handdator

Visa fullständig version : Sommarmatte


guest
2006-07-01, 23:11
Maskinteknik väntar på Chalmers i augusti, och att läsa på lite matte innan vet jag är en mkt klok idé. Häromdagen fick jag ett mail från KTH ang sk sommarmatte.
Är det någon här som gått kursen och isf, hur var den? Stämmer innehållet överens med det man behöver ha färkst i minnet i börjar av en civilingenjörsutbildning? Tänkte ta trepoängaren på 50% så den är slut lagom till skolstarten

Länk
Sommarmatte (http://www.math.kth.se/sommarmatte/kursbeskrivning.html)

jenny
2006-07-02, 07:57
Maskinteknik väntar på Chalmers i augusti, och att läsa på lite matte innan vet jag är en mkt klok idé. Häromdagen fick jag ett mail från KTH ang sk sommarmatte.
Är det någon här som gått kursen och isf, hur var den? Stämmer innehållet överens med det man behöver ha färkst i minnet i börjar av en civilingenjörsutbildning? Tänkte ta trepoängaren på 50% så den är slut lagom till skolstarten

Länk
Sommarmatte (http://www.math.kth.se/sommarmatte/kursbeskrivning.html)

Trevlig att höra att det finns ambitiösa studenter där ute.
Har du inte fått någon räknebok från Chalmers? När jag började så fick man ut ett häfte innan med sådant som de ansåg att man behövde kunna. Kursen ser ut som en repetition av gymnasiet och innehåller säkert bra grejer. Sedan så antar jag att ni kommer repetera matte i början av din utbildning på Chalmers (har inte riktigt koll på vad de läser på maskin dock). Men det är ju en relativ snabb repetition så om det var ett tag sedan du läste så tycker jag att den kursen låter som en bra idé. Man kan aldrig förbereda sig för mycket.

mistermr
2006-07-02, 08:46
Det häftet är bra och alla andra repetitionskurser är även bra. Men jag tyckte personligen att häftet tjänstgjorde i att förbereda studenten rent psykiskt eller mentalt på vad som man förväntas ha klart för sig innan man börjar. När den riktiga kursen börjar så kommer ni antagligen att behandla helt andra saker såsom visa kontinuitet, visa deriverbarhet, bevis av olika räknesatser såsom Rolles sats, konvergenta integraler, divergenta integraler mm.

Förresten vad läser/läste du på Chalmers Jenny?

mvh

BigForre
2006-07-02, 09:50
Började maskinteknik på KTH för två år sedan, hade inte sett ett mattetal på 2 år pga avbrott för pumpen. Har överlevt, men visst var det lite basal matte man hade glömt bort, men det tar man igen allt efter som. Men självklart om du skulle bli lugnare av det så varför inte..

jenny
2006-07-02, 15:04
Det häftet är bra och alla andra repetitionskurser är även bra. Men jag tyckte personligen att häftet tjänstgjorde i att förbereda studenten rent psykiskt eller mentalt på vad som man förväntas ha klart för sig innan man börjar. När den riktiga kursen börjar så kommer ni antagligen att behandla helt andra saker såsom visa kontinuitet, visa deriverbarhet, bevis av olika räknesatser såsom Rolles sats, konvergenta integraler, divergenta integraler mm.

Förresten vad läser/läste du på Chalmers Jenny?

mvh

Jag läste kemiteknik med fysik och har nu fastnat som doktorand. Själv då?

mistermr
2006-07-02, 16:28
Jag läste kemiteknik med fysik och har nu fastnat som doktorand. Själv då?

Jag läser kemiteknik och håller på att fastna själv ty jag har några kurser kvar innan jag kan ta ut examen.

mvh

jenny
2006-07-02, 18:39
Jag läser kemiteknik och håller på att fastna själv ty jag har några kurser kvar innan jag kan ta ut examen.

mvh

Oki, då kanske jag t.o.m. har undervisat dig då.

mistermr
2006-07-02, 19:11
Oki, då kanske jag t.o.m. har undervisat dig då.

Det är möjligt faktiskt, vad undervisade du?

Vill du ta det via PM?

mvh