handdator

Visa fullständig version : Viktminskning+morgonpromenader


BlåGrön
2006-07-04, 18:02
Hallå hallå!
Jag är en tjej på 17 år och väger 59 kilo på 166 cm.
Jag har varit dålig på att träna nu ett bra tag. Ska komma igång med promenader och cykling varje dag. Men styrketräning är inte min grej då jag tycker att det är ganska tråkigt :banned hehe

Grejen är den att jag undrar hur många kcal jag bör äta per dag för att effektivast gå ner i vikt. Då med ungefär en-en och en halv timmes promenad / cykling om dagen.

Tacksam för svar!

nutz
2006-07-04, 20:44
Hallå hallå!
Jag är en tjej på 17 år och väger 59 kilo på 166 cm.
Jag har varit dålig på att träna nu ett bra tag. Ska komma igång med promenader och cykling varje dag. Men styrketräning är inte min grej då jag tycker att det är ganska tråkigt :banned hehe

Grejen är den att jag undrar hur många kcal jag bör äta per dag för att effektivast gå ner i vikt. Då med ungefär en-en och en halv timmes promenad / cykling om dagen.

Tacksam för svar!

Du kan få en ganska generell siffra genom www.uppladdningen.nu och "Testa dig själv", men den är absolut inte 100% och bör tas med en nypa salt.

Jag ligger på 2600-2900 under deff en dag då jag tränar(jobbar på en industri och springer runt rätt mycket), och 2200 en lugn söndag.

Testa dig fram. Du kan ju börja på 2000 och se hur du mår. Lyssna på kroppen!

jewzie
2006-07-05, 14:44
Du kan få en ganska generell siffra genom www.uppladdningen.nu och "Testa dig själv", men den är absolut inte 100% och bör tas med en nypa salt.

Jag ligger på 2600-2900 under deff en dag då jag tränar(jobbar på en industri och springer runt rätt mycket), och 2200 en lugn söndag.

Testa dig fram. Du kan ju börja på 2000 och se hur du mår. Lyssna på kroppen!
Tjejer har ju generellt mindre energiförbrukning en vad vi killar har.

Jag skulle säga en vanlig dag för dig, utan motion kanske 1400kcal. En dag med motion (1h promenad eller cykling) dryga 1750kcal. Det är för att gå ner i vikt alltså inte din direkta förbrukning.

Vad har du tänkt att ha som mätsticka? Spegeln/vågen/måttbandet? För vågen kan visa lite mycket nedåt i början och det beror på att man tappar lite vatten i kroppen när man äter mindre än vad man gör av med. Kanske 1- 1½kg i ditt fall.

Lycka till

nutz
2006-07-05, 17:33
Tjejer har ju generellt mindre energiförbrukning en vad vi killar har.

Jag skulle säga en vanlig dag för dig, utan motion kanske 1400kcal. En dag med motion (1h promenad eller cykling) dryga 1750kcal. Det är för att gå ner i vikt alltså inte din direkta förbrukning.

Jo, visst är det sant det första du skriver.. men jag sa testa själv också ;) i vilket fall, BlåGrön, testa dig fram genom kalkylen.

OFF TOPIC:

Testade att uppskatta mitt energibehov på uppladdningen nu och det gav följande siffror på dessa parametrar:

Man, 19-30 år, 80 kg
Vardag/jobbdag med styrketräning
3540 kcal energiförbrukning

Kvinna, 19-30 år, 60 kg
Vardag/jobbdag med styrketräning
2563 kcal energiförbrukning

Man, 19-30 år, 80 kg
Vardag/jobbdag med högintensiv cardio under två timmar
4053 kcal energiförbrukning

Kvinna, 19-30 år, 60 kg
Vardag/jobbdag med högintensiv cardio under två timmar
2935 kcal energiförbrukning


=

Verkar väl skilja runt 1000 kcal.

adis
2006-07-05, 21:22
Läs Grubs deff guide istället för att fråga sånt som det finns 100 trådar om ;D

Lycka till bruden!

Scratch89
2006-07-05, 21:27
Jo, visst är det sant det första du skriver.. men jag sa testa själv också ;) i vilket fall, BlåGrön, testa dig fram genom kalkylen.

OFF TOPIC:

Testade att uppskatta mitt energibehov på uppladdningen nu och det gav följande siffror på dessa parametrar:

Man, 19-30 år, 80 kg
Vardag/jobbdag med styrketräning
3540 kcal energiförbrukning

Kvinna, 19-30 år, 60 kg
Vardag/jobbdag med styrketräning
2563 kcal energiförbrukning

Man, 19-30 år, 80 kg
Vardag/jobbdag med högintensiv cardio under två timmar
4053 kcal energiförbrukning

Kvinna, 19-30 år, 60 kg
Vardag/jobbdag med högintensiv cardio under två timmar
2935 kcal energiförbrukning


=

Verkar väl skilja runt 1000 kcal.
Uppladdningen har, IMO, alltid haft alldeles för höga siffror.

BlåGrön
2006-07-14, 14:50
Hej hej!

Ni får ursäkta mig, och ni kommer förmodligen inte gilla det här, men såhär ligger det till:
Jag drog ner ordentligt på kalorierna, till 200-500/dag. Kanske inte riktigt rekommenderat, men för mig funkar det. Nu väger jag 56 istället för drygt 59 som jag gjorde för en vecka sen. Visst, mycket består av vätska, men det känns i alla fall skönt att det händer saker ändå.
Trots det så har jag en del kilon kvar faktiskt, nu ska jag först och främst ner på 55.

(nej, det är inte för att ni ska säga "ÄT MÄNNISKA, ÄT!" utan det är såhär jag fungerar :P )

Lycka till med allt alla!*popcorn*

King Grub
2006-07-14, 15:03
Du gör din kropp illa om du fortsätter så där. Du behöver inte gå ner i vikt alls, och du är nu inne på en linje som kan vara MYCKET FARLIG, med tanke på din ålder och status. En normalviktig 17-årig flicka skall inte svälta. Det är inte bara osunt, det är vansinnigt.

OggeP
2006-07-14, 15:06
200-500Kcal?

Snälla sluta göra dig själv illa, vilket du kommer att göra om du fortsätter. Lyssna på vad king grub säger.

Ryska_raketen
2006-07-14, 15:09
Hej hej!

Ni får ursäkta mig, och ni kommer förmodligen inte gilla det här, men såhär ligger det till:
Jag drog ner ordentligt på kalorierna, till 200-500/dag. Kanske inte riktigt rekommenderat, men för mig funkar det. Nu väger jag 56 istället för drygt 59 som jag gjorde för en vecka sen. Visst, mycket består av vätska, men det känns i alla fall skönt att det händer saker ändå.
Trots det så har jag en del kilon kvar faktiskt, nu ska jag först och främst ner på 55.

(nej, det är inte för att ni ska säga "ÄT MÄNNISKA, ÄT!" utan det är såhär jag fungerar :P )

Lycka till med allt alla!*popcorn*



Återkom med en vidare analys om en månad. SJUKT . LOL

Pata
2006-07-14, 16:51
Hej hej!

Ni får ursäkta mig, och ni kommer förmodligen inte gilla det här, men såhär ligger det till:
Jag drog ner ordentligt på kalorierna, till 200-500/dag. Kanske inte riktigt rekommenderat, men för mig funkar det. Nu väger jag 56 istället för drygt 59 som jag gjorde för en vecka sen. Visst, mycket består av vätska, men det känns i alla fall skönt att det händer saker ändå.
Trots det så har jag en del kilon kvar faktiskt, nu ska jag först och främst ner på 55.

Lycka till med allt alla!*popcorn*

Blågrön, det handlar inte om att rasa ner i vikt och sedan återgå till ditt normala intag igen. Då kommer du ändå bara gå upp i vikt igen men denna gång i fett där dina muskler fanns tidigare (förutsatt att du endast bantar och inte tränar som du nu tyckte var tråkigt).

Försök istället ta till dig kunskapen de erfarna personerna på detta forum erbjuder och ligg på en 300 -500 kcal minus per dag så kommer du sakta in i en levnadsstil som håller dig i önskad vikt mer än tre veckor.


(nej, det är inte för att ni ska säga "ÄT MÄNNISKA, ÄT!" utan det är såhär jag fungerar :P )

Nej, du fungerar som alla andra. Ligger du på energiminus går du ner och tvärtom. Detta innebär inte att det är hälsosamt att ligga på den låga energinivån du anger.

Diana
2006-07-15, 16:18
Detta kan verkligen inte sägas nog många ggr, det är en farlig stig du vandrar på, kan lätt leda raka vägen ner i ätstörnings/jojo bantar träsket om du fortsätter...

Cerberus
2006-07-15, 16:39
herregud, låter som ätstörning. 200-500kcal/dag?!?! Helt sjukt lite ju, du behöver mycket mer energi än så.

nutz
2006-07-18, 14:56
utan det är såhär jag fungerar :P

Nej, det är inte sådär du fungerar, alla tappar vikt under svält.