handdator

Visa fullständig version : Hemtenta


Karl_alfred
2002-12-21, 23:16
Ok har en hemtenta med en fråga som kanske jag kunde få lite hjälp av er med. Frågan lyder:

En forskare är intresserad av doping. I sin kommande studie funderar hon på att låta exprimentgruppen inta anabola steroider under tre månader, kontrollgruppen får under samma tid inta sockerpiller. Före respektive efter underökningsperioden mäts individernas styrka.

Ser du några etiska problem i det ovanstående? I så fall, beskriv två separata aspekter som du vill framföra till forskaren innan studien startar.

I övrigt är det någon som läst statistik förut här?

Tack på förhand:bow:

Molotov
2002-12-22, 11:43
Sitter själv med TVÅ hemtentor att pyssla med nu under julhögtiden.

För att komma till din fråga, jag tycker att frågeställningen låter orimlig eftersom en sådan studie aldrig skulle ske på ett svenskt universitet och förmodligen inte på ett annat universitet heller. Anabola steroider är olagligt och forskare har att följa lagens ramar annars kan det sluta illa, jojo.
Men om vi antog att så skulle ske, vad finns det för etiska aspekter på ovanstående frågeställning så borde de två viktigaste vara studien innebär ett brott mot gällande lagar och att man utsätter försökpersonerna för medicinska risker.

Vad läser du för utbildning?

Karl_alfred
2002-12-22, 13:39
tack för svaret du tänkte nästan likadant som mig:D

Jag läser management i sport and recreation. Vi har läst idrottens historia, social psykologi nu håller vi på med statistik

z_bumbi
2002-12-22, 15:10
Två etiska frågor.

Är det motivera att "utsätta" testpersonerna för anabola steroider bara för att konstatera att de blir starkare, måste forskaren inte ha andra aspekter och testförfaranden för att man ska motivera detta försök ?
Regelbunda häslotester och mätningar av förändringar av muskelmassa och fetthalt osv osv osv.

Vad är skälet för testen, vilket användningsområde är resten av forskningen riktad mot ?
Det är ju en stor skillnad på att försöka förbättra tiden på 100 m eller mildra effekterna av aids t ex.

Edit: Anabola steroider är ju inte olagliga i alla länder så att utföra detta test på ett universitet är ju fullt möjligt.

Karl_alfred
2002-12-22, 16:24
tack mycket bra svar!:thumbup:

Nu får jag lite att fundera kring angående frågan.