handdator

Visa fullständig version : Vad är det fråga om ...? (stressfrakturer)


Tolkia
2006-07-02, 14:05
Var till ortopeden i veckan för att kolla upp stressfrakturen i vänsterfoten. Den är på bättringsvägen, helt klart, jag går utan skena och även om det inte är jätteskönt att gå längre sträckor så funkar det bra så länge jag har inlägg i skorna (platta skor :nono: ). Emellertid tog han sig även en titt på högerfoten, som besvärat mig ordentligt på sistone (om än inte i närheten av det som var med vänstern för två månader sedan); jag trodde att det skulle vara en överansträngning p.g.a. att den fått bära en så stor del av kroppsvikten när jag skonat den andra foten - men efter att ha klämt och böjt ett bra tag sade ortopeden "Ja du, det är fullt möjligt att du har någonting i den här också. Vad gör vi med den då?"

Jag blev hemskickad utan gips (varmt, svettigt och jobbigt på sommaren) under förutsättning att jag kunde "sköta mig", och fick en nny tid om en månad. Är det inte bättre då så BLIR det gips; alltså en mo-cast (geishasko), som den jag haft på vänsterfoten.

Det är knappt jag tror att det är sant. *grr27* och *cry*

Nu börjar jag ju undra vad det är fråga om; tre stressfrakturer på fyra månader (fotled, metatarsalben vänster och metatarsalben höger), är inte det LITE mycket? Vad skall man tro? Jag bad om en remiss till idrottsmedicin för en benscan, ser det bra ut så vet man i alla fall att det inte är fråga om det.

christian
2006-07-02, 14:45
Sååå gammal är du väl inte att benskörheten börjat sätta in? :em: ;)

Tråkigt att höra hur som, vet själv hur det är att ha fel på fötterna.

Här står det lite, antar att du redan läst det: http://www.doktorn.com/info/info.asp?sid=11991

Springer du mkt? Har du bra skor? Står du i jobbet? osv osv.

Tolkia
2006-07-03, 00:56
Nä, åldersbetingat borde det inte vara. :D Men det känns som om det kunde vara läge.

I övrigt: Första klassens skrivbordsjobb; har inte joggat en meter i sommar (jag har ju gått med kryckor ...), inte gympat heller mer än ett par tre pass sedan i mars (och på ett av dem gick ju då metatarsalben 2 och 3 på vänstern). Skor - inte optimala för min fotställning, tror jag; ortopeden antydde något om nedsjunkna fotvalv och när jag tänker på saken HAR jag faktiskt haft lite jobbigt med fötterna det senaste året; de har liksom känts "slitna" i perioder, och jag har haft ont under fotsulorna. Men det är hyfsat nya skor, så dämpningen bör i alla fall vara OK.

När blir man för tung för sina fötter egentligen? Morsan var till läkare för hälsporre häromåret och fick beskedet att hon borde gå ned i vikt för fötternas skull - och det borde nog (läs: definitivt) även jag göra. Kanske en skruvad fundering, men jag börjar bli smått desperat.

Tolkia
2006-07-03, 01:03
En fråga som inställer sig när jag läser länken (nej, jag hade inte läst det tidigare) är ju: När/hur vet man om benen är så olika långa att det är ett problem? Det här råkar vara en sak jag funderat på tidigare; jag får nämligen envist ont på ena sidan av cykling, både ute och inne (men det märks mer vid cykling inomhus för ute promenadcyklar jag mest). Främst gör det ont nere i korsryggen, i princip precis ovanför rumpan. Vid cykling borde ju båda benen ha lika långt ner till marken och alltså belastas lika, men det verkar ju som om det inte är fallet här (nej, jag tror inte att jag lutar mycket åt endera hållet)?

LarsK
2006-07-03, 01:15
Olika langa ben gor att backenbenet tiltar pa ena sidan, och smartan satter sig i korsryggen/ryggslutet. En kiropraktiker kan latt se om det ar fallet. Tyvarr far du sjalv betala for kiropraktiker, det anses inte vara lakarvard i Svea Rike.

Vill du ha bra och bekvama skor, ta en titt pa Lloyds Easy Going. Kostar runt 2000:- spann, men de haller i evigheter om du skoter dem, och ar hur skona som helst att ha. Kop inte Ecco skor, hur garna man an vill tro att det ar en fotriktig sko sa stammer det inte.
Sitter du vid ett skrivbord hela dagen sa rekommenderar jag ett par Birkenstock (?) skor.

LarsK
2006-07-03, 01:19
Forresten, sitt inte med ett ben over det andra benet.:nono: Se till att ha bada fotterna i golvet hela tiden. Det kan vara att du sitter fel, darfor har du ont i ryggen.

z_bumbi
2006-07-03, 06:51
Nu börjar jag ju undra vad det är fråga om; tre stressfrakturer på fyra månader (fotled, metatarsalben vänster och metatarsalben höger), är inte det LITE mycket? Vad skall man tro? Jag bad om en remiss till idrottsmedicin för en benscan, ser det bra ut så vet man i alla fall att det inte är fråga om det.

En möjlig orsak. Mycket träning i "bra" skor.
"Bra" skor är sådana som avlastar och är stötdämpande i överkant, de är bra för vissa saker men det gäller även att skelettet bör utsättas för tillräcklig belastning så det byggs upp i samma grad som resten av kroppen. Ingår spinning i träningen så blir det hela ännu värre då man inte får någon stötbelastning där.

Eller så är det helt enkelt överträningsymptom.