handdator

Visa fullständig version : Har du åkt på klamydiabrevet?


Pata
2006-07-06, 19:45
Med tanke på preventivtråden vill jag nu, givetvis i en anonym poll, se hur vanligt det är med könssjukdommar.

Har du haft någon? Flera? Visste du vem du fick den/dom av?

Pollen är anonym och man behöver givetvis inte förklara sig i form av text.

Fettecke
2006-07-06, 19:48
nej, jag har bara puttat på en människa i mitt liv så jag vet ju vad hon har hållt på med ifall jag blir smittad :D...

nej, har inte fått nån sjukdom ännu.

High1ander
2006-07-06, 19:49
Nej.

Men klamme är ju kul, 70% av tjejerna visar inga symtom, och 30% av killarna...

Fettecke
2006-07-06, 19:51
men de va ju ganska dumt att ha et neutralt alternativ om man vill ha lite rättfärdigt resultat :D

High1ander
2006-07-06, 19:52
Sen har vi vårtvirus som dröjer 2 veckor till 8 månader innan de visar sig, man kan smitta andra den skiten under tiden.

Sen vet väl alla att HIV dröjer 3 månader innan man kan se det...

Pata
2006-07-06, 19:54
men de va ju ganska dumt att ha et neutralt alternativ om man vill ha lite rättfärdigt resultat :D

Jag utgår från att folk som röstar på pokemon alterntivet inte vill lämna ett ärligt svar eller inte haft sex så jag räknar givetvis inte med dom i statistiken.

Bronkitkorv
2006-07-06, 19:55
Nepp men för länge sedan hade jag sex med en som efteråt sa att hon hade hapatit c? tror jag eller var det b? Det låg alltid i blodet när man väl fått det så fast hon var frisk sedan flera år så....
Det visade sej att hon varit tjackpundare i ett tidigare liv *screwy*
Jag sade upp bekantskapen och testade mej.. negativt.

Loke
2006-07-06, 19:56
Oskulder is the shit.

High1ander
2006-07-06, 19:56
Nepp men för länge sedan hade jag sex med en som efteråt sa att hon hade hapatit c? tror jag eller var det b? Det låg alltid i blodet när man väl fått det så fast hon var frisk sedan flera år så....
Det visade sej att hon varit tjackpundare i ett tidigare liv *screwy*
Jag sade upp bekantskapen och testade mej.. negativt.
Så hon visste om att hon hade det och sa inget till dig, isf är hon en bitch! Annars är det synd om henne :/

Pepparkakssmurfen
2006-07-06, 20:53
Nej,har inte haft någon.
Får man något får man faan skylla sig själv.

dared
2006-07-06, 20:55
Hur fan kan de va så få här inne? Säkert 1/3 av mina kompisar som åkt på det.
Skulle testa mig förra tisdagen men hade pissat 1,5 timme innan (va pissnödig iaf) men fick ej ta för att man itne fick ha pissat de senaste 3h.

Empe
2006-07-06, 21:00
Hur fan kan de va så få här inne? Säkert 1/3 av mina kompisar som åkt på det.
Skulle testa mig förra tisdagen men hade pissat 1,5 timme innan (va pissnödig iaf) men fick ej ta för att man itne fick ha pissat de senaste 3h.


Jag dricker så mycket vatten att jag pissar säkert en gång i timmen, jag kommer aldrig kunna testa mig *cry*

Pata
2006-07-06, 21:21
Hur fan kan de va så få här inne? Säkert 1/3 av mina kompisar som åkt på det.


Jag håller med. Eller så utgör inte kollos medlemmar ett snarlikt generellt snitt ur den svenska befolkningen som är sexuellt aktiva.

High1ander
2006-07-06, 21:49
Jag håller med. Eller så utgör inte kollos medlemmar ett snarlikt generellt snitt ur den svenska befolkningen som är sexuellt aktiva.
Det är väl katabolt med att låta kroppen hela könsorgan? Kanske därför Kollisar skiter i att få könssjukdomar? *rolleyes*

B-jay
2006-07-07, 09:34
Hur fan kan de va så få här inne? Säkert 1/3 av mina kompisar som åkt på det.
Skulle testa mig förra tisdagen men hade pissat 1,5 timme innan (va pissnödig iaf) men fick ej ta för att man itne fick ha pissat de senaste 3h.


Tog dom inte till topsen då?
Det gjorde dom på mig.
En sticka på säkert 1,5 meter.

Hon förde in den lååååångsamt, lååååångsamt, och sen stack hon till!
En annorlunda upplevelse! :)

haiduc
2006-07-07, 09:44
Är den enda av mina kompisar som inte har något.. Vad jag vet :Virro Eftersom alla mina tjejkompisar går runt bland samma killgäng så smittar de ner varandra.. Typ hälften har kondylom och ett par som har klamydia... Men de får skylla sig själva..

Pata
2006-07-07, 12:34
Är den enda av mina kompisar som inte har något.. Vad jag vet :Virro Eftersom alla mina tjejkompisar går runt bland samma killgäng så smittar de ner varandra.. Typ hälften har kondylom och ett par som har klamydia... Men de får skylla sig själva..

Dom kanske skulle göra en gemensam insats och käka en pencillinkur samtidigt så blir dom av med bekymret. :D

Tricklev
2006-07-07, 12:37
Har ingen vad jag vet, och har alltid (förut med en tjej:Virro ) varit väldigt nogrann med att skydda mig.

Cilia
2006-07-07, 12:41
Hur fan kan de va så få här inne? Säkert 1/3 av mina kompisar som åkt på det.
Skulle testa mig förra tisdagen men hade pissat 1,5 timme innan (va pissnödig iaf) men fick ej ta för att man itne fick ha pissat de senaste 3h.
den borde kanske synkas tillsammans med tråden om vilken ålder kolos medlemmar har så får du svaret på din fråga.

Svar, nej jag har aldrig haft någon.

psirus
2006-07-07, 13:07
Är den enda av mina kompisar som inte har något.. Vad jag vet :Virro Eftersom alla mina tjejkompisar går runt bland samma killgäng så smittar de ner varandra.. Typ hälften har kondylom och ett par som har klamydia... Men de får skylla sig själva..

HAHA :hbang:

Herkulez
2006-07-07, 13:32
nope aldrig fått nå brev om sånt.

hultman
2006-07-07, 13:46
Nope. Vet dock ett par som råkat ut för det. Är det någon som råkat ut för herpes typ 1 av oralsex btw? Lite smått rädd för den faktiskt.

elan
2006-07-07, 13:50
Nej det har jag inte och ingen jag känner har berättat om att de fått det heller. Verkar som om jag hamnat i rätt umgängeskrets i alla fall. :D

wintersnowdrift
2006-07-07, 15:56
Nope, jag är clean så vitt jag vet.

Tycker dock att attityden kring könssjukdomar bland somliga ungdomar av idag är något skrämmande. En kompis till mig fick klamydia och hennes barnmorska rådde henne lite försynt att "kanske fundera på att skydda sig lite bättre" (vilket jag också sa till min vän, fast ganska mycket mindre försynt med tanke på hennes högst, eh, promiskuösa leverne). Det finns ju värre sjukdomar än klamydia och vid en diskussion om HIV så kläcker min kompis ur sig: "ja, men det finns ju bromsmediciner". :Virro Yeah right, det känns inte som något man tänker den dagen testet visar HIV-positivt och man i princip får sin dödsdom.

//Kristin

keffat_liv
2006-07-07, 16:01
Nope, jag är clean så vitt jag vet.

Tycker dock att attityden kring könssjukdomar bland somliga ungdomar av idag är något skrämmande. En kompis till mig fick klamydia och hennes barnmorska rådde henne lite försynt att "kanske fundera på att skydda sig lite bättre" (vilket jag också sa till min vän, fast ganska mycket mindre försynt med tanke på hennes högst, eh, promiskuösa leverne). Det finns ju värre sjukdomar än klamydia och vid en diskussion om HIV så kläcker min kompis ur sig: "ja, men det finns ju bromsmediciner". :Virro Yeah right, det känns inte som något man tänker den dagen testet visar HIV-positivt och man i princip får sin dödsdom.

//Kristin

Hiv utvecklas ju till aids. Och hiv kan man stoppa innan det utvecklas till aids och därmed överleva. Bromsmedicin kan du få när du har aids.

Pellefant
2006-07-07, 16:05
Hiv utvecklas ju till aids. Och hiv kan man stoppa innan det utvecklas till aids och därmed överleva. Bromsmedicin kan du få när du har aids.

Jag trodde att alla som får HIV utvecklar AIDS inom ca 5-15(?) år, är du säker på detta? Hur stoppas HIV?

keffat_liv
2006-07-07, 16:06
Jag trodde att alla som får HIV utvecklar AIDS inom ca 5-15(?) år, är du säker på detta? Hur stoppas HIV?

nä, jag e inte säker nu, jag var säker precis. Har inte diskuterat hiv på länge, men det är vad jag lärt mig:/

Det är ju därför man testar sig 3 mån efter sex för att upptäcka hiv och stoppa det. Hade det inte gått och stoppa hade nog inte testat mig... Testa sig för att få reda på sin dödsdag?

wintersnowdrift
2006-07-07, 16:17
nä, jag e inte säker nu, jag var säker precis. Har inte diskuterat hiv på länge, men det är vad jag lärt mig:/

Det är ju därför man testar sig 3 mån efter sex för att upptäcka hiv och stoppa det. Hade det inte gått och stoppa hade nog inte testat mig... Testa sig för att få reda på sin dödsdag?

Detta hittade jag på vårdguiden (information från mer kunniga efterlyses!, jag hinner inte forska mer just nu):

"Det finns idag ingen behandling som botar infektionen och tar bort virus ur kroppen. Däremot finns det effektiva så kallade bromsmediciner som minskar mängden av virus och bromsar upp sjukdomen. Som regel leder behandlingen till att immunförsvaret återhämtar sig helt eller delvis. De flesta som får behandling kan återgå till arbete och även i övrigt leva ett ganska normalt liv.

Man anser i dag att medicineringen mot hiv troligen måste vara livslång. Tyvärr ger många av läkemedlen biverkningar, och för en del patienter kan det vara svårt att genomföra behandlingen. Medicineringen måste skötas noggrant för att inte virus ska bli motståndskraftigt mot läkemedel."

Jag tolkar detta som att ett HIV-besked inte nödvändigtvis behöver betyda omedelbar dödsdom, men livslång medicering och biverkningar låter inte heller så väldans hippt. Om man dessutom är ett fan av oskyddat sex så kan man ju glömma det för resten av sitt liv; att medvetet smitta andra är f-n det värsta man kan göra.

//Kristin

Trance
2006-07-07, 16:22
Ja, AIDS vore inte så roligt. Annars skulle jag tyckt det vore roligt att se wintersnowdrift börja räkna upp 3-4 olika könssjukdomar och raljera hur jäkliga de var. Bara för att chocka kolo på skoj. Fast jag har ju rätt kass humor också.

Sedan har jag inte åkt på något vad jag vet.

Axmode
2006-07-07, 16:29
Ofan, min quote börjar bli kändis *flex*

keffat_liv
2006-07-07, 16:29
Ofan, min avatar börjar bli kändis *flex*

påstår du att det lilla barnet har klamydia!!?:confused:

Trance
2006-07-07, 16:31
Ofan, min quote börjar bli kändis *flex*

Den är ju rätt känt och från början på engelska, dessutom är det jäkligt irriterande med så stor text.

haiduc
2006-07-07, 16:37
Dom kanske skulle göra en gemensam insats och käka en pencillinkur samtidigt så blir dom av med bekymret. :D
Ska föreslå det :thumbup:

machine gun
2006-07-07, 18:07
Nope. Vet dock ett par som råkat ut för det. Är det någon som råkat ut för herpes typ 1 av oralsex btw? Lite smått rädd för den faktiskt.

Det vet jag flera som fått, inte så skojigt.. Men tur i oturen så är typ 1 mindre aggressiv än typ 2, så att ha typ 1 genitalt brukar inte leda till lika mkt problem. Plus att det finns bra symptomdödande medicin idag. Majoriteten av Sveriges befolkning har ju herpes typ 1 i munsårsform och det kan ju smitta även då de inte syns, så det finns inte så mkt att göra för att skydda sig på den fronten kanske. Det är ju inte omöjligt att du redan har det, det kan ju ligga latent i åratal (eller i bästa fall hela livet).

scythe
2006-07-07, 18:10
nope aldrig fått nå brev om sånt.
Din PM-box är full.

mela
2006-07-07, 18:11
I'm clean! Alltid varit.

Fifan om man skulle få aids asså... uäh...

dared
2006-07-07, 19:14
I'm clean! Alltid varit.

Fifan om man skulle få aids asså... uäh...

Jag läste i en broschyr när jag var på NUM att det bara var 75 pers i Sverige som har AIDS, 25 av dessa var vita svenskar. Jag har bara haft sex med "svenska" brudar (jag vet dåligt ordval alla är svenskar blabla) vilket borde göra att det finns ca 12,5 brudar i den klassen med aids och kan inte tänka mig att många av dem är runt 20 och att jag har haft kontakt med dem.
Sen sprids det väl inte varje gång heller även om de är smittade. Så de borde va sjukt liten risk. Även om du har sex med massor i Sverige, även om de inte är svenska medborgare är det nog en väldigt liten risk, men visst finns den.

Och nej jag vet inte när undersökningen för källan var gjord. Jag bara läste det. Jag tror inte heller det täckte HIV-smittade, de finns nog fler med sånna iofs.

Kanske många som inte tycker det är relevant för tråden och att man alltid ska vara försiktig, men risken är inte stor för att få aids om man pippar runt i Sverige.

Herkulez
2006-07-07, 19:33
Din PM-box är full.
nope, total 31 står det =)

Pellefant
2006-07-07, 19:55
Sedan 1985 har man upptäckt totalt 7 030 hivfall i Sverige. Idag lever omkring 3 600 personer med hiv i Sverige vilket är fler än någonsin tidigare. (Skrivit 2005)
http://www.noaksark.redcross.se/hivaids/statistik.htm

I Sverige har HIV/AIDS haft en lugnare utveckling än de flesta andra länder. Ändå rapporteras det ca. 30 nya fall av HIV varje månad.

http://home.swipnet.se/morticia/hivsverige.htm

Till och med år 2005 har totalt cirka 7 100 personer med hiv-infektion anmälts i Sverige. Av de anmälda beräknas cirka 3 800 idag leva med hiv i Sverige. Totalt anmäls över 700 HIV-fall årligen till Smittskyddsinstitutet.

http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=1&lngMenuId=2397&lngId=263647

tossefar
2006-07-07, 20:43
nope, total 31 står det =)
Nanananaaa någon är för dum för ett skämt! :Virro

Bolio
2006-07-07, 20:48
Inte just nu nej. *flex*

internethjälten
2006-07-07, 21:47
massa

scythe
2006-07-07, 22:15
nope, total 31 står det =)
Det var bara ett långsökt skämt. :D

High1ander
2006-07-07, 22:31
Detta hittade jag på vårdguiden (information från mer kunniga efterlyses!, jag hinner inte forska mer just nu):

"Det finns idag ingen behandling som botar infektionen och tar bort virus ur kroppen. Däremot finns det effektiva så kallade bromsmediciner som minskar mängden av virus och bromsar upp sjukdomen. Som regel leder behandlingen till att immunförsvaret återhämtar sig helt eller delvis. De flesta som får behandling kan återgå till arbete och även i övrigt leva ett ganska normalt liv.

Man anser i dag att medicineringen mot hiv troligen måste vara livslång. Tyvärr ger många av läkemedlen biverkningar, och för en del patienter kan det vara svårt att genomföra behandlingen. Medicineringen måste skötas noggrant för att inte virus ska bli motståndskraftigt mot läkemedel."

Jag tolkar detta som att ett HIV-besked inte nödvändigtvis behöver betyda omedelbar dödsdom, men livslång medicering och biverkningar låter inte heller så väldans hippt. Om man dessutom är ett fan av oskyddat sex så kan man ju glömma det för resten av sitt liv; att medvetet smitta andra är f-n det värsta man kan göra.

//Kristin
Magic Johnson gick ut 1991 med att han hade HIV, han lever än idag. Mycket beror på, när det upptäcks, vad man har för medicin, och vad man har för imunförsvar. Då han fick det så var väl bromsmedicinerna i sin vagga, nu bör de ha blivit lite bättre iaf, så chansen/risken är stor att man överlever längre. Jag har hört folk prata om 20-30 år... Men andra kan dö efter 5 år med bromsmediciner.

AIDS är en dödsdom, men än långsam sådan, det är därför den är så farlig, man hinner smitta så sjukt många innan man själv dör.

Sen är det vad jag vet "relativt" svårt att få AIDS, det gäller att ha otur när man får det, enligt tester/undersökningar så är det 1 på 500 samlag som leder till AIDS/HIV - UTAN KONDOM.

Men det ska vara "lättare" att få HIV genom analsex, kan dock inte hitta siffror nu... denna sajt säger det varierar från 1 på 1300 till 1 på 50... http://aids.about.com/od/hivaidsstats/f/infectionrisk.htm


http://answers.google.com/answers/threadview?id=73514
Kanske inte trovärdigaste sidan, men det är samma siffror som jag lärde mig i min "Human Sexuality"-klass...


nä, jag e inte säker nu, jag var säker precis. Har inte diskuterat hiv på länge, men det är vad jag lärt mig:/

Det är ju därför man testar sig 3 mån efter sex för att upptäcka hiv och stoppa det. Hade det inte gått och stoppa hade nog inte testat mig... Testa sig för att få reda på sin dödsdag?
Man testar ju efter 3 månader efter det är efter så lång tid man kan se spår av viruset i kroppen.

Samma sak med några (alla?) hepatit.

wintersnowdrift
2006-07-07, 22:51
Ja, AIDS vore inte så roligt. Annars skulle jag tyckt det vore roligt att se wintersnowdrift börja räkna upp 3-4 olika könssjukdomar och raljera hur jäkliga de var. Bara för att chocka kolo på skoj. Fast jag har ju rätt kass humor också.

Haha. Alltså, det hade ju helt klart varit en klart "intressant" comeback:

Kära Kolozzeum!

Jag åkte på syfilis (men utslagen var inte mycket värre än myggbett), flatlöss (envetna små rackare, jag hade ett par stycken i ögonfransarna också) och gonorré (symptomfri ftw.... eh, förutom utomkvedshavandeskapet då) och har legat däckad i ett par månader. Nu är jag dock fit for fight och riktigt sugen på att utforska brädan igen.

//Kristin

(Var det chockerande nog?)

//http://sv.wikipedia.org/wiki/Hora-madonna-komplex

Bolio
2006-07-07, 22:53
wintersnowdrift? Lägg ned genast unga dam.

wintersnowdrift
2006-07-07, 23:02
wintersnowdrift? Lägg ned genast unga dam.

Mjo, den Fina Flickan(tm) ska bokstavligen gå och lägga sig nu eftersom hon ska upp tidigt imorgon och bevista en konfirmation ;). Definitivt läge att lämna sitt dirty-alter ego bakom sig alltså.

//Återuppstånden Jungfru Maria

Bolio
2006-07-07, 23:06
Bra. :) Sov gott!

Krampus
2006-07-07, 23:08
Nope, jag är clean så vitt jag vet.
//Kristin

Puh! Jag var länge orolig för dig... :(

Pellefant
2006-07-09, 15:56
Myndigheterna i USA:s huvudstad Washington har bestämt att alla invånare mellan 14 och 84 år ska hiv-testas, rapporterar SR Ekot.

Skälet är att staden har den högsta andelen fall av hiv och aids i USA. Cirka fyra procent eller 25 000 personer beräknas vara smittade.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67603732_852_p_,00.html

myggan
2006-07-09, 16:25
har inte haft en enda könssjukdom, är inte tillräckligt sexuellt erfaren för att ha hunnit få någon. :)

vicks
2006-07-09, 16:58
Nej, har inte åkt på nån, tack och lov. Har dock en del polare som åkt på, mestadels klamme och herpes... kan ju inte va alltför skoj!

Tycker de är ett under att inte fler har fått me tanke på de leverne som många unga svenskar har....

Nizze_
2006-07-09, 17:18
fått brevet men inte haft ..

Tigerkotten
2006-07-09, 17:21
Nopes!

Lustig information man får av pollen, antar "våra" tjejer haft lite otur om man tänker % sätt i jämförelse med killarna.

Daniel_S
2006-07-09, 18:18
Har inte haft någon. Har iofs inte testat mig men jag har ingen orsak till oro. Endast ett fåtal polare har ens testat sig, ingen bekant har såvitt jag vet haft någonting.

J.Saarela
2006-07-09, 20:03
Inte brevet men smittan*grr*