handdator

Visa fullständig version : En typisk dagsranson, Lämplig ?


Beemel
2006-07-06, 15:32
Ser det här ut att vara en vettig sammansättning av näring för en dag ? Det här är en ganska genomsnittlig dag för mig.. Detta var uppdelat på 4-5 olika tillfällen som jag åt på.. varje måltid har ingenting med ordningen jag skrivit upp ingredienserna på att göra..
Väger ca 85 kg
1.82 lång
Tränar på gymmet 4 gånger en timme i veckan
Ute och går cirka 3-4 mil i veckan


ABCDE vitamin
Kesella 250g
Banan 200g
Ägg 60g
Magnesium/kalcium tablett
Proteinberikat bröd 100g
Salladsdressing (3%) 100g
Fetaost (3%) 100g
Gurka 160g
Rapsolja 15g
Paprika 115g
Isbergssalld 85g
Räkor 110g
Kycklingkött utan skinn 185g
Omega-3 3g
Hasselnötter 30g
Psyliumfrön 20g
Lättfil 200g
Lätt mjölk 400g
Whey-80 30g

Något jag borde få i mig mer/mindre av ? Näringsmässigt ?
Tacksam för synpunkter, Kan ingenting om näringslära än.. Men vill lära mig..

Kotten
2006-07-06, 17:13
går du på diet eftersom du knapt äter kolhydrater ?

Beemel
2006-07-06, 19:59
Nja.. Bara ett halvhjärtat försök att få fram lite magrutor.. Glömde att nämna att detta var en vilodag.. de dagar jag tränar så blir det drygt 60g fruktsocker efterträningen

Max
2006-07-06, 20:05
Fruktsocker efter träning? Ta druvsocker eller stärkelserik mat istället.
Sen tror jag att du behöver mer mat även om du skall gå ner i vikt, det där ser ganska lite ut.

Kotten
2006-07-06, 21:37
ät mer kolhydrater pojk, annars lär det bli svårt att lyfta på gymmet :). kolhydrater till frukost och innan,under och efter träning är bara bra. Se till att få i dig rätt sorts kolhydrater bara så är det lugnt, du kommer inte bli fet så länge du inte över äter :). Det är inte kolhydraterna som gör dig fet, som många verkar tro

Beemel
2006-07-07, 08:35
Vad exakt i ligger skillnaden på Dextros och fruktos i dess användbarhet efter träning ?? Känns som snabba kolhydrater båda två..

Bättre resultat på gymmet.. hmm jag är ganska nöjd med den styrkeutveckling jag fått.. Har ökat 10-20 kg i bänkpress, Knäböj och marklyft de senaste 6-8 veckorna.. Det tycker jag är fullt tillräckligt. Skulle jag ha ökat mer bara för lite extra kolhydrater ?

Beemel
2006-07-07, 08:40
Som jag skrev i mitt första meddelande.. Jag har noll koll på näringslära.. Läste precis vad som var skillnaden på Fruktos och dextros.. Ska byta ut fruktosen i fortsättningen.. Var helt övertygad om att de var snabba kolhydrater båda två.. men som vanligt visade det sig hur fel jag hade.. Tack för att du öppnade mina ögon =)

Max
2006-07-07, 15:29
Vad exakt i ligger skillnaden på Dextros och fruktos i dess användbarhet efter träning ?? Känns som snabba kolhydrater båda två..
Nu verkar du ha svaret på det, och fruktos är inte bara långsamt utan KAN inte föda musklerna, bara levern, dock utmärkt att äta frukt såklart.

Bättre resultat på gymmet.. hmm jag är ganska nöjd med den styrkeutveckling jag fått.. Har ökat 10-20 kg i bänkpress, Knäböj och marklyft de senaste 6-8 veckorna.. Det tycker jag är fullt tillräckligt. Skulle jag ha ökat mer bara för lite extra kolhydrater ?
Ökningarna skulle ha varit större med kolhydrater.

Nickenyfiken
2006-07-07, 16:30
Är det inte bra att är för lite även fast man ska gå ner i vikt/deffa? Käkar inte alltför många kalorier per dag, ligger under det jag gör av med men jag äter var tredje timma.