handdator

Visa fullständig version : Så --- Vad är ljumskarna, egentligen?


Sheogorath
2006-07-02, 20:54
Jag startade den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73559) tråden för att jag hittat ett effektivt sätt att stretcha det som gör att jag inte kommer djupt i böj med knäna fram. Jag antog, utav rutin och allt prat man hört här på forumet, att det rörde sig om stela höftböjare: det samma som gör att jag svankar för mycket och har putmage om jag inte anstränger mig för att räta upp hållningen.

Jag har nu haft svårt (med mina synnerligen begränsade kunskaper i anatomi) att reda ut "var skon klämmer", efter ett påpekande i tråden om att vi i stretchövningen faktiskt stretchar en muskel genom att utföra en flexion av höftböjarna. I det läget borde rimligen inte höftböjarna vara utsträckta utan snarare maximalt kontraherade: alltså utan stretch. Stretchen känns, iaf för mig, ganska exakt i det område jag alltid hänvisat till som ljumskarna. Problemet verkar alltså vara "stela ljumskar". Men vad sjutton är ljumskarna, egentligen?

Fjod0r
2006-07-02, 22:13
Men vad sjutton är ljumskarna, egentligen?

"Ljumskarna (lat. ile) är kroppspartierna som definieras av vecken mellan lår och buk"

Muskler och senor som stabiliserar höfleden.

Fjod0r
2006-07-02, 22:17
Alltså, jag tror det är väldigt svårt att stretcha enbart vissa utvalda delar i kroppen. Att vara vig är lite som ett marklyft, det skiter sig om något inte pallar trycket. Stretcha hela kroppen med betoning på ben och höf. Ljumskar/framsida lår/baksida lår/rumpa/vader. Värm upp, Sitt så att du känner knuten i muskeln, håll still i 1-3min, öka trycket. Så håller du på muskel för muskel. Gärna varje dag. Och rörlighet är i viss mån också genetiskt. Vissa är väldigt rörliga utan stretching medans andra inte kan nå fötterna utan 20-30min om dagen.

Sheogorath
2006-07-02, 22:24
Jag vet hur man stretchar, tack så mycket.

Syftet med tråden är att utreda vilken muskel det är som stretchas när man utför stretchingövningen beskriven i förra tråden.

Fjod0r
2006-07-02, 22:27
Varsegod så mycket! :Virro

En fråga bara, är ditt djup ett problem i böjen? Varför vill du djupare om din kropp "bromsar"?

Fjod0r
2006-07-02, 22:28
Menade inte att vara spydig eller så, vill bara utveckla.

Sheogorath
2006-07-02, 22:42
Menade inte att vara spydig eller så, vill bara utveckla.

Jag vill kunna sätta mig ner (vila) mot vaderna utan att ha nederdelen av ryggen krökt. Nu kan jag bara göra det om jag har kraftigt utåtvinklade fötter. Jag vill vara tillräckligt rörlig för att utföra denna manöver med fötterna i en mer normal vinkel.

Det är sedan det djupet jag kommer att eftersträva när jag knäböjer. Fulldjup, med andra ord.

Fjod0r
2006-07-02, 23:05
Ok, då är jag med. Undra pga har kompisar som har lite samma problem, de kommer inte ner. Till saken hör att de är väldigt rörliga, kan ligga med bröst på underben osv, men de kommer inte ner ordentligt. Det tar imot, vi har talat om det förut (snarare jag som trackat dem för att de inte sitter på backen, jag kommer ner, sen att jag är klen är en annan femma) och de hävdar att det inte spänner eller sträcker. De kommer bara inte längre. Hur man är byggd rent fysiologiskt måhända?

Har du provat djupa frontböj i smithen?, så att man nästan tippar bakåt om man inte kunde hålla i stången. Alltså väldigt upprätt sittande.

Mehdi
2006-07-02, 23:37
Jag får grym teknik i böjen efter ha stretchat / tänjt ut gluteus. Är man stel i gluteus roteras bäckenets ovansida bakåt = krökt rygg.
Personligen har jag gett upp böj och kör numera frontböj. Orkar inte hålla på med rörlighetsträning :MrT:

Clyde
2006-07-03, 00:07
Jag vill kunna sätta mig ner (vila) mot vaderna utan att ha nederdelen av ryggen krökt. Nu kan jag bara göra det om jag har kraftigt utåtvinklade fötter. Jag vill vara tillräckligt rörlig för att utföra denna manöver med fötterna i en mer normal vinkel.

Det är sedan det djupet jag kommer att eftersträva när jag knäböjer. Fulldjup, med andra ord.


Jag kan stå nästintill jämnfota, med fötterna rakt fram och köra djupa knäböj utan att kröka ryggen. Det är inte direkt något jag gör, men jag kan. Har det något med rörligheten i ljumskarna att göra ? Njet, inte avgörande iaf. I fotled, vader och baklår? Ja, mer sitter det där. Rent spontant skulle jag tro att du slarvar/har slarvat med att stretcha ut vaderna i bottenläget när du tränar dem. Du kan ju iaf pröva stå jämnfota utan stång och försöka sätta dig ner mot vaderna, klarar du det utan att hälen lyfter och utan att du fäller fram överkroppen, klarar du även köra djupa böj med smal fotställning utan problem. Detta förutsatt att magen din är tillräckligt stark.

Clyde
2006-07-03, 00:10
Jag får grym teknik i böjen efter ha stretchat / tänjt ut gluteus. Är man stel i gluteus roteras bäckenets ovansida bakåt = krökt rygg.
Personligen har jag gett upp böj och kör numera frontböj. Orkar inte hålla på med rörlighetsträning :MrT:

Du behöver inte hålla på med rörlighetsträning. Kör raka marklyft med bra stretch i bottenläget, stående vadpress med bra (och länge) stretch i bottenläget, och se till att du tränar magen hårt med vikter. Gör du det så är stretching inför böjen historia.

krellik
2006-07-03, 02:05
Jag vill kunna sätta mig ner (vila) mot vaderna utan att ha nederdelen av ryggen krökt. Nu kan jag bara göra det om jag har kraftigt utåtvinklade fötter. Jag vill vara tillräckligt rörlig för att utföra denna manöver med fötterna i en mer normal vinkel.

Det är sedan det djupet jag kommer att eftersträva när jag knäböjer. Fulldjup, med andra ord.

Varför i hela fridens namn vill du göra det så.... ...Ser med fasa mina knän förstöras om jag skulle få för mej att knäböja så...

Sheogorath
2006-07-03, 07:19
Jag får grym teknik i böjen efter ha stretchat / tänjt ut gluteus. Är man stel i gluteus roteras bäckenets ovansida bakåt = krökt rygg.
Personligen har jag gett upp böj och kör numera frontböj. Orkar inte hålla på med rörlighetsträning :MrT:

Det är ju inte precis så att du måste vara mindre rörlig för att klara av en djup frontböj...

Sheogorath
2006-07-03, 07:21
Jag kan stå nästintill jämnfota, med fötterna rakt fram och köra djupa knäböj utan att kröka ryggen. Det är inte direkt något jag gör, men jag kan. Har det något med rörligheten i ljumskarna att göra? Njet, inte avgörande iaf. I fotled, vader och baklår? Ja, mer sitter det där. Rent spontant skulle jag tro att du slarvar/har slarvat med att stretcha ut vaderna i bottenläget när du tränar dem. Du kan ju iaf pröva stå jämnfota utan stång och försöka sätta dig ner mot vaderna, klarar du det utan att hälen lyfter och utan att du fäller fram överkroppen, klarar du även köra djupa böj med smal fotställning utan problem. Detta förutsatt att magen din är tillräckligt stark.

Ja. Det har det. Sen att det finns fler länkar som måste vara rörliga också, det är en annan femma.

Sheogorath
2006-07-03, 07:22
Varför i hela fridens namn vill du göra det så.... ...Ser med fasa mina knän förstöras om jag skulle få för mej att knäböja så...

Fast det är för att du tror att djupa böj med "spetsiga knän" är skadligt. En gammal seglivad myt.

jwzrd
2006-07-03, 07:23
Det är ju inte precis så att du måste vara mindre rörlig för att klara av en djup frontböj...

Ptja, jo? Adduktorer och hamstring sträcks mindre i bottenläget av frontböj än i bakböj.

Sheogorath
2006-07-03, 07:26
Ptja, jo? Adduktorer och hamstring sträcks mindre i bottenläget av frontböj än i bakböj.

Okej. Jag lever kvar i min egen lilla bubbla där rörligheten i hamstrings inte är det begränsande. För mig är problemet det samma i båda övningarna: stela ljumskar. Vilken muskel det nu är... Kanske Adduktor Magnus, Anterior. En adduktor som utför extension i höften.

MasterChief
2006-07-03, 08:01
http://www.exrx.net/Questions/FullSquatHipFlex.html

Sheogorath
2006-07-03, 08:10
http://www.exrx.net/Questions/FullSquatHipFlex.html

Woho! Jag hade rätt! Det var Adduktor Magnus.

Tack för länken!

Liten Men Fet
2006-07-03, 09:49
Jag kan utan problem gå ner och sätta mig på vaderna utan att krumma ryggen men det är inget jag skulle göra när jag böjer.
Visst vill jag gå djupt men jag vänder gärna innan jag sätter mig på vaderna och förlorar spänningen i benen.

Det blir ju lite som att lägga skivstången på bröstet i bänkpressen och vila en stund sen försöka få ett bra lyft från det läget..

Men du överdrev kanske lite hur djupt du ville gå?

Clyde
2006-07-03, 09:52
Okej. Jag lever kvar i min egen lilla bubbla där rörligheten i hamstrings inte är det begränsande. För mig är problemet det samma i båda övningarna: stela ljumskar. Vilken muskel det nu är... Kanske Adduktor Magnus, Anterior. En adduktor som utför extension i höften.

Och den stelheten i ljumskarna har du fått igenom felaktig benpress teknik? Dem flesta som har bra teknik i benpressen brukar vara duktigt mjuka i ljumskarna. Det ena leder alltså till det andra vilket får folk att stretcha onödigt mycket ;).

Sheogorath
2006-07-03, 10:23
Och den stelheten i ljumskarna har du fått igenom felaktig benpress teknik? Dem flesta som har bra teknik i benpressen brukar vara duktigt mjuka i ljumskarna. Det ena leder alltså till det andra vilket får folk att stretcha onödigt mycket ;).

Jag kör inte benpress.

Sheogorath
2006-07-03, 10:26
Jag kan utan problem gå ner och sätta mig på vaderna utan att krumma ryggen men det är inget jag skulle göra när jag böjer.
Visst vill jag gå djupt men jag vänder gärna innan jag sätter mig på vaderna och förlorar spänningen i benen.

Det blir ju lite som att lägga skivstången på bröstet i bänkpressen och vila en stund sen försöka få ett bra lyft från det läget..

Men du överdrev kanske lite hur djupt du ville gå?

Nej jag kommer att gå bottendjupt när jag böjer. Jag vänder exakt när kroppen själv säger emot. Jag behöver inte tänka på att vända. Det gör kroppen helt automatiskt. Det känns väldigt naturligt nu när jag börjar få upp rörligheten och har anpassat balansen, dels till högre stångplacering, och dels till smalare stance.

Liten Men Fet
2006-07-03, 10:28
Nej jag kommer att gå bottendjupt när jag böjer. Jag vänder exakt när kroppen själv säger emot. Jag behöver inte tänka på att vända. Det gör kroppen helt automatiskt. Det känns väldigt naturligt nu när jag börjar få upp rörligheten och har anpassat balansen, dels till högre stångplacering, och dels till smalare stance.

Aha, min kropp säger inte emot den fortsätter bara ner tills jag sitter på vader och hälar och från det läget är det inte så lätt och bekvämt att vända.

Clyde
2006-07-03, 14:00
Jag kör inte benpress.

Ja okey, det var tom på det viset. Börja kör benpress då så ska du se att du blir mjukare i ljumskarna :)

Sheogorath
2006-07-03, 14:06
Ja okey, det var tom på det viset. Börja kör benpress då så ska du se att du blir mjukare i ljumskarna :)

Jag har inte plats för massa sånt där i mitt program. Knäböj är det som gäller. Stretching kan jag göra hemma.

Clyde
2006-07-03, 14:41
Jag har inte plats för massa sånt där i mitt program. Knäböj är det som gäller. Stretching kan jag göra hemma.

Okej, kallstretcha hemma du, hoppas du sträcker ljumskarna :D

Sheogorath
2006-07-03, 14:42
Okej, kallstretcha hemma du, hoppas du sträcker ljumskarna :D

Jag ska fan slita av dem så slipper jag skiten :D.

krellik
2006-07-04, 00:17
Fast det är för att du tror att djupa böj med "spetsiga knän" är skadligt. En gammal seglivad myt.

Well well i slutändan så måste allt baseras på egen erfarenhet och den säger mej att mina knän alldrig ha mått bra av den typen av böj, lätt vinkling utåt, kommer ner minst lika djupt, tar lika bra och knäna mår hur bra som helst.. Men hej hej thats just me...