handdator

Visa fullständig version : Muskelkramp i ryggmuskel


Prowler
2006-07-06, 06:18
Hej!

Jag har under en längre tid till och från fått kraftiga kramper i vänstra ryggfílén. Detta inträffar när jag sover och speciellt när jag nyss somnat. Krampen smärtar mycket och har börjat leda till att jag nästan är rädd för att gå och lägga mig. Dåliga nätter återkommer den flera gånger vilket gör att jag blir väckt hela tiden och inte är vidare utsövd på morgonen. Vad kan jag göra åt detta? Finns det bra stretchövningar för att "lugna" ner muskeln?

Jag har länge (över ett år) haft problem med denna muskel som har smärtat och "huggit" på dagen. Jag har gått hos en naprapat ca tio gånger nu och det har blivit betydligt bättre, rörligheten har ökat och låsningar har släppt, men nu på senaste veckan så har krampen på natten återkommit. Det känns inte som att det har med låsningar att göra längre, utan att muskeln är typ sträckt eller inflammerad. Jag tänkte börja en kur diklofenak (antiinflammatoriskt, nedlugnande) ifall muskeln behöver hjälp på traven att läka. Det kanske inte räcker med bara naprapat behandling.

Vore tacksam för tips på övningar som skulle kunna öka elasticiteten och rörligheten i ryggfilén.