handdator

Visa fullständig version : Svenska skyddsnätet? Suck!


Halib
2006-07-04, 13:58
Åhh, jag blir så j-vla less på det här landet. Jag har sedan jag var 16 jobbat vid sidan om skolan och betalat skatt som alla andra. Nu 9 år senare och bl.a Universitetsutbildning bakom mig har jag hamnat i en knivig situation tillsammans med min sambo. Vi jobbade utomlands 2005-2006 och kom tillbaka för 2 månader sedan. Självklart skrev jag in mig hos AF, sökte jag jobb och fick senare ett förslag från ett gym. Det tog några veckor och sedan fick jag en anställning som tyvärr kommer att börja gälla från mitten av Aug. (lågsäsong under sommaren.. Alla är ju inte duktiga som kolomedlemmarna och tränar när det är varmt ute).
Hur som helst har jag och min sambo en ny lägenhet här i Borås. Massor räkningar att betala, som CSN å annat tjafs. Båda tillfälligt arbetslösa och ingen rätt till A-kassa, pga tidigare utomlandsjobb. Hur som helst har vi levt så snålt vi kan på pengarna vi haft, men nu är det minus på alla konton. Inte ett enda öre kvar och Juli-hyran ej betald. Efter att ha kollat runt på alla möjliga håll hade vi inget annat val än att kontakta socialen. Vi behöver hjälp juni-juli, eftersom vi båda har blivit tilldelade jobb i slutet av Aug. MEN, de anser att vi inte är ett prioriterande fall. Hur i helvete ska man klara sig då? Jag valde inte att hamna i sistsen vi är i. Vi fick en tid hos dem 3 Aug. Det är ju fan 4 veckor dit. Vad gör man med minus på kontot och en massa räkningar och ingen mat. Familj och vänner har heller inga pengar att bidra med.
För en timme sedan ringde vi vår "handläggare" med invandrarbakgrund. Min flickväns mamma bad att få prata med honom då han sa att de inte är några rådgivare och att vi får lösa vår situation själva. Hon frågade honom om han också fått hjälp av socialen en gång i tiden som så många invandrare som kommer till Sverige. Nej sa han och sa att han inte ville prata med henne längre och la därför på luren.

Suck... vad gör man? Finns det någon lag eller liknande som säger att man SKA få hjälp när man inte har råd med mat längre?

Blir så jävla less.. mest med tanke på att jag ALDRIG behövt hjälp tidigare och arbetat och betalat skatt i det här landet i så många år. TVÅ månader lixom... inte så att jag tänkt leva på dem i all evighet...

Ville bara skriva av mig lite.. har ni några synpunkter så får ni gärna skriva...

jwzrd
2006-07-04, 14:02
Nej om du bor hemma, lever på billys och är en snorunge så får du pengar från socialen. Annars kan du glömma det i princip, jag och min sambo Bao-Bao satt med våra skägg i samma brevlåda tidigare.

paddanboy
2006-07-04, 14:05
Givetvis måste dessa handläggare vara lite hårda då fusk förekommer. Det är inte handläggarens fel att han får ramar att hålla sig inom.

Jag har själv aldrig varit i samma situation, men den lär vara tungt om man verkligen inte satt sig i situationen.
Alternativt kan ni ju pantsätta saker om ni har detta, ta lån och dyligt?
Försöka få förskott på lönen?
Försöka komma överens med hyresvärden om att betala hyran senare?

jwzrd
2006-07-04, 14:06
Tyvärr är det så att du inte kan få pengar från socialen innan du har en hyresskuld eller elskuld. Och en hyresskuld har du inte förrän det är vräkning beslutad typ.

bear.flowertwig
2006-07-04, 14:09
Åhh, jag blir så j-vla less på det här landet. Jag har sedan jag var 16 jobbat vid sidan om skolan och betalat skatt som alla andra. Nu 9 år senare och bl.a Universitetsutbildning bakom mig har jag hamnat i en knivig situation tillsammans med min sambo. Vi jobbade utomlands 2005-2006 och kom tillbaka för 2 månader sedan. Självklart skrev jag in mig hos AF, sökte jag jobb och fick senare ett förslag från ett gym. Det tog några veckor och sedan fick jag en anställning som tyvärr kommer att börja gälla från mitten av Aug. (lågsäsong under sommaren.. Alla är ju inte duktiga som kolomedlemmarna och tränar när det är varmt ute).
Hur som helst har jag och min sambo en ny lägenhet här i Borås. Massor räkningar att betala, som CSN å annat tjafs. Båda tillfälligt arbetslösa och ingen rätt till A-kassa, pga tidigare utomlandsjobb. Hur som helst har vi levt så snålt vi kan på pengarna vi haft, men nu är det minus på alla konton. Inte ett enda öre kvar och Juli-hyran ej betald. Efter att ha kollat runt på alla möjliga håll hade vi inget annat val än att kontakta socialen. Vi behöver hjälp juni-juli, eftersom vi båda har blivit tilldelade jobb i slutet av Aug. MEN, de anser att vi inte är ett prioriterande fall. Hur i helvete ska man klara sig då? Jag valde inte att hamna i sistsen vi är i. Vi fick en tid hos dem 3 Aug. Det är ju fan 4 veckor dit. Vad gör man med minus på kontot och en massa räkningar och ingen mat. Familj och vänner har heller inga pengar att bidra med.
För en timme sedan ringde vi vår "handläggare" med invandrarbakgrund. Min flickväns mamma bad att få prata med honom då han sa att de inte är några rådgivare och att vi får lösa vår situation själva. Hon frågade honom om han också fått hjälp av socialen en gång i tiden som så många invandrare som kommer till Sverige. Nej sa han och sa att han inte ville prata med henne längre och la därför på luren.

Suck... vad gör man? Finns det någon lag eller liknande som säger att man SKA få hjälp när man inte har råd med mat längre?

Blir så jävla less.. mest med tanke på att jag ALDRIG behövt hjälp tidigare och arbetat och betalat skatt i det här landet i så många år. TVÅ månader lixom... inte så att jag tänkt leva på dem i all evighet...

Ville bara skriva av mig lite.. har ni några synpunkter så får ni gärna skriva...


Droppa den attityden till att börja med så kanske det går bättre. Att du är dum nog att skriva ut det här förvånar verkligen. Pinsamt.

WHITEFOLKS
2006-07-04, 14:10
Om man ska vara kritisk så är det ju givetvis dumt att skaffa sig utgifter innan man har inkomster.

Nu är det dock redan gjort och det verkar ologiskt att det ska ta så lång tid att få hjälp men jag antar att detta beror på allt "fusk" bl.a.

Bästa skulle ju vara om alla bara kunde få hjälp när de behövde det, samma dag.

Ja kommentaren om invandrare var bra dum, hur är det relevant till er situation?

jwzrd
2006-07-04, 14:10
Droppa den attityden till att börja med så kanske det går bättre. Att du är dum nog att skriva ut det här förvånar verkligen. Pinsamt.

Gnäll mindre, pinsamt.

jwzrd
2006-07-04, 14:11
Om man ska vara kritisk så är det ju givetvis dumt att skaffa sig utgifter innan man har inkomster.

Nu är det dock redan gjort och det verkar ologiskt att det ska ta så lång tid att få hjälp men jag antar att detta beror på allt "fusk" bl.a.

Bästa skulle ju vara om alla bara kunde få hjälp när de behövde det, samma dag.

Hur fan tänkte du nu? Dom har ju för tusan en lägenhet dom bor i OCH hade jobb tidigare. Problemet här är att AF inte räknar utlandsjobb som a-kasseberättigande. A-kassan är till för just det dom råkat ut för!

tossefar
2006-07-04, 14:11
Droppa den attityden till att börja med så kanske det går bättre. Att du är dum nog att skriva ut det här förvånar verkligen. Pinsamt.
Läs bättre.

bear.flowertwig
2006-07-04, 14:12
Gnäll mindre, pinsamt.

Högst befogat. Jämfört med det här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1650100&postcount=3 pajas

WHITEFOLKS
2006-07-04, 14:14
Jwzrd: jag tänkte att de kom tillbaka från plats X och skaffar sig en ny lägenhet innan inkomst för denna är säkrad. Det skulle iaf inte jag göra utan att ha en 6-12 månaders buffert.

bear.flowertwig
2006-07-04, 14:17
Läs bättre.

Utveckla! Du tycker det hörde till saken huruvida deras handläggare var invandrare eller ej och om han själv fått bidrag någon gång?

Fettecke
2006-07-04, 14:18
kolla med några svindyra banker om dom tillåter lån i ditt fall.

det är bättre än ingenting.

jwzrd
2006-07-04, 14:19
Högst befogat. Jämfört med det här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1650100&postcount=3 pajas

Helt klart samma dignitet på trådarna. Känner du att ett uttalande inte är tillräckligt politiskt korrekt för att du ska våga läsa texten så föreslår jag Aftonbladet.se för fröken.

MasterChief
2006-07-04, 14:20
"Finax" kanske?

Låter ju sjukt att det behöver vara så men ärliga hårt arbetande människor får väl aldrig stöd i det här landet?

jwzrd
2006-07-04, 14:20
Utveckla! Du tycker det hörde till saken huruvida deras handläggare var invandrare eller ej och om han själv fått bidrag någon gång?

Det hörde väl för fan till historien? Fan kamma dig!

Salltun
2006-07-04, 14:24
Droppa den attityden till att börja med så kanske det går bättre. Att du är dum nog att skriva ut det här förvånar verkligen. Pinsamt.

Kan inget annat än hålla med.

jenny
2006-07-04, 14:24
Tråkigt att det har blivit så. Du kan ju undersöka om du kan sälja grejer på blocket. Man blir förundrad över vad som går att sälja.

jenny
2006-07-04, 14:28
Hur fan tänkte du nu? Dom har ju för tusan en lägenhet dom bor i OCH hade jobb tidigare. Problemet här är att AF inte räknar utlandsjobb som a-kasseberättigande. A-kassan är till för just det dom råkat ut för!

Å andra sidan så är det så a-kassan funkar och det är deras ansvar att veta reglerna och anpassa sin ekonomi till att det eventuellt (och mycket troligen) kommer att vara ett glapp mellan de får en ny lön eller a-kassa

jwzrd
2006-07-04, 14:32
Å andra sidan så är det så a-kassan funkar och det är deras ansvar att veta reglerna och anpassa sin ekonomi till att det eventuellt (och mycket troligen) kommer att vara ett glapp mellan de får en ny lön eller a-kassa

Att reglerna är så som sägs i tråden är det väl ingen som diskuterar? Det som sticker i ögonen är dock att det är vanligt att människor med ett ordnat liv som verkligen, på riktigt alltså, står mellan två jobb precis som det berättas i tråden, ändå inte får någon a-kassa på grund av irriterande regler.

bear.flowertwig
2006-07-04, 14:33
Helt klart samma dignitet på trådarna. Känner du att ett uttalande inte är tillräckligt politiskt korrekt för att du ska våga läsa texten så föreslår jag Aftonbladet.se för fröken.

Äh, skitsnack. Du är den här sista som ska komma och klaga på om folk gnäller. Så storslaget av dig att vara de politiskt inkorrektas riddare då.

paddanboy
2006-07-04, 14:35
Det räcker ju med att anmärka på den "icke korrekta" utsvävningen från trådskaparen och inte göra tråden till en fråga om det.

För det handlade ju inte tråden om.

jwzrd
2006-07-04, 14:35
Äh, skitsnack. Du är den här sista som ska komma och klaga på om folk gnäller. Så storslaget av dig att vara de politiskt inkorrektas riddare då.

Men om du tycker att det är ok att gnälla så förstår jag inte vad du har att komma med öht? Sen blandar du ihop gnäll med det jag pysslar med. Det DU gör här är att gnälla för att du inte klarar av något som inte är politiskt korrekt. Har du något att säga om ämnet i tråden?

Halib
2006-07-04, 14:39
För att svara på några inlägg.
Jag skulle ALDRIG vilja ha något att göra med socialen. Men nu har jag inget annat alternativ. För att inte göra texten allt för lång utelämnade jag vissa delar förut. Jag var lovad en betalning för ett jobb i Belgien som jag bodde i men de har "gått under jorden" och den lönen var juli-inkomsten. Att från Sverige försöka få tag på dom pengarna är inte det lättaste.
Attityd??? Ursäkta!! Nu är det så att Socialtjänsten i Borås (å det är ganska tragiskt att behöva säga det här) Hjälper inte om du inte är invandrare. Min flickväns mamma har varit fosterförälder och har därför haft mkt med soc att göra, samt att socialen är "skyldiga" att hjälpa invandrare för att de inte har någon "familj" eller "någon annan stans att gå" När min flickvän ringde och förklarade läget och frågade hur vi skulle kunna klara oss så svarade dom oss att vi får väl sälja hunden. För min flickvän var det samma sak som om han hade sagt "sälj ditt barn" Låter detta som ett bra sätt att möta folk som behöver hjälp mer än någonsin?

Tyvärr fanns det ingen "buffert" att ta av då vår flytt tillbaka till Sverige blev ganska akut. Jag är 25 år och skulle knappast belasta mina förlädrar genom att flytta dit. Då har man ett enda val. Skaffa en lägenhet där man fått jobb. I detta fall Borås.

De som ska droppa sin attityd är de som säger att jag är pinsam. Det som är pinsamt är alla som lever på soc och jobbar svart vid sidan om. Eller som någon sa, skryter om hur lata de är och lever på Socialen. DET är pinsamt! Tro mig, att gå till dem är inget jag är stolt över.

bear.flowertwig
2006-07-04, 14:44
Men om du tycker att det är ok att gnälla så förstår jag inte vad du har att komma med öht? Sen blandar du ihop gnäll med det jag pysslar med. Det DU gör här är att gnälla för att du inte klarar av något som inte är politiskt korrekt. Har du något att säga om ämnet i tråden?

Du gillar verkligen att mala ner allt till sista bokstaven så inget vettigt är kvar öht? Jag reagerade på att han drar in handläggarens bakgrund i historien. Eller du kanske tyckte det var en bra idé och skulle gjort likadant?

Jag var ontopic redan från start. De förbättrade ju uppenbarligen inte läget då inte heller handläggaren verkade tycka att hans bakgrund hade med saken att göra. Eftersom han la på luren. Sluta tjafsa. Vill du något mer så ta det via PM istället för att sprida ytterligare dynga i tråden.

OffT. Klarade jag inte av politiskt inkorrekta topics så skulle jag inte fått några såna trådar borttagna heller. Vilket jag har. Du känner mig inte om du drar den slutsatsen. Så låt bli.

jwzrd
2006-07-04, 14:46
Du gillar verkligen att mala ner allt till sista bokstaven så inget vettigt är kvar öht? Jag reagerade på att han drar in handläggarens bakgrund i historien. Eller du kanske tyckte det var en bra idé och skulle gjort likadant?

Jag var ontopic redan från start. De förbättrade ju uppenbarligen inte läget då inte heller handläggaren verkade tycka att hans bakgrund hade med saken att göra. Eftersom han la på luren. Sluta tjafsa. Vill du något mer så ta det via PM istället för att sprida ytterligare dynga i tråden.

OffT. Klarade jag inte av politiskt inkorrekta topics så skulle jag inte fått några såna trådar borttagna heller. Vilket jag har. Du känner mig inte om du drar den slutsatsen. Så låt bli.

Det var inte han som drog in handläggarens bakgrund - läs om, läs rätt. Ditt inlägg handlade vidare inte om sakfrågan utan om en bisak i hela historien, ärligt talat fattar jag inte varför du är så sugen på att tjafsa om det här. Lägg ner, sluta tjafsa.

EDIT: och om du vill så kan jag blanda in handläggares bakgrund, eller språkförmåga iallafall, eftersom en av handläggarna (en kvinna) jag hade på arbetsförmedligen bröt så svårt att öht inte kunde kommunicera med henne.

jenny
2006-07-04, 14:49
Lite mer tillbaks till ämnet. Även om jag tycker synd om honom så vet jag inte om jag tycker att han automatiskt har rätt till socialbidrag för det. Situationen verkar ha varit förutsägbar och då är det hans ansvar att anpassa sina utgifter så han får en buffert och klarar att inte ha lön i någon månad. Jag vet inte om det liggar i svenskars natur att alltid tycka att någon annan skall ta ansvar för ens situation. Har lite svårt för historier av typ om någon som blir sjuk i Thailand och inte har råd att betala räkningarna. Det är väl den personens skyldighet att kolla upp sådant och försäkra sig om han inte kan ta kostnaderna. Varför skall man annars ha försäkringar om man ändå skall få allt betalt genom att skrika högst?

WHITEFOLKS
2006-07-04, 14:50
Om man nu ska försöka hjälpa till med förslag istället så antar jag att du har 2 alternativ:

1. Låna av vänner/familj/etc. och betala tillbaka "när du kan".

2. Om ovanstående inte vill ställa upp är väl någon sorts snabblån enda alternativet och då riskerar du att sätta dig riktigt i skiten ifall jobbet av någon anledning inte händer/skiter sig.

Socialen kommer nog inte vara ett gångbart alternativ för dig tyvärr.

tobbeg
2006-07-04, 14:51
Har du provat att ta kontakt med dina fordringasägare och utsätta betalningsdatumet?

Ibland kan de vara ganska smidiga när man förklarar sin situation och är ute i vettig tid.

Det är väl den idén jag har.

z_bumbi
2006-07-04, 14:51
Du har inget att skämmas över att du försöker få pengar av soc, om du får några pengar så blir det dessutom i form av ett lån som du får betala tillbaka. Däremot ser jag inte heller något fel i att flytta hem om det är nödvändigt, det var ju bara för en begränsad tid och föräldrar brukar inte vara så kinkiga när det gäller utrymme. Nu är det iofs försent att tänka på den saken i alla fall vad gäller hyran men andra kostnader kanske går att få ner?

Edit: Att ta kontakt med framtida fodringsägare är en bra idé, om ni kan bevisa att ni har jobb från ett visst datum så kanske några går med på att göra någon avbetalningsplan.

jenny
2006-07-04, 14:53
För att svara på några inlägg.
Jag skulle ALDRIG vilja ha något att göra med socialen. Men nu har jag inget annat alternativ. För att inte göra texten allt för lång utelämnade jag vissa delar förut. Jag var lovad en betalning för ett jobb i Belgien som jag bodde i men de har "gått under jorden" och den lönen var juli-inkomsten. Att från Sverige försöka få tag på dom pengarna är inte det lättaste.
Attityd??? Ursäkta!! Nu är det så att Socialtjänsten i Borås (å det är ganska tragiskt att behöva säga det här) Hjälper inte om du inte är invandrare. Min flickväns mamma har varit fosterförälder och har därför haft mkt med soc att göra, samt att socialen är "skyldiga" att hjälpa invandrare för att de inte har någon "familj" eller "någon annan stans att gå" När min flickvän ringde och förklarade läget och frågade hur vi skulle kunna klara oss så svarade dom oss att vi får väl sälja hunden. För min flickvän var det samma sak som om han hade sagt "sälj ditt barn" Låter detta som ett bra sätt att möta folk som behöver hjälp mer än någonsin?

Tyvärr fanns det ingen "buffert" att ta av då vår flytt tillbaka till Sverige blev ganska akut. Jag är 25 år och skulle knappast belasta mina förlädrar genom att flytta dit. Då har man ett enda val. Skaffa en lägenhet där man fått jobb. I detta fall Borås.

De som ska droppa sin attityd är de som säger att jag är pinsam. Det som är pinsamt är alla som lever på soc och jobbar svart vid sidan om. Eller som någon sa, skryter om hur lata de är och lever på Socialen. DET är pinsamt! Tro mig, att gå till dem är inget jag är stolt över.

Såg inte detta inlägg när jag skrev ovanstående kommentar. I ditt fall så verkar du inte kunna ha gjort så mycket åt din penningabrist och borde ha rätt till bidrag. Men om du hade tjänat jättemycket på ditt utlandsjobb och bara festat upp pengarna så hade jag inte tyckt att du hade rätt till bidrag.

WHITEFOLKS
2006-07-04, 14:54
Jenny: standard för många är att leva "hand till mun". Väldigt stor andel av befolkningen har ju 0 på sitt konto precis innan lön. Fantastiskt att de får betalt precis så mycket som de behöver ;)

Halib
2006-07-04, 14:58
Jenny: standard för många är att leva "hand till mun". Väldigt stor andel av befolkningen har ju 0 på sitt konto precis innan lön. Fantastiskt att de får betalt precis så mycket som de behöver ;)

Precis. Socialen antar ju att alla familjer i Sverige räknar med att bli arbetslösa någon gång och har lagt undan en större summa pengar för detta ändamål. Men så är ej fallet. Vet nog ingen som lever ett normalt liv och har en betydande summa pengar över innan nästa lön kommer. Kan ju tillägga att vi hade pengar att klara oss Maj-Juni, men nu är det stopp. Det var så långt vår "buffert" räckte. Och då har det inte funnits några festkvällar etc. under hela året.

jenny
2006-07-04, 14:59
Jenny: standard för många är att leva "hand till mun". Väldigt stor andel av befolkningen har ju 0 på sitt konto precis innan lön. Fantastiskt att de får betalt precis så mycket som de behöver ;)

Jo jag har märkt det. Och en del har verkligen inga möjligheter att minska sina utgifter. Men väldigt många borde kunna spara men gör det ändå inte och just den kategorin har jag lite svårt att tycka synd om.

skaparn
2006-07-04, 15:00
Jenny: standard för många är att leva "hand till mun". Väldigt stor andel av befolkningen har ju 0 på sitt konto precis innan lön. Fantastiskt att de får betalt precis så mycket som de behöver ;)

Inte för att jag påstår något om aktuellt fall, men jag är benägen att hålla med er, det är mycket märkligt hur utgifterna på siffran matcher inkomster. Det ska väl sägas att jag tillhör en ganska anal grupp människor vad gäller privatekonomi som aldrig levt utan en liten buffert att klara några svåra månader, och inte blir jag motiverad att ändra min livsstill efter att ha läst trådskaparens problem.

WHITEFOLKS
2006-07-04, 15:03
Jag tycker iofsig alltid man ska ha en "större" summa undanstoppad, kanske 6 månaders "liv" i backup bara ifall att.

Men precis som det är svårt för folk att låta bli onyttigheter för att hålla vikten så är det svårt för folk att spara för senare behov. Det är att tillfredställa här och nu som gäller.

Tolkia
2006-07-04, 15:07
Obs. att det faktiskt FINNS folk som tjänar precis så att de klarar sig (ett exempel är en kursare till mig; ensamstående mamma med två barn, 16 och 12, inkomst: studiebidrag, alternativt före studierna dagispersonalslön). Vi som har turen att ha det bra ekonomiskt skall passa oss för att raljera alltför mycket, särskilt vi som inte gått ut skolan än och inte har någon annan att ta ansvar för än oss själva, som åtskilliga "Kolo-iter".

Pudzianovski
2006-07-04, 15:11
Var glad att du bor i Sverige och inte England eller Tyskland.
Där kan vi snacka jobbiga villkor.*cry*

jenny
2006-07-04, 15:14
Jag tycker iofsig alltid man ska ha en "större" summa undanstoppad, kanske 6 månaders "liv" i backup bara ifall att.

Men precis som det är svårt för folk att låta bli onyttigheter för att hålla vikten så är det svårt för folk att spara för senare behov. Det är att tillfredställa här och nu som gäller.

Exakt. Jag känner en del personer som borde sättas under tvångsförvaltning. De får kanske ut 15000 i månaden och tänker då direkt, vad skall jag lägga mina 15000 kr på? Men eftersom större delen av lönen redan är intecknad i diverse köp nu betala sedan lån så blir det inte så mycket kvar, men det räcker ju till ett till köp nu betala sen lån så att de kan köpa sin tredje dator. Sedan har de inte råd med mat och tycker att vi är sådana lyxlirare som har råd att gå på bio. Att vi har råd med det kan ju något att göra med att vi inte har alla de nyaste teknikprylarna heller. *rolleyes* Och absolut inga jäkla saker på avbetalning.

King Grub
2006-07-04, 15:16
Roligt att ni kan lägga undan en buffert motsvarande en halv årslön. Jag kan det också utan problem, men jag är inte korkad nog att tro att alla kan det. *rolleyes*

"Jag tycker att man skall"... Vadå tycker att man skall? Alla har inte dom inkomsterna, eller så har dom utgifter (lågavlönad ensamstående med barn, osv) som förhindrar att det blir något kvar vid månadens slut.

jenny
2006-07-04, 15:17
Obs. att det faktiskt FINNS folk som tjänar precis så att de klarar sig (ett exempel är en kursare till mig; ensamstående mamma med två barn, 16 och 12, inkomst: studiebidrag, alternativt före studierna dagispersonalslön). Vi som har turen att ha det bra ekonomiskt skall passa oss för att raljera alltför mycket, särskilt vi som inte gått ut skolan än och inte har någon annan att ta ansvar för än oss själva, som åtskilliga "Kolo-iter".

Det är väl iofs inte dem vi pratar om? Eller håller du inte med om att det finns många som inte har pengar kvar som kunde ha haft pengar kvar?

jwzrd
2006-07-04, 15:20
Det är väl iofs inte dem vi pratar om? Eller håller du inte med om att det finns många som inte har pengar kvar som kunde ha haft pengar kvar?

Har alla verkligen missat att den löpande frågan här handlar om att utlandsarbete inte är A-kasseberättigande? Det handlar om två, för allt vi kan veta, ansvarstagande individer som hade fått A-kassa om dom jobbat i sverige istället.

WHITEFOLKS
2006-07-04, 15:22
Roligt att ni kan lägga undan en buffert motsvarande en halv årslön. Jag kan det också utan problem, men jag är inte korkad nog att tro att alla kan det. *rolleyes*

"Jag tycker att man skall"... Vadå tycker att man skall? Alla har inte dom inkomsterna, eller så har dom utgifter (lågavlönad ensamstående med barn, osv) som förhindrar att det blir något kvar vid månadens slut.

Sorry lite luddigt, givetvis om man kan, vilket väldigt många kan. För mig är det viktigare i början att bygga en stabil grund innan jag börjar "spendera".

Dvs, jag sparar hellre t.ex. 1000kr i månaden och lever snålt tills jag nått mitt mål istället för att spara mindre och "leva" mer under tiden. Men smaken är som baken, jag prioriterar säkerheten. Givetvis gäller det ju bara om man kan.

Lätt för mig att bli lite hård i orden när det gäller såna här saker och lätt att det blir så att jag generaliserar, har nog sett för många praktiska exempel på folk som spenderar mer än de borde och sen klagar på att de inte har råd :)

jenny
2006-07-04, 15:25
Har alla verkligen missat att den löpande frågan här handlar om att utlandsarbete inte är A-kasseberättigande? Det handlar om två, för allt vi kan veta, ansvarstagande individer som hade fått A-kassa om dom jobbat i sverige istället.

Det är ju din fråga. Men den är inte min. Jag har redan sagt att jag tycker att han borde kunna få socialbidrag eftersom han verkar ha gjort vad han kunnat för att försörja sig. Dock så ser jag inte varför han skulle få a-kassa. Han har väl inte betalt till a-kassan när han har varit utomlands?

Tolkia
2006-07-04, 15:30
Det är väl iofs inte dem vi pratar om? Eller håller du inte med om att det finns många som inte har pengar kvar som kunde ha haft pengar kvar?
Är det de vi pratar om, då? Det är väldigt lätt att säga hur man "skall" göra när man själv är i situationen att det inte kräver något av en att göra som man "skall". Visst är det bra att ha en buffert, men ja, det finns folk som inte har de nämnda 1000 kr i månaden att lägga undan, utan att lägga pengar på vare sig cigarretter, spel eller sprit.

aliquis
2006-07-04, 15:33
Du kan ju snacka med hyresvärden och höra om det är ok att hyran kommer lite sent, hos CSN kan du få skjuta avbetalningen om du inte har några pengar men det kräver ett intyg från socialomsorgen...

Försörjningsstöd är väl en rättighet om man inte har några andra pengar?

Om du lånar pengar så får du inga pengar av dem, då har du ju löst din situation och de skiter fullständigt i vad du har för lån.

jenny
2006-07-04, 15:36
Är det de vi pratar om, då? Det är väldigt lätt att säga hur man "skall" göra när man själv är i situationen att det inte kräver något av en att göra som man "skall". Visst är det bra att ha en buffert, men ja, det finns folk som inte har de nämnda 1000 kr i månaden att lägga undan, utan att lägga pengar på vare sig cigarretter, spel eller sprit.

Tycker det är lite intressant att varje gång det uppstår någon diskussion om pengar och ekonomi så är det alltid någon som måste påpeka att det finns folk som inte kan spara osv. Jag ser inte relevansen i det. Det är väl självklart att när man pratar om att många borde spara pengar så pratar man om dem som kan spara?

timoat
2006-07-04, 15:42
Har alla verkligen missat att den löpande frågan här handlar om att utlandsarbete inte är A-kasseberättigande? Det handlar om två, för allt vi kan veta, ansvarstagande individer som hade fått A-kassa om dom jobbat i sverige istället.


Det beror ju lite på ifall de betalat skatt ect i Belgien, samt vilken typ av jobb det var och hur länge de var där? Om det var ett uppdrag från en svensk firma för jobb i Belgien borde de ju få svensk a-kassa, men om de var anställda i Belgien, av ett Belgiskt företag, gäller ju inte de svenska reglerna. Då får man gå efter de belgiska. Det är väl inte så konstigt?

jwzrd
2006-07-04, 15:44
Det beror ju lite på ifall de betalat skatt ect i Belgien, samt vilken typ av jobb det var och hur länge de var där? Om det var ett uppdrag från en svensk firma för jobb i Belgien borde de ju få svensk a-kassa, men om de var anställda i Belgien, av ett Belgiskt företag, gäller ju inte de svenska reglerna. Då får man gå efter de belgiska. Det är väl inte så konstigt?

Jag är fortfarande medveten om hur reglerna ser ut som sagt.

Halib
2006-07-04, 15:50
Det beror ju lite på ifall de betalat skatt ect i Belgien, samt vilken typ av jobb det var och hur länge de var där? Om det var ett uppdrag från en svensk firma för jobb i Belgien borde de ju få svensk a-kassa, men om de var anställda i Belgien, av ett Belgiskt företag, gäller ju inte de svenska reglerna. Då får man gå efter de belgiska. Det är väl inte så konstigt?


Det var ett belgiskt företag. Närmare bestämt Uffe B.´s World Class Health Academy...

aliquis
2006-07-04, 15:51
Givetvis måste dessa handläggare vara lite hårda då fusk förekommer. Det är inte handläggarens fel att han får ramar att hålla sig inom.

Jag har själv aldrig varit i samma situation, men den lär vara tungt om man verkligen inte satt sig i situationen.
Alternativt kan ni ju pantsätta saker om ni har detta, ta lån och dyligt?
Försöka få förskott på lönen?
Försöka komma överens med hyresvärden om att betala hyran senare?Svårt att se att de inte har några pengar kvar och någon inkomst? De har ju inte ens ombetts lämna in kontoutdrag o grejer, hur fan kan de då veta att de inte behöver hjälp typ?
Skall de verkligen behöva pantsätta saker och ta lån när försörjningsstöd finns där? Han är ju med och finansierar det?
Tyvärr är det så att du inte kan få pengar från socialen innan du har en hyresskuld eller elskuld. Och en hyresskuld har du inte förrän det är vräkning beslutad typ.Har då aldrig hänt mig.
Droppa den attityden till att börja med så kanske det går bättre. Att du är dum nog att skriva ut det här förvånar verkligen. Pinsamt.Å andra sidan skulle kanske handläggaren vara lite mer förstående?
Om man ska vara kritisk så är det ju givetvis dumt att skaffa sig utgifter innan man har inkomster.

Nu är det dock redan gjort och det verkar ologiskt att det ska ta så lång tid att få hjälp men jag antar att detta beror på allt "fusk" bl.a.

Bästa skulle ju vara om alla bara kunde få hjälp när de behövde det, samma dag.

Ja kommentaren om invandrare var bra dum, hur är det relevant till er situation?Ja, det är ju bara att leva på gatan och äta asfalt så slipper man ju alla utgifter.

Ring igen och be att få boka tid med en handläggare snarast.
Jwzrd: jag tänkte att de kom tillbaka från plats X och skaffar sig en ny lägenhet innan inkomst för denna är säkrad. Det skulle iaf inte jag göra utan att ha en 6-12 månaders buffert.
Vad skall de göra under tiden då? Bo på hotell?
Utveckla! Du tycker det hörde till saken huruvida deras handläggare var invandrare eller ej och om han själv fått bidrag någon gång?Klart det har, om han hade fått det, skulle han ha velat fått höra att de inte kunde få hjälp/fick vänta/.. ?
Å andra sidan så är det så a-kassan funkar och det är deras ansvar att veta reglerna och anpassa sin ekonomi till att det eventuellt (och mycket troligen) kommer att vara ett glapp mellan de får en ny lön eller a-kassa
http://www.backa.goteborg.se/prod/backa/webbplats/dalis2.nsf/535e371e7fd657aec1256a5c0045675f/792b41b1da262fd2c1256fbe003b4dbc!OpenDocument
"Enligt 4 kap 1 § 1stycket socialtjänstlagen(Sol) har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning via försörjningsstödet och för sin livsföring i övrigt på de villkor som anges i 4 kap 3-6 §§ SOL.
Den enskilde skall vidare, enligt 4 kap 1 § 2 stycket Sol, genom biståndet försäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes resurser att leva ett självständigt liv."
När min flickvän ringde och förklarade läget och frågade hur vi skulle kunna klara oss så svarade dom oss att vi får väl sälja hunden. För min flickvän var det samma sak som om han hade sagt "sälj ditt barn" Låter detta som ett bra sätt att möta folk som behöver hjälp mer än någonsin?*screwy*
Lite mer tillbaks till ämnet. Även om jag tycker synd om honom så vet jag inte om jag tycker att han automatiskt har rätt till socialbidrag för det. Situationen verkar ha varit förutsägbar och då är det hans ansvar att anpassa sina utgifter så han får en buffert och klarar att inte ha lön i någon månad. Jag vet inte om det liggar i svenskars natur att alltid tycka att någon annan skall ta ansvar för ens situation. Har lite svårt för historier av typ om någon som blir sjuk i Thailand och inte har råd att betala räkningarna. Det är väl den personens skyldighet att kolla upp sådant och försäkra sig om han inte kan ta kostnaderna. Varför skall man annars ha försäkringar om man ändå skall få allt betalt genom att skrika högst?För att vi har röstat på sossarna i en jäkla massa år.

Och han har ju rätt till det, och hur fan lever man utan utgifter?
Du har inget att skämmas över att du försöker få pengar av soc, om du får några pengar så blir det dessutom i form av ett lån som du får betala tillbaka. Däremot ser jag inte heller något fel i att flytta hem om det är nödvändigt, det var ju bara för en begränsad tid och föräldrar brukar inte vara så kinkiga när det gäller utrymme. Nu är det iofs försent att tänka på den saken i alla fall vad gäller hyran men andra kostnader kanske går att få ner?

Edit: Att ta kontakt med framtida fodringsägare är en bra idé, om ni kan bevisa att ni har jobb från ett visst datum så kanske några går med på att göra någon avbetalningsplan.Sen när är försörjningsstöd ett lån?
Föräldrarna har inget ansvar för en över 20, de MÅSTE inte ta emot en...
Precis. Socialen antar ju att alla familjer i Sverige räknar med att bli arbetslösa någon gång och har lagt undan en större summa pengar för detta ändamål. Men så är ej fallet. Vet nog ingen som lever ett normalt liv och har en betydande summa pengar över innan nästa lön kommer. Kan ju tillägga att vi hade pengar att klara oss Maj-Juni, men nu är det stopp. Det var så långt vår "buffert" räckte. Och då har det inte funnits några festkvällar etc. under hela året.Går ju bra när random minister med 97.000kr i månadslön säger att alla i Sverige skulle ha minst två årslöner undanstoppade, lite svårare om man tjänar 13.000 som telefonist.
Exakt. Jag känner en del personer som borde sättas under tvångsförvaltning. De får kanske ut 15000 i månaden och tänker då direkt, vad skall jag lägga mina 15000 kr på? Men eftersom större delen av lönen redan är intecknad i diverse köp nu betala sedan lån så blir det inte så mycket kvar, men det räcker ju till ett till köp nu betala sen lån så att de kan köpa sin tredje dator. Sedan har de inte råd med mat och tycker att vi är sådana lyxlirare som har råd att gå på bio. Att vi har råd med det kan ju något att göra med att vi inte har alla de nyaste teknikprylarna heller. *rolleyes* Och absolut inga jäkla saker på avbetalning.Man är en idiot om man handlar på avbetalning (speciellt "hyr nu och köp sedan" typ thorn leasy o grejer, hur i h-e kan man vara så blåst? Om man nu har ont om pengar kanske man inte skall köpa den där 42" lcd-tvn för 80% över normalpris på avbetalning?)

stefannn
2006-07-04, 15:57
seriöst hur svårt kan det vara .. gå in på en bank förklara din situation berätta hur mycket du behöver för att klara av räkningarna.. så får du nog ett lån ..

snelhest
2006-07-04, 16:01
Roligt att ni kan lägga undan en buffert motsvarande en halv årslön. Jag kan det också utan problem, men jag är inte korkad nog att tro att alla kan det. *rolleyes*

"Jag tycker att man skall"... Vadå tycker att man skall? Alla har inte dom inkomsterna, eller så har dom utgifter (lågavlönad ensamstående med barn, osv) som förhindrar att det blir något kvar vid månadens slut.
Är man så jävla blåst att man inte kan trä på en bit gummi förtjänar man ett miserabelt liv.

timoat
2006-07-04, 16:01
Det var ett belgiskt företag. Närmare bestämt Uffe B.´s World Class Health Academy...


Damn that Uffe B!
Synd att idioten inte var world class på att betala sina anställda...
Jag säger som de andra, kontakta Csn och hyresvärden och förklara situationen. Förhoppningsvis är de lite schyssta och förstår situationen.

jwzrd
2006-07-04, 16:03
Är man så jävla blåst att man inte kan trä på en bit gummi förtjänar man ett miserabelt liv.

...

Röda_Lacket
2006-07-04, 16:10
Har du testat att be socialen om ett lån? förresten har dom väl ingen rätt att neka dig socialbidrag om du inte har någon inkomst. Läs socialtjänstlagen för det låter som dom begår ett tjänstefel.

Bronkitkorv
2006-07-04, 16:20
Gå till socialen och kräv att få prata med någon, boka ingen tid utan knalla bara upp. Hemligheten är att lukta sprit och se nerdekad ut !
Jag vet att det finns folk som vägrats hjälp för att dom ser för välmående ut som gjort just detta och fått bidrag direkt.

Nizze_
2006-07-04, 16:23
Du skall inte ringa dom .. gådit

pragmatist
2006-07-04, 16:32
Z-bumbi har viktigaste tipset i den här tråden hittills: prata med fordringsägare och låt inte bara räkningar löpa ut. De flesta hyresvärdar går till exempel med på avbetalning om man kan visa att man har temporära svårigheter och kan betala längre fram. Betalningsanmärkningar = inte roligt.

Det kan också vara så att du inte är berättigad till försörjningsstöd om du inte står till arbetsmarknadens förfogande alternativt att du är sjukskriven. Om du väntar på ett jobb så kan du alltså inte få bidrag. Kolla upp det med din handläggare, i värsta fall får du väl låtsas att du inte har något jobb på gång.

aliquis
2006-07-04, 16:41
Du skall inte ringa dom .. gåditDå säger de väl bara något i stil med "Du får ett telefonnummer att ringa mellan kl 08.30 och 09.30 för att boka en handläggare."

Baha
2006-07-04, 17:08
Har ni bil så sälj den, stålar på banken, bättre miljö:)


annars brukar man ju kunna fixa med räkningarna om man vet att pengar kommer in lite senare,.

hur mkttjäande du då per måand du du jobbade utomlands? eller fdick du ingen lön als? dvs inte en krona?

Halib
2006-07-04, 17:31
Har ni bil så sälj den, stålar på banken, bättre miljö:)


annars brukar man ju kunna fixa med räkningarna om man vet att pengar kommer in lite senare,.

hur mkttjäande du då per måand du du jobbade utomlands? eller fdick du ingen lön als? dvs inte en krona?


Jag tjänade hyffsat bra utomlands, men vi levde båda två på min lön sista tiden. Därför resterande pengar bara räckte maj-juni här i Sverige.

Ja du.. hade vi haft bil hade den sålts. Det hade socialen krävt med :)

Baha
2006-07-04, 17:36
Vad innebär hyffsat bra då?

Bara för att få det hela lite intressantare så tycker jag det kan vara intressant o veta hur mkt du tjänade och vilken månad du fick din sista lön?(om det inte e hemligt förstås)

Body Guard
2006-07-04, 18:51
gå till ngt nattställe i borås, säg att du vill jobba som entrévärd, självfallet skall du jobba svart, du får pengarna direkt i handen och gamen person som ändå int ehjälper dig får inte sin del, du har råd till räkningarna samtidigt som du blåser staten precis som de blåst dig.

Halib
2006-07-04, 18:55
Vad innebär hyffsat bra då?

Bara för att få det hela lite intressantare så tycker jag det kan vara intressant o veta hur mkt du tjänade och vilken månad du fick din sista lön?(om det inte e hemligt förstås)


Fick sista lönen i slutet av April. Den låg på 800 € efter skatt. Dom 800 € skulle räcka till flyg hem för oss båda och det som blev kvar är vad som räckt till nu. (hade förmåner som boende å sånt under tiden där nere)

jebu
2006-07-04, 18:56
ring och beställ ut denna domen och sedan så pratar du med dem på a-kassan.. men det förutsätter juh då att du betalat in fack-avgift alternativt enbart a-kassa avgiften
http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=32021&arkiv=False

Baha
2006-07-04, 19:01
inte så mkt alltså, 800 euro är väl bara en 7500? har ni levt 3 måander på det plus en glygbiljett hem?

D Andersson
2006-07-04, 19:20
Ta hjälp av dina föräldrar, det överlägset bästa du kan göra. Att du inte "vill" göra det är inget giltigt skäl.

Några tips inför nästa gång det här händer är dels att planera och spara mer, går inte att göra för mkt, dels att rösta på ett parti som inte ser det som rätt och riktigt att tvinga av dig 2/3 av lönen och ändå inte hjälpa dig i en sån här situation.

pragmatist
2006-07-04, 19:32
Som sagt, det är mycket möjligt att socialnämnden i Borås kommun har som krav att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande (vilket de får enligt socialtjänstlagen). D.v.s. du måste vara aktivt arbetssökande, vilket du ju inte är om du väntar på ett jobb.

Mitt tips är att du skriver in dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen, ser till att du får ett intyg från dem, och sedan vänder dig till den sociala jouren (tfn 112).

Köttbullen
2006-07-04, 19:41
Jepp, sånt kan leda till kriminella handlingar.

Tolkia
2006-07-04, 20:58
Tycker det är lite intressant att varje gång det uppstår någon diskussion om pengar och ekonomi så är det alltid någon som måste påpeka att det finns folk som inte kan spara osv. Jag ser inte relevansen i det. Det är väl självklart att när man pratar om att många borde spara pengar så pratar man om dem som kan spara?
Nu skall vi inte gå alltför mycket off topic, men hur kan det vara självklart när det hela tiden skrivs och sägs "MAN skall", "MAN bör" och "FOLK som ..."? "Man", "folk" och "de" är ganska allmänna begrepp, och MAN behöver nog inte vara alltför paranoid för att känna sig åsyftad, särskilt inte som här i en diskussion som man startade med ett inlägg om sin (dåliga) ekonomiska situation.

King Grub sammanfattade det bra, tycker jag: Det är lätt att säga hur det skall vara när det inte krävs särskilt mycket av en själv för att man skall hå det som man skall. Min ekonomiska situation är jämförelsevis god, och därför brukar jag avstå från att kommentera andras; har jag rätt att sätta mig till doms bara för att jag har det "bra"?

(Tog du inte själv dessutom upp detta i en tidigare tråd, där du uttryckte att det ibland var "jobbigt" och närmast genant att ha det "för" bra?)

jenny
2006-07-04, 21:14
Nu skall vi inte gå alltför mycket off topic, men hur kan det vara självklart när det hela tiden skrivs och sägs "MAN skall", "MAN bör" och "FOLK som ..."? "Man", "folk" och "de" är ganska allmänna begrepp, och MAN behöver nog inte vara alltför paranoid för att känna sig åsyftad, särskilt inte som här i en diskussion som man startade med ett inlägg om sin (dåliga) ekonomiska situation.

King Grub sammanfattade det bra, tycker jag: Det är lätt att säga hur det skall vara när det inte krävs särskilt mycket av en själv för att man skall hå det som man skall. Min ekonomiska situation är jämförelsevis god, och därför brukar jag avstå från att kommentera andras; har jag rätt att sätta mig till doms bara för att jag har det "bra"?

(Tog du inte själv dessutom upp detta i en tidigare tråd, där du uttryckte att det ibland var "jobbigt" och närmast genant att ha det "för" bra?)

Nu började jag iofs mitt första inlägg åt det hållet med meningen "Jo jag har märkt det. Och en del har verkligen inga möjligheter att minska sina utgifter. Men väldigt många borde kunna spara men gör det ändå inte och just den kategorin har jag lite svårt att tycka synd om."
Med vilket jag påtalat vilka det är jag pratar om. Dessutom har jag skrivit att jag tycker att han borde har rätt till socialbidrag men inte a-kassa så det finns ju ingen anledning till att han skall känna sig träffad heller.

Halib
2006-07-04, 21:59
Ta hjälp av dina föräldrar, det överlägset bästa du kan göra. Att du inte "vill" göra det är inget giltigt skäl.

Några tips inför nästa gång det här händer är dels att planera och spara mer, går inte att göra för mkt, dels att rösta på ett parti som inte ser det som rätt och riktigt att tvinga av dig 2/3 av lönen och ändå inte hjälpa dig i en sån här situation.

Mina föräldrar har två barn till, i yngre tonåren att försörja. Även om de vill så har de inte hur mycket pengar som helst att hjälpa till med.



Som sagt, det är mycket möjligt att socialnämnden i Borås kommun har som krav att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande (vilket de får enligt socialtjänstlagen). D.v.s. du måste vara aktivt arbetssökande, vilket du ju inte är om du väntar på ett jobb.

Mitt tips är att du skriver in dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen, ser till att du får ett intyg från dem, och sedan vänder dig till den sociala jouren (tfn 112).

Jag är inskriven sedan jag kom tillbaka till Sverige. Jag är aktivt arbetssökande och har alla papper etc. från AF.
Testade 112 och bad om hjälp... De blev mest arga :D

Lizard
2006-07-04, 22:09
Svar på första frågan:

Jag har precis som du och Jwzrd råkat ut för att "hamna mellan stolarna" i olika system. Enkelt uttryckt ska du ha rätt till Belgisk a-kassa om du inte har rätt till svensk. Nu vill det till att du varit skriven och skattskyldig i Belgien för att få den rätten. Eftersom jag är klent bevandrad i Belgarnas socialförsäkringssystem och eftersom jag inte tror att du varit skattskyldig(?) i Belgien så ska du tillhöra Sverige och det svenska systemet. Just så missunnsamt som du beskriver är det dessvärre då.

Vad göra innebär att du alltså blir av med lägenhet och får en skuld till Kronofogdemyndigheten innan någon hjälp från socialkontoret erhålls. I alla fall i normalfallet. Boka tid med handläggare hos dem båda omgående. Innan du träffar dem så skriv ett brev och be om möte med de mest akuta (el, tele och hyra etc). Kopiera breven och ta med dig ev svar vid mötena.
Den som tidigt ger sig tillkänna har alltså större chans till medlidande och kanske kan du få hjälp i form av lån t ex, som z_bumbi påpekade.

Hela problematiken har uppstått ur det paradigmskifte som uppträtt under 90-talet där samtliga myndigheter har ålagts strikta budgetmål som självfallet inte är lika höga som tidigare. Många som tidigare hade fått ersättning från soc eller a-kassan vänder sig nu till sjukförsäkringen för att få ut pengar. Därav de höga långtidssjukskrivningarna som alla har det gemensamt att de utgår från komplexa besvär som saknar diagnosmöjlighet. Här fick du svaret till varför svenska läkare inte får sjukskriva längre utan det endast är Försäkringskassan som kan verkställa en sådan. Läkaren kan bara rekommendera sjukskrivning.


Svar på det andra ämnet:

En del har råd andra inte. En del som har råd sparar inte. Det ska vi vara ohyggligt tacksamma över. Det som driver Svensk ekonomi mest av allt är den inhemska konsumtionen och om vi skulle titta lite noggrannare på de oranga kuverten skulle nog de flesta få hicka och i det läget lovar jag att ekonomin får handbromssladd. Trots det jag inledde detta stycke med så är efterfrågan, alltså vad vi spenderar, alltför låg för att lyfta arbetslösheten t ex. Ser vi dessutom helt krasst egoist-ekonomiskt på situationen i sin helhet är den som spar redigt nitad. Bästa kapitaltutvecklingen sett över stora konsumentgrupper och långa perioder har den som investerar varenda korvöre i sitt boende och inte att låta banken förvalta dem.

För övrigt är råd som att "spara" till den som redan är helt utan medel lite förbryllande. Fast det kanske mest ska ses som en allmän kommentar?


Lizard

aliquis
2006-07-04, 22:21
Ta hjälp av dina föräldrar, det överlägset bästa du kan göra. Att du inte "vill" göra det är inget giltigt skäl.

Några tips inför nästa gång det här händer är dels att planera och spara mer, går inte att göra för mkt, dels att rösta på ett parti som inte ser det som rätt och riktigt att tvinga av dig 2/3 av lönen och ändå inte hjälpa dig i en sån här situation.Varför skall han be om hjälp av föräldrarna? De har ju inget ansvar för honom, samhället har ju ett skyddsnät för det där, varför skall han inte utnyttja det?

aliquis
2006-07-04, 22:22
Som sagt, det är mycket möjligt att socialnämnden i Borås kommun har som krav att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande (vilket de får enligt socialtjänstlagen). D.v.s. du måste vara aktivt arbetssökande, vilket du ju inte är om du väntar på ett jobb.

Mitt tips är att du skriver in dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen, ser till att du får ett intyg från dem, och sedan vänder dig till den sociala jouren (tfn 112).Han är/kan ju vara arbetssökande även om han kommer få en anställning, fram tills det att den börjar, så det är ju inga problem.

pragmatist
2006-07-05, 00:03
Jag är inskriven sedan jag kom tillbaka till Sverige. Jag är aktivt arbetssökande och har alla papper etc. från AF.
Testade 112 och bad om hjälp... De blev mest arga

Det låter ju ganska mystiskt för du borde ju vara berättigad till stöd om jag tolkar socialtjänstlagen rätt.

Han är/kan ju vara arbetssökande även om han kommer få en anställning, fram tills det att den börjar, så det är ju inga problem.

Poängen är att man är inte arbetssökande om man har fått ett jobb och går och väntar på att det ska börja. För att vara arbetssökande måste man vara beredd att ta ett jobb i morgon om något blir ledigt (rent formellt alltså). Naturligtvis kan man vara arbetssökande även om man har fått ett jobb längre fram, men då får man låtsas att man söker jobb fram tills det börjar.

A-kassa och försörjningsstöd är inte till för att folk ska kunna gå och slå dank i väntan på att börja jobba igen om några månader, det är väl därför den regeln finns.

LarsK
2006-07-05, 00:53
Min mor har haft fosterbarn och darav mycket kontakt med socialen. Hon jobbade pa fangelset i Ystad innan, mycket kontakt med socialen nar banditerna blev frislappta och behovde boende.
Hon har konstaterat flera ganger att socialen inte kan reglerna, eller tolkar reglerna som de vill. Det basta du kan gora ar ta reda pa vad som galler, skriv ut reglerna och prata med dem. Ge dig inte, sta pa dig. Anmal dem till JO eller vad det heter pa lokal niva. Om du ar berattigad till socialhjalp och de nekar sa driv det sa langt du kan, kostar dig inget. Aven om du fixar pengar pa annat hall, driv det vidare. Socialen tror att det ar deras egna pengar de betalar ut, och beter sig darefter.

Klart som fan du ska ha hjalp. Du ska inte behova fa betalningsanmarkningar innan de hjalper dig. Du ska inte behova lana pengar av foraldrar eller vanner, det ar bara handlaggarens egen tolkning pa lagen.
Du kan kanske fa ett lan fran socialen, kanske det ar fordelaktigt?

Baha
2006-07-05, 04:35
A-kassa och försörjningsstöd är inte till för att folk ska kunna gå och slå dank i väntan på att börja jobba igen om några månader, det är väl därför den regeln finns.


mkt viktigt att notera det, finns hur många som helst som utnyttjar det där tyvärr(dock kanske inte personen i fråga nu iof).

D Andersson
2006-07-05, 13:16
Varför skall han be om hjälp av föräldrarna? De har ju inget ansvar för honom, samhället har ju ett skyddsnät för det där, varför skall han inte utnyttja det?

Jag menar att han ska ta ett lån av sina föräldrar och betalar tillbaka så fort det är möjligt om man nu är för stolt att ta hjälp därifrån.



Lizard: När det gäller sparande i den form vi pratar om här, d.v.s. att ha några månadslöner undanstoppade för tillfälliga oförutsedda inkomstavbrott, så är det helt enkelt nödvändigt och något jag skulle rekommendera alla till. Det blir ett väldigt farligt samhälle om alla skulle leva utan marginaler och ständigt bara vara en månad bort från behov av socialhjälp. Utvecklingen måste gå åt andra hållet, minskat statligt beroende, mer tänka och planera själv.

Och att komma med rådet att investera sina icke-existerande tillgångar i sitt boende är väl minst lika förbryllande som råd om att spara. Det är ju också en form av sparande dessutom.

Tomten
2006-07-05, 14:00
Det där låter ju jävligt skumt. Har en bror som jobbade över ett halvår i england. Han hade inte rätt till A-kassa när han kom tillbaka till sverige, men nog fan fick han socialbidrag... utan några som helst bekymmer kan jag tillägga.

bedlam
2006-07-05, 14:28
Flickvännen hade heller inga problem med att få bidrag 1 månad när hon hamnade "mellan" stämpling och jobb (jobbet betalar ut lön i efterskott, stämplingen samma månad). Men då har vi ju barn.. då går allt vad bidrag gäller betyydligt lättare. :)

skaparn
2006-07-06, 20:29
Roligt att ni kan lägga undan en buffert motsvarande en halv årslön. Jag kan det också utan problem, men jag är inte korkad nog att tro att alla kan det. *rolleyes*

"Jag tycker att man skall"... Vadå tycker att man skall? Alla har inte dom inkomsterna, eller så har dom utgifter (lågavlönad ensamstående med barn, osv) som förhindrar att det blir något kvar vid månadens slut.

Läste genom den här tråden och fann en lustighet. Ekonomi ses ofta på så sätt att man inte är 100% ansvarig för sin egen situation, även i ett välutvecklat och rikt land som Sverige, medan andra områden helt styrs av den inre styrkan och viljan.

Bli av med mat-o-vanor?Mitt råd brukar vara: "ta dig i kragen".
Har någon nåt bra tips hur man kan stå emot godissug? *popcorn*Ta dig i kragen?

Halib
2006-07-07, 12:07
Eftersom det blev en het diskussion tänkte jag bara skriva vad som hänt i mitt fall.

Ni har en liten humm om hur läget liggeer till. Jag gick till socialkontoret igår för att be om matpengar eftersom jag har minus på båda mina konton och ingenting i kyl eller skafferi där hemma... Föräldrarna är på semester utomlands och det finns inga vänner som har pengar att låna ut. Dvs, jag har noll pengar till att äta något för dagen.
Jag pratade med vår handläggare i en timme och gick igenom vad jag och min sambo var berättigade till. Dvs. 80 kr om dagen för mat.
MEN han kan inte ge ett beslut själv eftersom det är jourtid. Så chefen var tvungen att godkänna. Tror ni inte hon gav avslag.
Jag bad att få prata med henne och berättade under en timmes tid även där att jag flyttat tillbaka till sverige pga att jag var sjuk och inte klunde jobba kvar. Att stanna i Beligen innebär att man måste kunna deras språk. Men jag kan bara engelska, vilket fungerade utmärkt på gymmet jag arbetade på. Så i Belgien hade jag inte klarat mig utan jobb över huvud taget.
Hon tyckte att jag hade planerat dåligt och flyttat hem utan att tänka mig för. (en jämförelse med en gbg-sthlm flytt gjordes) Pengarna jag hade sparat räckte två månader. Även dåligt planerat där anser hon. Jag kunde ju ha planerat långt innan att jag skulle vara tvuingen att åka hem igen.

Hennes svar blev hur som helst att vi inte skulle få några matpengar. Hur vi ska klara oss över huvud taget utan mat för dagen ville hon inte bry sig om.

Och ni undrar varför folk klagar... Jag klagar inte på de som utnyttjar systemet.. Utan själva systemet i sig. Hur fan kan Sverige låta en hederlig skattebetalande medborgrare gå utan mat för dagen.

tossefar
2006-07-07, 12:10
Nu var det faktiskt riktigt kasst planerat av er, men jag tycker ändå att det är tråkigt att ni står utan matpengar. Ni måste väl ha vänner som kan låna ut en slant?

Überbiffen
2006-07-07, 12:17
Även om det skulle vara dåligt planerat tycker jag dom gjort sig "förtjänta" av hjälp. Vet många som äckligt lever på soc och gottar sig i det, jobbar svart vid sidan om lite då och då när dom vill ha in ett par extra kronor.

Scratch89
2006-07-07, 12:39
En snabb fråga; Ni som säger att ni lätt skulle kunna stoppa undan en halv årslön, vad sjutton tjänar ni i månaden?
Jobbar man som hantverkare eller liknande så går det inte att göra så.

Hades
2006-07-07, 12:41
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i Belgien, men så vitt jag vet är man genom EU berättigad till a-kassa i Sverige när man arbetat och betalt in till a-kassa i ett annat EU-land. Jag har arbetat ett år i Irland och är nu berättigad till a-kassa i Sverige baserat på min irländska lön. Detta eftersom man genom skatten i Irland betalar in till en arbetslöshetsförsäkring. Det bör finnas liknande system i övriga EU-länder.

jenny
2006-07-07, 12:44
En snabb fråga; Ni som säger att ni lätt skulle kunna stoppa undan en halv årslön, vad sjutton tjänar ni i månaden?
Jobbar man som hantverkare eller liknande så går det inte att göra så.

Jag antar att de har placerat pengarna och de har växt?

Halib
2006-07-07, 12:54
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i Belgien, men så vitt jag vet är man genom EU berättigad till a-kassa i Sverige när man arbetat och betalt in till a-kassa i ett annat EU-land. Jag har arbetat ett år i Irland och är nu berättigad till a-kassa i Sverige baserat på min irländska lön. Detta eftersom man genom skatten i Irland betalar in till en arbetslöshetsförsäkring. Det bör finnas liknande system i övriga EU-länder.

Jag var inte skriven i Belgien när jag jobbade där. Allt började med en provanställning och sedan krånglade dom till allt med kontraktet. Så tiden gick och gick och till slut flyttade jag därifrån.

Hades
2006-07-07, 12:57
Jag var inte skriven i Belgien när jag jobbade där. Allt började med en provanställning och sedan krånglade dom till allt med kontraktet. Så tiden gick och gick och till slut flyttade jag därifrån.
Okay. Knepigt. Brukar man inte vara berättigad till alfakassa oavsett om man uppfyller arbetsvillkor i Sverige eller inte?

Halib
2006-07-07, 12:59
Nu var det faktiskt riktigt kasst planerat av er, men jag tycker ändå att det är tråkigt att ni står utan matpengar. Ni måste väl ha vänner som kan låna ut en slant?


Att vara tvungen att säga upp sig för att man är utbränd kallar jag personligen inte för dåligt planerat. Min arbetsgivare sjukskrev mig efter panikångestattacker m.m. Jag hade inget annat val än att säga upp mig och komma hem igen. Jag hade en summa sparad, vilket jag kallar PLANERING, men den räcker inte hur långt som helst.
Vänner eller inte. Det ska inte ha med vårt fall att göra. Precis som jag sa till Socialen, jag har bott i flera större städer senaste åren. Då får man inte dom där nära vännerna som ställer upp i vått och torrt.

WHITEFOLKS
2006-07-07, 13:14
En snabb fråga; Ni som säger att ni lätt skulle kunna stoppa undan en halv årslön, vad sjutton tjänar ni i månaden?
Jobbar man som hantverkare eller liknande så går det inte att göra så.

Lätt är det ju inte alltid och ibland inte ens möjligt. De flesta spenderar dock bra mycket mer än "nödvändigt". Jag tjänar själv under 10k "planerat" i månaden men har genom billigt boende, billig mat osv. lyckats spara ihop en hel del. Är oftast en fråga om prioriteringar, kycklingfile eller sojabönor, Bio eller TV osv..

pekka
2006-07-27, 09:05
Svenska skyddnätet fungerar inte. Speciellt om man är en svensk medborgare med "svensk bakgrund" eller nordisk medborgare.

Ni som säger att dåligt planerat, det var ett fullständigt ansvarslös och meningslös kommentar av er.

Ni som tycker att man ska ha några månadslöner insparade, bor ni kvar hos morsan och har låga utgifter? Nu finns det ju folk som har t ex låg hyra och tar dte som en självklarhet. Vi andra får betala dubbla ibland trippla hyra vad ni betalar så tänk före innan ni kommer med era general lösningar.
Har alla glömt en viss minister som tyckte att alla ska ha minst et halvårslön som buffert? Ta och räkna nu vilka inkomster det kräver innan om ni kommer och pekar med fingret.

Bidrag får man nog inte som svensk medborgare men man kan få låna av socialen vilket fortfarande är idiotiskt med det skattetrycket vi har i landet. Jag minns en mor och dotter som efter några års utlandsarbete kom tillbaka till Sverige utan pengar, det hade visst gått snett där borta och deras tidigare hemkommuns ingen socialenhet inte ville ta emot dem eftersom de hade bott och arbetat utomlands. Polisen skjutsade dem runt i olika kommuner men ingen ville ta emot dem. Jag är glad över att jag inte är svensk. Törs dock inte flytta tillbaka till Finland heller, skulle nog bemötas med samma kalla attityden som dessa stackare ovan.

Det mest skrämmande är att det svenska folket tror fortfarande att Sverige är fortfarande ett välfärdsland. *whatever*

Lev i nuet istället! Snart har ni val så gå och rösta. Jag kan inte för jag får inte rösta.

Jet
2006-07-27, 09:25
Du listar ju själv alla fel du har gjort:

Du har jobbat
Du har studerat
Du har inte bara suttit på din lilla rumpa hela livet.

Då anser svenska staten att man aldrig ska få hjälp, oavsett anledning.

Ironi? Javisst, men fan så mycket sanning också.

tano
2006-07-27, 09:39
Inte för att jag påstår något om aktuellt fall, men jag är benägen att hålla med er, det är mycket märkligt hur utgifterna på siffran matcher inkomster. Det ska väl sägas att jag tillhör en ganska anal grupp människor vad gäller privatekonomi som aldrig levt utan en liten buffert att klara några svåra månader, och inte blir jag motiverad att ändra min livsstill efter att ha läst trådskaparens problem.

inte ett dugg märkligt,

tano
2006-07-27, 09:41
Svenska skyddnätet fungerar inte. Speciellt om man är en svensk medborgare med "svensk bakgrund" eller nordisk medborgare.

Ni som säger att dåligt planerat, det var ett fullständigt ansvarslös och meningslös kommentar av er.

Ni som tycker att man ska ha några månadslöner insparade, bor ni kvar hos morsan och har låga utgifter? Nu finns det ju folk som har t ex låg hyra och tar dte som en självklarhet. Vi andra får betala dubbla ibland trippla hyra vad ni betalar så tänk före innan ni kommer med era general lösningar.
Har alla glömt en viss minister som tyckte att alla ska ha minst et halvårslön som buffert? Ta och räkna nu vilka inkomster det kräver innan om ni kommer och pekar med fingret.

Bidrag får man nog inte som svensk medborgare men man kan få låna av socialen vilket fortfarande är idiotiskt med det skattetrycket vi har i landet. Jag minns en mor och dotter som efter några års utlandsarbete kom tillbaka till Sverige utan pengar, det hade visst gått snett där borta och deras tidigare hemkommuns ingen socialenhet inte ville ta emot dem eftersom de hade bott och arbetat utomlands. Polisen skjutsade dem runt i olika kommuner men ingen ville ta emot dem. Jag är glad över att jag inte är svensk. Törs dock inte flytta tillbaka till Finland heller, skulle nog bemötas med samma kalla attityden som dessa stackare ovan.

Det mest skrämmande är att det svenska folket tror fortfarande att Sverige är fortfarande ett välfärdsland. *whatever*

Lev i nuet istället! Snart har ni val så gå och rösta. Jag kan inte för jag får inte rösta.

Exakt. Jag vill se förändringar!!!

skaparn
2006-07-27, 12:02
Svenska skyddnätet fungerar inte. Speciellt om man är en svensk medborgare med "svensk bakgrund" eller nordisk medborgare.

Ni som säger att dåligt planerat, det var ett fullständigt ansvarslös och meningslös kommentar av er.

Ni som tycker att man ska ha några månadslöner insparade, bor ni kvar hos morsan och har låga utgifter? Nu finns det ju folk som har t ex låg hyra och tar dte som en självklarhet. Vi andra får betala dubbla ibland trippla hyra vad ni betalar så tänk före innan ni kommer med era general lösningar.
Har alla glömt en viss minister som tyckte att alla ska ha minst et halvårslön som buffert? Ta och räkna nu vilka inkomster det kräver innan om ni kommer och pekar med fingret.

Bidrag får man nog inte som svensk medborgare men man kan få låna av socialen vilket fortfarande är idiotiskt med det skattetrycket vi har i landet. Jag minns en mor och dotter som efter några års utlandsarbete kom tillbaka till Sverige utan pengar, det hade visst gått snett där borta och deras tidigare hemkommuns ingen socialenhet inte ville ta emot dem eftersom de hade bott och arbetat utomlands. Polisen skjutsade dem runt i olika kommuner men ingen ville ta emot dem. Jag är glad över att jag inte är svensk. Törs dock inte flytta tillbaka till Finland heller, skulle nog bemötas med samma kalla attityden som dessa stackare ovan.

Det mest skrämmande är att det svenska folket tror fortfarande att Sverige är fortfarande ett välfärdsland. *whatever*

Lev i nuet istället! Snart har ni val så gå och rösta. Jag kan inte för jag får inte rösta.

Varför var det en ansvarslös kommentar av dem/oss?

Får inga svenskar, eller någon med nordisk bakgrund, bidrag eller? Har du någon statistik?

Vilka inkomster krävs det egentligen ifall man vill skaffa sig en buffert?

pekka
2006-07-27, 13:51
Varför var det en ansvarslös kommentar av dem/oss?

Gillar inte stilen: sparka den som redan ligger.

Får inga svenskar, eller någon med nordisk bakgrund, bidrag eller? Har du någon statistik?

Ja, om du vill... men var det Churchill som sa: "Det finns lögner, förbannade lögner och statistik." Jag är benägen att hålla med om det.

Vilka inkomster krävs det egentligen ifall man vill skaffa sig en buffert?

Ja, det undrar jag också. Har tjänat som bäst 30.000 SEK brutto över ett års tid men fick inte ihop någon buffert. iofs sambon tjänade 13.500 SEK och hade två barn under tio år. Har hört att ett barn kostar för föräldrarna runt en miljon kronor tills de är arton år.

Jag har haft en buffert. Då jobbade jag svart vid sidan om ordinarie arbetet.

pilt77
2006-07-27, 13:54
Får du ingen lön av Lunarstorm då?

Cilia
2006-07-27, 14:38
Jag tror många har en naiv bild av hur systemet för försörjningsstöd och likanande fungerar i landet. Det finns så många myter och föreställningar om att det bara är att gå in och hämta pengar.

Jag hävdar inte att socialsekreteraren har fattat rätt beslut för det har jag inte kompetens eller faktaunderlag nog att göra. Det är klart att det fattas felaktiga beslut vilket drabbar oskyldiga men tyvärr är det så. Det handlar om att tolka och tyda lagen och kan göras på olika sätt. sen ska vi veta att vi har bara hört en sida av historien här. Jag menar inte att Halib ljuger men den är berättad med hans ord och ur hans perspektiv.

Jag känner till flera som har flyttat hem till Sverige igen efter att ha bott utomlands och försökt samma sak som Halib och fått avslag och det i andra kommuner än den han pratar om här. Det är inte bara att flytta hem och hamna i en ekonomisk svår situation och sen gå till soc och be dom lösa problemet. Rätt eller fel, det tar jag inte ställning till här.

Halib
2006-07-30, 20:45
sen ska vi veta att vi har bara hört en sida av historien här. Jag menar inte att Halib ljuger men den är berättad med hans ord och ur hans perspektiv.



Det finns ingen annan sida av historien... Det som jag skrivit här är det som socialen tagit del av den timme jag var där och berättade om mig själv. Detta och endast detta är det som ansvarig på det kontoret tog sitt beslut efter.

Nu har vi klarat oss till idag genom att låna pengar från vänner och bekanta. Det inbokade mötet med soc har vi på torsdag. Får se om de kan hjälpa till med något. Som sagt.. om några veckor är vi båda på ny arbetsplats och arbetar. Men det är inte lätt alla gånger att klara sig under tiden mellan två olika livssituationer.

Och nej, Lunarstorm betalar mig inget. :cryout:

Kimo
2006-07-30, 20:51
För en timme sedan ringde vi vår "handläggare" med invandrarbakgrund. Min flickväns mamma bad att få prata med honom då han sa att de inte är några rådgivare och att vi får lösa vår situation själva. Hon frågade honom om han också fått hjälp av socialen en gång i tiden som så många invandrare som kommer till Sverige. Nej sa han och sa att han inte ville prata med henne längre och la därför på luren.


Din flickväns mammas människosyn äcklar mig. Att förnedra en människa på det sättet, en person som knappast har bestämt reglerna för bidrag, därför att han bryter är direkt skamligt.

Kimo
2006-07-30, 20:56
Helt klart samma dignitet på trådarna. Känner du att ett uttalande inte är tillräckligt politiskt korrekt för att du ska våga läsa texten så föreslår jag Aftonbladet.se för fröken.

Att gömma sig bakom termer som "politisk korrekt" får dig inte att framstå som mindre korkad, snarare tvärt om.

jenny
2006-07-30, 21:04
Gillar inte stilen: sparka den som redan ligger.



Ja, om du vill... men var det Churchill som sa: "Det finns lögner, förbannade lögner och statistik." Jag är benägen att hålla med om det.



Ja, det undrar jag också. Har tjänat som bäst 30.000 SEK brutto över ett års tid men fick inte ihop någon buffert. iofs sambon tjänade 13.500 SEK och hade två barn under tio år. Har hört att ett barn kostar för föräldrarna runt en miljon kronor tills de är arton år.

Jag har haft en buffert. Då jobbade jag svart vid sidan om ordinarie arbetet.

Detta får jag säkert skit för men jag kan inte hålla mig. Slår man ihop era inkomster så är det en högst vanlig inkomst och jag kan inte se några skäl till varför du inte kunde spara något. Att du inte har sparat är pga att du har prioriterat annat helt enkelt. Du säger att du inte kunde spara något, då antar jag att du under den tiden inte gick på bio, köpte en cd eller bok, inte hade dator, inte hade tv, köpte kläderna på loppis, köpte all mat på extraerbjudanden, inte reste, inte drack alkohol, inte köpte gymkort, inte hade husdjur, bodde på billigaste möjliga stället, inte hade bil, inte gick och fikade osv?
En av mina bästa vänner är ensamstående med hög hyra och har varit sjukskriven länge men jobbar nu halvtid som sjuksköterska. Hon lyckas spara pengar. Jag har en släkting som tjänade typ 90000 kr i månaden och inte har några besparingar och lånade handpenningen till sitt hus av sin mamma som var halvtidsjukskriven och halvtids arbetslös. Så för vissa verkar ingen inkomst räcka till för att de skall ha något sparat.

Jag anser att de flesta som jobbar i Sverige kan spara om de vill, men många prioriterar annat. Med det dock inte sagt att de prioriterar fel, alla får göra sina val. Men min poäng är ändå att det är ett val.

Halib
2006-07-30, 21:40
Din flickväns mammas människosyn äcklar mig. Att förnedra en människa på det sättet, en person som knappast har bestämt reglerna för bidrag, därför att han bryter är direkt skamligt.

Att hon frågade var för att visa att om man inte har några andra tillgångar så måste man ha hjälp av staten. Detta är något som många invandrare får hjälp med eftersom de inte har släktingar etc i Sverige. Hade han varit med om samma sak hade han förstått vilken situation vi sitter i. Men han valde att inte lyssna färdig på vad hon skulle komma fram till och då blev det missförstånd.
Hur som helst är det hela utrett nu. Han bad om ursäkt i efterhand.

mangs
2006-07-30, 23:12
Detta får jag säkert skit för men jag kan inte hålla mig. Slår man ihop era inkomster så är det en högst vanlig inkomst och jag kan inte se några skäl till varför du inte kunde spara något. Att du inte har sparat är pga att du har prioriterat annat helt enkelt. Du säger att du inte kunde spara något, då antar jag att du under den tiden inte gick på bio, köpte en cd eller bok, inte hade dator, inte hade tv, köpte kläderna på loppis, köpte all mat på extraerbjudanden, inte reste, inte drack alkohol, inte köpte gymkort, inte hade husdjur, bodde på billigaste möjliga stället, inte hade bil, inte gick och fikade osv?
En av mina bästa vänner är ensamstående med hög hyra och har varit sjukskriven länge men jobbar nu halvtid som sjuksköterska. Hon lyckas spara pengar. Jag har en släkting som tjänade typ 90000 kr i månaden och inte har några besparingar och lånade handpenningen till sitt hus av sin mamma som var halvtidsjukskriven och halvtids arbetslös. Så för vissa verkar ingen inkomst räcka till för att de skall ha något sparat.

Jag anser att de flesta som jobbar i Sverige kan spara om de vill, men många prioriterar annat. Med det dock inte sagt att de prioriterar fel, alla får göra sina val. Men min poäng är ändå att det är ett val.


Jag kan bara hålla med här.

Visst finns det undantag men de flesta i Sverige kan om de själva vill och prioritera lyckas spara undan pengar, kanske inte varje månad men i alla fall då och då så att man till sist har en hyffsad buffert. Dock är det ju som så att många känner hur pengarna bränner i plånboken och hur de måste spenderas direkt. jag skulle aldrig klar leva med ovissheten att jag "bara" har någon månads levnadskostnad undansparat.

Nu har jag en bra situation men om det någon gång varit ett krisläge skulle jag snabbt se till att jag haft en buffert igen.

Många av de som klagar på att de aldrig har pengar över skulle lätt kunna spara undan flera 100 eller tom 1000 bara genom att planera lite bättre och skippa lite av livets goda.

För att få en bättre ekonomi på kort sikt så finns två sakera att göra.

1. Skaffa någon form av snabb inkomst via ett tillfälligt jobb.
2. Minska utgifterna.

Just det här med utgifterna är något som många har svårt för då de anser att de redan ligger på minimum men det finns alltid saker att göra.


När det gäller trådskaparen så tycker jag din situation är rätt tråkig och jag hoppas att den har rett ut sig. Jag anser kanske att er buffert var för liten men det är väl just i sådanna lägen som en hederlig medborgare och skattebetalare skall få hjälp kan man ju tycka.

Axmode
2006-07-31, 00:49
Är det inte Sverige, Holland och Danmark som anses ha den bäst sociala skyddsnäten i världen?

Halib
2006-08-07, 23:37
Som avslutning på den här tråden kan jag berätta vad allt ledde till.

Vi fick till slut pengar till hyra, mat etc.
De ansåg oss ha "goda" grunder för att få hjälp av samhället. Mitt jobb börjar om 2 veckor och tjejen har ett arbete på G som förmodligen träder i kraft i slutet av månaden.
Det känns verkligen bra att man får hjälp av samhället efter alla år av arbete och skattebetalning. Vi var i botten under två månaders tid. Och tro mig. Jag ska ALDRIG komma i närheten av en sådan situation igen. Nu var det inte direkt självförvållat till 100%... Men gör som många i tråden sagt. Spara så du har en buffert. Gärna så du klarar dig ett par månader på den. Svårt? Javisst... Men det är inte omöjligt.