handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Jonny
2002-12-22, 14:01
Nu vill jag höra lite kommentarer från er som testat olika träningsupplägg.

Kör ett splittat program enligt 2-1-2 principen: 2 dagars träning, 1 dags vila, 2 dagars träning osv...

Kör enligt detta upplägg: 9-12 set per muskelgrupp, 8-10 reps.

Bröst, Mage
Rygg
--Vila--
Biceps, Triceps
Axlar, Mage
--Vila---
Ben
Bröst, Mage
osv....

Det sägs ju att splittade program är bättre om man vill undvika att bli övertränad, eftersom muskelgrupperna tränas en gång i veckan bara.

Lord_X
2002-12-23, 10:09
Bara för att du inte tränar varje muskelgrupp mer än en gång i veckan så betyder inte det att du automatiskt inte riskerar överträning, det är bara det att det är en liten risk då.
Sömn och kost måste skötas bra hela tiden, annars blir du likt förbannat övertränad. Du kan träna varje msukelgrupp 2-3 ggr/vecka och ändå få otroligt bra resultat, kanske t.o.m mycket bättre.. Nu så ska du inte missuppfatta mig och tro att jag säger att mer helt säkert är bättre, utan jag säger bara det att om man sköter sömnen och kosten exemplariskt så KAN man tjäna på att träna mer.. Kroppen kan vänja sig att återhämta sig snabbare om den måste (till viss gräns) men det ställer också högre krav på kost och sömn då.
Du kan också träna hela kroppen bara en gång/vecka och få väldigt bra resultat på det.
Splittade program är att föredra om man tränar varje muskelgrupp mycket, så det inte tar så lång tid.
Kör på bara.. Skulle du stanna i dina framsteg får du ju se över om det är något du behöver ändra på i "triangeln" -sömn, kost, träning-

:)