handdator

Visa fullständig version : Var i Stockholm


Jet
2006-07-07, 12:09
Var minsann uppe i huvudstaden några timmar igår, och efter att ha kört bil längs essingeleden samt norra ringen har jag återigen insett varför jag ALDRIG kommer att flytta dit. Hur pallar ni?

melancoolio
2006-07-07, 12:13
Det är bra. Behövs inte mer folk här!

Kwon
2006-07-07, 12:13
Vad exakt tänker du på? Trafiken?

Jense
2006-07-07, 12:14
Vad exakt tänker du på? Trafiken?
där är så jävla många stockholmare

Cilia
2006-07-07, 12:15
där är så jävla många stockholmare
problemet är ju att det inte är det
däremot är det jävligt många människor från andra delar av Sverige som väljer att bosätta sig här.


Jag förstår inte heller din frågeställning Jet.
Vad är problemet?

Jense
2006-07-07, 12:16
problemet är ju att det inte är det
däremot är det jävligt många människor från andra delar av Sverige som väljer att bosätta sig här.


Jag förstår inte heller din frågeställning Jet.
Vad är problemet?


antar att det är trafiken han stör sig på. Jet är en komplicerad man.

Kurash
2006-07-07, 12:17
Jag skulle lätt flytta till stockholm om jag fick jobb och lägenhet. Har haft 2 flickvänner där senaste 2 åren, time of my life.

daja
2006-07-07, 12:17
problemet är ju att det inte är det
däremot är det jävligt många människor från andra delar av Sverige som väljer att bosätta sig här.


Jag förstår inte heller din frågeställning Jet.
Vad är problemet?

När är man egentligen stockholmare då? Ska man vara född i Sthlm, räcker det? Eller ska det gå tillbaka i generationer? Och vad räknas som giltigt läge att bo på, måste det vara på drottninggatan eller kan det vara i storstockholm?

Kwon
2006-07-07, 12:18
Jovisst kan man bli galen av trafiken men det är inte värre än i vissa delar av USA eller Indien.

När du väl funnit en plats i Stockholm att slå dig ner på, kan det vara mkt rofullt och skönt.

Stockholms skärgård tex

Klart att gå på Grönan när ALLA kidsen är där kanske inte ger bästa reklam för ett lugnt Stockholm.

Skansen kan vara lite mysigt samt Moderna Muséet (typ bara jag i Muséet så det är lugnt, resten av kidsen är på Grönan).

Cilia
2006-07-07, 12:20
När är man egentligen stockholmare då? Ska man vara född i Sthlm, räcker det? Eller ska det gå tillbaka i generationer? Och vad räknas som giltigt läge att bo på, måste det vara på drottninggatan eller kan det vara i storstockholm?
äkta stockholmare ska man vara tredje generationen infödd här.
men jag kan sträcka mig så långt så att man åtminstånde är född här.

Men är man inflyttad som vuxen dvs sitt eget beslut kan man inte kalla sig för Stockholmare. Däremot är man välkommet att bo här. Man kan inte bo i en storstad och sen klaga på att det är mycket folk det är ju det som gör staden. Jag gillar dessutom att det är massa inflyttningar. Det gör en bra mix.

daja
2006-07-07, 12:23
äkta stockholmare ska man vara tredje generationen infödd här.
men jag kan sträcka mig så långt så att man åtminstånde är född här.

Men är man inflyttad som vuxen dvs sitt eget beslut kan man inte kalla sig för Stockholmare. Däremot är man välkommet att bo här. Man kan inte bo i en storstad och sen klaga på att det är mycket folk det är ju det som gör staden. Jag gillar dessutom att det är massa inflyttningar. Det gör en bra mix.
intressant, så det gäller att gå tillbaka i båda leden för att se om man kan kalla sig äkta stockholmare eller räcker det att morsans sida bott här 3 generationer tillbaka?
och var i sthlm ska man ha bott? funkar ställen som Bandhagen, Täby, Alvik eller är det city?

Cilia
2006-07-07, 12:25
intressant, så det gäller att gå tillbaka i båda leden för att se om man kan kalla sig äkta stockholmare eller räcker det att morsans sida bott här 3 generationer tillbaka?
och var i sthlm ska man ha bott? funkar ställen som Bandhagen, Täby, Alvik eller är det city?
tror det räcker med ena sidan men är inte helt säker.
det måste vara i Stockholms stad så förortskommunerna funkar inte. Så i ditt ex faller Täby bort men dom andra funkar

daja
2006-07-07, 12:27
tror det räcker med ena sidan men är inte helt säker.
det måste vara i Stockholms stad så förortskommunerna funkar inte. Så i ditt ex faller Täby bort men dom andra funkar
Jelp, jah e ingen rikti ståckhålmare

Kwon
2006-07-07, 12:37
Jag är född i Stockholm men mina föräldrar flyttade hit från andra län etc..

Jag är inget annat än en stockholmare alt 08:a! :D

Hälsade dock på släkten i Småland på 70-talet någon gång, det fick räcka för att veta/känna att jag inte var smålänning! :D

MasterChief
2006-07-07, 12:38
Var minsann uppe i huvudstaden några timmar igår, och efter att ha kört bil längs essingeleden samt norra ringen har jag återigen insett varför jag ALDRIG kommer att flytta dit. Hur pallar ni?

Jag pallar inte, egentligen. Finns inte mycket med Stockholm jag gillar förutom alla balla jobb med höga löner. Men så småningom vill jag flytta ifrån detta råttbo.

Piranha
2006-07-07, 13:05
Var minsann uppe i huvudstaden några timmar igår, och efter att ha kört bil längs essingeleden samt norra ringen har jag återigen insett varför jag ALDRIG kommer att flytta dit. Hur pallar ni?


Bara svetton bor på södra sidan av stan.

Jag förstår att du inte kan tänka dig att bo där.

The Somberlain
2006-07-07, 13:31
äkta stockholmare ska man vara tredje generationen infödd här.

Och alla som inte har blont hår och blåa ögon är judar?

Lizard
2006-07-07, 13:44
Förutom att Cillia har gett utmärkta svar vill jag bara belysa det som inte är så uppenbart:
Trängseln i Stockholm har till stora delar politiska orsaker och mer sällan praktiska. Tanken sedan Almsstriden (http://www.svenskhistoria.se/forskning/365.html) är den rådande dogmen att Stockholm i stort bör saneras från bilar och helst fungera mer som ett parkområde än ett kommerscentrum. Eftersom stora delar av det som utgör Stor-Stockholm utgörs av grönområden (kolla själv vid nästa inflygning till Arlanda - du ser bara skog - eller som min franska flickvän sa första gången "Ille ete ou Stockholm?!" (Var är Stockholm?) och de inte får bebyggas så sker nästan all nybyggnation på redan bebyggd mark. Lägg till att Stockholm är den enda storkommun som aktivt bidrar (1,5 miljader/år) till kommunal skattefördelning, en enorm inflyttning (snitt 50'/år), störst flyktingbosättning i landet och att delar av kommun och landstingsstyret hamnar här som politisk karriärsbefodran och inte för att de är engagerade i Stockholm så förstår du nog bilköerna bättre?
Den dag Stockholm får spänna musklerna utan handklovar på ryggen har vi en chans att se ett lyft i hela den svenska ekonomin. Det är nämligen så alla stora kulturer fungerar; en affärsregion som driver upp efterfrågan i resten av landet. Så har det varit i Paris, London, Rom och ända sedan Eufrat och Tigris dagar.


Lizard

Diana
2006-07-07, 14:06
Man kan försöka va glad att man iaf slipper indiren i knäet? eller passa på att öva på sitt svordoms vokabulär.. det senare brukar faktiskt va aningen effektivare :D

Test: Är du en äkta ståckhålmare?

-säger du rékor?

om ja, GRATTIS!!!!!!

Angel
2006-07-07, 14:10
Jag flyttade till Sthlm för 2år sedan och jag trivdes kanonfint, det bästa var shoppingen tror jag :) Sen träffade jag massa trevlig människor överallt. Det fanns alltid någonting att göra.

Mighty
2006-07-07, 14:16
äkta stockholmare ska man vara tredje generationen infödd här.
men jag kan sträcka mig så långt så att man åtminstånde är född här.

Men är man inflyttad som vuxen dvs sitt eget beslut kan man inte kalla sig för Stockholmare. Däremot är man välkommet att bo här. Man kan inte bo i en storstad och sen klaga på att det är mycket folk det är ju det som gör staden. Jag gillar dessutom att det är massa inflyttningar. Det gör en bra mix.
Hur många år får man bo på annan ort för att ändå klassas som Stockholmare? Förutsatt att man var klassad som Stockholmare vid flytten.

Diana
2006-07-07, 14:20
Jag flyttade till Sthlm för 2år sedan och jag trivdes kanonfint, det bästa var shoppingen tror jag :) Sen träffade jag massa trevlig människor överallt. Det fanns alltid någonting att göra.
Visst ÄR det!

vi är ett av de trevligaste folken i Sverige, speciellt tunnelbane och bilkö-folket :D

Indo nordic har vi iaf :love:

daja
2006-07-07, 14:42
Visst ÄR det!

vi är ett av de trevligaste folken i Sverige, speciellt tunnelbane och bilkö-folket :D

Indo nordic har vi iaf :love:
jag fattar knappt ett ord av det du skriver, indo nordic? indiron i knäet?

Cilia
2006-07-07, 15:41
Förutom att Cillia har gett utmärkta svar vill jag bara belysa det som inte är så uppenbart:
Trängseln i Stockholm har till stora delar politiska orsaker och mer sällan praktiska. Tanken sedan Almsstriden (http://www.svenskhistoria.se/forskning/365.html) är den rådande dogmen att Stockholm i stort bör saneras från bilar och helst fungera mer som ett parkområde än ett kommerscentrum. Eftersom stora delar av det som utgör Stor-Stockholm utgörs av grönområden (kolla själv vid nästa inflygning till Arlanda - du ser bara skog - eller som min franska flickvän sa första gången "Ille ete ou Stockholm?!" (Var är Stockholm?) och de inte får bebyggas så sker nästan all nybyggnation på redan bebyggd mark. Lägg till att Stockholm är den enda storkommun som aktivt bidrar (1,5 miljader/år) till kommunal skattefördelning, en enorm inflyttning (snitt 50'/år), störst flyktingbosättning i landet och att delar av kommun och landstingsstyret hamnar här som politisk karriärsbefodran och inte för att de är engagerade i Stockholm så förstår du nog bilköerna bättre?
Den dag Stockholm får spänna musklerna utan handklovar på ryggen har vi en chans att se ett lyft i hela den svenska ekonomin. Det är nämligen så alla stora kulturer fungerar; en affärsregion som driver upp efterfrågan i resten av landet. Så har det varit i Paris, London, Rom och ända sedan Eufrat och Tigris dagar.


Lizard
Bra skrivet. Det kom en vändning i samband med almstriden. Ända fram till det rev man mycket i stan. Idag så förkastar man och bespottar det politikerna då gjorde men sanningen är att den här stan skulle inte vara en fungerande stad om dom inte hade haft de visioner dom hade och det mod. Det saknas totalt i dagens politik.

Delvis kan jag förstå politikerna det eftersom Stockholms väljare är så otrogna. Vi förkastar dom vi just ha valt direkt när dom börjar genomföra det dom gick på val på och väljer sen nästa gång en annan majoritet.

Hade inte almstriden kommit hade dagens riksdagshus varit rivet och det danska förslaget som vann tävlingen om nytt riksdagshus hade idag stått på dess plats.

Vi får fortfarande "betala" för det dåliga samvetet som kom av rivningarna av gamla Klara. Det gör att dagens generation eg är den första i historien som inte får sätta något avtryck i arkitekturen i stan. Allt ska byggas som pasticher av gamla hus från tidigare epoker.

Jag vill se en modigare arkitektur. Där är jag imponerad av Annika Billström. Hon har visioner och hon vågar uttala dom. Hon vill ha skyskrapor och annan modern bebyggelse istället för dom traditionella 5-våningshusen som aldrig överskrids idag.

Hur många år får man bo på annan ort för att ändå klassas som Stockholmare? Förutsatt att man var klassad som Stockholmare vid flytten.
nu känns det som om du menar att det här är min uppfattning men det var en fråga om vad som är en "äkta" stockholmare och det är inte min egen definition. Men om vi bortser ifrån det och håller oss till definitionen så förlorar du statusen i samma sekund som du skriver dig någonstans utan för stan.

Sen kan man både kalla sig och känna sig som Stockholmare utan att leva upp till dom normerna. Det gör jag ingen av mina föräldrar är födda här.

Men varför det är så mycket folk i Stockholm har inte att göra med att vi föder så många barn här, det var det som var min poäng.

Allan
2006-07-07, 15:54
Mycket trafik nu? Hallå, det är semestertider, trängselskatt och sommarlov. Kom tillbaka i oktober. Och ja, man ska ha rötterna i Stockholm tre generationer för att kvala in som "äkta"stockholmare. Det finns ca 700 st, varav Per Wästberg, författare, och hans brorsa Olle, fd chefredaktör på Expressen, är två.

allan

Langster
2006-07-07, 17:02
Mycket trafik nu? Hallå, det är semestertider, trängselskatt och sommarlov. Kom tillbaka i oktober. Och ja, man ska ha rötterna i Stockholm tre generationer för att kvala in som "äkta"stockholmare. Det finns ca 700 st, varav Per Wästberg, författare, och hans brorsa Olle, fd chefredaktör på Expressen, är två.

allan
Räcker det om ens ena förälder är 3:e generations stockholmare? Andra är bara en generation ju... Jag vill ju så mycket mer räknas som stockholmare än som värmlänning!!! :(

Jet
2006-07-07, 17:03
Tänkte mest på trafiken. Men det var en bensinmackskille som faktiskt sa, "Fan, vad gör grova skåningar så långt norrut".... Så lite hyfs har ni allt däruppe. (Eller så var han ironisk och jag fattade inte ....)

Krokodil
2006-07-07, 17:36
Bara svetton bor på södra sidan av stan.

Jag förstår att du inte kan tänka dig att bo där.Ööööh jag bor där! *grr27*

Det är bara tjockisar som bor i Sibiren ffs! :D

userfriendly
2006-07-07, 17:37
Jag som bor i en förort tycker att tempot inne i stan är skitläskigt...
men samtidigt ere väldigt segt utanför sthlmsområdet.
Jag förstår verkligen att du inte pallar! :Virro

Edde_1
2006-07-07, 17:38
Jag tror att Stockholm är historia snart, Öresundsregionen är det som kommer att gälla inom 20 år.

balder
2006-07-07, 19:32
Jag tror att Stockholm är historia snart, Öresundsregionen är det som kommer att gälla inom 20 år.

Tror du att Stockholm kommer överges och förfalla?

dynamo
2006-07-07, 19:49
Hur många år får man bo på annan ort för att ändå klassas som Stockholmare? Förutsatt att man var klassad som Stockholmare vid flytten.

Inte är det stockholmare som bestämmer vem som är stockholmare! Vi övriga är i majoritet! :D

För folket på den nya orten kommer du länge eller alltid att vara en stockholmare. Om du inte av stockholmare räknas som stockholmare när du flyttat ut.. Vad är du då?

kelk
2006-07-07, 20:21
Stockholmare åker tunnelbana. :)!

Lizard
2006-07-08, 00:22
Jag tror att Stockholm är historia snart, Öresundsregionen är det som kommer att gälla inom 20 år.
Jag tror desvärre du har rätt. Köpenhamn byggdes ut med hjälp av svenska pengar och kopplades samman med en bro till matar-staden Malmö. Under tiden levde de flesta beslutsfattare kvar i tron att allt sker utan orsak och utökar i stället Stockholms begränsningar. Sätt dig med en karta över Östersjö-området och lek amerikansk eller japansk företagsetablerare för en stund; fundera över vilken stad du skulle välja som bas för huvudkontoret för verksamhet i Skandinavien och Baltikum. Tidigare var svaret enkelt och Arlanda t ex skulle bli storflygplats. Stockholm har msshandlats i evinnerliga tider och i mer än 20 års tid var Arlanda ett skämt bland affärsresenärer. Den tillbyggnad vi ser idag saknar längre grund för hur pass hög trafikintensitet som faktiskt utnyttjar Stockholms flygplats. Kastrup is the shit.
Min gissning är att Stockholm kommer att bli som Riga; en stad att besöka och turista i men sakna politisk och kommersiell kraft.


Lizard

skaparn
2006-07-08, 00:38
Jag körde bil längs Holmsundsvägen häromveckan och började genast undra varför någon kan vilja bo i Umeå, helt wicked.

Edde_1
2006-07-08, 08:30
Tror du att Stockholm kommer överges och förfalla?
Absolut inte. Men Stockholm kommer definitivt inte ha så stor dragningskraft. Som Lizard skrev :en stad att besöka och turista i men sakna politisk och kommersiell kraft.

mini
2006-07-08, 08:41
Jag älskar Stockholm. Även om jag bott på ett flertal andra ställen och nu bor i en förort till en förort finns det igen plats som gör mig så harmonisk som Stockholm. Kommer aldrig flytta härifrån igen.

Ryska_raketen
2006-07-08, 08:42
Jag älskar Stockholm. Även om jag bott på ett flertal andra ställen och nu bor i en förort till en förort finns det igen plats som gör mig så harmonisk som Stockholm. Kommer aldrig flytta härifrån igen.



Stockholm i ditt hjärta ?

mini
2006-07-08, 08:43
Stockholm i ditt hjärta ?
Absolut. Jag sitter här och nynnar iförd blå kavaj.

Ryska_raketen
2006-07-08, 08:56
Absolut. Jag sitter här och nynnar iförd blå kavaj.
:D

Cilia
2006-07-08, 09:19
Jag älskar Stockholm. Även om jag bott på ett flertal andra ställen och nu bor i en förort till en förort finns det igen plats som gör mig så harmonisk som Stockholm. Kommer aldrig flytta härifrån igen.
+1
fast jag kan inte säga att jag inte kommer att bo någon annanstans.
men det är inte många ställen jag har besökt där jag kan tänka mig att bo. Men ev Göteborg, defenitivt Köpenhamn gillar verkligen den staden. Sen kan jag faktiskt tänka mig att bo i Aussieland. Enda problemet där är att det verkligen känns att man är på andra sidan jorden.

Paris kunde jag tänka mig tidigare men det är lite för mycket som är opraktiskt för att det skulle passa mig nu.


Umeå har jag bott i, förstår inte varför man inte gillar den staden? Tycker det var kanon där iaf som student men för långa vintrar för mig.

skaparn
2006-07-08, 09:58
Umeå har jag bott i, förstår inte varför man inte gillar den staden?

Det kan ha varit närheten till Skellefteå som gjorde att du ändå stod ut. Eller så var du, i likhet med alla andra studenter, konstant berusad.

Jag gillar Stockholm.

Sess
2006-07-08, 10:40
Är uppe i Shtlm just nu och hälsar på vänner och familj. När jag väl är här så kan jag inte begripa att jag valt att flytta.

Brukar dessutom ha rejäl abstinens i drygt en månad efter att man åkt tillbaka till den sömniga blekingestad som man valt att byta ut sthlm mot.

(Nån mer än jag som såg Depeche igår btw?)