handdator

Visa fullständig version : v formen


mACKANNN
2006-07-06, 23:55
Efter att ha läst lite i "chinstråden med imbördes beundran" börja jag fundera lite.
Jag har alltid (under min vääääldigt långa tränigs karriär*rolleyes* ) trott att chins var en bra övning för att få bredd på ryggen o få fram dendär v-formen. Men nu vare massa snack om att bygga in sig o grejjer. Någon som har lust att förklara lite närmare? samt vilka tycker ni är dom optimala övningarna för att få bredd på ryggen?
Övningarna jag kör för rygg är mark, chins, rodd med smalt grepp samt latsdrag med smalt grepp. något som fattas eller är onödigt?

:Virro

krilleh
2006-07-07, 00:39
Ryggen är absolut inte mitt favoritavsnitt men tror marklyft bygger bra rygg. V-formen osv..

Robbin
2006-07-07, 06:44
Jag har åtminstonde byggt min med latsdrag och chins, började köra marklyft först för några månader sen. Har rätt dålig ländrygg iofs :P

Sniggel
2006-07-07, 08:42
Ryggen är absolut inte mitt favoritavsnitt men tror marklyft bygger bra rygg. V-formen osv..
Det tror jag också faktiskt. Tycker att mina lats har vuxit mycket sen jag började köra det. Jag kör knappt chins för jag pallar inte ;) (dålig ursäkt)

Officer
2006-07-07, 08:45
Övningarna jag kör för rygg är mark, chins, rodd med smalt grepp samt latsdrag med smalt grepp. något som fattas eller är onödigt?



De övningar du kör är fullt tillräckliga för att få en bra ryggutveckling, förutsatt att du kör övningarna strikt, i dess fulla rörelsebana och äter tillräckligt+lite mer.

Jag skulle dokc hållit mig till max 3 övningar och kört riktigt hårt på de istället för att köra 4-5 övningar. Det är jävla svårt att köra fullt ut på alla set i 4-5 övningar, kan jag lova. Iallafall om du verkligen kör hårt.

Finns inga specialknep eller övningar, bara ösa på med tung och strikt träning med varierade övningar och mycket mat.

mACKANNN
2006-07-07, 09:49
tack för alla svar, väntade mig nått i den stilen. men frågan kvarstår, vad menas med att bygga in sig och hur lyckas man av misstag göra det?

pragmatist
2006-07-07, 09:50
Rodd med stöd är en utmärkt övning för lats, rhomber och traps på en gång. Gärna med brett grepp (motsvarande bänkpress). Jag skulle byta ut latsdrag med smalt grepp mot den om jag var i dina kläder.

Officer
2006-07-07, 09:50
tack för alla svar, väntade mig nått i den stilen. men frågan kvarstår, vad menas med att bygga in sig och hur lyckas man av misstag göra det?


Vart har du hört det uttrycket? I vilket sammanhang?

pragmatist
2006-07-07, 09:53
"Bygga in sig" handlar väl om att man tränar latsen så mycket att de dominerar helt så att man inte "kommer åt" rhomberna t.ex., och man riskerar få en bred men slät och detaljlös rygg. Jag tror att det mest är en teknikfråga.

mACKANNN
2006-07-07, 10:39
Rodd med stöd är en utmärkt övning för lats, rhomber och traps på en gång. Gärna med brett grepp (motsvarande bänkpress). Jag skulle byta ut latsdrag med smalt grepp mot den om jag var i dina kläder.

"Bygga in sig" handlar väl om att man tränar latsen så mycket att de dominerar helt så att man inte "kommer åt" rhomberna t.ex., och man riskerar få en bred men slät och detaljlös rygg. Jag tror att det mest är en teknikfråga.

Okej. Rodd med stöd vad menar du då? har du någon bild o visa tex från exrx?. Och dedär med att bygga in sig behöver man altså itne oroa sig för om man tränar hela ryggen hela tiden och inte bara kör massa lats?!

Timme
2006-07-07, 23:34
"Bygga in sig" handlar väl om att man tränar latsen så mycket att de dominerar helt så att man inte "kommer åt" rhomberna t.ex., och man riskerar få en bred men slät och detaljlös rygg. Jag tror att det mest är en teknikfråga.

Kan det verkligen bli så? Är inte kedjan lika stark som sin svagste länk? Om latsen är för starka då borde rhomberna vara den svaga länken och då måste de jobba mer för att komma i kapp?

Liten Men Fet
2006-07-07, 23:48
Som jag förstod det i chins-tråden så var "bygga-in-sig" överdimensionerade teres-major som användes flitigt vid chinande och som ledde till att latsen inte kopplades in ordentligt.

Vet inte om jag är beredd att skriva under på det innan nån kunnigare förklarar hur och varför. Så länge man inte baserar sitt ryggbyggande enbart på chins har jag svårt att tro att det blir ett stort problem.

He-man
2006-07-08, 00:45
Om du vill bygga på vidden (v-form, vingar eller vad man vill kalla det) är det främst dragövningar uppifrån, ex chins, latsdrag osv som gäller. Om du däremot vill bygga upp tjockleken (bak på ryggen, inte sidorna) är det lyftövningar och rodd som gäller.