handdator

Visa fullständig version : Bänkpressande


-xR-
2002-12-25, 17:18
Hej!

Jag skulle vilja öka i bänken. Kan ngn som kan eller vet en del ang. bänkpress skriva ner några rader om bästa möjliga teknik så man inaktiverar axlar och triceps på bästa sätt. Hur man skall andas och andra rutin saker som man bör tänka på för att bli starkare.


Tack :bpump:

Sve
2002-12-25, 17:44
om du ska öka i bänk ska du knappast ta bort stress från axlar och triceps.

vill man öka i bänk så kör man bänk och :eating:

dared
2002-12-25, 17:49
Nått som regerar är att köra te.x
Mån: 5set bänk + nån hantelpress eller dyl.
Ons: 5set smalbänk

SEn köra tungt på bänken gillar jag 3-4reps första settet sen brukar jag ligga runt 5-6

-xR-
2002-12-25, 18:27
ingen som har en bra länk till en sida där man kan läsa och kankse ladda lite film klipp?

AciDBL00D
2002-12-25, 20:39
Jag vet någon som sa att de körde normalt typ 6 set sedan när det stod still och de inte ökade så la de på lite extra vikt och körde 1-3reps den gången och nästa gång så kunde de lägga på lite mer än sist.

Inte testat men hört skall vara bra...

hulken
2002-12-25, 22:37
Om det är Styrkan i bänkpress du är ute efter så ska bänken prioriteras FÖRST,du bör även dra ner på komplimentsövningarna,inga pressdowns eller kickbacks,smalbänk är det som gäller,mjölksyra är förbjudet,ryggen är också viktig typ rodd eller latsdrag,bänken bör köras minst 2 ggr/vecka och även lägga in explosiv träning,1-4 reps är vad som gäller,vila lite längre mellan seten,kör inte till failure,inga sega lyft,lägg till negativ träning ibland,lockouts är bra också då man kan träna på tyngre vikter och får då viktvana,hantelpress kan också köras emellan åt,och försök hålla uppe farten på lyften,även när du kör lätt så ska du tillföra 200% kraft till lyftet och inte bara använda det som behövs.

-xR-
2002-12-25, 23:16
Tack Hulken, såg dig på TV idag föresten :) du var dock väldigt lik lou :cheers:

Vad innebär lockouts?

AciDBL00D
2002-12-25, 23:23
Originally posted by Hulken
Om det är Styrkan i bänkpress du är ute efter så ska bänken prioriteras FÖRST,du bör även dra ner på komplimentsövningarna,inga pressdowns eller kickbacks,smalbänk är det som gäller,mjölksyra är förbjudet,ryggen är också viktig typ rodd eller latsdrag,bänken bör köras minst 2 ggr/vecka och även lägga in explosiv träning,1-4 reps är vad som gäller,vila lite längre mellan seten,kör inte till failure,inga sega lyft,lägg till negativ träning ibland,lockouts är bra också då man kan träna på tyngre vikter och får då viktvana,hantelpress kan också köras emellan åt,och försök hålla uppe farten på lyften,även när du kör lätt så ska du tillföra 200% kraft till lyftet och inte bara använda det som behövs.

Använd punkter! Menar du att det är smalbänkpress som gäller eller att man inte skall köra den?

-xR-
2002-12-25, 23:30
Jag tolkar det som att man skall utesluta alla triceps övningar förutom smalbänkpress. :naughty:

hulken
2002-12-26, 00:35
Originally posted by -xR-
Jag tolkar det som att man skall utesluta alla triceps övningar förutom smalbänkpress. :naughty:

Japp,helt riktigt.

Varför det då? jo,utesluter man komplementen för triceps så kan man köra mer bänk,och det är ju det man ska bli bättre på i detta fall,sen så tillför många tricepsövningar så lite till att bli starkare i bänk,där kommer smalbänkpress in,den tränar triceps på det sätt som liknar vanlig bänk och nervsignalerna mellan hjärna och muskel blir densamma som med vanlig bänkpress.

Lockouts körs i powerracken,man höjer upp pinnarna på sidan så att stången vilar på dem,avståndet väljer man själv,själv så kör jag på så att jag pressar stången mellan 10-20 cm i toppläget,har man ej tillgång till en powerrack så kan man använda 2-3 telefonkataloger ihopsatta ovanpå varann,var på dom placeras på bröstet av en kompis,kör sen ner till katalogerna och upp igen,funkar mycket bra.