



www.call-jwzrd.com

Yes
2006-07-07, 13:02
Är jag vuxen och tråkig om jag föreslår att du först ber dem snällt att gå någon annanstans, eftersom du störs av oljudet?

Sorry, var inte meningen. Ställ dig och kissa på dem!

Nitrometan
2006-07-07, 13:07
Sorry, var inte meningen. Ställ dig och kissa på dem!
I kombination med ett av förslagen ovan.
En kissballong!

Cilia
2006-07-07, 13:08
Pipphi var är han när man som bäst behöver honom?


Är jag vuxen och tråkig om jag föreslår att du först ber dem snällt att gå någon annanstans, eftersom du störs av oljudet?
har redan svarat på det

Trance
2006-07-07, 13:12
KWON - men det är ju tyvärr så att tjejer som skriker bara blir hysteriska och inte tagna på allvar. Sånt lär man sig ganska snabbt som tjej

Heh, du kanske bara inte har pondus och upplevs som gnällig istället. Mor min blir rätt snabbt tagen på allvar när hon ryter till.

Fast lättare att skylla på kön antar jag..

Diana
2006-07-07, 14:31
Precis va ja tänkte, KASTA NÅT PÅ DOM! :D med 'nåt' menar jag låt fantasin flöda...

stahlberg
2006-07-07, 14:56
Hade du ringt polisen direkt hade du kanske varit befriqad från oljudet nu.

Ring polisen. Det är om de HAR tillstånd som det är dags för kissballonger, blomkrukor och annat att dimpa ner.

jwzrd
2006-07-07, 14:59
Hade du ringt polisen direkt hade du kanske varit befriqad från oljudet nu.

Ring polisen. Det är om de HAR tillstånd som det är dags för kissballonger, blomkrukor och annat att dimpa ner.

Pratar vi om gummiballonger fyllda med urin nu eller förhudskonster? Viktig kunskap i sammanhanget!

Pellefant
2006-07-07, 15:05
Förslag om det händer fler dagar och du inte får bort dem, får ju hoppas de varierar sina spelningsplatser.

Lyssna på någon musik du gillar med hörlurar. :)

Stäng fönstren och fixa en liten bordsfläkt, de ger mer svala än man tror.

Cilia
2006-07-07, 15:27
Förslag om det händer fler dagar och du inte får bort dem, får ju hoppas de varierar sina spelningsplatser.
vet inte om du har gått på Drottninggatan någon gång särskilt under sommaren. Det är konstant gatumusikanter överallt. Det går inte att hoppas på att dom ska välja en annan plats för då är indianerna där eller någon annan. Värst är panflöjterna. Min chef och jag funderar på att bearbeta regeringen så att dom stoppas i tullen med samma påföljd som att föra in knark. Alltså konstant plåga men ibland blir det värre än annars

Lyssna på någon musik du gillar med hörlurar. :)

jag har inte den typen av jobb så jag kan isolera mig ifrån yttervärlden.

Stäng fönstren och fixa en liten bordsfläkt, de ger mer svala än man tror.
musiken hörs igenom fönstren. Det blir något bättre men till slut sitter jag där och är oerhört irriterad utan att förstå vad tills jag kommer ihåg att jag har hört samma låt 100 ggr spelandes på den jäkla panflöjten. Det borrar sig in i själen.


Nu är jag hemma.
men plågan fortsätter på måndag.
jag får väl starta en röd linje till polisen. dom kommer att älska mig.

Nitrometan
2006-07-07, 15:33
Vad du gnäller. Du har fått flera förslag på vad du kan göra.

Du orkar inte ens ringa polisen.

Men gnälla här på kolo går bra.

jag får väl starta en röd linje till polisen. dom kommer att älska mig.
11414 - numret till polisen i icke-akuta lägen.
112 - numret till polisen i akuta lägen.

Bestäm själv vilket det är.

Cilia
2006-07-07, 15:43
Vad du gnäller. Du har fått flera förslag på vad du kan göra.

Du orkar inte ens ringa polisen.

Men gnälla här på kolo går bra.

exakt, hence the headline *eg*

för sen blir jag blödig och tycker synd om dom små liven som ska bli bortkörda.

jag har ett annat nummer men tack *w*

Köttbullen
2006-07-07, 15:43
Brukar kasta vatten, när p-vakter kommer utanför.
De funkar rätt bra

Nitrometan
2006-07-07, 16:31
Brukar kasta vatten, när p-vakter kommer utanför.
De funkar rätt bra
"Kasta vatten" = urinera

Enligt de flesta kommuners lokala ordningsstadga får man inte göra det utomhus, inne i stan.

Bronkitkorv
2006-07-07, 17:27
Riv sönder ett papper i små små bitar och kasta ner på dom jävlarna...

Krokodil
2006-07-07, 17:34
Gå ner på nästa fikarast, ställ dig bredvid killarna och sjung så fult du kan, gärna en annan melodi än den de spelar. Om du lägger ut en egen hatt kan du tjäna en hacka också.

Om de inte flyr av din skönsång kan du alltid ringa snuten och anmäla dig själv, för du har ju garanterat inget tillstånd! :D

Tigerkotten
2006-07-07, 18:38
exakt, hence the headline *eg*

för sen blir jag blödig och tycker synd om dom små liven som ska bli bortkörda.

jag har ett annat nummer men tack *w*


Så vad gjorde du?

Cilia
2006-07-07, 21:41
Så vad gjorde du?
jag gick hem så småningom.



äsch, jag har konstaterat att jag måste tyvärr leva med det. Klart jag kan kasta papper och blomkrukor och ringa polisen. Problemet är ju att det kommer att stå gatumusikanter där varje dag ändå. Det var bara så extremt varmt och jobbigt idag. Ibland är det bara svårt att stå ut andra dagar går det bättre men det är alltid jobbigt. Tycker dom borde ha krav på sig att ha en repertoar på mer än 10 låtar nu brukar dom maxa på 3 låtar som dom spelar om och om igen. Roligare kan man ha det.

stahlberg
2006-07-08, 09:42
Stäng av området, och sätt upp skyltar med texten Tillträde förbjudet - vägarbete pågår.

Anställ mig - mot bra betalning - för att sjunga, det jagar bort både musikanter och trafikanter (men kanske tyvärr också gnälltanter) från det närmaste grannskapet. Betalar du RIKTIGT god lön samt står för böter och eventuella skadestånd så kan jag dra upp förhuden och urinera lite på förbipasserande också.

Säg bara till - samt sänd pm om lönen och skriftligt färdigundertecknat arbetsavtal - så ska jag ta semester från mina andra jobb.

Cilia
2006-07-08, 09:47
Stäng av området, och sätt upp skyltar med texten Tillträde förbjudet - vägarbete pågår.

Anställ mig - mot bra betalning - för att sjunga, det jagar bort både musikanter och trafikanter (men kanske tyvärr också gnälltanter) från det närmaste grannskapet. Betalar du RIKTIGT god lön samt står för böter och eventuella skadestånd så kan jag dra upp förhuden och urinera lite på förbipasserande också.

Säg bara till - samt sänd pm om lönen och skriftligt färdigundertecknat arbetsavtal - så ska jag ta semester från mina andra jobb.
you are hired!!!

Diana
2006-07-08, 11:18
Sommarn är över närsomhelst ska du se Cilia :love: och detta kommer ju åtminstone göra de mörkare årstiderna liiite lättare att uthärda, att tänka tillbaka på =)

Men OM du ändrar dej så är blött bommull/toapapper är nog det bästa kast-wise.. för optimalt sikte - go with the bomull :naughty:

//*erfaren* :D
Gå ner på nästa fikarast, ställ dig bredvid killarna och sjung så fult du kan, gärna en annan melodi än den de spelar. Om du lägger ut en egen hatt kan du tjäna en hacka också.

Om de inte flyr av din skönsång kan du alltid ringa snuten och anmäla dig själv, för du har ju garanterat inget tillstånd! :D
:D
Och fäään om du glömmer filmkameran!!

Cilia
2006-07-11, 10:50
Diana - tack, du har rätt vintern var underbar tack vare att den var så kall och snöig annars brukar tyvärr inte vintermörkret stoppa dom


Idag har jag glädjen av att lyssna på dragspelsmusik. Låter som om han/hon/dom har spelat samma stroff i 2 timmar snart. Jag kan tyvärr inte kalla det för låt för det låter bara som en strof.

Nu börjar trummisen att värma upp nedanför mitt fönster. Det här kan bli en spännande dag med dragspel till trummvirvlar.

Vem vinner?

babbett
2006-07-11, 10:54
Ni vet ju redan sedan tidigare att jag är Kolos surkärring så det behöver ni inte kommentera.

Men just nu sitter jag i ett icke luftkonditionerat kontorsrum med massor av fönsterrutor. Resultatet blir att det är varmt och svårt att tänka. För att få lite cirkulation har jag fönstren öppna. Fönstrena vetter mot Drottninggatan.

Nu har det ställt sig ett par killar (låter det som) precis nedanför mitt fönster och spelar elgittar, trummor och något mer. Jag håller på att bli tokig/tokigare.

Frågan
ska jag ringa polisens tillståndsenhet och fråga om dom har tillstånd och annars köra iväg dom?
(antar att dom med största sannolikhet inte har tillstånd)

Eller ska jag sitta här och bara uthärda ljudet/oljudet och låta barnen leka?


Ring och anmäl, även fast dom ev. har tillstånd kan man tycka att dom stör den allmänna ordningen! ;)

Cilia
2006-07-11, 10:56
Ring och anmäl, även fast dom ev. har tillstånd kan man tycka att dom stör den allmänna ordningen! ;)
visst men då måste jag ringa varje dag.
Jag orkar inte bli en som bara ringer och anmäler.
Jag får acceptera att jag sitter där jag sitter och att till gatlivet hör störande gatumusikanter.

Ska vara glad att jag inte bor i Gamla stan och har dom kvälls- och nattetid kanske.

babbett
2006-07-11, 10:57
visst men då måste jag ringa varje dag.
Jag orkar inte bli en som bara ringer och anmäler.
Jag får acceptera att jag sitter där jag sitter och att till gatlivet hör störande gatumusikanter.

Ska vara glad att jag inte bor i Gamla stan och har dom kvälls- och nattetid kanske.


Örnproppar?

dynamo
2006-07-11, 11:54
visst men då måste jag ringa varje dag.
Jag orkar inte bli en som bara ringer och anmäler.
Jag får acceptera att jag sitter där jag sitter och att till gatlivet hör störande gatumusikanter.

Ska vara glad att jag inte bor i Gamla stan och har dom kvälls- och nattetid kanske.

Ring och lämna en stående anmälan! De godtar det nog inte iofs.. Men du kan automatisera någon typ av elektronisk anmälan, så att det går iväg en varje dag. Accepterar de anmälningar via e-post vore det ju lättast!

z_bumbi
2006-07-11, 16:02
jTycker dom borde ha krav på sig att ha en repertoar på mer än 10 låtar nu brukar dom maxa på 3 låtar som dom spelar om och om igen. Roligare kan man ha det.

I Paris får tunnelbanemusikanterna provspela för att få ett "gatumusikant"-tillstånd, något att införa i Sverige?

mACKANNN
2006-07-11, 16:45
ville bara yttra mig; jag spår i framtiden att du kommer bli en riiiiiiiiktig gnälltant när du blir gammal :D (värre än nu dsv ;))

Pellefant
2006-07-11, 22:47
Arbeta för att kontoret flyttas till en lugn förort. ;)

Big_Vik
2006-07-11, 22:48
Var dig själv. (ring bylingen)

Cilia
2006-07-12, 19:48
ville bara yttra mig; jag spår i framtiden att du kommer bli en riiiiiiiiktig gnälltant när du blir gammal :D (värre än nu dsv ;))
jag vet, det är det jag är orolig för

Till mitt försvar kan jag säga att jag inte är den enda som störs av dom. Alla som sitter mot Drottninggatan blir irriterade. Jag har en på min avdelning som tidigare jobbade som sångerska, hon höll på att få nervutbrott på dragspelaren för det tyckte hon var det värsta hon har hört.

Men snart flyttar jag till andra sidan huset (om ca 8 mån).

mACKANNN
2006-07-12, 21:20
jag vet, det är det jag är orolig för

Till mitt försvar kan jag säga att jag inte är den enda som störs av dom. Alla som sitter mot Drottninggatan blir irriterade. Jag har en på min avdelning som tidigare jobbade som sångerska, hon höll på att få nervutbrott på dragspelaren för det tyckte hon var det värsta hon har hört.

Men snart flyttar jag till andra sidan huset (om ca 8 mån).

hehe okej :D
Om det är allt för störande, gör de du tycker känns bäst o säg åt dom att dra eller ring polisen elelr whatever. Vid sånna fall äre ju lugnt, men du kan ju försöka bita ihop vid mindre grejjer, o låta folk få ha lite roligt :)
'sch de är bara min åsikt, du gör ju som du vill!

Diana
2006-07-13, 17:37
Diana - tack, du har rätt vintern var underbar tack vare att den var så kall och snöig annars brukar tyvärr inte vintermörkret stoppa dom

Ahh! de haru iofs rätt i.. vem vet du kanske får in dem i foajén till hösten sen.. :D *grr27* första parkett anyone?