handdator

Visa fullständig version : protein=magproblem


mickeni
2006-07-02, 07:53
hallå.Har sedan drygt en månad tillbaks börjat dra i mig proteindrinkar innan träning (proteinpulver,lättmjölk,banan),har också börjat få problem med magen,kan detta ha ett samband,finns det i så fall något alternativ.

Ryska_raketen
2006-07-02, 07:56
Problem? Utveckla ? Är det fisar ? Laktosintolerant?

mickeni
2006-07-02, 08:02
raketbränsle,står som en kvast,inga laktosproblem vad jag vet.

Ryska_raketen
2006-07-02, 08:02
Jamen det e la inget prob :) Skit ska ut, sen hur den kommer ut eller i vilken form kvittar väl? ;)

mickeni
2006-07-02, 08:05
Tackar för det,då ser jag det som en förmån istället,rock on*spy*

nutz
2006-07-02, 17:00
Saxat från en annan tråd:

Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.

"The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories)."

THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 26 - NO. 9 - SEPTEMBER 98

Flytande isoton kolhydratlösning med protein går utmärkt att ta direkt innan träning. Tillräckligt med vatten bara: magsäckstömningen sker med ett exponentiellt förhållande mellan volym och tömningstakt - stora volymer töms exponentionellt fortare än små volymer.

Kan väl vara som så att varken mjölken eller bananen får den uppmärksamhet de behöver och således ställer till det för magen.

ETK_TIS
2006-07-02, 17:14
Skippa lättmjölken , prova vatten i stället under några veckor .

Sverker
2006-07-02, 17:20
Jag har inte tidigare sett vad King Grub skrivit om blod och näringsupptag.

Jag har fått lära mig att i vila så pumpar hjärtat runt ca 5 L blod/min och av dessa når ca 1 L magen och tarmarna.
Vid träning så omfördelas blodflödet. Blodkärlen till magen stryps och blodkärlen till de arbetande musklerna öppnas.
Hade hjärtat fortsatt i sin vanliga takt skulle näringsupptaget minska men istället ökar pulsen och blodtrycket.
Hjärtat kan trycka ut 20 L blod per minut och trots att blodkärlen till tarmarna är strypta når fortfarande 1 L blod fram per minut.


Summa: Näringsupptaget är ( vad jag lärt mig ) oberoende av arbetbelastningen.

EiseltUK
2006-07-02, 19:26
hallå.Har sedan drygt en månad tillbaks börjat dra i mig proteindrinkar innan träning (proteinpulver,lättmjölk,banan),har också börjat få problem med magen,kan detta ha ett samband,finns det i så fall något alternativ.

Vad är det för typ av protein du tar?

nutz
2006-07-02, 19:46
Jag har inte tidigare sett vad King Grub skrivit om blod och näringsupptag.

Jag har fått lära mig att i vila så pumpar hjärtat runt ca 5 L blod/min och av dessa når ca 1 L magen och tarmarna.
Vid träning så omfördelas blodflödet. Blodkärlen till magen stryps och blodkärlen till de arbetande musklerna öppnas.
Hade hjärtat fortsatt i sin vanliga takt skulle näringsupptaget minska men istället ökar pulsen och blodtrycket.
Hjärtat kan trycka ut 20 L blod per minut och trots att blodkärlen till tarmarna är strypta når fortfarande 1 L blod fram per minut.


Summa: Näringsupptaget är ( vad jag lärt mig ) oberoende av arbetbelastningen.

Vad jag menar är att magen inte hinner med att smälta maten.

Sverker
2006-07-04, 06:31
Vad jag menar är att magen inte hinner med att smälta maten.

...och jag skriver att det gör den säkert.
Magsäcken är på inget sätt nödvändig för att vi ska ta upp näringen. Den bearbetning och uppspjälkning som görs där av pepsin, amylas, och lipaser kan göras lika bra nere i tunntarmen.
Magsäckens uppgift är mer att vara en effektiv spärr mot otrevliga bakterier som kan infektera tarmen. 95 % av alla bakterier dör i den sura magsaften.



Åter till raketen.
När vi tränar så aktiveras ju sympatiska nervsystemet för arbete och strid. Som bieffekt kan tarmarna reagera lite lustigt på signalerna och trycka ut vätska i tarmarna samtidigt som kontrollen över ringmuskeln försämras.

Som lök på laxen är hela tarmpacket integrerat och står i förbindelse uppe från magsäcken ända ned till ändtarmen. Äter vi något så skickas nervsignaler vidare ned genom tunntarmen och får tarmen att trycka maten ned mot tjock- och ändtarm.


Tömd tarm och mjuk uppvärmning kanske skulle fungera ifall du vill ta en drink till träningen.

King Grub
2006-07-04, 09:17
Vad jag menar är att magen inte hinner med att smälta maten.

Näringsupptaget är det, som Sverker påpekar, inga problem med. Det är den tränande muskulaturen som inte får den genomströmning som krävs för... wait for it... optimal aminosyretillförsel.

Ekonom
2006-07-04, 13:54
hallå.Har sedan drygt en månad tillbaks börjat dra i mig proteindrinkar innan träning (proteinpulver,lättmjölk,banan),har också börjat få problem med magen,kan detta ha ett samband,finns det i så fall något alternativ.

För att försöka svara på din fråga utan att ha någon forskning eller studier i bagaget,

Den här tråden dyker upp ca en gång per månad och jag försökte länge med "fördrinks konceptet" och även om en mer utspädd drink gav mindre problem så får jag likt föbannat 9 av 10 ggr alltid magont om jag tar en proteindrink före träningen (oavsett om det är 1dl eller 1l) i min värld säger det sig själv att jag inte vill lalla runt med en skvalpande milkshake-dryck i magen du jag anstränger mig till max...

Å andra sidan är min mage känslig mot lite allt möjligt, dock inga allergier el. dyl. men just allmänt "känslig"

Jag har flertalet träningspolare som utan besvär kan imundiga en fisljummen vanilj-smakande vassledrink med kanske bara 2dl. vatten i och ändå prestera optimalt.

Kontentan: Som med allt annat är kropparna olika och därmed hur man reagerar på olika saker. om din mage uppenbarligen är lite känslig, så ta drinken efter istället, i praktiken ingen skillnad, troligtvis till o med bättre då du får ut mer av din träning på det sättet :thumbup: