handdator

Visa fullständig version : Fett eller kolhydrater?


bengdoktor
2006-07-03, 15:06
Jag har ganska såvrt för att lägga mig på en lagom nivå i deffen/dieten. Ett tillgjort exempel för att visa vad jag menar:
Dricka minimjölk för att slippa fettet i mellanmjölk men ha 40% smör på smörgåsen.
Nu har jag inte det men det kanske visar på ett ungefär hur jag menar.

Jag har skurit ner på fettet ordentligt, typ snabbmat, korv, såser osv, men sedan har jag hakat på trenden att inte äta kolhydrater/socker också.

Så jag käkar inte heller "vanlig" pasta, vitt bröd, godis, sylt osv osv.

Det känns som det kanske vore smartare att välja att skippa mestadelen av antingen fett eller kolhydrater.


Just nu är det morgonpromenader ca 4-5 ggr i veckan + gymmet ca 3 ggr veckan. Jag har bara hållt på i en vecka så resultat lär dröja ett par veckor till, men jag vet inte hur noga man ska vara med olika produkter.


Väger f n 85kg fördelat på 185cm.

userfriendly
2006-07-03, 15:20
fan jag väger 79,5kg på 177,5cm *rolleyes* *whatever*

jag tycker du ska köra på 3g protein /kg kroppsvikt, 1g fett/kg kroppsvikt o resten kolhydrater

pragmatist
2006-07-03, 21:45
Jag är på samma spår - mer eller mindre konstant protein och fettintag året runt, och sedan "gasa" och "bromsa" med kolhydraterna. Det är enklast i alla fall.

bengdoktor
2006-07-04, 08:06
Tycker det är svårt (läs: jobbigt) att räkna om allt jag stoppar i mig i gram fett, protein, kolhydrater´..


Men om man ska välja något sätt - vilket är förmodligen bäst? Att skippa mkt fett eller skippa mkt kolhydrater?

King Grub
2006-07-04, 08:09
Toleransen är för individuell för att det skall gå att ge en generell rekommendation för vad som är bäst för alla, plus att allt i övriga livet som aktiviteter och status påverkar valet. Både lågkolhydratsdieter och lågfettsdieter har gett bra resultat. Att kraftigt reducera både fett- och kolhydratintaget är dock, som du själv påpekar, ingen god idé.

nutz
2006-07-04, 20:58
2.5g protein, 0.5g fett och resten kolhydrat för min del iallafall.