handdator

Visa fullständig version : Armhävningar


skrot
2006-07-04, 15:32
Har en liten fråga angående armhävningar. Jo det är så att jag gör ungefär 100 armhävningar var 4 timme och oftast innan jag äter. Känns ibland som en dålig ovana. Detta är ju då förståss utöver mina vanliga träningspass 3ggr veckan. Har tränat ungefär 7 år av och an. Jag undrar om dessa armhävningar ger någonting. Är det överhuvudtaget lönt. Vad jag själv kan tänka mig är att det är ett bra sätt att få gott blodflöde genom musklerna, men ger det någon massa ? .
1.84
81 kg

King Grub
2006-07-04, 15:34
Jag undrar om dessa armhävningar ger någonting.

Ja, det ger muskelnedbrytning och ökad risk för överträning i kombination med din "vanliga" - "riktiga" träning.

skrot
2006-07-04, 15:50
ok , då är det alltså bäst att bara vila mellan träningarna och undvika "muskelnedbrytning". Kanske skulle undvika bära hem icakassarna med mat då också för att undvika den eventuella "muskelnedbrytningen".

pragmatist
2006-07-04, 15:51
Det kan funka som aktiv återhämtning, under förutsättning att du inte tränar till failure (eller ens i närheten) och att du inte upplever att övrig träning blir lidande. Tanken är att sådant arbete förbättrar uthålligheten, ökar kapillärdensiteten och stimulerar blodflöde. Ett tips kan dock vara att inte köra alla 100 på en gång utan sprida ut dem lite under dagen, typ 10 här och 10 där.

King Grub
2006-07-04, 15:53
Kanske skulle undvika bära hem icakassarna med mat då också för att undvika den eventuella "muskelnedbrytningen".

Bra jämförelse! Vardaglig aktivitet kontra belastningsträning. :cheers: Vad tror du belastningsträning var fjärde timme X gånger för samma muskel per dag, året runt, ger för positiva effekter?

krellik
2006-07-04, 18:29
..Du får uthålighet i musklerna som är involverade i armhävning... Thats it...

Men är det så enkelt för dej att göra 100 armhävningar på raken att du kan göra dom så ofta så kanske du bör överväga någon mer utmanande armhävningsvariant även för detta syfte.. Som du då kör vid färre tillfällen i veckan... (och helst med lite mer eftertanke...)

Låter nästan som nån form av "tvångsbetende" att ligga och göra armhävningar hela dagen...

Wennerberg
2006-07-04, 18:33
ok , då är det alltså bäst att bara vila mellan träningarna och undvika "muskelnedbrytning". Kanske skulle undvika bära hem icakassarna med mat då också för att undvika den eventuella "muskelnedbrytningen".
Du blir bra på att göra armhävningar av att göra armhävningar, inget annat.

krellik
2006-07-04, 18:38
Du blir bra på att göra armhävningar av att göra armhävningar, inget annat.
...nåväl... Beror väl lite på vad det är för armhävning du menar...;)

bubbe
2006-07-04, 18:41
...nåväl... Beror väl lite på vad det är för armhävning du menar...;)

stå med händerna i golvet lite bredare än axelbrett, rak kropp. böj armbågsleden, ner till golvet och upp igen till uppsträckta armbågsleder. ungefär så....

Wennerberg
2006-07-04, 18:43
...nåväl... Beror väl lite på vad det är för armhävning du menar...;)
Nej, En armhävning som utförs rätt är en armhävning. Träna med vikter och overbelasta. 100 armhävningar är ju löjligt, gör du 100 reppare i marklyft och knäböj, eller kanske bänk eller bicepscurl?

krellik
2006-07-04, 18:56
Nej, En armhävning som utförs rätt är en armhävning.

Hur menar du?? Finns 100 tals "armhävningsvarianter" precis som det finns massa knäböjsvarianter, marklyftsvarianter, bänkpress varianter, curl varianter, mm mm en del av dessa varianter bygger styrka bland annat...

Att kunna göra 100 armhävningar för övrigt fyller andra funktioner än "vanlig" styrketräning gör. -Uthålighet-. Något man faktiskt behöver i vissa sporter tex..

Wennerberg
2006-07-04, 18:59
Hur menar du?? Finns 100 tals "armhävningsvarianter" precis som det finns massa knäböjsvarianter, marklyftsvarianter, bänkpress varianter, curl varianter, mm mm en del av dessa varianter bygger styrka bland annat...

Att kunna göra 100 armhävningar för övrigt fyller andra funktioner än "vanlig" styrketräning gör. -Uthålighet-. Något man faktiskt behöver i vissa sporter tex..
Men vafan, 100 armhävningar är ju knappt overkill. OK om man tränar för att bli bättre på att göra armhävningar, men trådskaparen undrade om det var bra för hans muskulära utveckling. Nej det är det inte för det ger inte ett skit förutom uthållighet till att göra fler armhävningar

krellik
2006-07-04, 19:03
Men vafan, 100 armhävningar är ju knappt overkill. OK om man tränar för att bli bättre på att göra armhävningar, men trådskaparen undrade om det var bra för hans muskulära utveckling. Nej det är det inte för det ger inte ett skit förutom uthållighet till att göra fler armhävningar


Alltså för muskulär utveckling = nej inte bra

För tex boxning däremot så fyller det funktioner för att få uthåligare axlar vilket gör att dom inte blir "spända" så snabbt och att man kan slå hårdare, längre (eftersom avslapnade axlar = bra) ... som exempel.. Andra sporter kan armhävningar ha andra funktioner...

Wennerberg
2006-07-04, 19:06
Alltså för muskulär utveckling = nej inte bra

För tex boxning däremot så fyller det funktioner för att få uthåligare axlar vilket gör att dom inte blir "spända" så snabbt och att man kan slå hårdare, längre (eftersom avslapnade axlar = bra) ... som exempel.. Andra sporter kan armhävningar ha andra funktioner...
Ja ok, träna på du, göra 100 armhävningar var 4:e timme :thumbup:

krellik
2006-07-04, 19:13
Ja ok, träna på du, göra 100 armhävningar var 4:e timme :thumbup:

Asen fichen mich nich? Que?

No fuck that shit... Å det sa jag aldrig att det vara bra... Däremot ska man inte vara för snabb att dissa armhävningar... Thats it dude...*flex*

Wennerberg
2006-07-04, 19:19
Asen fichen mich nich? Que?

No fuck that shit... Å det sa jag aldrig att det vara bra... Däremot ska man inte vara för snabb att dissa armhävningar... Thats it dude...*flex*
Nej men explosiv överbelastning borde väljas före armhävningar alltid. Kjaim

nutz
2006-07-04, 20:21
Bruce Lee kunde göra armhävningar på ena handens tumme och pekfinger.

*flex*

Osten80
2006-07-04, 20:24
Bruce Lee kunde göra armhävningar på ena handens tumme och pekfinger.

*flex*

Bruce Lee vägde typ 15 kilo.

nutz
2006-07-04, 20:32
Bruce Lee vägde typ 15 kilo.

Strax över 70 har jag för mig. Säger dock ganska mycket om hur viktigt det är med teknik/utförande.