handdator

Visa fullständig version : Bantning/Bulking


Purren
2006-06-30, 20:19
Jag satt och funderade på en sak nyligen. Man brukar avråda från bantning och andra diverse dieter eftersom en diet alltid innebär att man tillfälligt ändrar sina kostvanor till att innehålla mindre energi en vanligt. Detta fungerar ju bra och så så länge du är på dieten, du går ner i vikt och blir nöjd och belåten, men så fort det slutar med dieten och börjar äta som "vanligt", så går du upp i vikt igen.

Det som plötsligt slog mig igår var att samma förhållande bör väl gälla för en som vill gå upp i vikt. Om jag vid mitt normala kostintag ligger på +/- 0 kcal i genomsnitt för varje dag, och sen bestämmer mig för att lägga på lite extra mat eller vad jag vill ett tag tills jag går upp i vikt kommer jag ju då också gå upp i vikt. Men då måste jag ju komma ihåg att min nya vikt kräver ett högre energiintag, och därför kan jag inte gå tillbaka till mina gamla matvanor om jag vill bibehålla min vikt.

Lite överflödigt skrivet kanske, men det är väl rätt vettigt? Man måste alltså permanent öka sitt matintag om man vill gå upp (och bibehålla) i vikt.

King Grub
2006-06-30, 20:56
Ja. I vila kostar varje extrakilo inte mycket energi (1 kilo fett kostar bara 4.5 kcal per dygn, 1 kilo muskler 13 kcal), men att bära runt en tyngre kropp och arbeta med den kostar med energi än motsvarande arbete med en lätt kropp.

J.Saarela
2006-06-30, 20:59
Ja. I vila kostar varje extrakilo inte mycket energi (1 kilo fett kostar bara 4.5 kcal per dygn, 1 kilo muskler 13 kcal), men att bära runt en tyngre kropp och arbeta med den kostar med energi än motsvarande arbete med en lätt kropp.


Sjukt det låter nog för att jag tror dig.Men att 1 kilo fett endå drar så pass mycket kcal.

King Grub
2006-06-30, 21:03
Dom inre organen är desto flitigare energiförbrukare dock: njurarna 400 kcal/dygn, hjärnan 240, hjärtat 400 och levern 200, allt genomsnitt och i vila.