handdator

Visa fullständig version : Koffein/uppiggande.


Bondlurk
2006-07-05, 20:56
Hej, jag behöver något uppiggande, t.ex. koffein, och jag gillar händelsevis inte kaffe.

Jag vill ha uppiggning i tre olika användningsområden. Gymmet, innan jobbet, och innan studierna.

Jag har hört talas en del om att guarama skulle vara ett bra tillskott, fast källan är i mina ögon inte den mest pålitliga.

Så vad har ni att säga, vilket koffeintillskott är bra för mina användningsområden, skiljer det als? Finns det något positivt/negativt ur träningsperspektiv med koffeintillskott? Eller överhuvudtaget?

Tack på förhand.

King Grub
2006-07-05, 20:59
Varför inte rena koffeintabletter?

I prestationsförbättrande syfte är dessa överlägsna samma mängd koffein från kaffe.

Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases.

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance.

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion


En normal och bra dos för någon som inte använt koffeintillskott tidigare är 200-400 mg en timme innan aktiviteten i fråga.

Bondlurk
2006-07-05, 21:18
Okej, finns inga negativa sidor med koffeinet?

Är det fysiskt stärkande?

E.S
2006-07-05, 23:16
Koffein precis som många andra droger bränner ut centrala nervsystemet, men å andra sidan vem vill leva för evigt.

För att få en referens så innehåller en RIKTIG kopp kaffe ca 100 mg koffein . Så tar du två tabletter (100mg/st) så motsvarar ju det två koppar kaffe. Knappast något missbruk att skryta med i jämförelse med medel svensson (för att inte tala om medel studenten).

Själv dricker jag en dubbelt stark kaffe med 2 st koffeintabletter i på morgonen. :D

Yes
2006-07-06, 02:58
Koffein precis som många andra droger bränner ut centrala nervsystemet, men å andra sidan vem vill leva för evigt.

Vad innebär det mer specifikt, och på lång sikt?

Jag vill leva för evigt.

Sheogorath
2006-07-06, 05:48
Varför inte rena koffeintabletter?

I prestationsförbättrande syfte är dessa överlägsna samma mängd koffein från kaffe.



Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.



J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion


En normal och bra dos för någon som inte använt koffeintillskott tidigare är 200-400 mg en timme innan aktiviteten i fråga.

En sak jag funderat på ett tag, är varför jag inte upplever effekt av koffeintabletter, men mycket tydligt av kaffe. Jag kan sätta i mig så mycket som 600 mg koffein utan effekt, och större doser än så ger bara bröstsmärtor och sömnsvårigheter. Som centralstimulantia är det effektlöst. Anser du att det jag upplever helt enkelt är psykosomatiskt, eller kan det finnas en anann förklaring? Jag har spånat kring om det t.ex. kan vara så, att i regel innehåller tabletter bara en stereoisomer av koffein, medan det i kaffe är racemat, och min kropp av någon anledning inte svarar på den ena stereoisomeren?

Plastkasse
2006-07-06, 17:14
En sak jag funderat på ett tag, är varför jag inte upplever effekt av koffeintabletter, men mycket tydligt av kaffe. Jag kan sätta i mig så mycket som 600 mg koffein utan effekt, och större doser än så ger bara bröstsmärtor och sömnsvårigheter. Som centralstimulantia är det effektlöst. Anser du att det jag upplever helt enkelt är psykosomatiskt, eller kan det finnas en anann förklaring? Jag har spånat kring om det t.ex. kan vara så, att i regel innehåller tabletter bara en stereoisomer av koffein, medan det i kaffe är racemat, och min kropp av någon anledning inte svarar på den ena stereoisomeren?


Likadant för mig. Jag blir mkt piggare, mår bättre osv av kaffe. Inte alls samma effekt om jag tar koffeintabletter.

Bondlurk
2006-07-06, 20:38
Jag försöker hålla efter mina tänder, därav undvika kaffe.

Ninjasmurf
2006-07-07, 04:37
Den uppiggande ämnet i guarana är koffein. Ville bara påpeka det.

Kyzzen
2006-08-01, 18:58
Hej!
Bara har en liten fråga, då en diskussion på jobbet dök upp. Min käre kollega tycker det är helt okej att hålla på med efedrin och tycker att jag ska ta det för att nå mina mål med min gymträning. Jag vet att jag kan klara det utan efedrin, däremot tar jag en Red Bull ibland emellanåt, som innehåller guarana. Han påstår att Guarana och efedrin kommer från samma planta. Men vad jag har hittat på nätet, så har dom inget med varandra att göra, mer än ha liknande effekter ur uppiggnande synpunkt. Jag önskar lite hjälp att reda ut frågan, så jag hoppas att nån kan hjälpa mig.

/J

King Grub
2006-08-01, 19:23
Guarana är inte efedrin.

Här har du rel lättläst info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guarana

Nordenator
2006-08-01, 20:26
Okej, finns inga negativa sidor med koffeinet?

Är det fysiskt stärkande?

Rastlöshet, nervöshet, sömnlöshet, ryckande i muskler, rött ansikte, rabblande tankegång och tal, högre puls, högre blodtryck bl.a.

Jag knaprar inte piller utan dricker bara kaffe, och har testat allt där måååånga gånger.

L-Sami
2006-08-01, 22:15
Jag börjar morgonen kl 09:00 med 2st Caffeine Alert tabletter = 400mg innan jag ska ut o springa lite intervaller.

Jag känner mig pigg fram till 19:00 och lever mina bästa dagar. Dagarna som jag inte börjar med koffe, är rena helvete. Trött, huvudvärk, irriterad osv.

Koffein= Lika med beroende framkallande. Fint lagligt drog annars, fattar inte varför det inte ens är lagligt. För effektivt för att vara det. :confused:

Cerberus
2006-08-01, 22:18
Jag börjar morgonen kl 09:00 med 2st Caffeine Alert tabletter = 400mg innan jag ska ut o springa lite intervaller.

Jag känner mig pigg fram till 19:00 och lever mina bästa dagar. Dagarna som jag inte börjar med koffe, är rena helvete. Trött, huvudvärk, irriterad osv.

Koffein= Lika med beroende framkallande. Fint lagligt drog annars, fattar inte varför det inte ens är lagligt. För effektivt för att vara det. :confused:

Allt kan vara en drogm, handlar bara om mängd och syfte. Tycker dock koffein e en värdelös drog, i höga doser blir jag bara nervös, nojig, illamående och jag har fått diarré vid ett flertal tillfällen haha.

L-Sami
2006-08-01, 22:49
Allt kan vara en drogm, handlar bara om mängd och syfte. Tycker dock koffein e en värdelös drog, i höga doser blir jag bara nervös, nojig, illamående och jag har fått diarré vid ett flertal tillfällen haha.

Okej hehe! Så blir inte jag, blir bara pigg och upprymd :D

thomasR
2006-08-02, 00:48
Jag får otroligt ont i magen de gångerna jag tagit koffeinpiller nära inpå mitt intag av KCG2. Något samband?

Diana
2006-08-02, 07:58
Jag påverkas knappt alls av kaffe.
-pillren däremot :bow:

hehe slutade med koffein (jävla duktigt efter att varit högdosknarkare i flera år :D) men.. fick återfall.. och gick direkt upp på samma dos som innan jag lade av *dum blondin, i know :D rekommenderas EJ!

har man en gång fått sug på ett liv i koffeinets förföriska famn så är livet utan det helt enkelt på tok för segt och energilöst i jämförelse *popcorn*

OldandHard
2006-08-02, 13:26
En sak jag funderat på ett tag, är varför jag inte upplever effekt av koffeintabletter, men mycket tydligt av kaffe. Jag kan sätta i mig så mycket som 600 mg koffein utan effekt, och större doser än så ger bara bröstsmärtor och sömnsvårigheter. Som centralstimulantia är det effektlöst. Anser du att det jag upplever helt enkelt är psykosomatiskt, eller kan det finnas en anann förklaring? Jag har spånat kring om det t.ex. kan vara så, att i regel innehåller tabletter bara en stereoisomer av koffein, medan det i kaffe är racemat, och min kropp av någon anledning inte svarar på den ena stereoisomeren?

Upplever samma effektskillnad, tabs vs kaffe, dricker därför enbart kaffe!

Denna skillnad var väldigt förvirrande så jag googlade lite men hittade inget matnyttigt förutom att det just skulle vara psykosomatiskt har dock lite svårt att ta till mig detta.
Det kanske ligger nåt i att kaffe är ett racemat!?

Någon?

Yankeee
2006-08-02, 13:34
Till skillnaden från sheo (ovanligt :D). Får jag otrolig effekt av koffeintabletter. Piggare, mer energi, fin genomblödning i hela kroppen (märker det särskilt på benen efter att ha jobbat hela dagen, stel / segheten försvinner), mår bättre allmänt. Som cns-stimulant fungerar koffein sjukt bra. Har aldrig druckigt kaffe och brukar ta 400-800 mg innan träning, alltid på tom mage.

Nordenator
2006-08-02, 14:34
Jag börjar morgonen kl 09:00 med 2st Caffeine Alert tabletter = 400mg innan jag ska ut o springa lite intervaller.

Jag känner mig pigg fram till 19:00 och lever mina bästa dagar. Dagarna som jag inte börjar med koffe, är rena helvete. Trött, huvudvärk, irriterad osv.

Koffein= Lika med beroende framkallande. Fint lagligt drog annars, fattar inte varför det inte ens är lagligt. För effektivt för att vara det. :confused:

Koffein är inte beroendeframkallande.
Man får abstinensbesvär då man bryter en vana på koffeinintag, men man har aldrig ett beroende av kaffe.
Vanebildande, verkligen - men inte mer beroendeframkallande än att bita på naglarna eller klia sig på näsan.

EDIT:
Varför skulle det inte vara lagligt?
Det är väldigt ofarligt i små doser.
Att dö av koffein är näst intill en bragd.
Vi snackar 150-200 mg koffein / kilo inom en dryg timme eller mindre (p.g.a. att det försvinner gradvis)

L-Sami
2006-08-02, 14:52
Koffein är inte beroendeframkallande.
Man får abstinensbesvär då man bryter en vana på koffeinintag, men man har aldrig ett beroende av kaffe.
Vanebildande, verkligen - men inte mer beroendeframkallande än att bita på naglarna eller klia sig på näsan.

EDIT:
Varför skulle det inte vara lagligt?
Det är väldigt ofarligt i små doser.
Att dö av koffein är näst intill en bragd.
Vi snackar 150-200 mg koffein / kilo inom en dryg timme eller mindre (p.g.a. att det försvinner gradvis)


Ja, okej men det leder lätt till att man blir beroende om man får abstinensbesvär. Vad gör man när man inte kan få koffein och vet att det kommer bli helvete utan det?

Självklart menar jag inte beroendeframkallande som några av de tyngre droger. Kanske vanebildade är då ett bättre ord.

Nordenator
2006-08-02, 15:00
Ja, okej men det leder lätt till att man blir beroende om man får abstinensbesvär. Vad gör man när man inte kan få koffein och vet att det kommer bli helvete utan det?

Självklart menar jag inte beroendeframkallande som några av de tyngre droger. Kanske vanebildade är då ett bättre ord.

Abstinensbesvären medför ju att man sätter i sig koffein, men det har mer att göra med att man vill undvika abstinensbesvären än att sätta i sig koffeinet i sig. I alla fall för mig, men med tanke på att jag tycker om smaken av kaffe så mycket och alltid dricker det så får jag ytterst sällan abstinensbesvär.

Nu ska jag polera kaffevanan en smula med något skabbigt perkolatorkaffe. :>

Tolkia
2006-08-02, 15:59
Jag undrar hur mycket av abstinensbesvären som de flesta upplever när de drar ned på kaffet som egentligen är kafferelaterade. Orsak: Jag var på semester i Leksand i juli. Detta betydde en vecka utan vare sig kaffe eller te (serverades ej), och eftersom jag vanligtvis dricker kaffe två gånger om dagen och te en till tre, och då inte koppar utan gånger, eftersom kopparna är modell badbaljor borde det ha betytt all världens plågor. Men - tadaa! - så var icke fallet. Det gick hur bra som helst att sörpla litervis med nice örtteer istället; ingen huvudvärk, inte trött osv. ett dugg. Nu när jag är hemma och jobbar igen, och har tagit upp kaffedrickandet igen, om än i mindre omfattning är jag betydligt tröttare och har betydligt oftare ont i huvudet. Bakvänd reaktion på koffein? Nej, jag tror snarare att det har mycket att göra med hur jag lever i övrigt - betydligt mer trötthets- och huvudvärksframkallande rent generellt nu när jag jobbar.

Min gissning: Kaffeabstinensen skulle inte vara så svår om vi inte levde ett liv som hjälpte till att göra oss trötta och retliga, med huvudvärk.

Nordenator
2006-08-02, 23:06
Jag undrar hur mycket av abstinensbesvären som de flesta upplever när de drar ned på kaffet som egentligen är kafferelaterade. Orsak: Jag var på semester i Leksand i juli. Detta betydde en vecka utan vare sig kaffe eller te (serverades ej), och eftersom jag vanligtvis dricker kaffe två gånger om dagen och te en till tre, och då inte koppar utan gånger, eftersom kopparna är modell badbaljor borde det ha betytt all världens plågor. Men - tadaa! - så var icke fallet. Det gick hur bra som helst att sörpla litervis med nice örtteer istället; ingen huvudvärk, inte trött osv. ett dugg. Nu när jag är hemma och jobbar igen, och har tagit upp kaffedrickandet igen, om än i mindre omfattning är jag betydligt tröttare och har betydligt oftare ont i huvudet. Bakvänd reaktion på koffein? Nej, jag tror snarare att det har mycket att göra med hur jag lever i övrigt - betydligt mer trötthets- och huvudvärksframkallande rent generellt nu när jag jobbar.

Min gissning: Kaffeabstinensen skulle inte vara så svår om vi inte levde ett liv som hjälpte till att göra oss trötta och retliga, med huvudvärk.

Ny är jag borttappad.

"utan vare sig kaffe eller te"
"Det gick hur bra som helst att sörpla litervis med nice örtteer istället"

Hur som helst, om det var te du drack så har det att göra med att te innehåller koffein (kallas ofta thein då det kommer från te, men är samma sak).

Grönt te ca 30 mg / 20 cl
Svart te ca 60 mg / 20 cl
Svagt kaffe ca 60 mg / 15 cl
Starkt kaffe ca 120 mg / 15 cl

Utöver koffein innehåller te teofyllin som är ett giftigt ämne med liknande effekter som koffein, däremot är det inte alls lika uppiggande, men mer urindrivande och giftigare.
Mängderna teofyllin är dock inte så stora (ca 5 mg / kopp á 20 cl).

EDIT:
Sen vidare..
Abstinensbesvären kommer från koffein, ja.
När man minskar mängden kommer blodtrycket falla, huvudet blodfylls och man får huvudvärk.

Max
2006-08-03, 18:18
Ny är jag borttappad.

Hur som helst, om det var te du drack så har det att göra med att te innehåller koffein (kallas ofta thein då det kommer från te, men är samma sak).

Grönt te ca 30 mg / 20 cl
Svart te ca 60 mg / 20 cl
Svagt kaffe ca 60 mg / 15 cl
Starkt kaffe ca 120 mg / 15 cl

Utöver koffein innehåller te teofyllin som är ett giftigt ämne med liknande effekter som koffein, däremot är det inte alls lika uppiggande, men mer urindrivande och giftigare.
Mängderna teofyllin är dock inte så stora (ca 5 mg / kopp á 20 cl).
Det var tal om örtteer i det här fallet, lavendel, pepparmynta osv. gissar jag, kanske också Rooibos. Dessa innehåller inte koffein.

hobbitar
2006-08-03, 18:29
Prova att gå och lägga er i tid så kanske ni inte BEHÖVER ta erat koffein?

MrBoris
2006-08-03, 19:24
Prova att gå och lägga er i tid så kanske ni inte BEHÖVER ta erat koffein?

eller så tar man sitt koffein för att bli pigg och höja den termogena och ergogena effekten inför ett träningspass? :cool:

Nordenator
2006-08-03, 20:40
Det var tal om örtteer i det här fallet, lavendel, pepparmynta osv. gissar jag, kanske också Rooibos. Dessa innehåller inte koffein.

Gotcha. :>
Men innehåller örtteer teofyllin, och minskar teofyllin abstionensbesvären för koffeinbrist vid bruten vana då?
Måste nog läsa på lite mer om te. :>