handdator

Visa fullständig version : (för)Långa träningspass?


slinkan
2006-07-03, 15:55
Tjena!

Jag har hört att man ska försöka hålla sina träningspass under 60 minuter pga av att det händer något dåligt i kroppen om man tränar för länge?

Därför har jag hållt mina pass till 40-50 minuter de senaste åren.

Nu är det så att jag har börjat kika lite på hur långa pass de andra på mitt gym har och till min förvåning har jag märkt att de som är biffigast på gymet eller har haft bäst utveckling sedan jag började där är dom som kör pass på 1,5 h - 2h?!?!?!

Dom kan köra samma muskelgrupp i nästan 2 timmar som jag lägger kanske 30 minuter på?

Hur är det här egentligen med längden på passen, och är det så att det handlar om att man inte ska köra SAMMA muskelgrupp i mer än 1 timme och att man då kan vara på gymet 4 timmar om man kör 4 olika grupper i 1 timme var?? (inte för att jag skulle vara där 4 timmar man ni hajjar vad jag menar.)


Please!
Hjälp mig att reda ut det här så jag vet om jag kan köra vidare när jag känner att mina tex pattar har mer att ge FAST jag har tränat 50 minuter......

Peace out!

userfriendly
2006-07-03, 16:02
hmm...
men det finns ju andra faktorer som spelar in vad gäller tillväxt som tex. mat och vila (återhämtning) och intensitet i träningen.

om de kör samma muskelgrupp i en timme - hur många övningar kör dem då? hur mkt vilar dem i mellan seten o övningarna? de kanske bara har dålig kondis men kör slut sig mer än du gör i själva övningen *rolleyes*

slinkan
2006-07-03, 16:08
Jo det gör det iofs, men det känns inte som om det ska kunna vara en tillfällighet att det 5-6 största grabbarna på gymmet kör så pass mycket längre pass än de flesta andra på gymet?

men för övrigt så kör dom på samma sätt som jag dvs ca 1-2 minuters vila mellan seten på de flesta muskelgrupperna så dom måste hinna med en JÄ--A massa set!

Jorgen
2006-07-03, 16:17
men för övrigt så kör dom på samma sätt som jag dvs ca 1-2 minuters vila mellan seten på de flesta muskelgrupperna så dom måste hinna med en JÄ--A massa set!
Och vad säger det dig?

Mart|n
2006-07-03, 16:18
Jag tränar mellan 1½-3 timmar, och jag har inte dött av det.

Kaboffastar
2006-07-03, 16:23
1,5-2 h, fungerar bra.

Edit : För mig dvs =)

slinkan
2006-07-03, 16:43
ok men är det ingen av er som har någon aning om vad jag menar med att kropen börjar utsöndra nåt skit (då menar jag inte svett.. ;) ) efter typ 45 minuters hård träning som förhindrar muskeluppbyggningen eller nåt liknade?!?

Har jag förstått det helt fel??

userfriendly
2006-07-03, 16:46
ok men är det ingen av er som har någon aning om vad jag menar med att kropen börjar utsöndra nåt skit (då menar jag inte svett.. ;) ) efter typ 45 minuters hård träning som förhindrar muskeluppbyggningen eller nåt liknade?!?

Har jag förstått det helt fel??


om du dricker din gainer med jämna mellanrum under passet är dt väl inga problem

sen ere väl inte konstigt att de som tränar mest blir störst, men 2h bicepsträning behöver inte ge bättre resultat än 30min
som sagt är det andra saker som spelar in

Jorgen
2006-07-03, 16:47
Du har testat att söka?
Ordet du söker är kortisol.

Sniggel
2006-07-03, 16:49
Har också själv kört efter det du pratar om. Att hålla sig under en timme pga att kortisolnivåerna blir högre efter lång tid av ansträngning. Det är nog kraftigt överdrivet och dessutom går det att motverka katabolism genom att tillföra exempelvis kolhydrat under passets gång (och även lite protein om man känner för det).
Jag själv tränar nu ganska länge. 2 timmar på gymmet brukar jag vara, kör helkroppspass och vilar alltid minst en dag mellan passen.
Tycker det är överlägset roligast och dessutom går träningen mycket bra.

Tycker du själv ska testa och göra som du känner för och se om det funkar. Ta vissa "träningsregler" med en nypa salt.
Tydligen så finns det mer än ett sätt att bygga muskler på men det viktigaste är egentligen regelbundenhet, näringstiming och rätt anpassad vila.

aliquis
2006-07-03, 17:31
Jag tror det är bs, jag kör kort tid för att jag är kass på att komma iväg men jag tror att jag får sämre utveckling på det eftersom volymen på träningen blir så kass. Fredrik gör runt 3 timmar per pass 4 ggr i veckan och det går ju inte helt värdelöst för honom ;)

Ninjasmurf
2006-07-03, 17:42
om du dricker din gainer med jämna mellanrum under passet är dt väl inga problem

sen ere väl inte konstigt att de som tränar mest blir störst, men 2h bicepsträning behöver inte ge bättre resultat än 30min
som sagt är det andra saker som spelar in

sant, samt tränar "bäst" i förhållande till sin förmåga

userfriendly
2006-07-03, 17:47
men alltså jag kan köra axlar på 40 min, då kör jag 10-12 set på utsida axle, 8 set på baksida, 4 set framsida, 4 set shrugs o rotatorcuff. Kör väldigt intensivt...
skulle jag växa mer av att köra fler set än så?? stanna en timme till?

Fatalist
2006-07-03, 18:10
men alltså jag kan köra axlar på 40 min, då kör jag 10-12 set på utsida axle, 8 set på baksida, 4 set framsida, 4 set shrugs o rotatorcuff. Kör väldigt intensivt...
skulle jag växa mer av att köra fler set än så?? stanna en timme till?

Jag kör 2 set axlar på 4 minuter 3 ggr i veckan och de växer & frodas & ser ut som bara den ;)

userfriendly
2006-07-03, 18:13
Jag kör 2 set axlar på 4 minuter 3 ggr i veckan och de växer & frodas & ser ut som bara den ;)

precis, jag tror att det handlar om annat än tiden du är på gymmet