handdator

Visa fullständig version : Dålig sömn, värt att träna??


roge
2006-07-03, 08:46
Hade det hopplöst svårt att sova i "natt"... Solen var som en lampa och det var kokhett i mitt sovrum.. När jag öppnade fönstret skapade jag mig själv fler problem i form av ett gäng ettriga myggor som var hopplösa att smälla...
Allt slutade med att jag fick ungefär 4 timmars sömn och ungefär lika mycket "vila"...

Är det värt att träna en sån här dag resultatmässigt??? Jag skulle nog orka men kommer det att ge något??

Longshot
2006-07-03, 08:53
Kör på för tusan! Känns det bra så kör på och strunt i det andra.

Control_61
2006-07-03, 08:54
Jag skulle utan tvekan tränat. Men som med det mesta annat, det varierar ju från person till person.

King Grub
2006-07-03, 09:05
En natts dålig (eller utebliven) sömn spelar ingen roll. Det är kroniska sömnproblem, upprepade tillfällen, som påverkar, inte en enstaka natt.

roge
2006-07-03, 09:36
En natts dålig (eller utebliven) sömn spelar ingen roll. Det är kroniska sömnproblem, upprepade tillfällen, som påverkar, inte en enstaka natt.
mm det är klart.. I det stora hela gör det ju inget... Tänkte mest på om jag kommer att få ut nåt av just detta pass om ni förstår vad jag menar...

King Grub
2006-07-03, 10:01
Proteinsyntesen är inte direkt akut beroende av att man är utsövd.

roge
2006-07-03, 10:58
okej låter bra:)

adis
2006-07-03, 11:01
okej låter bra:)


:laugh:

Träna på då.

Olof
2006-07-03, 11:03
Känner man sig inte utsövd kommer man inte kunna prestera lika bra som man förväntat sig och då blir passet ganska onödigt i min mening. Risken för överträning får inte heller glömas- Därför hade jag nog skjutit passet till en dag framåt om möjligt när jag så att jag varit helt alert i gymet.

Är man inte trött trots dålig sömn så tycker jag att det bara är att köra på.

King Grub
2006-07-03, 11:10
Känner man sig inte utsövd kommer man inte kunna prestera lika bra som man förväntat sig

Några belägg för ett sådant uttalande finns inte.

Så lite som 20 timmar utan sömn kan inverka menligt på mental prestation, men när det gäller fysisk prestation är variationen stor. Dom flesta klarar kortare, intensiva arbeten lika bra efter 60 timmar utan sömn som när dom är utsövda.

Efter 36 timmar utan sömn är den fysiska prestationsförmågan i genomsnitt nedsatt med runt 10%, men det gäller långa, tömmande konditionspass till utmattning på 80% av Vo2Max. Ett fåtal upplever en prestationsförsämring på 15% eller mer, medan andra får en icke-signifikant försämring på 5% eller mindre, medan andra återigen presterar bättre vid akut (icke kronisk) sömnbrist.

Vad gäller explosiv ansträngning och styrkekrävande aktivitet visar studier på att 60-64 timmar sömnlöshet generellt inte påverkar prestationsförmågan negativt. Även om man inte känner sig utsövd.

Det gäller sömnbrist vid ett enstaka tillfälle hos en individ som i vanliga fall har en normal sömn. Vid kroniska sömnbesvär upplevs snart en försämrad kapacitet, både mentalt och fysiskt.

Scratch89
2006-07-03, 11:14
Kan man ens vara vaken i 60 timmar utan att somna stående?
Finns det någon studie som har testat och se hur länge man kan vara vaken som längst? Och vad händer efter detta? Dör man av sömnbrist?

King Grub
2006-07-03, 11:24
http://www.thieme-connect.com/ejournals/abstract/sportsmed/doi/10.1055/s-2004-815845

z_bumbi
2006-07-03, 11:55
Kan man ens vara vaken i 60 timmar utan att somna stående?

Ja men när man börjar se konstiga saker är det dags att sova.

King Grub
2006-07-03, 12:00
Kan man ens vara vaken i 60 timmar utan att somna stående?

Jag har för mig att rekordet ligger på runt 260 timmar. Han som gjorde började hallucinera någon gång efter 3-4 dagar, och mot slutet kunde han inte räkna baklänges från 100, då han hela tiden slutade på grund av att han glömde vad han höll på med.

Noter ur studieanteckningar från Ross JJ (1965), Neurological findings after prolonged sleep deprivation. Arch Neurol 12:399-403:

* Day 2: Difficulty focusing eyes and signs of astereognosis (difficulty recognizing objects only by touch).
* Day 3: Moodiness, some signs of ataxia (inability to repeat simple tongue twisters).
* Day 4: Irritability and uncooperative attitude, memory lapses and difficulty concentrating. Gardner's first hallucination was that a street sign was a person, followed by a delusional episode in which he imagined that he was a famous black football player.
* Day 5: More hallucinations (e.g., seeing a path extending from the room in front of him down through a quiet forest). These were sometimes described as "hypnagogic reveries" since Gardner recognized, at least after a short while, that the visions were illusionary in nature.
* Day 6: Speech slowing and difficulty naming common objects.
* Day 7 and 8: Irritability, speech slurring and increased memory lapses.
* Day 9: Episodes of fragmented thinking; frequently beginning, but not finishing, his sentences.
* Day 10: Paranoia focused on a radio show host who Gardner felt was trying to make him appear foolish because he ws having difficulty remembering some details about his vigil.
* Day 11: Expressionless appearance, speech slurred and without intonation; had to be encouraged to talk to get him to respond at all. His attention span was very short and his mental abilities were diminished. In a serial sevens test, where the respondent starts with the number 100 and proceeds downward by subtracting seven each time, Gardner got back to 65 (only five subtractions) and then stopped. When asked why he had stopped he claimed that he couldn't remember what he was supposed to be doing.

Kurash
2006-07-03, 12:05
Är det något man kan träna upp? Vänja sig vid sömnbrist? Har det negativa effekter? Vore fint att tjäna en timme eller 2 på att slippa sova så mycket.

Pudzianovski
2006-07-03, 12:07
Vilka metoder använde de sig av för att hålla honom vaken?

King Grub
2006-07-03, 12:13
Vilka metoder använde de sig av för att hålla honom vaken?

Vänner, TV-reportrar och flipperspel.

King Grub
2006-07-03, 12:14
Och vad händer efter detta? Dör man av sömnbrist?

Kronisk sömnlöshet, fatal familial insomnia:

There are four stages of the disease before an individual's life ends.

The first stage is progressive insomnia, the trade mark of fatal familial insomnia. The first stage develops over approximately four months and includes a collection of psychiatric problems such as panic attacks and bizarre phobias.

The second stage includes hallucinations, panic, agitation and sweating and lasts about five months.

The third stage lasts about three months and is total insomnia with weight loss. The individual at this point looks much older and may experience incontinence.

The fourth stage is around six months long and is recognized as dementia, total insomnia and sudden death after becoming mute.

Akroush, Case Studies in Virtual Genetics 1996-1997.

Kurash
2006-07-03, 12:15
Kanske nåt att prova på nån kolo-träff? En egen liten studie att hänvisa till i fortsättningen.

Pudzianovski
2006-07-03, 12:18
"He showed the same increasing moodiness and paranoia that Gardner did. On his last day, a neurologist was called to examine Tripp before sending him home. When Tripp looked up at this doctor in his dark, old-fashioned suit, he had the delusion that the doctor was really an undertaker who was about to bury him alive. Overtaken with fear, he let loose a scream and bolted for the door. Half-dressed, Tripp ran down the hall with doctors and psychologists in pursuit. He could no longer distinguish the difference between reality and nightmare."

:laugh:

Scratch89
2006-07-03, 12:23
"He showed the same increasing moodiness and paranoia that Gardner did. On his last day, a neurologist was called to examine Tripp before sending him home. When Tripp looked up at this doctor in his dark, old-fashioned suit, he had the delusion that the doctor was really an undertaker who was about to bury him alive. Overtaken with fear, he let loose a scream and bolted for the door. Half-dressed, Tripp ran down the hall with doctors and psychologists in pursuit. He could no longer distinguish the difference between reality and nightmare."

:laugh:
Det är väl inte särskilt kul? Jag skulle tycka att det var riktigt, riktigt obehagligt.

Scratch89
2006-07-03, 12:24
Kronisk sömnlöshet, fatal familial insomnia:



Akroush, Case Studies in Virtual Genetics 1996-1997.
Så det går inte att bota? Om man ger personen sömntabletter, eller på något annat sätt söver personen med hjälp av kemikalier, borde inte personen då somna och tillståndet bryts?

Pudzianovski
2006-07-03, 12:27
Det är väl inte särskilt kul? Jag skulle tycka att det var riktigt, riktigt obehagligt.

Men slappna av...det är en studie, ingen dokusåpa.

Scratch89
2006-07-03, 12:29
Men slappna av...det är en studie, ingen dokusåpa.
Men studien var på en riktig människa, eller hur?

Pudzianovski
2006-07-03, 12:32
Men studien var på en riktig människa, eller hur?

Ja??

Pudzianovski
2006-07-03, 12:35
Egentligen var det inte bara en studie utan först och främst en slags grej en DJ gjorde för att samla pengar till välgörenhet.
:thumbup:

King Grub
2006-07-03, 12:53
Men studien var på en riktig människa, eller hur?

Det var ju en helt frivillig dumskalle. Skall inte förväxlas med sjukdomstillståndent fatal familial insomnia, som bara är diagnosticerat hos färre än 30 familjer i hela världen. Det var ett svar på vad som händer vid permanent sömnlöshet.

Scratch89
2006-07-03, 14:40
Det var ju en helt frivillig dumskalle. Skall inte förväxlas med sjukdomstillståndent fatal familial insomnia, som bara är diagnosticerat hos färre än 30 familjer i hela världen. Det var ett svar på vad som händer vid permanent sömnlöshet.
Jaha okay. ;)

Hade du något bra svar på den här frågan?

"Så det går inte att bota? Om man ger personen sömntabletter, eller på något annat sätt söver personen med hjälp av kemikalier, borde inte personen då somna och tillståndet bryts?"

King Grub
2006-07-03, 15:01
Sömntabletter har ingen effekt. Sjukdomen beror på en mutation i Prp, där aspargin-178 byts ut mot asparaginsyra, vilket leder till plackbildning på hypotalamus. Det finns inga botemedel eller lindringar.

Köttbullen
2006-07-03, 20:39
Jag sov 4h, sen jobba 5h, fixade med bilen i 4h sen gick o träna i 2h...
Bara att ge järnet.

Perscitus
2006-07-03, 21:08
Kronisk sömnlöshet, fatal familial insomnia:



Akroush, Case Studies in Virtual Genetics 1996-1997.
Om jag förstår rätt innebär det alltså att man kan överleva i 1 år och 6 månader utan sömn?

Perscitus
2006-07-03, 21:10
Jag sov 4h, sen jobba 5h, fixade med bilen i 4h sen gick o träna i 2h...
Bara att ge järnet.
Man ska akta sig lite för att säga så då det är mycket indivudiellt med hur sömbrist upplevs.

Känn efter, är det ren pest och pina, varför ska du träna då egentligen? Känner du dig någolunda pigg och motiverad så gör det.

NiXPhoenix
2006-07-04, 01:07
En natts dålig (eller utebliven) sömn spelar ingen roll. Det är kroniska sömnproblem, upprepade tillfällen, som påverkar, inte en enstaka natt.



Hur är det om man inte får sova ut ordentligt efter ett pass då?
Jag har upplevt att jag nästan gjort sämre ifrån mig på nästa pass av samma slag efter att ha sovit dåligt.

Ado2000
2012-09-19, 08:37
Ja men när man börjar se konstiga saker är det dags att sova.


Åååhh lumpen där brings back memories :D

Zizou
2012-09-19, 08:41
Åååhh lumpen där brings back memories :D

Åh, tack för att du återupplivade denna 6 år gamla tråden med en sådan kommentar! :thumbup:

Ado2000
2012-09-19, 10:05
visst :D