handdator

Visa fullständig version : Propp i örat...


Yes
2006-07-05, 19:18
Nu har jag varit ute ett par timmar och "badat"(läs. släpats efter en alldeles för snabb båt på en gummileksak och slagit mig både gul och blå), och har fått en irriterande "propp" i ena örat. Känns typ som vatten och öronvax ingått någon slags symbios och format en stor klump där inne. Omysigt. Så vad skall jag göra?

Angel
2006-07-05, 19:18
Revaxör (osäker på namn)

userfriendly
2006-07-05, 19:19
Revaxör (osäker på namn)

läskigt läskigt läskigt

hum
2006-07-05, 19:21
Ett tips är att inte peta sönder örat med tops.

Mitt ena öra är smått förstört och börjar så strula så fort jag får en droppe vatten i det. Vattnet kan utan problemet stanna kvar i en vecka så jag undviker numera att doppa huvudet (manligt)
Brukar även spraka/brusa och göra ont ibland, så något är väl inte riktigt som det ska...

Yes
2006-07-05, 19:21
Revaxör (osäker på namn)
Har inget sånt och apoteket är stängt. Fan, har inte ens topz att peta med(vilket iof kanske är lika bra...).

Angel
2006-07-05, 19:23
Har inget sånt och apoteket är stängt. Fan, har inte ens topz att peta med(vilket iof kanske är lika bra...).


Okej fyll då örat med varmt vatten och en droppe olivolja och sitt med det lite sen vänder du örat neråt och skakar och håller tills det rinner ut.

Testa det

Tjej83
2006-07-05, 19:25
Håll för näsan och stäng munnen samtidigt som du blåser ut luft allt vad du kan. Det brukar funka :thumbup:

MasterChief
2006-07-05, 19:50
Jag får regelbundet vaxproppar (överproduktion). Revaxör funkar hyggligt men krävs att man är ihärdig och har lite tur om man ska bli av med en rejäl propp. Revaxör funkar bäst för förebyggande.

Det lättaste (om inte proppen försvinner) är att gå till husläkaren (egentligen är det sjuksystern som får göra jobbet och läkaren kollar bara att det ser bra ut). De tar en stor jävla vattenspruta och trycker in i örat. Efter några sprut så lossnar allt.

Har man fått en propp så har man garanterat haft en hörselgång som varit ganska igentäppt under längre tid. Man har gradvis vant sig vid att höra sämre. När väl proppen försvinner så brukar man bara skratta högt för det känns som man kan höra en myra krypa.

Angel
2006-07-05, 19:51
undra om han testade mitt förslag..?

hum
2006-07-05, 19:58
Jag får regelbundet vaxproppar (överproduktion). Revaxör funkar hyggligt men krävs att man är ihärdig och har lite tur om man ska bli av med en rejäl propp. Revaxör funkar bäst för förebyggande.

Det lättaste (om inte proppen försvinner) är att gå till husläkaren (egentligen är det sjuksystern som får göra jobbet och läkaren kollar bara att det ser bra ut). De tar en stor jävla vattenspruta och trycker in i örat. Efter några sprut så lossnar allt.

Har man fått en propp så har man garanterat haft en hörselgång som varit ganska igentäppt under längre tid. Man har gradvis vant sig vid att höra sämre. När väl proppen försvinner så brukar man bara skratta högt för det känns som man kan höra en myra krypa.

Tror jag ska boka en tid för det där! :thumbup:

Bulldog_3
2006-07-05, 20:05
Har inget sånt och apoteket är stängt. Fan, har inte ens topz att peta med(vilket iof kanske är lika bra...).

ställ dig på ett ben med örat med proppen lutat nedåt mot marken, och hoppa flera gånger, samtidigt "skakar" du ur proppen!

har haft så mkt strul man kan ha med öronen, ständiga örininflammationer, rör inopererade etc etc. detta tipset för att bli av med saker (bl.a. proppar) är grymt!

men se för faaan till att ingen ser dig! det ser urlöjligt ut! =)

Yes
2006-07-05, 20:22
undra om han testade mitt förslag..?
Jag har provat det, och hoppat och ruskat på huvudet. Ett tag kändes det som det var på väg att lossna, men nu har det blivit ännu värre och gör skapligt ont.

Yes
2006-07-05, 20:25
Bör jag förresten fortsätta, kanske ha i vatten/olja längre, eller finns det risk att det blir ännu värre?

hobbitar
2006-07-05, 20:29
Prova att gäspa stort fler gånger

Om inte det funkar kan du prova att dricka ur ett glas uppånerpå, så som man gör när man har hicka.

MasterChief
2006-07-05, 20:31
Bör jag förresten fortsätta, kanske ha i vatten/olja längre, eller finns det risk att det blir ännu värre?

Lägg ner huskurerna och gör som jag säger. *grr*

MasterChief
2006-07-05, 20:33
Alltså...har man fått en rejäl vaxpropp så funkar det inte att gapa/tryckutjämna/hoppa. Det är som att försöka öppna en låst dörr genom att slicka på den.

Yes
2006-07-05, 20:34
Lägg ner huskurerna och gör som jag säger. *grr*
Jag skall göra som du säger, men jag vill ju inte sitta med ont i örat ändå till imorgon. :(

MasterChief
2006-07-05, 20:37
Jag skall göra som du säger, men jag vill ju inte sitta med ont i örat ändå till imorgon. :(

Ibland kan det lossna under natten. Man ligger ju ofta med huvudet åt ett håll och det kan göra att proppen flyttar på sig en aning. Men ditt öra är fortfarande fullt med vax och det är värt att spruta rent det.

Glöm inte att ta det andra örat på en gång.

Sådana här vaxproppar brukar vara lika stora som en cashewnöt...

Yes
2006-07-05, 20:56
Fan, inte undra på att det gör ont om man har en cashewnöt i örat...

Yes
2006-07-05, 23:07
Funkar lavemang till örat? :confused:

Kan det förresten ha blivit inflamerat, och måste man undvika träning då?

Empe
2006-07-05, 23:50
har haft så mkt strul man kan ha med öronen, ständiga örininflammationer, rör inopererade etc etc. detta tipset för att bli av med saker (bl.a. proppar) är grymt!

Rör i öronen.. hmm det påminner mig om en gamma kompis som fick ha nån slags plastastronauthjälmmössa på sig varje gång han skulle duscha när vi gick på lekis.

Men Yes! så länge du inte spänner nacke och tinningar så kan du fortsätta träna. Öronen kommer inte ta stryk av det.

MasterChief
2006-07-06, 05:15
Funkar lavemang till örat? :confused:

Kan det förresten ha blivit inflamerat, och måste man undvika träning då?

Är ditt allmäntillstånd normalt och locket kom så pass plötsligt så låter inflammation inte troligt. Däremot ska man givetvis inte utesluta något och sådana tankar är ytterligare ett skäl att gå till doktorn.

Örongången är känsliga saker och inget annat än vatten ska vara där (vissa rekommenderar även vatten som kokats för att få det så rent som möjligt).

Yes
2006-07-07, 11:03
Jag besökte vårdcentralen nyss och det var inte något vax i örat. De såg typ en antydan till irritation och tyckte jag skulle ge det lite tid såvida det inte börjar göra ont(vilket det inte gör längre). Jobbigt bara att gå me lock för örat, speciellt när jag får stå ut med ett högt tjutande när jag skall sova.

Undrar om Depeche Mode konserten ikväll kommer göra saken bättre... *rolleyes*

MasterChief
2006-07-07, 11:27
Jag besökte vårdcentralen nyss och det var inte något vax i örat. De såg typ en antydan till irritation och tyckte jag skulle ge det lite tid såvida det inte börjar göra ont(vilket det inte gör längre). Jobbigt bara att gå me lock för örat, speciellt när jag får stå ut med ett högt tjutande när jag skall sova.

Undrar om Depeche Mode konserten ikväll kommer göra saken bättre... *rolleyes*

Så vad kommer locket ifrån? Kunde de ge någon förklaring till vad som gör att ljudvågorna inte når trumhinnan?


(Jag har själv fått det svaret en gång men stod på mig. Efter ett par sprut så sa det "doff" när en jättelik vaxpropp damp ner i skålen).

Yes
2006-07-07, 11:39
Så vad kommer locket ifrån? Kunde de ge någon förklaring till vad som gör att ljudvågorna inte når trumhinnan?


(Jag har själv fått det svaret en gång men stod på mig. Efter ett par sprut så sa det "doff" när en jättelik vaxpropp damp ner i skålen).
Fick ingen bra förklaring. Det var två sköterskor som kollade och båda kliade sig i huvudet lite undrandes...

Om det inte har släppt efter helgen får jag se till att en riktig läkare kollar på det.

Yes
2006-07-07, 11:41
Ett alternativ är iof att hitta på att det gör ont och ringa akutmottagningen så kan jag få det fixat redan imorgon.

Tricklev
2006-07-07, 11:47
Har själv skapat en liknande tråd (jag HADE dock en vaxpropp) och efter lite råd ifrån Mr. Vaxpropp himself (Masterchief) så drog jag mig iväg och fick det fixat.:thumbup:

5minuter sprut sedan ville hon ge upp, fast precis då damp den ut.

MasterChief
2006-07-07, 11:52
och efter lite råd ifrån Mr. Vaxpropp himself (Masterchief) så drog jag mig iväg och fick det fixat.:thumbup:



Fan, tack. Det värmde. :em:


Yes:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=4199

Här står det lite krejjer. kan vara öronkatarr, exempelvis.

David86
2006-07-07, 12:07
Får alla en rejäl öronpropp nån gång i livet? Jag blir nästan lite sugen på att få en bara så att man får känna hur det känns att få ut den.

MasterChief
2006-07-07, 12:11
Får alla en rejäl öronpropp nån gång i livet? Jag blir nästan lite sugen på att få en bara så att man får känna hur det känns att få ut den.

Det är sjukt skönt. Första gången hade jag dubbellock i över en vecka. Känslan när det lossnade var nästan obeskrivlig. Jag hörde bättre än spindelmannen.

boinnk
2006-07-07, 12:15
Jag hör också dåligt på ena örat just nu, har satt i en vecka. Var och fridök lite (inga stora djup, 5-6 meter räckte för örat) och tryckutjämnade nog dåligt första gången.

Hade liknande problem förra året, efter en örininflammation och resa utomlands med bad konstaterade läkaren att jag hade fått hål på trumhinnan :cryout:
Dock kunde det läka bra sa han och det gjorde det nog för jag har inte haft några problem efter det, men nu när det har dykit (haha) upp igen så kanske jag måste gå tillbaka till läkare.

Var på öron/näsa/hals-avdelningen och kollade upp det ordentligt första gången.

David86
2006-07-07, 15:46
Det är sjukt skönt. Första gången hade jag dubbellock i över en vecka. Känslan när det lossnade var nästan obeskrivlig. Jag hörde bättre än spindelmannen.
Låter nästan bättre än när man fick orgasm för första gången, jag vill ha en vaxpropp *cry*

John M
2010-09-18, 20:50
Låter nästan bättre än när man fick orgasm för första gången, jag vill ha en vaxpropp *cry*



Nej det vill du inte*screwy*

För nu har jag fått en misstänker jag, gör ont så jag inte kan sova, och så känner jag mig hörselskadad.


Kanske inte så bra att bada i poolen varannan dag typ?

Klein
2010-09-18, 21:02
Fattar inte varför man måste till vårdscentralen för att få en vaxpropp utsprutad. Det är ju bara att köra revaxör och sen spruta med en egen gummispruta. Går att köpa på vilket apotek som helst.

Mental
2010-09-18, 21:06
Snygg superbump, hur hittade du den här tråden John?

Andy.da.wohoo
2010-09-18, 21:33
Snygg superbump, hur hittade du den här tråden John?

Han använde sökfunktionen istället för att skapa en ny tråd.

MasterChief
2010-09-18, 22:17
Fattar inte varför man måste till vårdscentralen för att få en vaxpropp utsprutad. Det är ju bara att köra revaxör och sen spruta med en egen gummispruta. Går att köpa på vilket apotek som helst.

Jag har haft proppar som varit omöjliga att få "loss" med Revaxör. Revaxör tar tid, är kladdigt och det kostar pengar. Går jag till Vårdcentralen går det fort, är inte kladdigt och det kostar pengar. Fördel Vårdcentralen.