handdator

Visa fullständig version : P-medel och biverkningar


userfriendly
2006-07-05, 12:29
Har alltid vägrat p-piller men fick så otroligt mycket problem med minipiller att jag ist. satte in en p-stav när jag var 16 år. Har haft p-stav i fyra år ny och jag tycker den fungerar utmärkt vad gäller mens (som jag inte har :D ), säkhert, bekvämhet.

Däremot börjar jag nu bli lite fundersam över bikverkningar nu. För det är svårt att säga vad som är biverkningar efter p-staven då jag är så van vid den. Jag vet helt enkelt inte om jag "är såhär" eller om jag skulle slippa vissa besvär så som humörsvängningar osv. utan den.

Vore intressant att höra vad ni tjejer på forumet har för erfarenheter av p-medel, även förslag på alternativa sätt. P-datorn är ju här nu, någon som testat den??

elan
2006-07-05, 12:47
Jag trodde länge att "jag var sådär" men min dåvarande pojkvän trodde inte riktigt på den förklaringen och efter lite resonerande hit och dit så kunde jag ju inte heller minnas att jag var sådan innan jag började stoppa i mig hormoner.

Så jag slutade. Och det visade sig att jag inte alls "var sådär" egentligen. Om det snart är dags för dig att byta p-staven kan du ju testa en månad eller två utan, jag märkte en väldigt stor skillnad men självklart är det olika från person till person.

Förslag på alternativ? Avhållsamhet? Bli gay? ;) Tyvärr har jag inga bra svar att ge här, jag har ingen större lust att stoppa i mig mera hormoner i någon form alls. P-datorn verkar trevlig, passar nog bra om man är i ett fast förhållande, tror inte man orkar hålla på och kissa på de där stickorna varje dag om man är singel och kanske skulle råka ragga upp någon på krogen om kvällen. Annars är det väl helt enkelt kondom som gäller, men det är ju inte så att det passar i alla lägen direkt...

userfriendly
2006-07-05, 12:50
Jag trodde länge att "jag var sådär" men min dåvarande pojkvän trodde inte riktigt på den förklaringen och efter lite resonerande hit och dit så kunde jag ju inte heller minnas att jag var sådan innan jag började stoppa i mig hormoner.

Så jag slutade. Och det visade sig att jag inte alls "var sådär" egentligen. Om det snart är dags för dig att byta p-staven kan du ju testa en månad eller två utan, jag märkte en väldigt stor skillnad men självklart är det olika från person till person.

Förslag på alternativ? Avhållsamhet? Bli gay? ;) Tyvärr har jag inga bra svar att ge här, jag har ingen större lust att stoppa i mig mera hormoner i någon form alls. P-datorn verkar trevlig, passar nog bra om man är i ett fast förhållande, tror inte man orkar hålla på och kissa på de där stickorna varje dag om man är singel och kanske skulle råka ragga upp någon på krogen om kvällen. Annars är det väl helt enkelt kondom som gäller, men det är ju inte så att det passar i alla lägen direkt...


Jag har två år kvar på p-staven *whatever*

Jag är ju i ett fast förhållande vilket gör p-staven jävligt bekväm. Men jag tror att den påverkar mig mer än jag tror. Har börjat se ett mönster i visssa beteenden sen jag stoppade in den i armen - framför allt upp och nedgångar i humöret.
Att trycka kvinnohormoner är kanske inte så jävla sunt det heller, även om det bara tycks vara testo som är förbjudet.

jag tror att jag skulle orka med en p-dator men risken för att bli gravid ökar ju rätt markant. Kondom varje gång känns inte så hett, min ekonomi tycker nog inte heller det är sexigt *rolleyes*

ugglan
2006-07-05, 12:53
du kan ju be ninja göra en vasektomi, går ju att reversa proceduren sen när man vill ha kids vad jag vet

userfriendly
2006-07-05, 13:02
du kan ju be ninja göra en vasektomi, går ju att reversa proceduren sen när man vill ha kids vad jag vet

vafan e det?

Piranha
2006-07-05, 13:03
vafan e det?


Klipp - klipp

slappe
2006-07-05, 13:04
vafan e det?
http://www.urologkanalen.com/vasektomi/

userfriendly
2006-07-05, 13:05
Klipp - klipp


ajaj :Virro

Modde
2006-07-05, 13:06
vafan e det?
+1

och vad är en p-dator? Kolozzeum måste vara någon sorts p-dator, blir ju knappast några barn gjorda när man hänger här hela dagerna

Noll
2006-07-05, 13:10
Om min senilhjärna inte minns helt fel så är även p-stav ett hormonbaserat preventivmedel, och således är humörsvängningar inget underligt... Det är förvisso olika från person till person.

Om du inte känner för alternativ som nämnts ovan ( tex avhållsamhet, kondom, bli gay mm) så är kopparspiral ett alterntiv.

Den är inte ett hormonbaserat p-alternativ, därav slipper man ev ytterligare humörsvängningar tex... Däremot blöder man som en stucken gris och kan ha väldigt ont den första tiden... Därefter kan man njuta la dolce vita typ..

Kolla med din gynekolog/ungdomsmott/barnmorska ang detta. En del av dessa människor kan säkert försöka med argument som att: "lilla vän, om du inte fött barn så får/går det inte." Det går visst!


Oh well. :)

Linnda
2006-07-05, 13:10
Vad testade du för minipiller? Jag har haft åratal av problem med p-piller också, jag får alltid huvudvärk typ 3-5 dagar varje månad, och det har ju varit ohållbart. Jag fick testa ett minipiller Ceracette och många har kommit med skräckhistorier om dessa, så jag var lite skraj. Jag hade mellanblödningar i säkert en månad och var färdig att ge upp, men tänkte att det tar ju ett tag för kroppen att vänja sig, efter den månaden så har det bara varit toppen! Jag har ingen huvudvärk och ingen mens heller :hbang:

Nitrometan
2006-07-05, 13:13
och vad är en p-dator? Kolozzeum måste vara någon sorts p-dator, blir ju knappast några barn gjorda när man hänger här hela dagerna
Exakt. Kolo - the ultimate p-medel... :cool:

Fjod0r
2006-07-05, 13:14
Gör som oss, kör med kondom *flex*

Inte så farlig när man är van vid det (som kille alltså). Tjejen slipper stoppa i sig massor med hormoner. Hon är på bätre/jämnare humör. Mer tålamod osv osv. Enda Nackdelen för henne som jag känner till är mensvärk/mängden mens, men det är ju försummbart. Jag menar, vi lever ju ihop hela tiden, är, umgås, sex har man ett par gånger i veckan, då kan man stå ut med kondomen.

userfriendly
2006-07-05, 13:16
Vad testade du för minipiller? Jag har haft åratal av problem med p-piller också, jag får alltid huvudvärk typ 3-5 dagar varje månad, och det har ju varit ohållbart. Jag fick testa ett minipiller Ceracette och många har kommit med skräckhistorier om dessa, så jag var lite skraj. Jag hade mellanblödningar i säkert en månad och var färdig att ge upp, men tänkte att det tar ju ett tag för kroppen att vänja sig, efter den månaden så har det bara varit toppen! Jag har ingen huvudvärk och ingen mens heller :hbang:

jag minns inte vad mina minipiller hette men jag hade mens 3 veckor i månaden :cryout:

userfriendly
2006-07-05, 13:17
+1

och vad är en p-dator? Kolozzeum måste vara någon sorts p-dator, blir ju knappast några barn gjorda när man hänger här hela dagerna


kollo är definitivt någon slags p-dator... ett p-forum ;)

userfriendly
2006-07-05, 13:19
Om min senilhjärna inte minns helt fel så är även p-stav ett hormonbaserat preventivmedel, och således är humörsvängningar inget underligt... Det är förvisso olika från person till person.

Om du inte känner för alternativ som nämnts ovan ( tex avhållsamhet, kondom, bli gay mm) så är kopparspiral ett alterntiv.

Den är inte ett hormonbaserat p-alternativ, därav slipper man ev ytterligare humörsvängningar tex... Däremot blöder man som en stucken gris och kan ha väldigt ont den första tiden... Därefter kan man njuta la dolce vita typ..

Kolla med din gynekolog/ungdomsmott/barnmorska ang detta. En del av dessa människor kan säkert försöka med argument som att: "lilla vän, om du inte fött barn så får/går det inte." Det går visst!


Oh well. :)


Spiral låter läskigt *rolleyes*

har man inte haft mens på fyra år blir det något väldigt abstrakt, blod öht blir jobbigt lixom..

får be Jonas bli tjej och jag får försöka bli gay :Virro

userfriendly
2006-07-05, 13:20
Med en p-dator och tillhörande teststickor kan du avgöra när i månaden du bör avstå från samlag för att inte bli gravid. Åtta gånger per menscykel testar du hormonhalten i morgonurinen med en teststicka. Teststickan placeras i p-datorn och en grön signal visar om du är fruktsam eller inte. Röd signal varnar att du skall avstå från samlag och använda preventivmedel.

Säkerhet
Om du följer anvisningarna punktligt är metoden säker till 94 procent, sex kvinnor av 100 blir gravida på ett år.

Fördelar
Inga biverkningar. Kan fungera bra och ha en god säkerhet om den används rätt. Kan också användas för att man vill bli gravid. Ett hjälpmedel för kvinnor som inte kan, eller vill, använda hormonella preventivmedel.

Nackdelar
Metoden är omständlig att sköta korrekt och kräver noggrannhet. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.

Passar dig som:
Planerar att skaffa barn inom en snar framtid.

Pris
En startförpackning kostar 1 295 kronor (plus eventuellt postförskott). Startförpackningen innehåller PERSONA monitor, batterier, teststickor till första cykeln och instruktionsbok. Du behöver 1 förpackning teststickor till varje cykel. Du kan köpa teststickorna på Apoteket för 120 kronor.

*Flash*
2006-07-05, 13:25
Jag har tagit p-piller sen jag var 16 tror jag.
Tror inte att mitt humör har blivit så mycket annorlunda iaf *screwy*
Däremot har jag nästan ingen sexlust alls när jag knaprar såna men är kåt dygnet runt när jag inte tar det i princip :(
Skulle nog valt något annat preventivmedel om jag kunnat men men.

Enda sättet att få reda på om du verkligen är annorlunda utan är väl att testa utan.

Linnda: Cerazette har en högre dos gestagen än andra minipiller och därmed högre säkerhet än med vanliga minipiller.
Kallas väl även för östrogenfritt p-piller, iaf kallade barnmorskorna det så.
Hade för övrigt ingen mens och ingen mensvärk eller nånting när jag tog dom:D

machine gun
2006-07-05, 13:32
jag minns inte vad mina minipiller hette men jag hade mens 3 veckor i månaden :cryout:

Cerazette är ett nytt piller som är nån slags kombination mellan gamla sortens minipiller och p-piller. Det innehåller bara progesteron och inget östrogen, men man har ändå 12 timmars "glömske-period" precis som med vanliga p-piller. Men biverkningarna är troligtvis ganska liknande de med p-stav eftersom det är liknande hormoninnehåll.

Jag använde p-spruta i 2 år, men eftersom man blir av med mensen blir kroppens egen östrogenproduktion lidande så de rekommenderar inte kvinnor under 25 att använda det längre tid än så pga ökad risk för benskörhet. Det fungerade jättebra för mig, men nu måste jag hitta nåt annat :cryout: Har precis börjat med ett annat kombinerat p-piller än de jag använde tidigare med lägre östrogenhalt. Vill inte börja med Cerazette eftersom många inte får mens alls med dem och i mitt fall var det bra att få igång mensen igen. Hoppas de funkar hyffsat iaf, fördelen med kombinerade p-piller är ju att man kan välja själv när man får mens. Men min sambo har sagt att funkar det inte så blir det kondom istället (och allt annat trevligt man kan syssla med som inte innebär risk för graviditet ;)) Kopparspiral känns inte som ett alternativ, dels för att jag tycker det känns läskigt att ha något så pass giftigt som koppar i mig (det är ju därför det funkar, spermierna dör ju typ) och dels för att de jag känner som har det säger att det innebär dubblad mensmängd och dubblad mensvärk. Då låter kondom som rena himmelriket i jämförelse..

machine gun
2006-07-05, 13:36
Jag har tagit p-piller sen jag var 16 tror jag.
Tror inte att mitt humör har blivit så mycket annorlunda iaf *screwy*
Däremot har jag nästan ingen sexlust alls när jag knaprar såna men är kåt dygnet runt när jag inte tar det i princip :(

Om sexlusten försvinner fungerar de ju helt klart som preventivmedel iaf, tämligen värdelöst ändå dock eftersom man ändå inte riskerar att bli med barn om man inte har sex ;)

Försvann sexlusten skulle jag definitivt byta, eller sluta med, preventivmedel. Jag tror säkert de flesta killar skulle föredra sex med kondom framför inget sex alls ;)

Johanna
2006-07-05, 13:46
Jag har genom åren provat sex olika p-piller och två mini-piller, fick i stort sett varenda biverkning man kan få, när jag började med nya piller försvann en biverkning men sjutton andra dök upp, ungefär! För ett år gav jag till slut upp tanken på att kunna äta p-piller efter sex års helsike, och började med p-plåster i stället! Har funkat underbart, varenda biverkning försvann med detsamma. Min barnmorska brukar rekommendera dom till folk som har problem med biverkningar, eftersom man aldrig har särskilt stor mängd hormoner i kroppen, utan det utsöndras jämt under veckan. Kommer aldrig byta preventivmedel!

aliquis
2006-07-05, 14:01
säkhert, bekvämhet.Men hur påverkar den stavningsförmågan?! :D

Angel
2006-07-05, 14:04
Jag har hormorn spiral som jag har haft i 1år ungefär, innan dess hade jag koppar i ca 4år nånting. Hormonspiralen funkar kanon, slipper mens och jag tror inte jag är lynnigare än vanligt. Dock känns den lite lätt onödig eftersom jag ändå inte har sex...

aliquis
2006-07-05, 14:08
Jag har hormorn spiral som jag har haft i 1år ungefär, innan dess hade jag koppar i ca 4år nånting. Hormonspiralen funkar kanon, slipper mens och jag tror inte jag är lynnigare än vanligt. Dock känns den lite lätt onödig eftersom jag ändå inte har sex...Jag vet hur det är, det är därför jag aldrig har köpt några kondomer ;D

Angel
2006-07-05, 14:09
Jag vet hur det är, det är därför jag aldrig har köpt några kondomer ;D


De suger!!

Pez
2006-07-05, 14:09
Jag vet hur det är, det är därför jag aldrig har köpt några kondomer ;D
*uppdate*
Du är nu en post ifrån en spamvarning.
*uppdate*

He-man
2006-07-05, 14:28
Finns det inget som heter pesari (stavas?), som jag förstått är det något slags gummiskydd som kvinnan använder tillsammans med spermiedödande medel, skyddar dock ej mot sjukdommar, men det kanske funkar bra vid ett förhållande?

Angel
2006-07-05, 14:29
Finns det inget som heter pesari (stavas?), som jag förstått är det något slags gummiskydd som kvinnan använder tillsammans med spermiedödande medel, skyddar dock ej mot sjukdommar, men det kanske funkar bra vid ett förhållande?

De e inte så upphetsande när man precis ska bli uppfuckad mot väggen att gå och hämta en gummigrejj och spermiedödande och grejja in den först...

Kabuto
2006-07-05, 14:37
Jag är ingen tjej men min syster har fått en blodpropp i benet av att äta p-piller. huvva :(

Noodles
2006-07-05, 14:43
En kompis och hans sambo fick för sig att använda P-dator. Han talade sig varm över hur bra den var... Han är nu pappa.

Tydligen lyckades de pricka in de där 6% där tillförlitligheten inte höll.

He-man
2006-07-05, 15:16
De e inte så upphetsande när man precis ska bli uppfuckad mot väggen att gå och hämta en gummigrejj och spermiedödande och grejja in den först...
Pessaret kan sättas in flera timmar innan, men däremot verkar det som att allt färre använder dem sedan p-pillrena kom. Jag är inte tjej själv så jag är väll egentligen inte rätt person att kommentera eftersom jag inte har några egna erfarenheter av sånna preventivmedel. :D

elan
2006-07-05, 16:33
Pessaret kan sättas in flera timmar innan, men däremot verkar det som att allt färre använder dem sedan p-pillrena kom. Jag är inte tjej själv så jag är väll egentligen inte rätt person att kommentera eftersom jag inte har några egna erfarenheter av sånna preventivmedel. :D

Men vad bra, då är det ju bara att pilla in det några timmar innan man ska till att bli uppfuckad mot en vägg. ;)

Jag tycker inte heller att man hör talas om någon som använder pessar nu för tiden. Det känns lite 70-tal sådär...

Cilia
2006-07-05, 16:53
Annars så funkar ju finska rycket ganska bra även om det inte är 100-procentigt.


btw är inte pessaret ett kompliment till andra preventivmedel dvs det går inte att lita på ensamt?

Tjej83
2006-07-05, 17:20
Det ska ju finns något som kallas för p-ring också. Inte lika mycket hormoner eftersom det inte (till skillnad från p-piller) måste passera genom magen. Men riktigt hur det fungerar vet jag inte eftersom jag inte provat... http://www.msu.se/pm_pring.shtml

Me_Myself
2006-07-05, 17:57
Själv så har jag tyckt p-plåster har varit guld. Säkrare än p-piller(blev ju gravid då jag tog follimin).
Nakdelen med plåstrena är att dem är fula, som nikotinplåster. Det står att dem är hudfärgade men jag skulle snarare kalla dem grisfärgade. Dem lossnar lite också nu när d e sommar, bad och mycket kräm på kroppen.

Hur ska man gå till väga för att få tag i en p-spruta?
Jag har träffat två bm som inte velat ge mig för benskörheten.

High1ander
2006-07-05, 18:09
du kan ju be ninja göra en vasektomi, går ju att reversa proceduren sen när man vill ha kids vad jag vet
Ja, men det är väl inte rekommenderat. Man får ju ändå mindre "vas deferens" när man gör det ingreppet.
Sen krävs det väl oftast att man är över en viss ålder eller redan har x-antal barn...

Det man har att välja på är antingen att köra med spiral (som är främande föremål i vaginan, som får en att menstruera varje gång) eller så får man köra på nått som leker med ens hormoner...

Om jag inte minns fel från min "Human Sexuality-class" så ser p-piller till att ett visst hormon hela tiden håller sig på en stabil "hög" nivå, vilket gör att man aldrig får ett estrogen-peak, osv...

Ninjasmurf
2006-07-05, 18:29
Man börjar undra när "p-piller" kommer till oss män egenligen...

mela
2006-07-05, 18:30
User..Jag kan kastrera honom *ta fram häcksaxen* no problemo darling ;)

Jag kör också p-stav. Har mens typ..hela tiden..eller hade. Den verkar ha gått på semester *screwy*

Trance
2006-07-05, 18:33
Man börjar undra när "p-piller" kommer till oss män egenligen...

Det finns, kura på.

Kebab-Arne
2006-07-05, 18:45
Man börjar undra när "p-piller" kommer till oss män egenligen...

Enligt min biologi lärare i högstaidet försökte man med det i nåt kommunistiskt land, tror det var Kina. Men det blev så höga halter av hormon så försök personerna uppförde sig inte helt normalt.

tegel
2006-07-05, 18:47
Vad testade du för minipiller? Jag har haft åratal av problem med p-piller också, jag får alltid huvudvärk typ 3-5 dagar varje månad, och det har ju varit ohållbart. Jag fick testa ett minipiller Ceracette och många har kommit med skräckhistorier om dessa, så jag var lite skraj. Jag hade mellanblödningar i säkert en månad och var färdig att ge upp, men tänkte att det tar ju ett tag för kroppen att vänja sig, efter den månaden så har det bara varit toppen! Jag har ingen huvudvärk och ingen mens heller :hbang:

Min flickvän började med Ceracette för 1½ månad sen och har fått små blödningar nu den senaste tiden och ingen? eller framskjuten mens. Vi var lite oroliga för detta, men det verkar som det är normalt att det blir så??? Så med dessa p-piller ska mensen utebli helt alltså??

Ninjasmurf
2006-07-05, 18:49
Det finns, kura på.
Inte ens det hjälper tydligen, många har blivit farsor på kur om man ska tro dom dopingvänliga brädorna.

mela> vill nog ha kvar mina kulor...

userfriendly
2006-07-05, 19:00
Min flickvän började med Ceracette för 1½ månad sen och har fått små blödningar nu den senaste tiden och ingen? eller framskjuten mens. Vi var lite oroliga för detta, men det verkar som det är normalt att det blir så??? Så med dessa p-piller ska mensen utebli helt alltså??
uppskjuten mens är rätt vanligt...

userfriendly
2006-07-05, 19:06
Jag är ingen tjej men min syster har fått en blodpropp i benet av att äta p-piller. huvva :(

jag vägrar äta p-piller *rolleyes*


gaaah p-datorl åter läskigt då ju :cryout:

High1ander
2006-07-05, 19:09
Enligt min biologi lärare i högstaidet försökte man med det i nåt kommunistiskt land, tror det var Kina. Men det blev så höga halter av hormon så försök personerna uppförde sig inte helt normalt.
Grejen med killar är vad min lärare sa nått i stil med att man var tvungen att ta sprutor, varje dag som insulin eller så, vilket en kille knappast vill göra... För man kunde inte (iaf då) få ut det i kroppen på nå annat sätt...

userfriendly
2006-07-05, 19:11
, varje dag som insulin eller så, vilket en kille knappast vill göra... ...


hur vill ni göra då??
vi tar ju piller varje dag?
hmm... svår fråga :(

High1ander
2006-07-05, 19:13
hur vill ni göra då??
vi tar ju piller varje dag?
hmm... svår fråga :(
Tar du en spruta varje dag?

Angel
2006-07-05, 19:15
Är det ingen mer än jag som har spiral? Är det bara jag och 5-barnsmammor dom sätter in det i eller?

High1ander
2006-07-05, 19:21
Ett annat "osäkert tipps" kan vara att killen ofta badar i varmt vatten, vilket sänker/dödar "spermiogenisis" som är spermaproductionen under ett par dagar/någon vecka. Man blir inte steril som råttor vars pungar har blivit nersänkta i varmt vatten...

Detta är ju knappast en jättesäker metod, men det är trots allt en metod...

userfriendly
2006-07-05, 19:36
Ett annat "osäkert tipps" kan vara att killen ofta badar i varmt vatten, vilket sänker/dödar "spermiogenisis" som är spermaproductionen under ett par dagar/någon vecka. Man blir inte steril som råttor vars pungar har blivit nersänkta i varmt vatten...

Detta är ju knappast en jättesäker metod, men det är trots allt en metod...


får väl skålla pungen på'n dårå osen typ köra med p-dator oxå... :cool:

High1ander
2006-07-05, 19:47
får väl skålla pungen på'n dårå osen typ köra med p-dator oxå... :cool:
Sen att dra ut innan man kommer...

Är ganska kul, min lärare hade tabell på hur bra preventivmedel är, och hur bra de är i genomsnitt. Dvs, hur bra de är om man gör rätt, och om man gör fel.

Kondom är ju runt 97% säkert, men var typ runt 80%. P-piller var runt 98-99% och gjorde man fel var det fortfarande högt...
Roligaste var ändå att "dra ut innan man kommer" om man gör det rätt, så var det säkrare än kondom felaktigt (dvs för liten, för stor, påsatt fel, etc...).

Caixa**
2006-07-05, 19:57
Är det ingen mer än jag som har spiral? Är det bara jag och 5-barnsmammor dom sätter in det i eller?

Min mamma tycker att jag ska testa spiral. (båda mina syskon har lyckats föröka sig i tidig ålder, så nu vill hon skydda minstingen från "olyckan";)) Hon har själv haft det i princip hela sitt liv och tycker det funkar jättebra. Vilka nackdelar/risker finns det med spiral?

Jag har testat flera olika typer av p-piller och mått skit av samtliga. Värsta biverkningarna var deprission och ångestattacker. Min dåvarande pojkvän slängde skiten efter bara två veckor.. Kommer aldrig mer stoppa i mig några skumma hormoner..

Min barnmorska gjorde ockskå en massa reklam för p-ringen. Hon tyckte att det var ett utmärkt alternativ till p-piller, slipper knapra massa piller, billigare osv. Inga fler hormoner för mig tack! Någon med erfaren av p-ring?

Kondom funkar annars hyfsat. Men av någon anledning har samtliga killar jag varit med haft en väldigt negativ inställning till kondomer. Konstigt. Vore jag kille skulle jag vara skiträdd att göra en tjej på smällen ofrivilligt*screwy* Speciellt om det bara är en tillfällig relation. Tjejen har ju ett val senare..det har inte killen.

Celibat är bäst. Funkar utmärkt än så länge:D

Caixa**
2006-07-05, 20:01
Sen att dra ut innan man kommer...

Är ganska kul, min lärare hade tabell på hur bra preventivmedel är, och hur bra de är i genomsnitt. Dvs, hur bra de är om man gör rätt, och om man gör fel.

Kondom är ju runt 97% säkert, men var typ runt 80%. P-piller var runt 98-99% och gjorde man fel var det fortfarande högt...
Roligaste var ändå att "dra ut innan man kommer" om man gör det rätt, så var det säkrare än kondom felaktigt (dvs för liten, för stor, påsatt fel, etc...).

OT: Har hänt mig tre gånger att kondomen spruckit eller på annat sätt gått sönder! (ej utgånget datum!) Hur stort är egentligen oddset för det?;)

Tolkia
2006-07-05, 20:42
Enligt min biologi lärare i högstaidet försökte man med det i nåt kommunistiskt land, tror det var Kina. Men det blev så höga halter av hormon så försök personerna uppförde sig inte helt normalt.
Med tanke på hur många kvinnor blir på p-piller (som ingen läkare tvekar att skriva ut) lät det där ganska roligt ... :D

Jag tycker att p-dator låter som en hi-techversion av "säkra perioder", och de går ju även under öknamnet "osäkra perioder", så jag skulle inte lita på den. Inte för att jag kan slänga upp någon studie som visar om den är bra eller inte, men jag skulle inte använda den själv. Ang. "finska rycket" skulle jag säga att det enda ryck som lär funka är om man rycker av lämplig ledare (=sterilisering). Tillämpa avbrutet samlag som preventivmedel skall man nog inte göra om man inte är väldigt säker på att man kan ta hand om ett barn när (inte om) det kommer.

När min brors flickvän slutade med p-piller (för att alstra en liten telning) efter att ha ätit det i många år och tyckt att det fungerade bra, var det som slog henne hur annorlunda i humöret hon blev; inte så att hon fick enorma humörsvängningar, men p-pillren hade helt klart "kapat topparna" (de positiva, alltså) och gjort henne mer liknöjd. Vet inte om detta är en vanlig iakttagelse.

Hur man reagerar psykiskt tror jag också är väldigt individuellt; jag tog ett p-piller som skulle vara särskilt bra just ur humörsynvinkel (Yasmin) och ur biverkningssynvinkel överhuvudtaget, och mådde oerhört dåligt av dem (psykiskt). Så mycket för generaliseringar ... :(

High1ander
2006-07-05, 21:07
Min mamma tycker att jag ska testa spiral. (båda mina syskon har lyckats föröka sig i tidig ålder, så nu vill hon skydda minstingen från "olyckan";)) Hon har själv haft det i princip hela sitt liv och tycker det funkar jättebra. Vilka nackdelar/risker finns det med spiral?
Alltså principen med spiral är ju att man "tvingar kroppen att stöta ut ägg", för när man för in främmande föremål där inne så kommer inte kroppen vilja behålla ett eventuellt "ägg/foster". Detta är ju en jättegammal teknik, fanns ju indianer o grejs som körde upp fjädrar...

Finns olika modeller på spiraler (iaf i USA)... Fel är att de kan ramla ut, hamna snett... Har även hört killar som "stöter till spiralen"...

edit:
Men skulle jag vara en hona som haft problem med hormonpiller så skulle jag iaf köra på spiral, då det är väldigt säkert...

Caixa**
2006-07-05, 21:36
Alltså principen med spiral är ju att man "tvingar kroppen att stöta ut ägg", för när man för in främmande föremål där inne så kommer inte kroppen vilja behålla ett eventuellt "ägg/foster". Detta är ju en jättegammal teknik, fanns ju indianer o grejs som körde upp fjädrar...

Finns olika modeller på spiraler (iaf i USA)... Fel är att de kan ramla ut, hamna snett... Har även hört killar som "stöter till spiralen"...

edit:
Men skulle jag vara en hona som haft problem med hormonpiller så skulle jag iaf köra på spiral, då det är väldigt säkert...

Okej, det låter vettigt. Ska försöka tjata mig till en av barnmorskan.. Hon säger att hon inte vill rekommendera spiral till någon som inte fött barn än och som funderar på att göra det senare. Men så stora kan väl riskerna ändå inte vara? Fungerar det är det helt klart värt, och slippa allt hormonbaserat!

mmartin
2006-07-05, 22:46
min tjej kör med sån P-ring! hade p-piller innan men det påverkade humöret (usch) så det behövdes byta!

blev P-ring... kan kolla vad hon tycker lite mer om att nu ca 3 månader in, men uppenbart är att den är bättre än p-piller iaf rejält... och funkar gör den med, barnlös 3 månader in iaf :D

Krokodil
2006-07-05, 23:08
Småbarn med kolik funkar till 100%

eleni
2006-07-06, 01:09
Min flickvän började med Ceracette för 1½ månad sen och har fått små blödningar nu den senaste tiden och ingen? eller framskjuten mens. Vi var lite oroliga för detta, men det verkar som det är normalt att det blir så??? Så med dessa p-piller ska mensen utebli helt alltså??

Jag har ätit Cerazette i snart 1½ år och jag kan säga att det där du beskriver är inte alls ovanligt. i Början småblödde jag i över månad för att sedan ha ett blödningsuppehåll på 3-4 månader. Nu var det så länge sedan jag hade mens att jag har glömt hur det känns! Lite andra biverkningar som jag kännt av är spända bröst, en molande diffus smärta från naveln och neråt samt gråtattacker. Tack och lov händer det inte så ofta och jag har inte blivit gravid än så länge, så man ska väl inte klaga.

elan
2006-07-06, 06:47
...så man ska väl inte klaga.

Jag tycker att det är tråkigt att så många har den här inställningen. Jag tycker inte att man ska behöva gå omkring och stoppa i sig massa grejer som man mår skit av. *screwy*

AFanatic
2006-07-06, 07:42
Jag tycker att det är tråkigt att så många har den här inställningen. Jag tycker inte att man ska behöva gå omkring och stoppa i sig massa grejer som man mår skit av. *screwy*

Nej, och det är väl ytterst få tjejer som går omkring och är "normala" med ständig påfyllning av hormoner.

skyler
2006-07-06, 08:19
Jag har atit Jasmine p -piller i 5 ar och jag upplevs som helt normal.(hoppas jag)
Har inte haft nagra biverkningar alls och dessutom fick jag persiko hy av de efter att ha tampats med acne i 3 ar. Och detta pa 2 veckor!
Funderar pa P-stav men ar radd att acnen kommer tillbaka da. Och dessutom har jag hort att risken att fa blodpropp okar under de forsta 3 manaderna med p-piller sa det kanns som en onodig risk att sluta, for att sedan kanske borja med de igen.

Stab
2006-07-06, 08:42
Gör som oss, kör med kondom *flex*

Inte så farlig när man är van vid det (som kille alltså). Tjejen slipper stoppa i sig massor med hormoner. Hon är på bätre/jämnare humör. Mer tålamod osv osv. Enda Nackdelen för henne som jag känner till är mensvärk/mängden mens, men det är ju försummbart. Jag menar, vi lever ju ihop hela tiden, är, umgås, sex har man ett par gånger i veckan, då kan man stå ut med kondomen.

Hett sexliv ;)

~nikita~
2006-07-06, 09:08
Om min senilhjärna inte minns helt fel så är även p-stav ett hormonbaserat preventivmedel, och således är humörsvängningar inget underligt... Det är förvisso olika från person till person.

Om du inte känner för alternativ som nämnts ovan ( tex avhållsamhet, kondom, bli gay mm) så är kopparspiral ett alterntiv.

Den är inte ett hormonbaserat p-alternativ, därav slipper man ev ytterligare humörsvängningar tex... Däremot blöder man som en stucken gris och kan ha väldigt ont den första tiden... Därefter kan man njuta la dolce vita typ..

Kolla med din gynekolog/ungdomsmott/barnmorska ang detta. En del av dessa människor kan säkert försöka med argument som att: "lilla vän, om du inte fött barn så får/går det inte." Det går visst!


Oh well. :)

Jupp, Noll har rätt (som vanligt ;)) Kopparspiral är ett bra alternativ som håller i upp till 5 år. Eftersom det inte är några hormoner inblandade så har man ägglossning som vanligt under tiden och kan därför ta ut den så fort man bestämmer sig för att man vill bli gravid och räkna med att nästkommande ägglossning är fullt fungerande. Dessutom kan man ju vara säker på att inte drabbas av humörsvägningar eller depression som är orsakade av preventivmedel, eftersom kopparspiralen inte har några hormoner.

Jag har själv en sån sedan en månad tillbaka och har haft problem med både smärtor och mycket blod men det beror på att livmodern är en muskel som beter sig som en väktare och vill gärna avvisa det obehöriga föremålet, det leder till att dom börjar slåss och det gör ont och blöder. Efterhand (1-3 mån) vänjer sig livmodern och diggar läget. Dock har jag hört att många bara får x-tra blödningar, inte ont.

Att gyn ofta gnäller om att dom inte vill sätta in en spiral på oss som inte har fött barn beror på att livmoderstappen kan vara för trång och då kan det vara svårt att få in den. Men huruvida det gäller just dig kan dom ju enkelt kolla vid en vanlig gyn-undersökning. En annan sak dom envisas om är att exempelvis klamydiainfektioner lättare sprider sig upp i livmodern och äggstockarna om man har spiral, därför gillar dom inte att sätta in spiral hos unga personer eftersom diverse könssjukdommar sprids i huvudsak bland unga.

Jag har haft en p-stav tidigara och hade grymma problem med humöret och blödningar.... Hu! *grr27* *cry*
Du har tur som iaf slipper mens :D
Lycka till bruden!!

High1ander
2006-07-06, 09:35
Jag tycker att det är tråkigt att så många har den här inställningen. Jag tycker inte att man ska behöva gå omkring och stoppa i sig massa grejer som man mår skit av. *screwy*
Jag tycker du har rätt, men man bör dock veta att hela poängen med alla piller och metoder går ju ändå ut på att göra en "fertil människa" till "icke-fertil". Alltså det går ju ut på att "degradera kroppen" enligt mig, tyvärr så verkar andra funktioner degraderas också...

cam
2006-07-06, 11:38
Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan få fram ett bra p-piller eller annan lösning för män. Det ska testas och testas och sedan dissas pga biverkningar, medan vi tjejer glatt ska stoppa i oss vad som helst. Med det menar jag inte att killar heller ska behöva utstå en massa skit, tycker bara det visar på attitydskillnad mot könen.

Jag vägrar hormoner och kör med kopparspiral sedan ett år tillbaka. Har aldrig fött barn och då kan det vara lite smärtsamt när de sätter in den, men det går iaf. Hade en jobbig första månad men det är individuellt hur jobbigt man har det. Min mens är väldigt smärtsam vissa gånger och normal andra gånger, men det överlever jag. Det är också individuellt hur mycket man blöder, jag blödde som en stucken gris första månaderna men nu är det alls inte lika farligt. Har nästan aldrig haft mellanblödningar men har lite längre mens, typ 6-7 dagar.

För den som inte vill ta hormoner kan jag rekommendera att åtminstone prova. Att den är gratis gör ju inte saken sämre :thumbup:

Trance
2006-07-06, 11:51
Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan få fram ett bra p-piller eller annan lösning för män. Det ska testas och testas och sedan dissas pga biverkningar, medan vi tjejer glatt ska stoppa i oss vad som helst. Med det menar jag inte att killar heller ska behöva utstå en massa skit, tycker bara det visar på attitydskillnad mot könen.

Jag vägrar hormoner och kör med kopparspiral sedan ett år tillbaka. Har aldrig fött barn och då kan det vara lite smärtsamt när de sätter in den, men det går iaf. Hade en jobbig första månad men det är individuellt hur jobbigt man har det. Min mens är väldigt smärtsam vissa gånger och normal andra gånger, men det överlever jag. Det är också individuellt hur mycket man blöder, jag blödde som en stucken gris första månaderna men nu är det alls inte lika farligt. Har nästan aldrig haft mellanblödningar men har lite längre mens, typ 6-7 dagar.

För den som inte vill ta hormoner kan jag rekommendera att åtminstone prova. Att den är gratis gör ju inte saken sämre :thumbup:

Jag har inte så stor koll på vad som undersöks på män, men du verkar ha kollat upp det. Vad finns det för alternativ för män och vad är det som sätter stopp för en lansering?

jimcg
2006-07-06, 12:31
du kan ju be ninja göra en vasektomi, går ju att reversa proceduren sen när man vill ha kids vad jag vet

Jag har låtit göra det (dock inte av en Ninja) och fick bestämt intrycket att det var ett permanent ingrepp och att det inte går att "koppla ihop" igen. Av just den anledningen fick man inte göra ingreppet förrän man tillsammans med någon slags kurator-liknande figur pratat igenom det hela och var 100 % säker på att man inte ville kunna tillverka fler barn.

Har man som jag redan tillräckligt många barn (3) tycker jag att det var ett lätt val som kille att låta göra det, så slipper min fru utsätta sig för de alternativ som står till buds och som alla verkar ha biverkningar av varierande grad. Ingreppet gick fort (gjorde ganska ont), ömmade i några dagar efteråt men har sedan inga biverkningar. Man får utlösning som vanligt (endast 5 % av sädesvätskan består av spermier, om jag minns rätt från informationen) och testosteron-produktionen påverkas inte heller.

//Jim

~nikita~
2006-07-06, 12:35
Alltså principen med spiral är ju att man "tvingar kroppen att stöta ut ägg", för när man för in främmande föremål där inne så kommer inte kroppen vilja behålla ett eventuellt "ägg/foster". Detta är ju en jättegammal teknik, fanns ju indianer o grejs som körde upp fjädrar...

Finns olika modeller på spiraler (iaf i USA)... Fel är att de kan ramla ut, hamna snett... Har även hört killar som "stöter till spiralen"...

edit:
Men skulle jag vara en hona som haft problem med hormonpiller så skulle jag iaf köra på spiral, då det är väldigt säkert...

Hmm, jag vill inte dementera dina uppgifter om att man tvingar kroppen att stöta ut ägg, eftersom du normalt ger ett sakligt och påläst intryck i dina inlägg (nåja, jag har bara varit med här i en vecka så jag har inte läst allt ännu hehe). Men jag har läst på en del om just spiraler inför min egen insättning och har inte läst/ hört något om att stöta ut äggen. Såsom jag har lärt mig handlar det i kopparspiralens fall om att koppartråden avsöndrar joner som i sin tur skapar en miljö i livmodern som varken ägg eller spermier trivs i och därmed uppstår inte befruktning. Gällande hormonspiralen förutsätter jag att den har en liknande funktion som övriga hormonella prev-medel.

Sen måste jag säga att det låter rätt kul när du skriver att den kan ramla ut, haha, jag förstår att du inte menar just "ramla" och vill inte vara pretto men det är ju inte så att vägen från livmodern och ut i frihet är direkt öppen för fall ;) Själva insättningen av en spiral går väldigt snabbt och förebyggs med smärtstillande, trots det känner de flesta en betydande smärta när detta tunna rör passerar livmodertappen. Trots att kroppen i enstaka fall klarar av att stöta ut en spiral så tror jag inte att det går särskilt snabbt utan jag tror att det är en segdragen process genom en normalt ganska trång livmodertapp, och så fort den börjar vandra i livmodertappen så kan jag tänka mig samma smärta som beskriven ovan fast värre då den ej är förebyggd av smärtstillande eller särskilt snabb. Så jag tror nog att man hinner uppsöka (och säkert också mordhota) en gynekolog innan den är helt ute.

Apropå det du skrev om indianer och fjädrar å så, (hehe det var rätt kul) så har jag en annan rolig gammal prev-historia; en gammal egyptisk papyrus-rulle med vad man tror är det första receptet på preventivmedel är funnen och översatt; hieroglyferna betydde att kvinnan skulle stoppa in krokodilavföring i slidan innan samlag. (min källa: www.femalelife.se, se se länk preventivmedlets historia)
Om det stämmer så kan man ju verkligen förundras över allt vi kvinnor får stå ut med haha samt vad fan det var för nöt som kom på att man kunde testa att stoppa in krokodilavföring i musen??? :/ Helt sjukt… men man ska inte tro allt man läser heller….

~nikita~
2006-07-06, 12:39
Jag har låtit göra det (dock inte av en Ninja) och fick bestämt intrycket att det var ett permanent ingrepp och att det inte går att "koppla ihop" igen. Av just den anledningen fick man inte göra ingreppet förrän man tillsammans med någon slags kurator-liknande figur pratat igenom det hela och var 100 % säker på att man inte ville kunna tillverka fler barn.

Har man som jag redan tillräckligt många barn (3) tycker jag att det var ett lätt val som kille att låta göra det, så slipper min fru utsätta sig för de alternativ som står till buds och som alla verkar ha biverkningar av varierande grad. Ingreppet gick fort (gjorde ganska ont), ömmade i några dagar efteråt men har sedan inga biverkningar. Man får utlösning som vanligt (endast 5 % av sädesvätskan består av spermier, om jag minns rätt från informationen) och testosteron-produktionen påverkas inte heller.

//Jim

En kollega till mig gjorde samma ingrepp efter att ha fått 2 barn, ett antal år senare träffade han en ny (barnlös) fru som gärna ville ha egna barn med honom och då gjorde han en ihop-koppling igen, så enligt honom (som troligtvis inte hittar på en så personlig historia) så går det att koppla tillbaka. Sen att dom aldrig lyckats få barn kan ju antingen bero på hans gamla ingrepp eller ha med henne att göra, eller bara ren otur. Det blir ju inte alltid något...

High1ander
2006-07-06, 15:07
Hmm, jag vill inte dementera dina uppgifter om att man tvingar kroppen att stöta ut ägg, eftersom du normalt ger ett sakligt och påläst intryck i dina inlägg (nåja, jag har bara varit med här i en vecka så jag har inte läst allt ännu hehe). Men jag har läst på en del om just spiraler inför min egen insättning och har inte läst/ hört något om att stöta ut äggen. Såsom jag har lärt mig handlar det i kopparspiralens fall om att koppartråden avsöndrar joner som i sin tur skapar en miljö i livmodern som varken ägg eller spermier trivs i och därmed uppstår inte befruktning. Gällande hormonspiralen förutsätter jag att den har en liknande funktion som övriga hormonella prev-medel.

Sen måste jag säga att det låter rätt kul när du skriver att den kan ramla ut, haha, jag förstår att du inte menar just "ramla" och vill inte vara pretto men det är ju inte så att vägen från livmodern och ut i frihet är direkt öppen för fall ;) Själva insättningen av en spiral går väldigt snabbt och förebyggs med smärtstillande, trots det känner de flesta en betydande smärta när detta tunna rör passerar livmodertappen. Trots att kroppen i enstaka fall klarar av att stöta ut en spiral så tror jag inte att det går särskilt snabbt utan jag tror att det är en segdragen process genom en normalt ganska trång livmodertapp, och så fort den börjar vandra i livmodertappen så kan jag tänka mig samma smärta som beskriven ovan fast värre då den ej är förebyggd av smärtstillande eller särskilt snabb. Så jag tror nog att man hinner uppsöka (och säkert också mordhota) en gynekolog innan den är helt ute.

Apropå det du skrev om indianer och fjädrar å så, (hehe det var rätt kul) så har jag en annan rolig gammal prev-historia; en gammal egyptisk papyrus-rulle med vad man tror är det första receptet på preventivmedel är funnen och översatt; hieroglyferna betydde att kvinnan skulle stoppa in krokodilavföring i slidan innan samlag. (min källa: www.femalelife.se, se se länk preventivmedlets historia)
Om det stämmer så kan man ju verkligen förundras över allt vi kvinnor får stå ut med haha samt vad fan det var för nöt som kom på att man kunde testa att stoppa in krokodilavföring i musen??? :/ Helt sjukt… men man ska inte tro allt man läser heller….
Det är som du säger om kopparspiraler att de gör livmodern mer "ovänlig", men kopparspiralen kom till senare, vilket gör livmodern och "endometrium" (kan inte svenska namnet) ännumer ovänligt. Sen var det lite klumpigt att säga "ramla" ut (vilket kan hända, beroende på modeller, har inte en aning om vilka modeller som finns i Sverige, men det är knappast troligt)... men det kan hamna snett så det sticker ut från livmodertappen, vilket killar (och tjejer) kan märka vid samlag. Är inte ovanligt att killar når livmodertappen, och om då en plast/metalsak är där så blir varken herr ollon eller fru vagina glad. I USA så har varje modell 3st storlekar iaf, och då fattar man ju att kanske inte passar rätt på alla...

från http://en.wikipedia.org/wiki/Intrauterine_Device
The effectiveness of an IUD ranges from 98% to over 99% depending on the brand.

The presence of a device in the uterus prompts the release of leukocytes and prostaglandins by the endometrium. These substances are hostile to both sperm and eggs; the presence of copper increases this spermicidal effect. Although the only experimentally demonstrated effect is spermicidal/ovicidal, it is possible the IUD may rarely prevent the development of embryos.[2][3]


Avbrutet Samlag - Coitus Interruptus
http://en.wikipedia.org/wiki/Coitus_interruptus
Like many methods of birth control, reliable effectiveness is achieved only by correct and consistent use. Among couples who use withdrawal as their sole method of birth control, (typical use), there is a 27% per year failure rate. For couples that use this method correctly at every act of intercourse, the failure rate is 4% per year. In comparison the pill has a typical use failure rate of 8%, which drops to about 0.3% if used correctly, while the diaphragm has a typical use failure rate of 16% and a perfect use failure rate of 6%.[2]

Used by itself, coitus interruptus is unreliable, because of the difficulty of controlling the process of ejaculation. The primary cause of failure of this method of contraception is the lack of self-control of those using it: interrupting just at climax can be psychologically difficult, as it goes against the natural instinct to ejaculate deeply within the vagina. In addition to failure to withdraw, poor timing of the withdrawal can result in semen on the vulva, which can easily migrate into the female reproductive tract.

It has been suggested that the pre-ejaculate ("Cowper's fluid"), fluid emitted by the penis prior to ejaculation, contains spermatozoa (sperm cells), and is easily drawn into the vagina by capillary action. However, several small studies[3][4] have failed to find any viable sperm in the fluid. While no large conclusive studies have been done, it is now believed the primary cause of method failure is the pre-ejaculate fluid picking up sperm from a previous ejaculation.[5] For this reason, it is recommended that users of withdrawal have the male partner urinate between ejaculations, to clear the urethra of sperm, and wash any ejaculate from objects that might come near the woman's vulva (e.g. hands and his penis).[6]

En kollega till mig gjorde samma ingrepp efter att ha fått 2 barn, ett antal år senare träffade han en ny (barnlös) fru som gärna ville ha egna barn med honom och då gjorde han en ihop-koppling igen, så enligt honom (som troligtvis inte hittar på en så personlig historia) så går det att koppla tillbaka. Sen att dom aldrig lyckats få barn kan ju antingen bero på hans gamla ingrepp eller ha med henne att göra, eller bara ren otur. Det blir ju inte alltid något...
Som sagt, man klipper inte av med inställningen att det ska snippsas ihop igen. Men man KAN snippsa ihop det igen, men det är inte alls säkert att allt fungerar då! Som sagt, "Vas Deferens" blir kortare med ingreppet. Man kan ju även göra en "Tubal Ligation" på kvinnan, vilket också är sterilisering, där kan man också snippsa ihop igen, men samma sak där, inget att rekommendera.

Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan få fram ett bra p-piller eller annan lösning för män. Det ska testas och testas och sedan dissas pga biverkningar, medan vi tjejer glatt ska stoppa i oss vad som helst. Med det menar jag inte att killar heller ska behöva utstå en massa skit, tycker bara det visar på attitydskillnad mot könen.

Tänker tackla den frågan eller utalandet med.
Det är attitydskillnad mellan könen! MEN:
Skulle du lita på en kille tar sina piller varje dag? Är trots allt du som blir fet i 9 månader om han inte gör det?
För killar så är det inte lika "simpelt" att göra ett preparat som hämmar spermier. Nu menar jag inte att tjejerna har det simpelt med sina hormonsrubbingar. Med killar så har man inte kunnat göra (än) ett preparat som man kan ta som piller (vad jag vet), finns bara alternativ på sprutor eller stavar som operas in.

Jag skulle om min tjej ville äta nå piller, eller fixa en stav i armen så hon slipper... Men jag vill inte få hormonrubbningar heller, och det är henne det blir mest synd om när jag klantar mig och inte äter piller... Men jag tänker fan inte ta en spruta i armen varje dag...

machine gun
2006-07-06, 19:14
Okej, det låter vettigt. Ska försöka tjata mig till en av barnmorskan.. Hon säger att hon inte vill rekommendera spiral till någon som inte fött barn än och som funderar på att göra det senare. Men så stora kan väl riskerna ändå inte vara? Fungerar det är det helt klart värt, och slippa allt hormonbaserat!

En anledning till att de inte rekommenderar kopparspiral till unga kvinnor är att om man skulle bli smittad av en könssjukdom är risken att infektionen sprider sig till äggstockar och äggledare större och det ger därför en ökad risk för extra komplikationer. Men har man tillfälliga relationer bör man ju alltid använda kondom hursomhelst. Koppar är ju dock ett giftigt ämne som jag helst inte sätter in i min kropp. Huvva, pest eller kolera detta :(

P-ring innehåller hormoner (östrogen och gestagen), men i lägre dos än p-piller och med jämnare utsöndring av hormoner. Jag tycker dock det verkar lite läskigt att ha nåt sittande där inne i 3 veckor i stöten för att sedan dra ut det själv. Jobbigt om man inte får tag på skiten.

machine gun
2006-07-06, 19:19
Hur ska man gå till väga för att få tag i en p-spruta?
Jag har träffat två bm som inte velat ge mig för benskörheten.

Min barnmorska skrev ut det när jag frågade om det. Men det var ju som sagt 2 år sen. Nu skriver de inte ut till någon under 20 och helst inte till någon under 25 (jag var 21 då jag började). Rekommendationen är ju dock att man inte ska ta dem längre än 2 år eftersom östrogenproduktionen hämmas, men med tanke på hur många som blir av med mensen med andra p-medel så finns nog den risken även där. Med vanliga p-piller finns ju istället en ökad risk för bäckenuppluckring vid graviditet. Men p-spruta funkade iaf jättebra på mig, kände inte av några biverkningar alls förutom lite huvudvärk precis i början efter första sprutan. Nackdelen är väl att om man får en massa biverkningar är det bara att uthärda i 3 månader tills det är ute ur systemet..

Pata
2006-07-06, 19:40
J Man får utlösning som vanligt (endast 5 % av sädesvätskan består av spermier, om jag minns rätt från informationen) och testosteron-produktionen påverkas inte heller.

//Jim

Hmm där ser man, jag hade fått för mig att man sköt "torra skott" efter en vasektomi. Att man ska kunna omvända proceduren har jag dock också hört.

Pata
2006-07-06, 19:40
Småbarn med kolik funkar till 100%

Hehe, kan tänka mej det.