handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i biceps, hur


Halldin
2006-07-06, 05:14
Har kommit fram till att jag har väldigt svårt att få träningsvärk i biceps, vilket ju kan vara ett tecken på något då övriga muskelgrupper brukar kännas ganska ordentligt.

Har testat få/många reps, få/många set osv., har testat o hålla emot överdrivet mycket i den negativa fasen, m.m

Vet ni något som garanterat funkar och är effektivt för rätt kontakt?
Eller ska man strunta i att man inte känner av någon värk?

Sheogorath
2006-07-06, 05:27
Har kommit fram till att jag har väldigt svårt att få träningsvärk i biceps, vilket ju kan vara ett tecken på något då övriga muskelgrupper brukar kännas ganska ordentligt.

Har testat få/många reps, få/många set osv., har testat o hålla emot överdrivet mycket i den negativa fasen, m.m

Vet ni något som garanterat funkar och är effektivt för rätt kontakt?
Eller ska man strunta i att man inte känner av någon värk?

Vill du ha brutalvärk (om inte annat så för att prova på hur det känns) kan jag rekommendera leken 50 chins på så få set som möjligt. Den första gången jag gjorde det var träningsvärken i biceps och rygg tämligen outhärdlig. Andra gånger jag fått träningsvärk i biceps var första gången jag gick över till superstrika curls (ingen cheat alls), samt när jag testade en skum övning som funkade som så, att jag stod i cable-crossen och drog med raka armar ner mot kroppen (tänk dig sidolyft för axlarna fast med belastning i andra riktningen). Biceps korta arbetar vid den typen av rörelse.

Sheogorath
2006-07-06, 05:41
(kan ju säga att jag fick lite känningar efter i måndags när jag testade drag curls för första gången, och då körde jag bara två set. misstänker att det hade ömmat på rätt bra om jag matat på med 5+ set eller nått)

z_bumbi
2006-07-06, 06:11
Vet ni något som garanterat funkar och är effektivt för rätt kontakt?

Dubbla antalet set du har kört som mest brukar funka för att få träningsvärk i alla fall.

Eller ska man strunta i att man inte känner av någon värk?

Blir du starkare och/eller större så är det en vettig väg.

bubbe
2006-07-06, 07:27
Sluta träna biceps separat 1 mån, gå sen på hårt med massor av volym.

Kebab-Arne
2006-07-06, 09:52
Vill du ha brutalvärk (om inte annat så för att prova på hur det känns) kan jag rekommendera leken 50 chins på så få set som möjligt. Den första gången jag gjorde det var träningsvärken i biceps och rygg tämligen outhärdlig.

Lite forced reps i chinsen ger även det brutal träningsvärk i rygg, biccar samt förstör resten av passet om man kör det först.

Sheogorath
2006-07-06, 09:54
Lite forced reps i chinsen ger även det brutal träningsvärk i rygg, biccar samt förstör resten av passet om man kör det först.

Jepp. Jag provade skivstångsroddar efter mina 50 chins. Det var liksom inte ens lönt att försöka.

Robban
2006-07-06, 10:01
Jag körde så här i onsdags, har brutal värk...

Allt i en följd sen bytte jag arm.

sittande konc.curl (forced reps+momentum) 70kgx8reps
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 52kgx3reps
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 47x5reps
hantelcurl med vridning (forced reps men mindre hjälp) 35x5
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 35x5

Tog inte speciellt lång tid heller... :cool:
Prova detta och jag garanterar träningsvärk!

MasterChief
2006-07-06, 11:37
Jag körde så här i onsdags, har brutal värk...

Allt i en följd sen bytte jag arm.

sittande konc.curl (forced reps+momentum) 70kgx8reps
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 52kgx3reps
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 47x5reps
hantelcurl med vridning (forced reps men mindre hjälp) 35x5
hammer curl cross-body(forced reps+momentum) 35x5

Tog inte speciellt lång tid heller... :cool:
Prova detta och jag garanterar träningsvärk!


Ööhhh....och vikterna är korrekta? :MrT:

Nitrometan
2006-07-06, 11:42
Det är de säkert, Robban kallas även "armstarke" eller "King of the curl machine". *flex*

Halldin
2006-07-06, 11:53
Cross-body, är det vad det låter som? Varför utföra dom så?

pragmatist
2006-07-06, 12:48
Testa incline dumbbell curls med kraftig lutning (~20 grader) så du får en ordentlig sträckning av biceps i bottenläget.

jwzrd
2006-07-06, 13:12
Ööhhh....och vikterna är korrekta? :MrT:

Det som inte stämmer är övningsnamnen, det skulle stå: sittande enarms frivädning, stående enarms frivändning och alternerande frivändning.

Robban
2006-07-06, 13:12
Cross-body, är det vad det låter som? Varför utföra dom så?
Känns bra att köra så med tunga vikter.

Robban
2006-07-06, 13:19
Det som inte stämmer är övningsnamnen, det skulle stå: sittande enarms frivädning, stående enarms frivändning och alternerande frivändning.

Ja det skulle nog vara passande namn... :D
Anledningen till att jag skrev ut vikterna var för att få med dess betydelse för effekten.
Det är ju för de som inte redan visste det, övningarnas negativa fas som ger träningsvärk. Därför kan det vara idé att köra lite "frivändningar" förutsatt att man bromsar vikterna till max på tillbakavägen! Jag vet att det påstås vara så att träningsvärk inte behövs för hypertrofi men frågan gäller ju om hur man ska få träningsvärk. Kör tunga negativa reps och voila...

formula4shape
2006-07-06, 13:22
Ändra antingen frekvens, vikt, övning eller utförande. Välj själv!
Jag får alltid träningsvärk i den muskelgrupp jag tränar, om inte så byter jag något av ovanstående. ( tips är höga reps på koncentrationscurlen och rak skivstång )

Officer
2006-07-06, 13:32
jag har förmågan att fixa fram brutal värk i alla muskelgrupper just förutom mellersta delta *grr*

Jay-Z
2006-07-06, 13:36
jag har förmågan att fixa fram brutal värk i alla muskelgrupper just förutom mellersta delta *grr*

Är den sämre utvecklad jämfört med annat?

Officer
2006-07-06, 13:38
Är den sämre utvecklad jämfört med annat?

Nej, bland de bästa. Men jag vill ändå ha värk ur rent mental synvinkel.

Rock'nRoll
2006-07-06, 14:09
Gör en 150 reppare stångcurl med en 20 kg stång. Det kommer svida dagen efter.

Scratch89
2006-07-06, 14:21
Vill du ha brutalvärk (om inte annat så för att prova på hur det känns) kan jag rekommendera leken 50 chins på så få set som möjligt.
Eller göra lika många antal reps som man väger i kg. Jag gjorde 74 st i förrgår. ;)

Yes
2006-07-06, 14:42
Mitt förslag:

Börja med att ladda en skivstång med lämpliga(betydligt mindre än vanligt) vikter för stångcurl.

Kör ett set strikta chins till fail, med supinerat grepp. Sakta upp, ännu saktare ned. Sikta på 12 reps. Har du möjlighet så avsluta med negativa chins, där den negativa fasen tar ca 15 sekunder. Alternativt vilar du 10 sekunder, pressar ut en till chin, vilar 10 sekunder, en till... osv. tills du inte klarar mer.

Gå sedan direkt till stångcurlen. Kör riktigt strikt, 1 1/4 reps. 3-4 sekunder upp och 5 sekunder ned. I toppenläget sänker du ned 1/4 av rörelsebanan, sedan upp igen innan du går ned helt. Kör gärna "forced" om du har en passare. Sen återigen, vila 10 sekunder, kör en rep till, vila 10 sekunder, en rep till osv.

Efter det kan du prova samma sak fast med dips och triceps extensions.

Johan.S
2006-07-06, 17:08
Har också svårt att få träningsverk i biceps. Mitt recept brukar vara att lasta på vikt uta bara helvete.