handdator

Visa fullständig version : Bovetegröt?


exenom
2006-07-01, 11:20
Inte helt säker på att den här tråden hamnar rätt men det handlar ju om mat så...
Fick höra för ett tag sen att en bra frukost var Bovetegröt med hallon eller blåbär. Har käkat det ett bra tag nu till frukost.
Men jag undrar vad det är för skillnad mellan bovetegröt och havregrynsgröt, varför bovete skulle vara bättre.

Jag kollade på paketen skillnaden är att havregrynsgröten var nyckelhålsmärkt, hade mer protein och mindre kalorier.
Jag förstår inte riktigt hur bovetegröt kan vara bättre.
Så min fråga är, vad är skillnaden mellan bovetegröt och havregrynsgröt? Vad är bäst att käka om man tränar?

King Grub
2006-07-01, 11:33
Bovete är inte "bättre" än havre. Havre är det mest näringsrika sädeslaget, men det betyder inte att gröt kokt på, säg, rågflingor, rågmjöl, grahamsgryn eller just bovete skulle vara onyttigt. En kost enbart baserad på något av ovanstående skulle vara onyttig, men samtidigt kan dom alla ingå som en del i en bra och nyttigt sammansatt kost. Variera dig eller ät den du tycker bäst om. Vad du än väljer är det en bra kolhydratkälla i en frukost eller vilket annat mål som helst. Det viktiga är målets och kostens totala sammansättning.

Sverker
2006-07-01, 11:48
Nu blev jag nyfiken på bovete:D

Proteinet var inte så uselt i bovete som jag trodde. Det har en relativt hög halt lysin men är sämre än havregryn m a p svavelaminosyrorna.

Jag kan tänka mig en gröt bestående av 1/3 bovet + 2/3 havregryn och ett glas mjölk blir inte bara optimalt utan helt perfekt m a p aminosyrasammansättningen.

Jacob79
2006-07-01, 14:02
Var fick du höra bovete gröt var bra? "du är vad du äter" eller?
Jag har för mig den som fick det där, var för det skulle vara gluten eller laktosfri, men du kan väl själv exakt kolla upp det:) Det är väl en avskilnaderna mellan det och havregryn :)

Max
2006-07-03, 20:38
Gott är det i alla fall, perfekt med lingonsylt till.

Lizzie
2006-07-04, 15:06
Bovete är en ört med bra proteinsammansättning, glutenfritt (sällsynt med gluten ialla fall) och basbildande. Det här med syra-basbalansen är iallafall intressant för reumatiker som ska undvika syrabildande livsmedel. (alla sädesslagen räknas till syrabildande) Det är oxå väldigt lättsmält och används ofta som dietmat vid mag- och tarmsjukdomar. Bovete är även rikt på kalcium.
Jag brukar koka helt bovete och använder det istället för pasta/ris. Gott å mättande! Skölj alltid bovetet först i hett vatten eller gör ett hastigt uppkok å kasta bort det vattnet, för det kan innehålla små mängder av ett färgämne (fagopyrin) som en del människor reagerar allergiskt mot.