handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att skilja åt träningen!


Jz2003
2006-07-01, 16:02
Jag har förstått att många av medlemmarna som hänger på kolozzeum satsar stenhårt på styrketräning, kosten och allt som hör till.

Att många satsar stenhårt på att bli något inom t ex tyngdlyftning/bodybuilding etc.

Men för oss vanliga knegare då? Jag vill ha svar på vissa frågor jag gått runt och tänkt på under en lång tid.

Alla har sina egna mål, att antingen bli ett stort berg, eller bara se fin ut på stranden t ex.

Men vad är det som skiljer sig mellan dessa två individer? Skiljer det sig på träningen? kosten? etc.

Det finns något som kallas discobuilding eller liknande, har jag fel?

Vad är det som skiljer denna mot vanlig styrketräning och bodybuilding?

För många år sen så läste jag att skillnanden var att när det handlar om discobuilding så rör det sig främst om bröst, mage och armar?

Medans benen nästan är uteslutna. Stämmer detta?

Men hur skiljer det sig gällande kost och sånt? beachträning kanske är rätta ordet?

Man vill ha low BF samtidigt som man vill se någalunda vältränad ut, är detta något som folk strävar efter endast då sommaren närmar sig? eller försöker dom hålla en sådan kropp året om?

Det måste vara väldigt svårt för en bodybuilder att hålla låg BF samtidigt som man äter en massa och bygger muskler.

En gång i tiden ville jag mycket, jag ville bli grov, grövre än de flesta som retade mig en gång i tiden för min smala kropp.

Men såhär efteråt så tror jag det är omöjligt för just min del. Jag är en sådan person som har väldigt svårt för att hålla strikta tider gällande måltider och så, dvs jag har svårt att äta 5-6 gånger om dagen.

Dessutom är alla i min släkt väldigt små till kroppen så att säga, så jag tror inte ens jag har kropp nog att bli grov.

Men däremot så är det väl inte omöjligt för mig att åtminstonde få en lite grövre kropp, en såkallad "beachkropp"?

Men jag vet som sagt inte vad som skiljer sig mellan beach/discoträning coh bodybuilding förutom att man har två olika mål.

Så om någon vet om det skiljer sig sig gällande träningen, kosten, vila och allt som kan skilja sig. Så vore jag tacksam :bow:

Fatalist
2006-07-01, 17:13
Många undanflykter, alla friska människor kan bli större än medelsnitt.. Du tränade helt enkelt för dåligt eller åt för kasst.

Ang. discoträning är det nog inget man väljer att köra, utan det beror nog mer på okunskap.

Köttbullen
2006-07-01, 18:29
Disco = någon som inte proportionell byggd, oftast stor överkropp desto mindre ben.

Bodybuilder = så mycket muskler som möjligt, låg fet halt.

Styrkelyftare = så stark som möjligt.

Det är så jag har uppfattat det iallafall.

Pez
2006-07-01, 18:52
Måste det man gör ha en etikett?

Träna med vikter?

Kosthållning etc handlar bara om karaktär.
Har du ingen karaktär så får du väl skaffa det. Det kan ingen hjälpa dig med.

Fartman
2006-07-01, 18:59
"Sikta mot stjärnorna, så kanske du når trädtopparna."

(angående hur man ska träna beroende på mål)

Jz2003
2006-07-01, 20:16
Förekommer mycket prat om discobyggare och bodybuilders, jag vill träna för att bli grövare, samtidigt som jag vill få en finare kropp.
I vilken plats passar jag då?

Jag menar! alla har väl sina egna mål och inget av dom är det väl fel på? Skulle jag säga att jag tränar för att få en kropp jag kan vara nöjd med så kanske det anses som fel hos några.

Jag kanske inte kan träna varenda muskel i kroppen som vissa kan, men jag kan väl få ett rätt så lyckat resultat för det? *flex*

Vill bara veta de olika skillnaderna mellan just disco/beach och bodybuilding, vilket jag antar att jag har fått svar på.

Sen vet jag inte om kost och såna saker skiljer sig, men det lär man väl märka av :naughty:

bubbe
2006-07-01, 20:27
För många som tränar brukar discoträning vara en del av nybörjarstadiet, där man tränar för att se snygg ut, snygg är rutor på magen och lite tydligare bröst och biceps. Ofta märker man dock att träningen inte ger så mycket, ffa brukar betydelsen av att träna för att bli snygg minska och intresset för själva träningen öka. I vissa fall är träningen så intressant att man vill tävla för att få en riktig morot (målsättning), bodybuilding/af, styrkelyft, tyngdlyftning, grepp, starkeman etc.

Därför tror jag disco är lite nervärderat, det tillhör liksom något av nybörjar/okunnighetsstadiet. Fast å andra sidan, så tränar man så som man själv vill och med sina egna målsättningar. En del vill bara vara stora på överkroppen (typ 80% av alla som tränar på gym) och det är ok om det är vad man vill fast inget är roligare än KNÄBÖJ!

Fartman
2006-07-01, 20:31
Förekommer mycket prat om discobyggare och bodybuilders, jag vill träna för att bli grövare, samtidigt som jag vill få en finare kropp.
I vilken plats passar jag då?

Jag menar! alla har väl sina egna mål och inget av dom är det väl fel på? Skulle jag säga att jag tränar för att få en kropp jag kan vara nöjd med så kanske det anses som fel hos några.

Jag kanske inte kan träna varenda muskel i kroppen som vissa kan, men jag kan väl få ett rätt så lyckat resultat för det? *flex*

Vill bara veta de olika skillnaderna mellan just disco/beach och bodybuilding, vilket jag antar att jag har fått svar på.

Sen vet jag inte om kost och såna saker skiljer sig, men det lär man väl märka av :naughty:

Disco/Beach-byggare är en förlöjligande term för folk som mestadels fokuserar sin träning kring biceps, bröst, mage etc och på så sätt skaffar sig en osymmetrisk och i de flestas mening (iaf här på forumet) ful fysik.
Mao, träna INTE som en disco/beach-byggare då det brukar se löjligt/konstigt ut. Träna för att få så mycket muskler som möjligt på HELA kroppen, då blir det bra. Det är inte så lätt att lägga på sig massa. Den stora skillnaden mellan en lite mindre ,"snygg", kropp och en stor "byggarkropp" är det att det skiljer mellan musklernas storlek på de båda.

pragmatist
2006-07-01, 20:59
Det är mycket möjligt att du aldrig kan bli "grov" av genetiska orsaker. Alla kan göra betydande framsteg genom träning (relativt sin utgångspunkt), men bara ett fåtal kan bli genuint "grova" utan otillåtna preparat.

Men om du aldrig gjort en seriös satsning (vilket inkluderar kosten) så har du förmodligen aldrig varit ens i närheten av din fysiska/genetiska potential.

krellik
2006-07-01, 21:21
Jag kanske inte kan träna varenda muskel i kroppen som vissa kan, men jag kan väl få ett rätt så lyckat resultat för det? *flex*

Är det nån muskel du inte "kan" träna eller...??

Låter lite märkligt för mej... Visserligen behöver man ju inte vara inne och peta på varenda liten pinneplock muskel med en isolations övning, det är det vi har basövningarna för...;)

...Men.. Ju mer jag tränar och ju mer jag läser om träning så är det viktigaste för mej att jag har balans i det jag tränar... Exempelvis tränar jag en massa pressar för tutarna och framsida axlar då ska jag damn it ha någorlunda motsvarande träning för ryggmusklerna som drar åt andra hållet, und so wieter und so wieter... Annars blir man ju bara snedtränad med en hålning som någon annan neandertalande, man får snacka hur mkt som helst om att "bygga för att det blir snyggt", men inte fan är det snyggt att gå runt med en kroppshållning med pannan nere i marken...;)

Pez
2006-07-02, 00:26
Tycker det är mycket fånerier runt stämplar.. vad man tränar, vad man är.. pah... töntigt. Folk tänker för mycket och gör för lite ffs.*screwy*

LuThe
2006-07-02, 11:14
För många som tränar brukar discoträning vara en del av nybörjarstadiet, där man tränar för att se snygg ut, snygg är rutor på magen och lite tydligare bröst och biceps. Ofta märker man dock att träningen inte ger så mycket, ffa brukar betydelsen av att träna för att bli snygg minska och intresset för själva träningen öka. I vissa fall är träningen så intressant att man vill tävla för att få en riktig morot (målsättning), bodybuilding/af, styrkelyft, tyngdlyftning, grepp, starkeman etc.

Därför tror jag disco är lite nervärderat, det tillhör liksom något av nybörjar/okunnighetsstadiet. Fast å andra sidan, så tränar man så som man själv vill och med sina egna målsättningar. En del vill bara vara stora på överkroppen (typ 80% av alla som tränar på gym) och det är ok om det är vad man vill fast inget är roligare än KNÄBÖJ!

jag håller mig dig till 100%.. Jag minns när jag själv för två år sen gick direkt in på gymet utan att värma upp - började med att köra bicepscurls, sedan gick över till bänkpress i smith osv bara för att köra de som va kul och för att man fick större armar av att köra biceps (trodde jag iaf) :D