handdator

Visa fullständig version : IBS och träning


RandomC
2006-07-04, 18:50
Undrar om det finns nån här som erfarenhet av träning efter det att man diagnoserats med IBS (känslig mage för de som undrar). Har märkt att jag har mycket svårare att gå upp i vikt nu på senare tid.

Har fått tipset av min läkare att dra ner på mjölkprodukter eftersom det tydligen kan göra magen lite ledsen. Undrar om han menade att jag bara ska dra ner på reda produkter som mjölk, yoghurt osv eller om man även ska undvika mat med mjölk i, t.ex. pannkakor, såser och liknande. :em:

z_bumbi
2006-07-04, 18:59
Testa och dra ner på rena mjölkprodukter och se om det blir bättre, blir det inte det så testa att utesluta all mjölk.

I övrigt är det bara att fortsätta testa sig fram och se vad man tål och inte tål, är det något man misstänker så utesluter man det en period och sen lägger man till det igen och ser vad som händer.

Baha
2006-07-04, 19:04
Ni som har rätt känslig mage, är det överhuvudtaget rekomenderat att äta en massa för tat gå upp i vikt? stressar inte mkt mat magen i sig bara det?

Jacky
2006-07-04, 22:00
jag har IBS - ät ofta, inte för stora port, laktosfritt i största möjliga mån, havregryn är bra, banan också...träna är kanon!

Olof
2006-07-05, 14:49
Bra hemsida med mycket tips. Skaparen av sidan har även skrivit böcker i temat
http://www.helpforibs.com/

Stuart Mcrobert tar upp ämnet i sin senaste bok "Build Muscle..".

RandomC
2006-07-06, 08:09
Tack för alla tips, har lagt av med mjölken och känner redan en klar förbättring. :thumbup: