handdator

Visa fullständig version : Mer administration i vården


Nitrometan
2006-07-03, 12:08
Allt mer administrativ personal i landstingen.

Apropå våra tidigare diskussioner om skatter, vård, organisation, effektivitet m.m.

Den administrativa personalen inom vården har ökat med nästan 20 procent på fem år, medan vårdpersonalen bara har ökat med fem procent. Det visar en undersökning som Centerpartiet har gjort.

På fem år har nästan 500 nya chefstjänster tillkommit inom vårdsektorn i landstingen. Sammantaget har de högre cheferna, utbildade administratörer och datapersonal ökat med 20 procent, medan vårdpersonalen som till exempel läkare och vårdbiträden bara har ökat med fem procent.

Samtidigt växer pappersarbetet för läkarna i takt med att administratörerna blir fler.

Allt mer pappersarbete
Kristina Berndsson är överläkare på Sahlgrenska universitets-sjukhuset i Göteborg och hennes arbetstid upptas allt mer av just pappersarbete.

– Det har dels dragit reurser från vården i sig, ingen har ju längre dygn än 24 timmar, och det innebär att en större del av arbetsdagen går åt för sådant här. Den ökade datoriseringen är inte heller något som egentligen sparar tid. Det är bättre ordning och reda och bättre tillgång till dokument, men idéerna om att det skulle spara mycket tid stämmer inte, säger hon.

Lönekostnader motsvarande 1 500 läkare
Lönekostnaderna för de nya administratörerna i vårdsektorn ligger på en miljard konor om året, beräkar Centerpartiet, som har gjort undersökningen. Den summan motsvarar 1 500 läkartjänster.

– Hela tiden får vi höra att reursen är begränsad och att man inte ska slösa med skattebetalarnas pengar och då tror jag som skattebetalare kanske att man hellre vill ha mera vård än en administratör till, säger Kristina Berndsson, överläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

skaparn
2006-07-03, 12:18
Mmmmm, pappersvändning. Personligen tror jag att stora organisationer på något sätt drar på sig en administration som ökar med kvadraten på organisationsstorleksökningen. Paradoxalt kan tyckas eftersom industrin ofta fusionerar för att spara in på overheadkostnader, men offentlig sektor verkar inte alltid lyda under samma naturlagar.

jwzrd
2006-07-03, 12:19
Mmmmm, pappersvändning. Personligen tror jag att stora organisationer på något sätt drar på sig en administration som ökar med kvadraten på organisationsstorleksökningen. Paradoxalt kan tyckas eftersom industrin ofta fusionerar för att spara in på overheadkostnader, men offentlig sektor verkar inte alltid lyda under samma naturlagar.

Det handlar ofta om, alltså så som jag får det förklarat för mig, krav från myndigheter på historik, diverse uppföljningar, lagar och regler som kanske bestäms lite lättvindigt.

christian
2006-07-03, 12:21
Offentliga sektorn lyder visst under naturlagen. Den att det alltid finns fler fiskar i sjön. Eller dinarer i skattekistan. Eller hur man nu uttrycker sig. =)

Polisen lider ju också av samma problem. Liksom flertalet mindre företag som växt till sig lite under de senaste positiva åren men som inte vill investera mer då man vill lägga in mer i skattekistan "för dåliga tider".

Nitrometan
2006-07-03, 12:28
Parkinsons lag: utgifterna växer tills de är lika stora som inkomsterna.

Jag tror det tyvärr är inbyggt i offentlig verksamhet. Pengarna är garanterade. På nåt sätt leder det till en slappare styrning än i privat verksamhet där man måste kämpa för att få in pengar och jaga kostnader.

jwzrd
2006-07-03, 12:29
Parkinsons lag: utgifterna växer tills de är lika stora som inkomsterna.

Jag tror det tyvärr är inbyggt i offentlig verksamhet. Pengarna är garanterade. På nåt sätt leder det till en slappare styrning än i privat verksamhet där man måste kämpa för att få in pengar och jaga kostnader.

Det är även så att man i privata företag kan tumma på saker som inte låter sig tummas på i offentlig verksamhet.

Scratch89
2006-07-03, 12:31
Ja! Landstinget är ju good shit! *bs*

Nitrometan
2006-07-03, 12:33
Det är även så att man i privata företag kan tumma på saker som inte låter sig tummas på i offentlig verksamhet.
Say woot?

Hur menar du nu?

Typ att nån skulle strunta i säkerheten i en verksamhet för att det kostar pengar?

Eller att nån skulle strunta i att spara inkomstuppgifter/kvitton m.m. som "pappa staten" vill ha bara för att det är dyrt att lagra dem?

Vad är det du syftar på?

jwzrd
2006-07-03, 12:39
Say woot?

Hur menar du nu?

Typ att nån skulle strunta i säkerheten i en verksamhet för att det kostar pengar?

Eller att nån skulle strunta i att spara inkomstuppgifter/kvitton m.m. som "pappa staten" vill ha bara för att det är dyrt att lagra dem?

Vad är det du syftar på?

Liknande saker, ja. Ett sjukhus har tusentals olika saker som måste administreras och hållas koll på som ett företag inte behöver göra. Jämför det med att du givetvis kan ISO 7000- (eller vilken nivå det nu var) certifiera ditt bolag om du vill, köra RUP och hela kittet. Det skapar en ENORM administration, tröghet och papperstiger att göra det, men har sina fördelar för att t ex kunna få uppdrag från stora läkemedelsbolag som ofta har sådana krav. Men du måste inte. Ett sjukhus däremot har liknande rapporterings- och processdokumentkrav på sig från myndigheterna. Den som driver företag idag och lipar över hur bökigt det är och hur mycket pappersarbete det är skulle bjubba på sig om han visste hur administrationen för t ex psyket ser ut. Vilken statistik som måste tas fram för vilka läkemedel som används, vilken fördelning osv osv osv till förbannelsen.

Nitrometan
2006-07-03, 12:39
Här i kommunen har vi en gammal gasverkstomt som kanske ska bebyggas nån gång i framtiden. Om kommunen hade ansökt om bidrag för att sanera den tomten plus omkringliggande vatten och granntomter hade fått det betalt av staten i en drive de hade för två år sen. Nu ska de istället lägga 15 miljoner på att hyvla bort jord och destruera den.

Vägverket skulle satt upp sju nya fina övervakningskameror (á ca. 400000 styck) i Blekinge under juni. Men det sket sig eftersomm de hade glömt budgetera för att dra fram el och tele till ställena de skulle stå.

Rent generellt i Sverige är kommunerna skitdåliga på att betala lokala småföretag i tid. Oftast skyller de på sin administration när 30 dagars faktura blir 60-70 dagar. De små företagen vågar givetvis inte gnälla på kommunen om de vill ha fler uppdrag.

jwzrd
2006-07-03, 12:42
Här i kommunen har vi en gammal gasverkstomt som kanske ska bebyggas nån gång i framtiden. Om kommunen hade ansökt om bidrag för att sanera den tomten plus omkringliggande vatten och granntomter hade fått det betalt av staten i en drive de hade för två år sen. Nu ska de istället lägga 15 miljoner på att hyvla bort jord och destruera den.

Vägverket skulle satt upp sju nya fina övervakningskameror (á ca. 400000 styck) i Blekinge under juni. Men det sket sig eftersomm de hade glömt budgetera för att dra fram el och tele till ställena de skulle stå.

Rent generellt i Sverige är kommunerna skitdåliga på att betala lokala småföretag i tid. Oftast skyller de på sin administration när 30 dagars faktura blir 60-70 dagar. De små företagen vågar givetvis inte gnälla på kommunen om de vill ha fler uppdrag.

Ja inkompetens finns överallt!

Nitrometan
2006-07-03, 12:44
Det beror ju på vilken bransch du talar om.

Läkemedelsindustrin har rätt mycket krav på sig.

Teleoperatörer har mycket krav (spara samtals info (16-148 kB per samtal) i 5 år t.ex.)

Flygindustrin har mycket krav.

Varvsindustri har en hel del krav att rätta sig efter.

Rederier också.

Banker finns det också mycket regler att ta hänsyn till.

Snackade med snubbarna som grundade Mackmyra på en mässa en gång. Där kan du snacka om myndighetskrav. Bara för att de ville göra lite sprit.

Du kan inte vara rebell och skita i allt bara för att det är privat verksamhet.

jwzrd
2006-07-03, 12:49
Det beror ju på vilken bransch du talar om.

Läkemedelsindustrin har rätt mycket krav på sig.

Teleoperatörer har mycket krav (spara samtals info (16-148 kB per samtal) i 5 år t.ex.)

Flygindustrin har mycket krav.

Varvsindustri har en hel del krav att rätta sig efter.

Rederier också.

Banker finns det också mycket regler att ta hänsyn till.

Snackade med snubbarna som grundade Mackmyra på en mässa en gång. Där kan du snacka om myndighetskrav. Bara för att de ville göra lite sprit.

Du kan inte vara rebell och skita i allt bara för att det är privat verksamhet.

Vara rebell och skita i vad? Förstod du inte vad jag sa? Myndigheter och sjukhus har ett mycket större krav på sig på rapportering än t ex privata företag. Det betyder mer administration.

Nitrometan
2006-07-03, 13:18
Förstod du inte vad jag sa? Myndigheter och sjukhus har ett mycket större krav på sig på rapportering än t ex privata företag.
Jag tror att det är mer branschberoende. Skulle t.ex. ett kommunalt energibolag ha andra krav än ett privatägt?

Skulle olika krav gälla för landstingets taxiverksamhet än den privata?

Givetvis finns det rapporterings- och övervakningskrav i vården.

Det betyder mer administration.
Men samma regler gällde i stort sett för fem år sen. Ändå har den administrativa personalen ökat mer än den "vårdande personalen".


P.S. angående din kommentar att inkompetens finns överallt - visst är det så. Men jag tycker att inkompetens med skattepengar är värre eftersom det drabbar alla skattebetalare i form av sämre nytta av skattepengarna. Jag skiter väl i hur privata företag hanterar sina pengar.

z_bumbi
2006-07-03, 13:22
Det är inte så enkelt att den personal som togs bort för att den var för dyr återanställts bara för att man inser att man förlorar pengar på att sparka dem tidigare?

Nitrometan
2006-07-03, 13:26
Det är inte så enkelt att den personal som togs bort för att den var för dyr återanställts bara för att man inser att man förlorar pengar på att sparka dem tidigare?
Om det gäller t.ex. läkarsekreterare så kan man ju hoppas.

Sammantaget har de högre cheferna, utbildade administratörer och datapersonal ökat med 20 procent
Administratörena innefatts väl i min förhoppning ovan. Datapersonalen behövs för att supporta alla nya system de skaffar sig, men är det bra?
Mer chefer?

jwzrd
2006-07-03, 13:29
Jag tror att det är mer branschberoende. Skulle t.ex. ett kommunalt energibolag ha andra krav än ett privatägt?

Skulle olika krav gälla för landstingets taxiverksamhet än den privata?

Givetvis finns det rapporterings- och övervakningskrav i vården.


Men samma regler gällde i stort sett för fem år sen. Ändå har den administrativa personalen ökat mer än den "vårdande personalen".


P.S. angående din kommentar att inkompetens finns överallt - visst är det så. Men jag tycker att inkompetens med skattepengar är värre eftersom det drabbar alla skattebetalare i form av sämre nytta av skattepengarna. Jag skiter väl i hur privata företag hanterar sina pengar.

Men om du vill jämföra två saker så får du lov att ställa samma krav på dom. Vad menar du med: 'Men samma regler gällde i stort sett för fem år sen. Ändå har den administrativa personalen ökat mer än den "vårdande personalen".' ? Faktum är att det kommer nya rapporteringskrav och samband varje år, ibland två gånger per år. Ofta börjar nya lagar gälla första januari eller under sommaren.

Om du sen ställer ett statligt energibolag mot ett privat så ska du se att administrationen sannolikt är snudd på densamma, eller har du andra faktauppgifter?

Cilia
2006-07-03, 14:32
Jag har läst tidigare "utredningar" gjorda av just centerpartiet inför valet för fyra och åtta år sedan avseende just administrationsutvecklingen inom olika offentliga verksamheter. Deras sätt att utföra dom på imponerade inte på mig. Fulla av felaktigheter som inte ens kan hänföras till olika tolkningar av siffror.

Jag ger inte någonting för dom där uppgifterna.
Men pressen drar sig inte för att publicera dom varje gång så om dom vore sanning.

Nitrometan
2006-07-03, 14:51
Om du sen ställer ett statligt energibolag mot ett privat så ska du se att administrationen sannolikt är snudd på densamma, eller har du andra faktauppgifter?
Nej, det är ju det jag ville visa. Det var ju du som sa att adminstrationen av nödtvång var större i det offentliga.

Whatever. Vi vill säkert båda två ha mesta möjliga nytta av våra skattepengar.

Cilia: Givetvis, det hänger ju på hur undersökningaen är utförd. Men faktiska abställningssiffror borde inte vara så svårt att kolla upp.

Baha
2006-07-03, 18:00
DEt är väl ingen hemlighet att administratioen äter upp 70-90% av pengarna så fort dom tillsätts till ngt kommunalt/landstings projekt. Tror inte ngn förnekar det, ett stort problem är det.

men vad skall annars alla arbetslösa sammhälsvetare och andra muppar göra om inte sådana tjänster tillsattes

Cilia
2006-07-03, 22:00
DEt är väl ingen hemlighet att administratioen äter upp 70-90% av pengarna så fort dom tillsätts till ngt kommunalt/landstings projekt. Tror inte ngn förnekar det, ett stort problem är det.

men vad skall annars alla arbetslösa sammhälsvetare och andra muppar göra om inte sådana tjänster tillsattes
jaha är det så?
jag vet många offentliga verksamheter där administrationskostnaderna ligger under 10 %. Jag hävdar att det där bara är stor myt du beskriver.

Nitrometan
2006-07-03, 22:20
DEt är väl ingen hemlighet att administratioen äter upp 70-90% av pengarna så fort dom tillsätts till ngt kommunalt/landstings projekt. Tror inte ngn förnekar det, ett stort problem är det.
Det där skulle jag gärna vilja veta var du har sett. 70-90% i administration är en ganska hög siffra.