handdator

Visa fullständig version : Installation av trådlöst nätverk/internet


sundvall
2006-07-06, 12:24
Hej. Jag har numera 2 datorer i mitt hem och tänkte att jag ville ha ett trådlöst nätverk så jag beställde hem en trådlös router. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera.

Jag har ju kopplat in routern/adsl-modemet som vanligt, anslutit tcp-kabeln till datorn och så. Men hur får jag den andra datorn att... "ta upp signalen" så även den kan använda sig utav internet? Måste jag aktivera eller installera något speciellt på den?

Bulldog_3
2006-07-06, 12:30
Hej. Jag har numera 2 datorer i mitt hem och tänkte att jag ville ha ett trådlöst nätverk så jag beställde hem en trådlös router. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera.

Jag har ju kopplat in routern/adsl-modemet som vanligt, anslutit tcp-kabeln till datorn och så. Men hur får jag den andra datorn att... "ta upp signalen" så även den kan använda sig utav internet? Måste jag aktivera eller installera något speciellt på den?


du behöver väl en accesspunkt? http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=200

Jag tror man behöver det iaf... =)

Pepparkakssmurfen
2006-07-06, 12:34
Den måste ha ett trådlöst nätverkskort.

Falconer
2006-07-06, 12:36
Du måste ha ett trådlöst kort för att kunna ta upp signalen från den trådlösa routern. :ike

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=203

Edit: Ja, precis.

sundvall
2006-07-06, 12:48
Aaaah, tack :)

kaer
2006-07-06, 14:07
Ifall du ska köpa ny router så avråder jag ifrån netgear, jag köpte en för ett tag sen och den fungerar riktigt dåligt, tappar connection ganska ofta.

D-link har väl hyfsat dåligt rykte också.

tossefar
2006-07-06, 14:12
Ifall du ska köpa ny router så avråder jag ifrån netgear, jag köpte en för ett tag sen och den fungerar riktigt dåligt, tappar connection ganska ofta.

D-link har väl hyfsat dåligt rykte också.
Nu hade han ju redan köpt en router.

Pepparkakssmurfen
2006-07-06, 14:16
Det är inte en bärbar dator du har,Sundsvall?
(de har ofta inbyggda trådlöst nätverkskort)

sundvall
2006-07-06, 14:20
Det är inte en bärbar dator du har,Sundsvall?
(de har ofta inbyggda trådlöst nätverkskort)

Nae det är det inte, och mitt namn är sundvall :)