handdator

Visa fullständig version : Kindpussar?


Krokodil
2006-07-05, 22:16
Vi har spanjorer i släkten och de envisas med att kindpussas i tid och otid. Själv har jag lite svårt för det, men inte lika jobbigt som min svärfar (skogsfinne) som brukar gömma sig när de kommer. :D

Vad anser ni om detta fenomen?

Poll kommer...

Lilly
2006-07-05, 22:17
Vi har spanjorer i släkten och de envisas med att kindpussas i tid och otid. Själv har jag lite svårt för det, men inte lika jobbigt som min svärfar (skogsfinne) som brukar gömma sig när de kommer. :D

Vad anser ni om detta fenomen?

Poll kommer...

Vadå känns det omanligt?

bluelight
2006-07-05, 22:18
Vadå känns det omanligt?

ja

mini
2006-07-05, 22:20
Jag avskyr det. Jag vill inte ha folk så nära inpå mig. Gillar inte att krama dem jag inte känner väl heller.

Krokodil
2006-07-05, 22:20
Vadå känns det omanligt?
Japp!

Krokodil
2006-07-05, 22:21
Jag avskyr det. Jag vill inte ha folk så nära inpå mig. Gillar inte att krama dem jag inte känner väl heller.
+1!!!

Rock'nRoll
2006-07-05, 22:22
Har brasilianare i släken så man har vant sig.

Pepparkakssmurfen
2006-07-05, 22:23
Spanska killar kindpussar väl inte andra killar?

mini
2006-07-05, 22:23
Vadå känns det omanligt?
Är det kvinnligt att kindpussas? Är man okvinnlig om man inte gillar det? Jag får inte ihop det. Jag vet vad folk stoppar i munnen - håll den borta från mig.

Pez
2006-07-05, 22:24
Jag avskyr det. Jag vill inte ha folk så nära inpå mig. Gillar inte att krama dem jag inte känner väl heller.
+1

Pepparkakssmurfen
2006-07-05, 22:25
... men inte lika jobbigt som min svärfar (skogsfinne) som brukar gömma sig när de kommer. :D
.....


Men han har inget emot att sitta tätt intill andra nakna män i en bastu? :)

High1ander
2006-07-05, 22:25
Jag avskyr det. Jag vill inte ha folk så nära inpå mig. Gillar inte att krama dem jag inte känner väl heller.
Gäller det båda könen?

Jag har aldrig kysst någon på kinden tror jag... inte min "natur", kramar är inge problem med tjejer, men jag låter alltid de vara de som "tar första steget" om det är någon man knappt känner...

Trance
2006-07-05, 22:25
Jag är inte så närgången av mig, gillar inte kramar och pussar av människor jag inte står väldigt nära.

MacLeod
2006-07-05, 22:26
Det är stor skillnad på antal pussar. Det är nästan uteslutande enabart arabländer som pussar fler än en gång.
Det är förbannat vanligt i resten av världen att pussa på ena kinden, i luften om du inte är nära och lite mer tydligt om ni som exempel är släkt.

Så jävla töntigt är det inte.

Krokodil
2006-07-05, 22:26
Men han har inget emot att sitta tätt intill andra nakna män i en bastu? :)
Så länge han slipper pussas med dem så... :D

High1ander
2006-07-05, 22:27
Det är stor skillnad på antal pussar. Det är nästan uteslutande enabart arabländer som pussar fler än en gång.
Det är förbannat vanligt i resten av världen att pussa på ena kinden, i luften om du inte är nära och lite mer tydligt om ni som exempel är släkt.

Så jävla töntigt är det inte.
Jag tycker inte det är töntigt, tror inte man måste tycka det är töntigt för att inte tycka om det eller tycka det är obekvämt...

Diana
2006-07-05, 22:27
Har växt upp i en flock turkar som pysslar me samma sak så ja tycker det är myyysigt *popcorn* Är säker på att du kommer vänja dej om försöker.. blir det för olidligt kan du ju alltid lära dom lite svenska traditioner i utbyte? va sägs om the fine art of surströmmings smaskande.. :D he he

Kwon
2006-07-05, 22:27
När jag vistades i Paris ett tag så var det kindpussar konstant, man vande sig efter ett tag och anpassade sig.

Men det var lite speciellt i början, kändes konstigt och ovant såklart.

Efter en månad eller två var det naturligt.

Krokodil
2006-07-05, 22:29
Har växt upp i en flock turkar som pysslar me samma sak så ja tycker det är myyysigt *popcorn* Är säker på att du kommer vänja dej om försöker.. blir det för olidligt kan du ju alltid lära dom lite svenska traditioner i utbyte? va sägs om the fine art of surströmmings smaskande.. :D he heJag har försökt vänja mig i 12 år nu, går sådär... :D

Avesta
2006-07-05, 22:29
Bara släkt, och vänner som kommer från kulturer där man kindpussas.

jwzrd
2006-07-05, 22:29
+1!!!

+1 för bövelen. Ge fasen i mig tills vi känner varandra or else osv.

Kwon
2006-07-05, 22:34
Hade dock känts konstigt om Lasse kom fram på Café Opera och gav mig en kindpuss! :D

Men man anpassar sig, nere i Grekland är man på ett visst sätt, i Frankrike på ett annat, här hemma på ett annat.

Jag försöker dock vara så öppen jag kan och som det är möjligt här hemma i sverige utan att folk behöver oroa sig! :D

Ibland blir det knas och man mixar kulturer.

Minns en rolig grej, efter en vistelse i Paris så blev man ju avtrubbad.

Det var folk man inte träffat förr som kommer fram med kindpussar , kramar och hela baletten.

Visst man vänjde sig och anpassade sig.

Hursom, åkte sedan till asien för att träna.

En rolig incident var när jag gav en av mina tränare en kram (OJ lite av Paris satt visst kvar).

Haha han (och alla runt omkring) blev helt ställda!

Sedan började alla skratta!

Kul att kulturer kan te sig så olika! :thumbup:

Pepparkakssmurfen
2006-07-05, 22:38
Haha: Kwon,känner igen det där!

Jag hade vistats några månader i ett kindpuss-land;kommer tillbaka till Sverige och träffar en kompis och hans flickvän,jag pussar henne på kinden utan att tänka på det.
Efteråt fick jag höra att hon frågat min kompis om jag var full då.

Piranha
2006-07-05, 22:47
Ja om seder och vanor säger det.

Men fjortisarna på stan .... inte okej

Sebbe_H
2006-07-05, 22:48
Ja om seder och vanor säger det.

Men fjortisarna på stan .... inte okej

Håller med.
Inte i sverige och inte med män, annars är det lugnt.

Tigerkotten
2006-07-05, 22:48
röstade fel
råkade bli" OK men helst inte med motsatt kön. "

Jag menar självklart att det är ok att kindpussa det motsatta könet, fast av samma kön är jag mera anti.


Jag kindpussar tjejkompisar då o då.

jwzrd
2006-07-05, 22:49
Håller med.
Inte i sverige och inte med män, annars är det lugnt.


Mmm, ett dussin pussar av en ett tjog araber. Mumma!

Kwon
2006-07-05, 22:49
röstade fel
råkade bli" OK men helst inte med motsatt kön. "

Jag menar självklart att det är ok att kindpussa det motsatta könet, fast av samma kön är jag mera anti.

Helst INTE med motsatt kön!? :D

Du förvånar mig Tutukotten! :laugh:

Kwon
2006-07-05, 22:50
Mmm, ett dussin pussar av en ett tjog araber. Mumma!

LÅL! :_D

Lite skillnad på fransyskorna dock! :thumbup:

Sebbe_H
2006-07-05, 22:51
Mmm, ett dussin pussar av en ett tjog araber. Mumma!

Kommer aldrig falla mig in att jag ska åka till ett arabland, så det är lungan änna;)

Tigerkotten
2006-07-05, 22:52
Helst INTE med motsatt kön!? :D

Du förvånar mig Tutukotten! :laugh:

Asså, jag kanske är snurrig.

Men när det står " OK men helst inte med motsatt kön. "
, så betyder det ju att man helst undviker att kindpussa tjejer i mittfall.

Eller hur?

Ska ju vara isåfall, OK men helst inte av samma kön.

Diana
2006-07-05, 22:55
Jag har försökt vänja mig i 12 år nu, går sådär... :D
OJ ja då kan ingen säga att du inte försökt iaf hehe :thumbup:

Gruppterapi me kwon kanske, den där Café Opera fobin lät fan inte hälsosam.. :D

Jense
2006-07-05, 22:56
ibland tar jag folk i handen. men oftast säger jag hej ser inte anledningen till att pussas såfort man träffas

Kwon
2006-07-05, 22:57
Gruppterapi me kwon kanske, den där Café Opera fobin lät fan inte hälsosam.. :D

Poängen är ju, är det en fransk herre så förstår man ju, är det en svensk herre så blir man ju orolig. :laugh:

You catchin my drift sista?

Diana
2006-07-05, 23:13
Poängen är ju, är det en fransk herre så förstår man ju, är det en svensk herre så blir man ju orolig. :laugh:

You catchin my drift sista?
Ähh lossa på ninjaskärpet nu och släpp fram din inre fjolla, det mår själen bra av! :D

Überbiffen
2006-07-05, 23:14
Helt OK.

Loke
2006-07-05, 23:36
Hah. Jag tycker det är jobbigt när man sträcker ut handen för att skaka hand, och så dyker personen på en och kramar. Skulle någon dessutom kindpussa mig så vet jag inte hur jag skulle reagera.

Jag tycker nog till och med det är lite överdrivet att skaka hand. I ryssland verkade folk ta hälsande på allvar, det väntade jag mig inte, jag trodde dom var lika hard core som finnarna. Jämnåriga ungdomar skakade hand hela tiden, det var jobbigt. Glömde man det så verkade dom ta det som en förolämpning. De verkade iofs ta allt som förolämpningar, jag kanske bara träffade fjollor.

Nej, att nicka lite, eller möjligtvis höja handen, räcker i alla sammanhang. Vill man göra det mer högtidligt kan man göra en sån där romersk hälsning, men fortfarande på en armlängds avstånd.

Fartman
2006-07-05, 23:53
Jag bryr mig inte så mycket, det är väl typ ok om man känner varandra väl. Men å andra sidan hade jag knappast nitat någon "ny bekanskap" om dom pussat mig på kinden, dom är ju bara hövliga trots allt.

Tycker förövrigt att det ser rätt coolt ut när typ maffiasnubbar eller bara snubbar som ser ut att ha makt kör den där typiska proceduren med kindpussar etc.

grisbil3n
2006-07-06, 00:07
Nehe du tack.

Wennerberg
2006-07-06, 00:07
det är gött om det kommer från en jävla uteliggarhora vid namn steffo

adis
2006-07-06, 01:06
Men va mesiga folket här ska vara

"ohh jag vill inte ha kill basciler på min kind bläääää"

grow up!

Snake
2006-07-06, 01:07
teh gaaay.

Avesta
2006-07-06, 02:20
annars kan man köra på såhär:

http://www.gringo.se/bilder/manualen5.gif

Ninjasmurf
2006-07-06, 04:15
+1
Du får vara försiktig med vad du skriver, nu kommer folk anfalla dig med kramar på träffen bara för att jävlas :D

Officer
2006-07-06, 06:36
Jag kommer ursprungligen från Turkiet och där kindpussas+kramas man med de närmare släktingarna/kompisarna (män och kvinnor) och resten så skakar man hand med och därefter en kindpuss på vardera kind. Kramen brukar man skippa om man inte känner varandra jättebra.

elan
2006-07-06, 06:54
Du får vara försiktig med vad du skriver, nu kommer folk anfalla dig med kramar på träffen bara för att jävlas :D

Det var precis min tanke. Spana in här vilka som inte gillar närkontakt och sedan göra allt för att vara så närgången som möjligt. Som ett litet psykiskt experiment. :D

Bulldog_3
2006-07-06, 07:50
Vi har spanjorer i släkten och de envisas med att kindpussas i tid och otid. Själv har jag lite svårt för det, men inte lika jobbigt som min svärfar (skogsfinne) som brukar gömma sig när de kommer. :D

Vad anser ni om detta fenomen?

Poll kommer...


Jag tycker det är helt okej, rent av trevligt. Träffar man t.ex. italienare så vet man ju att det är en del av deras kultur, bara roligt att leka "corleone" ett tag ;)

Sen tror jag generellt att om man bara är säker på sin sexuella läggning så stör inte såna här saker, oavsett kön.


kram på er alla :hbang:

Trance
2006-07-06, 07:54
Sen tror jag generellt att om man bara är säker på sin sexuella läggning så stör inte såna här saker, oavsett kön.


Det är ju ett rätt dumt uttalande. Varför skulle sexuell läggning spela någon roll, man kanske inte bara gillar sådan "obefogad" närhet.

sissa
2006-07-06, 08:00
helt okej för mig.

även om jag inte är så fysisk av mig så känner jag inte att jag måste försvara mig mot kramar eller kindpussar om de kommer :)

Bulldog_3
2006-07-06, 08:04
Det är ju ett rätt dumt uttalande. Varför skulle sexuell läggning spela någon roll, man kanske inte bara gillar sådan "obefogad" närhet.

Tycker du? tråkigt..

sexuell läggning, eller sin säkerhet på den rättare sagt, är ganska avgörande i lite närmare situationer.

Givetvis kan man bara ogilla närhet från exempelvis nytt folk, men jag tolkade det som kindkyssar främst vänner emellan.

"obefogad närhet"? hehe, du är inte typen som kindpussar va...

Cilia
2006-07-06, 08:31
Jag tycker det är ok. Jag bodde i Frankrike ett tag och vande mig. När jag kom hem så var det konstigt att inte göra det.

Jag har ett par vänner där vi alltid kindpussas när vi träffas men man pussar ju inte på kinden utan i luften.

Tycker det är jobbigare med kramar från folk som jag inte känner väl då måste man ju ta på varandra.

Min chef har en tendens att vilja kramas typ vid semester och sånt. Jag vill helst inte ha en sån kontakt med min chef men jag ska väl vara glad att det är bara vid dom tillfällena för jag är i en branch där det pussas och kramas hejvilt. Mycket bättre när jag var i en ren byråkratverksamhet. Där uppför dom sig.

mini
2006-07-06, 08:35
jag är i en branch där det pussas och kramas hejvilt.
Nu blir jag orolig att du har ett destruktivt och olagligt yrke. Det kanske är ett bra förslag att du kommer och jobbar hos mig? Jag behöver bara le mot betalning.

Cilia
2006-07-06, 08:39
Nu blir jag orolig att du har ett destruktivt och olagligt yrke. Det kanske är ett bra förslag att du kommer och jobbar hos mig? Jag behöver bara le mot betalning.
inget mot vad jag är, dagligen. När ska dom komma på mig/oss?

där ser du, jag är full av bra förslag.
fast nu är ju just le inte min starka sida.
jag är ju en bitter och arg kvinna som är missnöjd med mitt liv.

mini
2006-07-06, 08:47
fast nu är ju just le inte min starka sida.
jag är ju en bitter och arg kvinna som är missnöjd med mitt liv.
Det går att operera sig till ett leende. Bara att be dem snöra åt som fan i nacken.
http://www.supanet.com/media/00/08/41/victoriabeckham.jpg

Cilia
2006-07-06, 08:48
Det går att operera sig till ett leende. Bara att be dem snöra åt som fan i nacken.
aahhh så enkelt och bra
åker brösten med upp på köpet?

elan
2006-07-06, 08:50
aahhh så enkelt och bra
åker brösten med upp på köpet?

Det verkar inte bättre. Men kom då ihåg att köpa en ny tröja så att de inte trillar ur...

andeN.
2006-07-06, 10:47
Inte gärna med en man, men gärna motsatta könet.

Slayerized
2006-07-06, 11:11
Jag tycker det är helt okej, rent av trevligt. Träffar man t.ex. italienare så vet man ju att det är en del av deras kultur, bara roligt att leka "corleone" ett tag ;)


Dock är det främst syditalienare som gör det btw. Norditalienarna brukar nöja sig med att skaka hand. Killar då, tjejerna pussar naturligtvis.
OnT:
Jag kände mig inte så bekväm med det i början, men efter et tag blir man van.

Kwon
2006-07-06, 11:22
Nere i Grekland ville alla pussas... men så var alla fulla åsse.. :laugh:


Märk min förvåning när jag sedan kommer hem till Sverige igen och endast Jean Pierre Barda vill pussas? ??? :confused:

Diana
2006-07-06, 11:22
Hah. Jag tycker det är jobbigt när man sträcker ut handen för att skaka hand, och så dyker personen på en och kramar.
:angel:

Har en manlig släkting som alltid skakar hand med oss andra när vi möts på släktträffar osv. som om vi sågs första gången.. finns inge bättre än att dyka på en sån :D mohaha

hallar
2006-07-06, 11:33
Tror att det beror mycket på hur man är uppfostrad.

Jag är uppfostrad med nästan total brist på fysisk kontakt, fick aldrig kramar pussar osv.

Idag på den mäktiga åldern 21 år känns det fortfarande lite fel att pussa eller krama någon. Bara en sådan sak som att röra vid någon kan kännas fel om det inte har ett syfte, ex vid en palpation.

Kwon
2006-07-06, 11:34
Tror att det beror mycket på hur man är uppfostrad.

Jag är uppfostrad med nästan total brist på fysisk kontakt, fick aldrig kramar pussar osv.

Idag på den mäktiga åldern 21 år känns det fortfarande lite fel att pussa eller krama någon. Bara en sådan sak som att röra vid någon kan kännas fel om det inte har ett syfte, ex vid en palpation.

Precis! Här i Sverige vill vi ha personal space!

Och är man på genomresa i Indien kan man få en helt okänd person mitt i knät på bussen! :laugh:

Diana
2006-07-06, 11:40
Precis! Här i Sverige vill vi ha personal space!

Och är man på genomresa i Indien kan man få en helt okänd person mitt i knät på bussen! :laugh:
Haha :laugh:
och jämföra det med sveriges nu-sätta-jag-stor-fet-väska-på-platsen-brevi-mej-så-ingen-JÄVEL-sätter-sej-där -mentalitet :D


Tror som hallar att det har helt att göra med hur man uppfostrats.

Trance
2006-07-06, 11:48
Tycker du? tråkigt..

sexuell läggning, eller sin säkerhet på den rättare sagt, är ganska avgörande i lite närmare situationer.

Givetvis kan man bara ogilla närhet från exempelvis nytt folk, men jag tolkade det som kindkyssar främst vänner emellan.

"obefogad närhet"? hehe, du är inte typen som kindpussar va...

Heh, nej jag är ju inte det. Jag skulle inte gilla att kindpussas med personer av andra könet heller, så hur kommer sexuell läggning in i det? Det handlar om att jag vill inte ha personer nära, om jag nu inte vill sätta personen i fråga. Vad är det för fel på ett socialt samspel som:

"Hej".
"Tjena, annars då?"
"Jo"
"Fan vad vi skall supa ikväll"
"Skoja inte, kommer du ihåg förra gången vi var där?"
"hehe"

Allt detta sker på två meters avstånd och helst skall man inte titta på varandra för mycket.

mistermr
2006-07-06, 12:13
Att män kindpussar varandra som en slags hälsning är vanligt i Frankrike, Spanien, Italien, Turkiet och nästan hela mellanöstern samt en stor del av Sydamerika och Afrika. Men om alla gillar det eller ej, är en annan femma.

Personligen gillar jag inte kindpussar som hälsning oavsett om det kommer från en tjej eller killer. Att skaka hand räcker.

mvh