handdator

Visa fullständig version : Vätska i kroppen under deffen?


jewzie
2006-07-04, 15:21
Tjenare, har deffat ett tag nu, börjar se riktigt bra ut. Men ligger fortfarande på 12 - 13% bf. Jag har väl grundförbrukning på 2000kcal och ser till att äta mellan 1300-1800kcal per dag. Jag styrketränar var 3e dag, promenerar i 2h i raskt tempo (7km/h) 4 gånger i veckan. Jag vet att man tappar i början utav deffen vatten ganska snabbt. Men nu har det hänt något konstigt.

Denna vecka har jag gått från 83,1kg till 84,8kg. Kan detta vara vatten?, eftersom jag vet att jag legat på energiunderskott eller vad är det för något? Kanske ska tilläggas att jag har ätit lite mer kolhydrater nu än vad jag brukar.

Fartman
2006-07-04, 15:52
Om du har ätit mer kollisar än vanligt är det nog glykogen och vatten som gör den extra vikten.

Longshot
2006-07-04, 17:41
Ja. Men varför väga sig? Spegel spegel på väggen där är vännen du skall hålla kär.

timoat
2006-07-04, 17:54
För mig personligen låter inte 7 km på 2 timmar särskilt raskt. Jag promenerar 12 km på 1 timme och 20 minuter. Kanske kan vara så att kroppen behöver en lite mer kick-effekt? Eller tom redo att testa på en jogg istället?

Longshot
2006-07-04, 17:57
För mig personligen låter inte 7 km på 2 timmar särskilt raskt. Jag promenerar 12 km på 1 timme och 20 minuter. Kanske kan vara så att kroppen behöver en lite mer kick-effekt? Eller tom redo att testa på en jogg istället?

Han skrev 7km/h inte 7km på 2h. *slap*

timoat
2006-07-04, 17:59
D' oh!

Ber om ursäkt!

Då kanske en jogg inte är helt omöjlig att testa!

jewzie
2006-07-05, 06:35
Ja. Men varför väga sig? Spegel spegel på väggen där är vännen du skall hålla kär.
Jo spegeln är min vän men jag börjar bli tokig för att det går så segt. När jag joggar så kanske jag orkar springa i 10km/h i 10 minuter sen dör jag :D så då måste jag börja gå igen..

OT: Om det skulle vara glykogenet så kommer väl man att märka det nästa gång man väger sig?

Off-topic: Går det att köra en långsam bulk? Exempelvis ligga på 2000kcal överskott / vecka i kanske 2 veckor för att sedan 1-2 dagar bränna dessa och sedan gå tillbaka till 2000kcal överskott / vecka?
Detta kommer vara något som jag startar i höst isf.

Kommer man få samma resultat utav en sådan diet som en diet där man enbart ligger 2000kcal + / vecka och inte bränner bort dessa?

Longshot
2006-07-05, 10:21
Det blir varken hackat eller malet om du gör så.

jewzie
2006-07-05, 14:13
Det blir varken hackat eller malet om du gör så.
Syftar du på min idé till bulk-diet då eller?

Longshot
2006-07-05, 14:15
Syftar du på min idé till bulk-diet då eller?

Jopp. Satsa på att ligga runt nollgränsen istället.

jewzie
2006-07-05, 14:22
Jopp. Satsa på att ligga runt nollgränsen istället.
Men kan man bygga lika mycket då som de som bulkar upp sig 15kg och går ner allt överflödigt sen då eller? Jag vill helst ligga runt 0 (+-250kcal) det skulle vara lättast och bäst för då är man ju allaround deffad året om. Har du några erfarenheter om detta?

Kurash
2006-07-05, 14:46
Då var vi tillbaka på ABCDE-metoden igen! Bulka 2 veckor, deffa 2 veckor. Kan vara värt att kolla närmare på, funderar själv på det till hösten.

nutz
2006-07-05, 17:41
Låter som att du äter alldeles för lite. Kroppen kanske vägrar helt enkelt. Testa att höja 200 kcal och se vad som händer.

Förresten.. väg dig inte varje dag, det ger inte speciellt exakta siffror. Skiljer alltid lite beroende på vad man ätit dagen innan och gud vet vad.. när du skitit sist till exempel.

Longshot
2006-07-05, 19:06
Men kan man bygga lika mycket då som de som bulkar upp sig 15kg och går ner allt överflödigt sen då eller? Jag vill helst ligga runt 0 (+-250kcal) det skulle vara lättast och bäst för då är man ju allaround deffad året om. Har du några erfarenheter om detta?

Det krävs inte många kalorier på plussidan för att bygga muskler. Jag tror personligen att man bygger mer muskler om man ligger på flera hundra kcal plus, jämfört med att ligga runt nollgränsen (vissa livsmedels näringsinnehåll är bara ett genomsnittsvärde, t ex havregryn). Man helgarderar sig och det kostar självklart. I detta fallet kostar(?) det dig att du får mer valspäck. I stort handlar det om vad man eftersträvar. Vill du stå på en scen så snart som möjligt? ÄT säger jag, och strunt i att du går upp i fett(men inte överdrivet). Eftersträvar du en vältränad kropp med inte överdrivet mycket volym tycker jag att du ska köra på plusminusnollkonceptet.

Mina egna erfarenheter (om man kan kalla det för det) säger att plusminusnollkonceptet fungerar super. Jag har fått den kroppen jag eftersträvat, och det enda jag sysslar med just nu är underhållsträning. Om jag lägger på mig något kg muskler är det bara en bonus (och det har jag gjort).

Den stora frågan i ditt fall är vad du egentligen eftersträvar. Hur vill DU se ut om fem år? Tänk långsiktigt.

Blev lite långt det där men hoppas det hjälper dig (eller någon annan som läser) på något vänster.

jewzie
2006-07-06, 06:22
Låter som att du äter alldeles för lite. Kroppen kanske vägrar helt enkelt. Testa att höja 200 kcal och se vad som händer.

Förresten.. väg dig inte varje dag, det ger inte speciellt exakta siffror. Skiljer alltid lite beroende på vad man ätit dagen innan och gud vet vad.. när du skitit sist till exempel.
Väger mig varje gång jag gymmar dvs var 3e dag. Men fick höra en liten rolig grej igår. Tydligen så hade en tjej vart inne på lasarettet och vägt sig och när hon sen åkte till gymmet så vägde hon 2kg mer på den vågen. Jag har precis bytt från ett gym till ett annat men fan borde det inte skilja så mycket. Så ska pröva en gammeldags våg med tyngder man får dra fram o tebax :D

Originally Posted by Longshot
Den stora frågan i ditt fall är vad du egentligen eftersträvar. Hur vill DU se ut om fem år? Tänk långsiktigt.
Jag har länge tänk på det som förmodligen alla här på gymmet. Med tanke på att jag redan är ganska stor (190cm på 82kg) så tror jag att det skulle passa mig att ligga på 10-12% bf och kanske 90kg. Nu har jag ca 12% bf på 82kg :/

nutz
2006-07-06, 17:38
Jag väger enormt mycket efter att jag tränat. Väger du dig samma kväll? Gör det på morgonen om inte annat.

LarsK
2006-07-06, 22:29
jewzie; det verkar som vi har samma problem. Jag har iofs precis börjat deffa, men det händer ingenting på vågen. Ser smalare ut på magen, känns mindre när jag greppar fettet där, men vågen säger annat.
Jag tror det är en massa vätska i kroppen på mig. Här i Japan har vi otroligt varmt, ligger runt 30 grader med hög luftfuktighet. Jag dricker nog 4 liter vatten och te om dagen.
När jag joggar så kanske jag orkar springa i 10km/h i 10 minuter sen dör jag så då måste jag börja gå igen..
Jag med, kan inte springa. Häromdagen hade jag nog dragit ner för mycket på kolisarna, orkade bara 2*3 minuter.

jewzie
2006-07-07, 06:30
jewzie; det verkar som vi har samma problem. Jag har iofs precis börjat deffa, men det händer ingenting på vågen. Ser smalare ut på magen, känns mindre när jag greppar fettet där, men vågen säger annat.
Jag tror det är en massa vätska i kroppen på mig. Här i Japan har vi otroligt varmt, ligger runt 30 grader med hög luftfuktighet. Jag dricker nog 4 liter vatten och te om dagen.

Jag med, kan inte springa. Häromdagen hade jag nog dragit ner för mycket på kolisarna, orkade bara 2*3 minuter.
Mmm de senaste dagarna har varit grymt varma här i sverige med, man klunkar lätt 4l vatten per dag utan att tänka på det..

jewzie
2006-07-07, 06:35
Jag väger enormt mycket efter att jag tränat. Väger du dig samma kväll? Gör det på morgonen om inte annat.
Brukar väga mig när jag kommer in på gymmet innan träningen. Men jag kanske borde fixa en ordentlig hemma-våg istället så jag kan väga mig på morgonen istället. Det borde väl man kunna hitta på bauhouse eller clas ohlsson?

Longshot
2006-07-07, 08:39
Felet på er? Om det ser bättre ut varför haka upp sig på en siffra? Help me out..

jewzie
2006-07-07, 10:23
Felet på er? Om det ser bättre ut varför haka upp sig på en siffra? Help me out..
Det är störande. :D ibland så tycker man ju att spegeln visar jättebra, men sen en vecka senare inte. Då blir man ju nyfiken och vill veta, eller? Alla kanske inte kan ha spegeln som ett mått utan verkligen vill se att det går framåt. Puss och smek, fingerlek.

maxz
2006-07-08, 17:54
Ja. Men varför väga sig? Spegel spegel på väggen där är vännen du skall hålla kär.

words så jag blir rädd alltså *popcorn*