handdator

Visa fullständig version : den termogena dieten?


Jacky
2006-07-01, 08:00
någon som har provat denna? erfarenheter?
jag syftar på den diet grandmasta skrivit om med uteslutning av kolisar förutom vid träning.

Läs om upplägget/strategin:
http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

pragmatist
2006-07-01, 09:13
Det finns ju en hel del studier som tyder på att lågcarb-dieter har en viss "metabol fördel" framför högcarb-dieter (d.v.s. åstadkommer större viktnedgång med samma mängd kalorier) även om resultaten är omtvistade. Detta motsäger alltså principen att en kalori är en kalori. Det är då framför allt proteinmängden i dieten som förefaller avgörande.

Möjligen skulle denna metabola fördel kunna förklaras genom små mätfel i den mängd energi som protein faktiskt ger, eller genom att olika individer har olika lätt för de novo lipogenes. Studier av just de novo lipogenes innehåller alltid stora individuella variationer.

Longshot
2006-07-02, 18:35
http://forum.body.se/showthread.php?t=2843

Intressant artikel!

Sverker
2006-07-02, 18:55
Knappast intressant för tränande Kolomedlemar.
Vilka kan träna på 1200 kcal protein:confused:

Hård_men_rättvis
2006-07-02, 23:04
Knappast intressant för tränande Kolomedlemar.
Vilka kan träna på 1200 kcal protein:confused:

blev orolig att träningen skulle lida som fan men snubben rekommenderar låg volym och 2-3 dagar/v....helt klart den effektivaste diet jag använt (april-maj). blir en monoton diet kanske därför den funkar så jäkla bra för mig. fick fram rutorna riktigt bra på tre veckor och jag tappade inte direkt någon styrka även om det var svårt att hålla trycket uppe på låga kolisar. åt nästan bara tonfisk och kvarg ibland lite nötfärs,nästa deff ska jag variera mig lite mer.

tummen upp från min sida iaf.

Jacky
2006-07-03, 20:27
intressant...egna erfarenheter väger tyngst!
andra som har upplevt samma sak?
jag körde igång dieten när jag postade första inlägget i tråden...återkommer med resultatinfo!

Sverker
2006-07-04, 06:20
Bra att det fungerade för dig Hård_men_rättvis.

När jag läser din post så verkar träningen vara anpassad för mycket låga glykogennivåer. Möjligt att kreatin, som kreatinpyruvat, kan bättra på styrkan och trycket.

Jay-Z
2006-07-04, 07:48
Jag har kört ett liknade upplägg, fast med bara drinkar. Funkade bra helt klart. Om man har motivationen tycker jag det är ett bra upplägg.

Träningen blev inte lidande, men så kom jag inte heller ner på någon speciellt låg bf-nivå.

adis
2006-07-04, 10:17
Ska ner till Bosnien nu på torsdag, ska köra den dieten hela månaden jag skall vara där. :)

Önska mig lycka till , lägger upp för och efter bilder när jag kommer tillbaka!

mangemani
2006-07-04, 10:32
svårt att tro att träningen/motionen inte blir lidande utav denna diet.
i början kanske det går bra,men senare när kroppen nästan är helt tömd på kolhydrater samt andra energi källor.

men allt sitter ju uppe i huvudet,tror man att träningen inte blir lidande så ger man ju 100% ändå fast man egentligen inte orkar.
personligen skulle jag aldrig utsätta kroppen för detta,men det verkar ju fungera för vissa och det är ju bra:thumbup:

pragmatist
2006-07-04, 11:01
När jag testade att gå väldigt lågt i kolhydratintag upplevde jag inte att träningen blev lidande, i alla fall inte efter den inledande omställningsfasen då man är lite seg i kolan. Å andra sidan tyckte jag den sortens diet var tråkig och inte effektivare än andra jag prövat så jag la ned den efter någon månad. Det är möjligt att träningen blir lidande på ännu längre sikt, men ärligt talat tycker jag alla dieter går ut över träningen i det långa loppet.

Hård_men_rättvis
2006-07-04, 19:23
jag skicka ett PM till honom för ett tag sen och undra just om inte träningen skulle bli keff av så lite kolhydrater...men han sa något i stil med att en del protein blev kolhydrater och att man inte riktigt kunde jämföra med keto typ...jag blev faktiskt själv förvånad över att träningen gick så bra trots allt,förlorade knaptt någon styrka och det har jag gjort innan när jag deffade med kolhydrater. skillnaden nu var kanske att jag inte körde lika mycket cardio.

Longshot
2006-07-04, 19:37
Ska ner till Bosnien nu på torsdag, ska köra den dieten hela månaden jag skall vara där. :)

Önska mig lycka till , lägger upp för och efter bilder när jag kommer tillbaka!

Semester? Diet på semestern blä.. *screwy* :( :MrT:

Nucleus
2006-07-04, 21:06
Semester? Diet på semestern blä.. *screwy* :( :MrT:
Diet på semester.... UNDERBART :)

Jacky
2006-07-04, 22:10
Enligt dieten rek. intag av kolisar i direkt anslutning till träning....så helt tom på kolisar är man ju inte....!!!!
Jag är bara inne på dag 4 i denna diet...men so far so goood...håller mig bättre mätt...haft bra tryck styrkemässigt hitiillls....

adis
2006-07-05, 02:22
Semester? Diet på semestern blä.. *screwy* :( :MrT:

Visst låter det tråkigt.
Men där har jag 200 meters promenad till gymmet.
300 meters promenad till stranden ( där jag ska ha simmning som cardio aktivitet )
Och allt är HUR BILLIGT som helst.

4 kr för en öl på krogen säger väll allt? :P

Men har en "drömm" om att komma tillbaka med en "nyare" form som alla SKA känna igen så fort jag tar av mig *kissass*

Longshot
2006-07-05, 06:28
Visst låter det tråkigt.
Men där har jag 200 meters promenad till gymmet.
300 meters promenad till stranden ( där jag ska ha simmning som cardio aktivitet )
Och allt är HUR BILLIGT som helst.

4 kr för en öl på krogen säger väll allt? :P

Men har en "drömm" om att komma tillbaka med en "nyare" form som alla SKA känna igen så fort jag tar av mig *kissass*

Då ska man ju inte dra ner på energiintaget! :devil:
Nä men bara du trivs med det du gör så =)
Lycka till.

Jacky
2006-07-05, 19:36
4 dagar - känner mig hårdare. Vätska tömts ut.
Kört kolhydrater före/efter träning.
Varit piggare än vanligt. Träningen känns kanon!
Bara upptäckt ett problem - lite yrsel, vad beror det på? Går det över tro?

adis
2006-07-05, 21:18
Då ska man ju inte dra ner på energiintaget! :devil:
Nä men bara du trivs med det du gör så =)
Lycka till.

Tack så mycket.

Åker imorgon :/ 1 och en halv dags bilresa *cry*
Men sen är det stekhet värme, strand och gym precis i närheten... Underbart.

Några sista ord angående deffen .. tips / trix? any1?

negative
2006-07-05, 22:03
Orginalversionen av Grandmasters diet skrev han på ett Dopingliberalt forum. Där står klart och tydligt att det rekomenderas både antikatabola medel och hungerdämpare. Detta har censurerats på Bodyversionen.

adis
2006-07-05, 22:44
Orkar du posta hela?..

Grandmaster
2006-07-05, 23:59
Dieten finns på Bodys forum under Artiklar.

Har även uppdaterat den ikväll med förslag på hur ätardagar kan integreras.

Vill jag generalisera och verka högmodig, så är inte denna diet lämplig för majoriteten av medlemmarna här på Kolozzeum.

Jag får intrycket att publiken här är relativt ung och oerfaren vad gäller olika former av viktminskning och tillvägagångssätt.

Ett mer moderat sätt att deffa på skulle förmodligen göra många här mer gott än denna monotona diet...

...som visserligen är extremt effektiv, och genererar imponerande resultat på en kort tid om man har motivationen att följa den.

Håll till godo så länge, jag håller mest till på Bodys forum men släng mig ett PM om det är någonting ni undrar över som inte framkommer i artikeln. Den är i behov av en uppdatering (lite nya riktlinjer och vetenskapliga refernser) men det tycks aldrig bli av.

/grnmstr

Jacky
2006-07-06, 19:38
Dag 5. Yrseln borta. Känner mig extremt pigg och glad. Fettet gör susen. Skall köra en underhållsdag med 120g kolhydrater i helgen. Jag skall köra detta till 1 aug har jag bestämt nu. Känner mig hård!