handdator

Visa fullständig version : Förhöjda levervärden av proteintillskott?


ManuelIT
2006-07-04, 15:03
Under ett par månader så har jag regelbundet tagit blodprover för att ett av mina levervärden tydligen varit för höga. Jag pratade nyss med min läkare och han visste inte riktigt varför. Jag berättade lite om att jag gått upp i vikt mycket på den senaste tiden, samt att jag käkar proteintillskott. Han sa åt mig att sluta med proteintillskottet i en månad, och skickade ett nytt blodprovsremiss, för att se om det var därför.

är han helt ute och cyklar, eller kan protein+dextro ge förhöjda levervärden?

Jishuku
2006-07-04, 15:27
Inte proteintillskott i sig, men äter man mycket protein (3-400g+) per dag så kan man få förhöjda levervärden som jag förstått det. Gjorde själv en hälsokoll tidigare i år och jag hade lite högt värde, när doktorn frågade om det sa jag att jag käkade mycket protein, han svarade bara "jaha", åsså var det inge mer med det.

Men du kanske hade ännu högre än mig, vad vet jag. Han tyckte inte att jag skulle ändra något iaf. Men ja, som jag förstått det kan ett högt proteinintag synas på levervärdet.

ManuelIT
2006-07-04, 15:31
Okej. Kanske är därför då. Det var inga farliga värden, han har varit rätt nonchalant i flera månader då han vetat om det. Trist dock att jag lova att inte dricka proteintillskott tills nästa prov...

Lindstein
2006-07-04, 23:21
Ett högt proteinintag ska inte ge höga värden på leverproven.

Höga lever värden brukar offtast bero på närliggande intag av alkohol, Detta kan ge inverkan på leverprovet många dagar efter intag!

Tjarven
2006-07-05, 14:21
Vad jag hört kan levern ta stryk av högt proteinintag. Har dock ingen källa just nu.

Maria Eriksson
2006-07-05, 21:33
Protein påverkar mer njurarna än levern. Sen är det så att förhöjning av ett enskilt leverenzym kan stå för olika saker beroende på vilket enzym det är.
Nu vet inte jag vilket enzym som du har förhöjt men t ex enzymet ASAT finns förutom i levern i muskulaturen och i hjärtmuskulaturen så det behöver inte vara en "primär" leverpåverkan. Som sagt, det kan finnas många orsaker till det.Kolla vidare med en kunnig läkare om det kvarstår.
Mvh
Maria