handdator

Visa fullständig version : *Fundersam*


FanatiC
2006-07-03, 13:45
Hallå folket=)

jag tror jag har läst igenom allt som står i kolozzeum (vilket har fått mig inse att det är dags att börja forma kroppen och börja må bättre)
men jag börjar nog blanda ihop lite saker... det jag har försökt lista ut är:

jag är ca 185 och väger 85.. 20 år gammal... låter kanske inte som jag är så fet.. men allt har lagt sig på magen:S.. INTE aktuellt.. så det jag har funderat på är om jag ska börja träna eller lägga upp kosten först?
jag har alltid tyckt det varit roligt att träna.. men tiden har inte funnits.. men den finns nu:D..
och vad gäller maten så äter jag allt.. har inte brytt mig om kolhydrat/protein mm.. utan ätit det som funnits...

men ja, den egentliga frågan är... ska man börja träna och äta mer/nyttigt eller ska jag försöka äta rätt/mindre innan jag börjar tränar..
mitt mål är att nå 3siffrigt med muskler..

jag är glad för alla svar jag kan få:D

//Lars

christian
2006-07-03, 13:55
Välkommen!

Att få koll på kosten är nog det trixigaste och det du borde starta med. Men det finns ju inget som säger att du inte kan träna samtidigt? Se bara till att maten inte skenar iväg när du tränar, vilket är lätt hänt.

Jag tolkar ditt inlägg som att du vill bli av med fett men gå upp i muskler, dessa två går tyvärr inte att kombinera utan vidare så antingen ligger du på ett litet plus (eller egentligen +- 0 med träningen inräknat men det är nog inte praktiskt möjligt) och växer till dig i muskler eller så ligger du på litet minus och förlorar fett. Sök runt lite i forumet så får du säkert en massa bra tips.

FanatiC
2006-07-03, 14:18
Thx!..

ja exakt så menade jag, tappa lite fett.. iaf det som ligger på magen bara.. resten av kroppen är jag nöjd med.. och gå upp mycket i muskel massa, lite beach 2007 if you know what i mean;) hehe... illa att planera för det när 2006 sommar inte ens är över:P

jo jag läste att det var svårt att kombinera dessa 2, så jag anser nog att jag ska först äta korrekt så att iaf magen blir OK.. sen efter det kan jag börja bygga muskler seriöst... blir nog så att jag kör kondition nudå, tills jag gått ner lite i vikt..

jag gjorde nog mest inlägget för att få det bekräftat, känns som bättre då...

nån som har nå annat tips?

//Lars

Pata
2006-07-03, 15:00
Köp proteinpulver när du ska börja öka muskelmassa. Då får du ut mer av träningen. *flex*

Catstyle
2006-07-03, 15:18
Köp proteinpulver när du ska börja öka muskelmassa. Då får du ut mer av träningen. *flex*
Snarare som så, att om du känner att du inte har möjlighet att få i dig det protein du behöver utan tillskott, så kan proteinpulver vara värt att tänka på.

Sundsarn
2006-07-03, 15:18
Att du säger att det finns tid nu är både lite fel och ett tecken på att du snarare skummat igenom kolo ;)

Först: MAN TAR SIG TID

För det andra:
Bygga muskler tar tid. När du skriver "Att nu finns det tid" låter det som att du tänke träna nu under sommaren och i princip lägga ner sen. Funkar inge vidare ska du se. Men som sagt titta lite grann över kosten, gör inte alltför dramatiska förändringar utan smyg in med lite mer hela tiden. Börja träna en 2-3 ggr i veckan (styrketräning) + något konditionspass. Sen sätter du upp flera delmål för att hålla mtivationen uppe.

Sen sist av allt: GE DIG ALDRIG. Fan var så jävla trött häromdagen när jag skulle träna och inte en enda på gymmet med mig. Trots att jag fick lägga mig och pusta ut i värmen mellan övningarna körde jag på i 2 timmar ;)

edit: Lycka till förresten.

Tjuckot
2006-07-03, 20:05
det bästa är väl ändå att börja träna lite först och lära sig det hela o börja tycka om det. Sen efter 1-2 månader (whatever) börja lära sig mer om kost och så där?

Det blir vääldigt knepigt om man ska börja med allting från dag 1. Lär dig att gilla träningen först, kan lätt bli jobbigt o tråkigt om du ska göra allting rätt först.

Mina 0.2$

z_bumbi
2006-07-03, 20:10
det bästa är väl ändå att börja träna lite först och lära sig det hela o börja tycka om det. Sen efter 1-2 månader (whatever) börja lära sig mer om kost och så där?

Det blir vääldigt knepigt om man ska börja med allting från dag 1. Lär dig att gilla träningen först, kan lätt bli jobbigt o tråkigt om du ska göra allting rätt först.

Mina 0.2$

:thumbup:

FanatiC
2006-07-04, 07:42
Anledningen till att det inte fanns tid innan var nog lumpen... de som gjort den kanske håller med om att man har inte mycket tid att leva sitt egna liv där inte:P hehe...
och jag tänkte faktiskt träna mer än 1 sommar;)...

men vadbra.. jag har fått mina tips jag behöver... känns inte som jag måste vara överambitiös när det gäller träningen i början.. fokusera på vissa muskelgrupper med lättare övningar, åsså börja äta mer regelbundet..
tror inte jag käkar nå proteinpulver nu i början.. utan spar på dessa saker ett litet tag till... känns inte som det gör nån nytta när jag ska försöka tappa lite fett

tack så mycket för alla svar

//Lars

Ninjasmurf
2006-07-04, 08:09
har insett att stryketräning faktiskt är lite som vilken annan sport som helst, ju längre du håller på desto bättre bli du och ju bättre blir resultaten.
Ingen förväntar sig att en person som spelat fotboll i ett halvår ska kunna spela i allsvenskan men många verkar tro att man nästan direkt efter kort tid på gymmet kan hoppa vilket massivt tränings/kostprogram som helst.

Skynda långsamt och se till att lärar dig så mycket som möjligt så blir det bra.

Cerberus
2006-07-04, 08:50
När man lär sig älska träningen, kosten, livsstilen. Då kommer resultaten, tar en jäkla massa tid att bygga muskler men har man roligt för stunden så spelar det mindre roll :).

Att göra små förändringar och stegvis trappa upp ribban låter vettigt(när du känner för det). För ett par år sen orkade jag knappt gå promenader så visst fan går det att ändra på sig..

FanatiC
2006-07-04, 13:13
Cerberus och ninjasmurf: måste säga att det var 2 klockrena svar... vad jag vill och har försökt intyga mig (som de felsta nybörjare) är att man går på gymmet 1 gång.. sen jävlar är magrutorna framme och man bänkar 100:D:D.. men så är inte fallet.. träning är nog en livstil..

jag kommer flitigt besöka detta forum för att läsa på mig om allt möjligt:D

Thx ännu en gång=)