handdator

Visa fullständig version : angående kaffe..


ilikeu
2006-07-03, 20:08
hittade de här informationen angående kaffe på http://www.kaffeinformation.nu

så nu undrar jag om det här stämmer? , för det jag läst här stämmer inte med det här ..


1.Jag har hört att man inte bör dricka kaffe direkt efter maten eftersom kaffe dödar näringen från maten, istället bör man vänta ca 30 minuter efter man ätit med kaffekoppen. Stämmer detta?
David



Nej det stämmer inte - snarare motsatsen. Kaffe innehåller inget som kan "döda" näringen i maten. Däremot stimulerar kaffe ämnesomsättningen (= snabbar på nedbrytningen av näringsämnen), om man dricker det direkt efter maten. Dessutom verkar det uppiggande och motverkar den dåsighet som uppstår då kroppen skall ta hand om maten man stoppat i sig.
Det är väl därför som "kaffe på maten" upplevs som positivt eller kanske
rent av som ett behov!

2.Blir man tjock av kaffe? Lagrar kaffet fett? eller det är bara en myt? Hur mycket kalorier innehåller kaffe?
Tina



Nej - man blir inte tjock av kaffe. Snarare motsatsen, eftersom kaffe ökar kroppens förbränning. Kaffe lagrar inte och innehåller inget fett, men lite energi - 2 kcal (=8 kJ) räknat per 100 g bryggt kaffe enligt Livsmedelsverkets näringstabeller. Så det är nog en av de kalorisnålaste dryckerna (bortsett från eventuell mjölk och socker).

skaparn
2006-07-03, 20:41
Bra tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46284&highlight=akuta+effekten)

King Grub
2006-07-03, 20:43
Vad är det som har skrivit här som säger annorlunda då?

ilikeu
2006-07-03, 20:54
Kaffe försämrar akut glukostoleransen, ger insulinresistens och ger ett högre insulinsvar på maten som intagets i samband med kaffet.

Rent generellt gör kaffe ingen skada, utan har snarare en skyddande effekt mot diabetes och insulinresistens, men den akuta effekten är snarare tvärtom.

angående det?? hänger inte med där.

King Grub
2006-07-03, 21:00
Vad har det att göra med inlägget du startade tråden med? Finns ju inget i det ena som motsäger det andra.

ilikeu
2006-07-03, 21:06
hmm? måste ha missuppfattat det jag läst hela tiden.

men om jag skriver så här då?

om man tar kaffe tillsammans med en måltid, så försämras upptaget av näringen från maten då?

har inte kroppen lättare för att lagra fett efter en kopp kaffe tillsammans med måltid?

tinkerbell
2006-07-03, 21:24
En intressant fråga jag kom på ...

___
Ja, koffein tillsammans med energigivare ökar insulinutsöndringen, samtidigt som koffeinet har en termogen effekt.
___

Gäller de samma sak med Cola light? Tänker fräsmt på måltider med colalight till.

Tacksam för svar

mvh - t

King Grub
2006-07-03, 21:31
om man tar kaffe tillsammans med en måltid, så försämras upptaget av näringen från maten då?

Vissa vitaminer och mineraler får sämre upptag i samband med koffeinintag, men att man skulle få någon brist vid en någorlunda normal och varierad kost pga det är högst osannolikt.

har inte kroppen lättare för att lagra fett efter en kopp kaffe tillsammans med måltid?

Glukostoleransen försämras akut, men det kommer inte att i praktiken innebära positiv (alltså ökad fettinlagrin) påverkan på fettbalansen över dygnet, i synnerhet inte i o m koffeinets uppreglerande effekt på energiomsättningen. Om något har koffeinintag en påverkan på fettbalansen åt andra hållet.

King Grub
2006-07-03, 21:32
En intressant fråga jag kom på ...

___

___

Gäller de samma sak med Cola light? Tänker fräsmt på måltider med colalight till.

Tacksam för svar

mvh - t

Det är koffein i coladrycker också, ja.

tinkerbell
2006-07-03, 21:34
Det är koffein i coladrycker också, ja.

Okej, då borde man kanske inte dricka cola till maten allt för ofta? ;)

King Grub
2006-07-03, 21:35
Påverkar inte ett dugg i praktiken.

Dessutom har koffein en halveringstid på 4 timmar, så skall du undvika energiintag under påverkan av koffein... kan du inte äta ofta om du vill kunna dricka koffeinhaltiga drycker.

tinkerbell
2006-07-03, 21:36
Påverkar inte ett dugg i praktiken.

Jasså? Av vilket skäl då? Jag menar ... koffein+kolhydrater ? Kanske av den lilla mängd?

King Grub
2006-07-03, 21:37
Av vilket skäl då?

Motfråga: vad tror du kommer att hända för otrevligt?

tinkerbell
2006-07-03, 21:39
Motfråga: vad tror du kommer att hända för otrevligt?

Ursäkta mig, har kanske inte hängt med i tråden men koffein+kolhydrater=fettinlagring? Trodde jag, eller tror jag men jag har tydligen fel? :em:

King Grub
2006-07-03, 21:50
Måltidspåverkat blodsockersvar påverkar inte kroppssammansättningen.

The purpose of this review was to examine the role of glycaemic index in fuel partitioning and body composition with emphasis on fat oxidation/storage in humans. This relationship is based on the hypothesis postulating that a higher serum glucose and insulin response induced by high-glycaemic carbohydrates promotes lower fat oxidation and higher fat storage in comparison with low-glycaemic carbohydrates. Thus, high-glycaemic index meals could contribute to the maintenance of excess weight in obese individuals and/or predispose obesity-prone subjects to weight gain. Several studies comparing the effects of meals with contrasting glycaemic carbohydrates for hours, days or weeks have failed to demonstrate any differential effect on fuel partitioning when either substrate oxidation or body composition measurements were performed. Apparently, the glycaemic index-induced serum insulin differences are not sufficient in magnitude and/or duration to modify fuel oxidation.

Obes Rev. 2006 May;7(2):219-26.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

Koffein försämrar glukostoleransen akut och ger alltså större blodsocker- och insulinsvar på kolhydrat som intas i samband med påverkan av koffeinet, men GI påverkar inte fettbalansen.

Dessutom ökar koffein energiförbrukningen.

tinkerbell
2006-07-03, 21:54
Måltidspåverkat blodsockersvar påverkar inte kroppssammansättningen.



Obes Rev. 2006 May;7(2):219-26.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

Koffein försämrar glukostoleransen akut och ger alltså större blodsocker- och insulinsvar på kolhydrat som intas i samband med påverkan av koffeinet, men GI påverkar inte fettbalansen.

Dessutom ökar koffein energiförbrukningen.

Ursäkta mig om jag frågar så mycket ...

"Måltidspåverkat blodsockersvar påverkar inte kroppssammansättningen." Vad menas med det?

King Grub
2006-07-03, 21:57
Ummm... exakt vad det står, ordagrant. :confused: Det blodsockersvar du får av maten du äter påverkar inte din kroppssammansättning, vare sig akut eller på sikt, timmar, dagar, veckor.

tinkerbell
2006-07-03, 21:58
Ummm... exakt vad det står, ordagrant. Det blodsockersvar du får av maten du äter påverkar inte din kroppssammansättning, vare sig akut eller på sikt, timmar, dagar, veckor.

alltså kroppsammansättning då, fett alltså?

tinkerbell
2006-07-03, 22:03
Om jag har förstått detta rätt så finns de ingen som helst anledning att undvika koffein under dagen i samband med mat i form av exempelvis cola eller kanske en kopp kaffe under en diet.

Trodde alltid detta inte var bra om man har som mål att tappa fett =/

Fartman
2006-07-04, 00:30
Om jag har förstått detta rätt så finns de ingen som helst anledning att undvika koffein under dagen i samband med mat i form av exempelvis cola eller kanske en kopp kaffe under en diet.

Trodde alltid detta inte var bra om man har som mål att tappa fett =/

Vanlig cola är ju ingen höjdare pga sockret. Men för kaffe och lightcola är det fritt fram.
Jag har iaf skalat en 10kg med kaffe som stående inslag efter de större målen utan problem.

Cerberus
2006-07-04, 08:45
japp, tycker koffeinhaltiga drycker is the shit. Dämpar aptiten, dämpar suget, ökar förbränningen en gnutta.

Kaffe ska väl minska riska för diabetes på sikt t.om?

jwzrd
2006-07-04, 08:55
Kudos till Grub som orkar förklara att samma sak 27 gånger i rad för tonåringar med läsproblem.

King Grub
2006-07-04, 09:11
Kaffe ska väl minska riska för diabetes på sikt t.om?

Ja, men inte via någon koffeinmedierad effekt. Koffeinfritt kaffe har mycket större effekt.