handdator

Visa fullständig version : Hur kan TV-Shop vara lagligt?


Lilla Brynolf
2006-07-06, 08:18
Tjenare,
en dag innan jobbet satt jag en stund och slötittade på TV. Som vi alla vet brukar det inte komma speciellt mycket mer än barnprogram och nyhetsmorgon denna tid på dygnet. (8:30). Av någon anledning fastnade jag framför Eurosport, där de körde TV-shop.

Under 20 minuter fick jag se flera produktpresentationer där man som konsument blev ljugen rakt upp i ansiktet.
1) Sauna-Belt. Ett bälte som du spänner fast runt fläsket och som gör att du svettas bort fettet. :thumbup: Det här är ju inte sant! Hur kan man få påstå nåt sånt och sälja det???

2) Ab-flex super anti-fläsk 2000.
Nån konstig apparat som genom 5-10minuters träning dagligen bränner fett över hela kroppen och förvandlar feta fredrik till Hunk på några månader. Visst, kalorier bränner man säkert, men de allra flesta köpare blir garanterat missnöjda.

Min fråga är alltså, hur kan det vara tillåtet att sälja på det här viset? Man blir ju fan hjärntvättad och sugen att handla, även om man vet att det inte funkar....

Solros
2006-07-06, 08:27
Frågan är snarare hur det kan vara lagligt att vara så dum så att man går på skiten. Med Ab-flex super anti-fläsk 2000 då alltså. Saunabelt är grymt!!

bluelight
2006-07-06, 08:34
pirahna kör saunabelt ju.

Johan
2006-07-06, 08:39
Jag och min kompis köpte ett saunabält till våran polare när han fyllde år.
Jag har för mig att den va rätt dyr, dessutom tror jag inte han använder den värst mycket :D

Cilia
2006-07-06, 08:41
jag älskar TV-shop.
Tyvärr har jag sällan tid att titta på det. Bäst var det precis när det kom. Crystal earth var min favoritprodukt. Helt underbart att man kunde få fram att jord för blommor var nästintill onaturligt och att dom mådde mycket bättre i dom där silikonbubblorna.

MasterChief
2006-07-06, 09:02
Enligt Marknadsföringslagen tror jag nog de ligger på gränsen rätt ofta. Marknadsföringslagen (http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1995%3A450&RUB=&ORG=)

Kurash
2006-07-06, 09:07
Det roligaste på TV-shop är den rökande kärringen på Magic Bullet reklamen.

ante
2006-07-06, 09:08
jag älskar TV-shop.
Tyvärr har jag sällan tid att titta på det. Bäst var det precis när det kom. Crystal earth var min favoritprodukt. Helt underbart att man kunde få fram att jord för blommor var nästintill onaturligt och att dom mådde mycket bättre i dom där silikonbubblorna.

det bästa är väl ändå att man kunde färga dem i olika snygga färger?

Arf Pingvin
2006-07-06, 09:12
Sänder de från utlandet eller nåt sånt där dumt som gör att de kringgår våra vanliga konsumentlagar?

MasterChief
2006-07-06, 09:15
Sänder de från utlandet eller nåt sånt där dumt som gör att de kringgår våra vanliga konsumentlagar?

Enligt marknadsföringslagen står det.
"Lagen tillämpas också på sådana TV-sändningar över
satellit som omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844).
Lag (1996:861)."

Sen har kanske TV-shop hittat ett kryphål . Men marknadsföringslagen är inte direkt orimlig och bör ha liknande "släktingar" i övriga europeiska länder.

Cilia
2006-07-06, 09:17
det bästa är väl ändå att man kunde färga dem i olika snygga färger?
precis!
så man kunde färgkordinera hela hemmet.
hur länge hade man inte saknat det?

Lilla Brynolf
2006-07-06, 09:32
precis!
så man kunde färgkordinera hela hemmet.
hur länge hade man inte saknat det?

Har ni förresten märkt att alla filmsnuttar med otränade människor som lider på gymmet är i svartvitt, medan de som använder sig av produkten har fått schysst färg... :)

Tänkte väl att TV-shop måste ligga på gränsen för vad som är tillåtet.
Jäkla fifflare. Man borde börja själv.

vicks
2006-07-06, 09:37
Det roligaste på TV-shop är den rökande kärringen på Magic Bullet reklamen.

detta har missats? en kärring som röker? är de när de hänger runt bordet och förbreder den helt sagolika magic-bullet festen?

formula4shape
2006-07-06, 09:52
Jag diggar deras "Add-on tekniK" på säljbiten :D
Dvs beställ inom 10min så får du ett extra duntäcke på köpet....och inte nog med det, beställer du idag inom 10min så får du inte bara sängen och ett extra duntäcke utan också en specialdesignad kudde framtagen av de bästa sömnforskarna i hela USA!

Muhah den har man kört många utbildningar på :naughty:

Kay
2006-07-06, 09:59
detta har missats? en kärring som röker? är de när de hänger runt bordet och förbreder den helt sagolika magic-bullet festen?

Ja precis den. Den är magisk! Det sitter en gammal kvinna och blossar,sen kommer hela gänget och vill se wonderprylen som fixar käk på 5 sekunder.

jenny
2006-07-06, 10:01
Jag diggar deras "Add-on tekniK" på säljbiten :D
Dvs beställ inom 10min så får du ett extra duntäcke på köpet....och inte nog med det, beställer du idag inom 10min så får du inte bara sängen och ett extra duntäcke utan också en specialdesignad kudde framtagen av de bästa sömnforskarna i hela USA!

Muhah den har man kört många utbildningar på :naughty:

Det är ju ungefär samma som bokklubbar kör med. Beställ inom tio dagar så får du denna fantastiska väska på köpet. Jag har undrat om man verkligen inte får väskan om man beställer senare. Jag antar att man får den ändå? Är det någon som har provat? Sedan tycker jag det är lite kul med uttrycket "väskryckare" som finns i bokklubbsbranschen. Det är en person som bara går med i bokklubb efter bokklubb bara för att få den där väskan och sedan går ur direkt.

Nitrometan
2006-07-06, 10:08
Jag vet inte om nån verkligen har anmält dem för att testa om det är lagligt?

Så länge ingen anmäler dem kan de ju köra på.

Sen måste man ju isåfall anmäla varje reklaminslag som ska stoppas.

Man kan ju se det som ett intelligenstest. De som går på det klarar inte testet... *rolleyes*

MasterChief
2006-07-06, 10:15
Man kan ju se det som ett intelligenstest. De som går på det klarar inte testet... *rolleyes*

WTF?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1653605&postcount=8

Här har du ju svaret (enligt deras hemsida):

Rolig kaloriförbrännande konditionsträning plus mycket effektiv styrketräning!

http://image.www.rakuten.co.jp/tvshop/img10012566753.jpeg

Nitrometan
2006-07-06, 10:27
Perfa! Jag ska beställa en nu!

Visst kan man beställa direkt från deras sida?

Sonny
2006-07-06, 10:34
Det allra roligaste jag sett på Tv-shop, var reklamen för deras ihopfällbara gasgrill. För att visa hur otympliga vanliga gasolgrillar är så ser man först två män som försöker flytta den för hand, ok. I nästa scen kommer en Ford pickis med en fullt monterad grill på flaket i minst 60, kränger som fan i en kruva så grilljäveln flyger av flaket o brakar i backen. :laugh: :laugh:

Tenzu
2006-07-06, 10:55
Jag diggar deras "Add-on tekniK" på säljbiten :D
Dvs beställ inom 10min så får du ett extra duntäcke på köpet....och inte nog med det, beställer du idag inom 10min så får du inte bara sängen och ett extra duntäcke utan också en specialdesignad kudde framtagen av de bästa sömnforskarna i hela USA!

Muhah den har man kört många utbildningar på :naughty:
ahaha med den felbyggda klockan som tickar ner från 10h istället :D

formula4shape
2006-07-06, 11:09
ahaha med den felbyggda klockan som tickar ner från 10h istället :D

Även kallat "tills varan är slut tillfälle" :)

mmartin
2006-07-06, 11:44
he he I GOT MAGIC BULLET!!!!!!

hehe.. var bara tvungen... verkade grym... testade göra juice av apelsiner, 2:a gången jag använde den.. rann ut juice i motorn o den var kaputt... men den ser ju kylig ut, BUY :D