handdator

Visa fullständig version : bröst behöver hjälp!!


Gustav
2006-07-07, 11:26
hej!!
jo jag har ett problem när det gäller bröst bröst träningen går fin fint men å bröstet växer men det vill "INTE" växa på övre del ut mot axlarna om ni förstår hur jag menar?? utan det ser ut som att axlarna står fram lixom

någon som förstår vad jag menar finns det några tips på övningar? jag kör snebänk och hantlar men det vill lixom inte växa längs ut mot axlarna?

mvh Gustav:)

MasterChief
2006-07-07, 11:35
hej!!
jo jag har ett problem när det gäller bröst bröst träningen går fin fint men å bröstet växer men det vill "INTE" växa på övre del ut mot axlarna om ni förstår hur jag menar?? utan det ser ut som att axlarna står fram lixom

någon som förstår vad jag menar finns det några tips på övningar? jag kör snebänk och hantlar men det vill lixom inte växa längs ut mot axlarna?

mvh Gustav:)

Inget att göra något åt. Har med din medfödda utformning av muskeln att göra.

Officer
2006-07-07, 11:35
Övre bröst är du inte ensam om att ha problem med.


Mer generell massa kommer att fixa det. Det tar lång tid att fixa såpass mycket massa så du blir jämn-fyllig överallt.
Tre-fyra set snebänkar i form av hantlar eller skivstång är fullt tillräckligt för att få den stimulans som krävs för det "lilla området" som kallas övre bröst. Peppra på med plankbänkar därefter.

Ät, träna strikt och djupt.

Clyde
2006-07-07, 11:37
I teorin går det nog bygga övre och undre bröst, men i praktiken tror jag skillnaden är väldigt liten. Har man lätt att få övre bröst, får man det hur man än kör. Tillsvidare får man köra basövningar för mer volym, helt enkelt.

Diggler
2006-07-07, 11:53
Det är inte helt enkelt så att du har välutvecklade deltoideus och sämre bröst?

adis
2006-07-07, 13:59
Går inte att "prickskjuta" övre bröst :)
Men träna på så kommer det med tiden, det lovar jag dig.

Wicked
2006-07-07, 14:04
Går inte att "prickskjuta" övre bröst :)
Men träna på så kommer det med tiden, det lovar jag dig.

JO det gör det, vart har du fått det ifrån. Man kan inte prickskjuta inre och yttre, däremot kan man prickskjuta övre och undre, har att göra med att muskeln går vågrätt från fästet vid axeln till fästet på bröstbenet. Pga att den går så kan man aktivera de övre eller undre fibrerna mer genom t ex lutning på en bänk (egentligen kroppens vinkel mot armen).

// Wicked

MilkmaN
2006-07-07, 14:26
Annars kanske du har framåtroterade axlar så att det ser mer ut som att de sticker ut, i kombination med dåligt övre bröst och genetik. Vad vet jag, det var bara en tanke.

adis
2006-07-07, 14:28
JO det gör det, vart har du fått det ifrån. Man kan inte prickskjuta inre och yttre, däremot kan man prickskjuta övre och undre, har att göra med att muskeln går vågrätt från fästet vid axeln till fästet på bröstbenet. Pga att den går så kan man aktivera de övre eller undre fibrerna mer genom t ex lutning på en bänk (egentligen kroppens vinkel mot armen).

// Wicked

Verkligen mitt fel, det stämmer vad "wicked" skrivit.
Vet inte VARFÖR men hade fått för mig att du menade "inre övre" i fall du förstår :)
Men träna "Pectoralis Major (Clavicular Head)" och "Pectoralis Major (Sternal Head)" går :)

Det är i så fall med decline benchpress och decline dumbbellpress.

My mistake!

Fjod0r
2006-07-07, 15:29
JO det gör det, vart har du fått det ifrån. Man kan inte prickskjuta inre och yttre, däremot kan man prickskjuta övre och undre, har att göra med att muskeln går vågrätt från fästet vid axeln till fästet på bröstbenet. Pga att den går så kan man aktivera de övre eller undre fibrerna mer genom t ex lutning på en bänk (egentligen kroppens vinkel mot armen).

// Wicked

på sätt och vis har han rätt, för är problemet bra främre axlar och dålig övre bröst så kommer det att ta ett tag att rätta ut. Specielt om axlar är en muskelgrupp han har lätt med och svårt med bröst, då axlar alltid får jobba hårt när man tränar bröst. Alltså, svårt att prickskjuta. De enda muskelgrupper du kan prickskjuta per defenition enligt mig är de muskler du till största del kan isolera, tex biceps/triceps.

MickeZZ
2006-07-08, 02:03
Peppra på med plankbänkar därefter.



Ehh... vanta lite nu. Plankbank har inget med ovre/undre pechuvudet att gora. Plankbank anvands for att isolera rorelsen fran en bit ovanfor brostet till fullt utstrackt. Man vill antingen jobba runt en "sticking point" eller kora in sig pa tyngre vikter eller isolera triceps/trana pa att lasa ut vikten (om man lagger pa 3+ brador).

Officer
2006-07-08, 09:12
Ehh... vanta lite nu. Plankbank har inget med ovre/undre pechuvudet att gora. Plankbank anvands for att isolera rorelsen fran en bit ovanfor brostet till fullt utstrackt. Man vill antingen jobba runt en "sticking point" eller kora in sig pa tyngre vikter eller isolera triceps/trana pa att lasa ut vikten (om man lagger pa 3+ brador).


Vet du vad du snackar? Du snackar ren skit.

Planbänk räcker fullt ut för att få välutvecklade bröst. Det tar bara tid, precis som med allt annat.

polaren
2006-07-08, 11:04
på sätt och vis har han rätt, för är problemet bra främre axlar och dålig övre bröst så kommer det att ta ett tag att rätta ut. Specielt om axlar är en muskelgrupp han har lätt med och svårt med bröst, då axlar alltid får jobba hårt när man tränar bröst. Alltså, svårt att prickskjuta. De enda muskelgrupper du kan prickskjuta per defenition enligt mig är de muskler du till största del kan isolera, tex biceps/triceps.

Kör han lutande bp / hantelpress så KOMMER övre bröstmuskeln att arbeta. Det är vad jag tolkar som att "prickskjuta", isolera är en annan grej i min mening. Övre bröst arbetar i vanlig planbänk med, men kanske inte lika mycket (jag är ingen anatomigud precis).

Gillar inte dessa begrepp, träna och sluta tänka efter så¨mycket.

Lillgrabben
2006-07-08, 11:04
Vet du vad du snackar? Du snackar ren skit.

Planbänk räcker fullt ut för att få välutvecklade bröst. Det tar bara tid, precis som med allt annat.

Njaäe, det gör han väl inte riktigt. Även om jag tror PLANKbänkar var ett stavfel så...

PLANKbänkar som du skrev genererar ett mindre sträck i bröstet & involverar bröstmusklerna mindre än vad vanliga bänkpressar gör.

De som tränar så gör det för att komma ifrån sticking points, stärka vissa partier i lyftet etc.

Planbänk räcker gott för bra utveckling, men plankbänk gör det inte.

Officer
2006-07-08, 11:07
Det är ett rent missförstånd gällande stavningen. Självklart ska det vara planbänkar och inte plankbänkar. Ursäkta att jag hoppade på sådär utan att kolla mitt stavfel. Det ska naturligtvis vara planbänkar - resten av mina påståenden står jag fast vid. Ursäkta.

polaren
2006-07-08, 11:22
Det är ett rent missförstånd gällande stavningen. Självklart ska det vara planbänkar och inte plankbänkar. Ursäkta att jag hoppade på sådär utan att kolla mitt stavfel. Det ska naturligtvis vara planbänkar - resten av mina påståenden står jag fast vid. Ursäkta.

Jag brukar också blanda ihop plankbänk med planbänk (tycker det ska heta KLOSSbänk). :)

Gustav
2006-07-08, 14:02
tack för alla svaren.. jag vet itne de kan va genitiskt att dom "lutar" lite framåt.. jag har en ganska bra bröstutväckling i mitten av brösttet om ni hajjar men sen ut mkot axlen blirw mindre å mindre massa..hmm