handdator

Visa fullständig version : Alkoholmyter


aliquis
2006-06-30, 19:24
Kan vi inte ta några och deras svar här?

Som exempel: Dödar alkohol hjärncellerna? Är det sant att Gin dödar fler hjärnceller? Blir man mer bakfull av färgad sprit.

Och vad ni nu mer kan komma på, jag orkar inte skriva svar nu ;)

Grisen
2006-06-30, 19:57
Systembolagets sprit innehåller kräkmedel.

hultman
2006-06-30, 19:58
Höjer rent sprit blodsockernivåerna mer än vad cider gör?

(En polare med diabetes har fått rådet att inte dricka ren sprit, utan enbart dricka cider)

Grisen
2006-06-30, 20:00
Mer bakfull av färgad sprit kan till viss del stämma t.ex. rödvin och whiskey ska man bli mer bakfull av gentemot "ren" alkohol som vodka.

michael
2006-06-30, 20:11
Du blir verkligen så mycket snyggare vackrare och bättre som du känner dig efter varje grogg du tar.

Tolkia
2006-06-30, 20:17
Du blir mycket mer berusad om du kombinerar alkohol med (receptfria) värktabletter; i orginal skall det väl vara magnecyl tror jag, men alvedon förekommer också (vad jag vet är det enda du får en sur mage och en ansträngd lever).

hultman
2006-06-30, 20:18
Du blir mycket mer berusad om du kombinerar alkohol med (receptfria) värktabletter; i orginal skall det väl vara magnecyl tror jag, men alvedon förekommer också (vad jag vet är det enda du får en sur mage och en ansträngd lever).

Vanligen rör väl diskussionen värktabletter som komplement till centralstimulantia?

Deceiver85
2006-06-30, 20:20
Ju högre promillehalt, destå bättre dansar du.

Tolkia
2006-06-30, 20:22
Vanligen rör väl diskussionen värktabletter som komplement till centralstimulantia?
Ingen aning; jag kan ju säga att i de sammanhang där jag hört detta är det högst tveksamt om någon inblandad har ordet "centralstimulantia" på repertoaren överhuvudtaget.

(en light-variant är dock magnecyl + coca cola, och det torde väl syfta på kombinationen värktablett + koffein)

Longshot
2006-06-30, 20:24
Ju högre promillehalt, destå bättre dansar du.

Man tror det i sin lilla alkoliserade värld. Men hur det egentligen ligger till...förblir kanske en gåta.

Trance
2006-06-30, 20:24
Kan käka antibiotika och dricka alkohol.

Trance
2006-06-30, 20:39
Ingen aning; jag kan ju säga att i de sammanhang där jag hört detta är det högst tveksamt om någon inblandad har ordet "centralstimulantia" på repertoaren överhuvudtaget.

(en light-variant är dock magnecyl + coca cola, och det torde väl syfta på kombinationen värktablett + koffein)

Det är ett underforum på flashback som heter centralstimulantia, det har gjort det ovanligt vanligt att kunna bland pick och pack om man kan skriva så.

alexsingh
2006-06-30, 20:40
Kan käka antibiotika och dricka alkohol.

Klart man kan käka antibiotika o dricka alkohol samtidigt.. har gjort det flertal ggr och kollade upp att det va ok innan förståss:)

Sverker
2006-07-01, 06:00
Höjer rent sprit blodsockernivåerna mer än vad cider gör?

(En polare med diabetes har fått rådet att inte dricka ren sprit, utan enbart dricka cider)


Är det ett påstående om en myt eller en fråga ?

Så här skrev jag på ett annat ställe:
Notera att diabetiker har svårare att reglera blodsockret när de dricker sprit. Akoholen stör frisättningen av glukos från leverglykogenet och en diabetiker kan få lågt blodsocker och insulinkoma vid berusning:(


Diabetiker brukar vilja äta och dricka alkohol samtidigt för att hålla blodsockret upp när de dricker. Jag tror det är en smartare lösning än att bara dricka sötsliskig alkohol för att undvika sjukhusets akutmottagning.

AlexGBG
2006-07-01, 06:15
Kan käka antibiotika och dricka alkohol.

som den andra alex skrev så kan man göra det. funkar alldeles utmärkt, det var förr i tiden man inte "fick" göra det.

Bronkitkorv
2006-07-01, 07:00
Ju högre promillehalt, destå bättre dansar du.
Ingen myt alls.

Trance
2006-07-01, 08:17
som den andra alex skrev så kan man göra det. funkar alldeles utmärkt, det var förr i tiden man inte "fick" göra det.

Ja, jag vet. Därför tog jag upp det. Kanske formulerade mig fel?

hahavaffan
2006-07-01, 08:42
Bara pizza botar bakfylla. Det är skitsnack. Hamburgare does the shit to.

mini
2006-07-01, 08:48
En myt är att man är torr och tråkig om man inte dricker.

Fatalist
2006-07-01, 08:58
Systembolagets sprit innehåller kräkmedel.

Hahaha :laugh: Den är rolig!

Lord_Real
2006-07-01, 09:46
Systembolagets sprit innehåller kräkmedel.

Hahaha :laugh: Den är rolig!

Jo det är roligt att folk är så dumma att de tror något sådant. Men folk envisas med att tro denna myt. Det enda kräkmedlet som stoppas i är ju alkohol. Men folk envisas att tro att pappa-staten forskat fram något kräkmedel för att förgifta sitt egna folk och att resten av världen liksom accepterat det.

Jag som jobbar med att informera om öl på ett bryggeri får frågan om vi tillsätter kräkmedel ganska ofta. De som frågar vägrar tro mig sedan när jag berättar att vi inte har det heller. De ställer det inte som fråga. De liksom mest konstaterar att det är så. Och att jag som faktiskt jobbar där har en annan åsikt verkar inte röra dem det minsta. *slap*

De människorna tror också att champagnetillverkare, whiskydestillerare och cognacdestillerare också tillsätter kräkmedel på uppdrag från systembolaget. Gud vad folk är villiga att tro på för att ursäkta sitt eget HB drickande. *screwy*

Anonym112
2006-07-01, 17:24
Att man får olika fyllor beroende på vad man dricker T.ex öl, sprit eller cider?

Herkulez
2006-07-01, 17:38
att dom som gillar att unna sig en fylla inte kan ha kul när dom är nyktra


källa: SSN

Bronkitkorv
2006-07-01, 17:53
Att man kan ha kul på krogen utan alkohol *screwy*

Angående pencilin och alkohol så är det väl så att pencilinet inte gör så mycket nytta om man belastar kroppen med en massa sprit el. dyl.

Man blir mer bakis av färgade drycker.ingen myt. *grr27*

Trance
2006-07-01, 17:54
Angående pencilin och alkohol så är det väl så att pencilinet inte gör så mycket nytta om man belastar kroppen med en massa sprit el. dyl.


Jo, det funkar ändå. Det är som sagt en myt. Enda som är dåligt är väl att kroppen belastas av att du blir full, men det gäller ju alltid när du är sjuk.

Bronkitkorv
2006-07-01, 17:54
Så jävla många myter finns det inte ändå. Kanske mer i fjortiskulturen då.

Bronkitkorv
2006-07-01, 17:58
Jo, det funkar ändå. Det är som sagt en myt. Enda som är dåligt är väl att kroppen belastas av att du blir full, men det gäller ju alltid när du är sjuk.
När jag började dricka så trodde vi att det var direkt farligt för kroppen, senare sa någon att det inte verkade bara. JAg har aldrig käkat pencilin så jag har inte riktigt brytt mej om sanningshalten i det hela.

aliquis
2006-07-01, 18:13
Kan vi inte ta några och deras svar här?

Som exempel: Dödar alkohol hjärncellerna? Är det sant att Gin dödar fler hjärnceller? Blir man mer bakfull av färgad sprit.

Och vad ni nu mer kan komma på, jag orkar inte skriva svar nu ;)Vad gäller hjärnceller har jag på senare tid uppfattat det som att alkohol inte alls dödar hjärnceller, googlade lite på det och det verkar som att det inte gör det men att det kan störa kommunikationen emellan dem, men om man dricker lite och inte alltför ofta så är det visst sällan permanent. Det finns väl dock andra problem som förfettad lever osv? Vilka riktiga hälsonackdelar har alkohol?

Delen av gin fick jag höra av två bekanta, den ena menade att det berodde på att i vanliga fall var gifterna "lösta i oljor" men att ginen var så ren så då skulle det vara värre av någon anledning, det kan jag inte förstå då det väl snarare borde vara ett problem om det nu finns några oljor med gifter? En annan teori var att alkoholen togs upp snabbare för att den var renare och att det därför var värre, inte heller det vill jag köpa, men finns det någon som vet?

Vad gäller "färgad" sprit så skall man väl må sämre av ämnena som finns i den ja och klara sig bättre på renare sprit såsom vodka och gin, men det går ju inte ihop med ovanstående?

Den ena bekanta menade även att man brännde spriten på olika grejer (visst, korn, majs och sockerrör...) och att gin alltså var brännt på en medans jag hade uppfattningen att man bara hade någon stark sprit som man sedan lät diverse kryddor ligga och dra i, i det här fallet en/enbär och sedan spädde ut den med vatten till den alkoholprocent som man vill ha?
Jag googlade dock lite på enbär och de innehåller ju mycket riktigt ett gift, kanske därför de är mer skadliga? Men biverkningen av detta gift skulle vara diaree så det låter ju inte så farligt?Höjer rent sprit blodsockernivåerna mer än vad cider gör?

(En polare med diabetes har fått rådet att inte dricka ren sprit, utan enbart dricka cider)Det där hade ju sverker redan svarat på nu, men innan han hade gjort det hade jag tänkt fråga om det kanske hade något med ovanstående gällande "renare sprit" och upptag. Men det är säkert bara så att folk lättare dricker liet för mycket av renare sprit, och mår sämre pga lägre vätskeintag?
Att man får olika fyllor beroende på vad man dricker T.ex öl, sprit eller cider?Det snackade de också om, att whiskey skulle förstärka allt mycket mer, och att man skulle bli aggresiv av gin. Jag frågade om det inte kunde vara så att de fick den och den reaktionen för att de redan från början gick in med den mentala bilden utav att det skulle bli just så, alltså att nu dricker jag whiskey så nu kommer jag bli sådan här.. och så blir man det ;/

Själv tror jag inte att jag har koll på någon som helst skillnad, men å andra sidan har jag inte så bra koll på mina fyllor alls så det betyder kanske inte så mycket.

Bronkitkorv
2006-07-01, 18:24
I öl finns det humle som är milt lugnande
Cider är fullt av socker som kan påverka blodsockerhalten
Sprit är starkare konsentrerat alltså är det lättare att missbedömma hur full man blir.

Nog kan det bli någon liten skillnad men i slutändan är det samma skit om man blir full.

hultman
2006-07-01, 18:53
Att tillsätta socker i sprit gör att man tar upp spriten mycket lättare och blir fullare :D


Sverker:
Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad du menar.

aliquis
2006-07-01, 19:35
Att tillsätta socker i sprit gör att man tar upp spriten mycket lättare och blir fullare :D


Sverker:
Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad du menar.Alkohol i diabetiker = lågt blodsocker.

Därför brukar de föredra alkohol med socker men sverker tycker att det är bättre att äta riktigt mat till alkoholen isf.

Konstigt?

Piranha
2006-07-01, 19:37
Man kan ha roligt även som nykter (alkoholmyt)

hobbitar
2006-07-01, 19:39
Stämmer det att om man super en gång i veckan så kan man inte bygga muskler?

Pingu
2006-07-01, 20:57
Om man fryser ned en folköl och sen tinar upp den jävligt snabbt så blir det en starlköl.

Det är säkert duuu

:Virro

hultman
2006-07-01, 21:00
Alkohol i diabetiker = lågt blodsocker.

Därför brukar de föredra alkohol med socker men sverker tycker att det är bättre att äta riktigt mat till alkoholen isf.

Konstigt?

Inte för att jag är speciellt insatt i diabetikervärlden eller insulin, men min polare har 38 i något värde efter att ha sänkt 10 fjollcider.

Fartman
2006-07-01, 21:03
Om man fryser ned en folköl och sen tinar upp den jävligt snabbt så blir det en starlköl.

Det är säkert duuu

:Virro

Men det man kan dricka när ölen är fortfarande hyfsat fryst borde ju i innehålla mer alkohol per deciliter än vanligt folköl (iom att alkohol inte fryser lika lätt som vatten), men det är ju fortfarande bara en viss mängd alkohol i burken så det är ju ändå rätt mycket bs.

Trance
2006-07-01, 21:06
Inte för att jag är speciellt insatt i diabetikervärlden eller insulin, men min polare har 38 i något värde efter att ha sänkt 10 fjollcider.

Ja, det motsäger väl ingenting de säger. Det är hyfsat mycket socker i det.

Juliette
2006-07-01, 21:38
När jag var 14 sa alla att om man blandade i druvsocker i alkoholen, samt drack detta med sugrör, så skulle man bli fullare :D

Sverker
2006-07-02, 06:11
Inte för att jag är speciellt insatt i diabetikervärlden eller insulin, men min polare har 38 i något värde efter att ha sänkt 10 fjollcider.

Det sa inte så mycket faktiskt.
Att få upp blodsockret till 38 mmol/L är faktiskt svårt på några timmar. Det blodsockret är skyhögt. Men visst 3 liter dryck som innehåller 7 - 8 g socker per dl blir 240 g socker vilket säker är dagsintaget av kolhydrat.

Men 38 mg/dl är ett lågt blodsocker säkert nära gränsen vad personen tål.

Diggler
2006-07-02, 07:34
Man blir mer full av boilermakers/ubåtar (dvs whisky/snaps i ölen) än öl med snaps vid sidan av.

Plastkasse
2006-07-02, 12:32
Bara pizza botar bakfylla. Det är skitsnack. Hamburgare does the shit to.

Men bacon är det ultimata. Kroppen behöver fett och salt efter en rejäl mängd alkohol & då är bacon är överlägset pizza & hamburgare.

Trance
2006-07-02, 12:35
Men bacon är det ultimata. Kroppen behöver fett och salt efter en rejäl mängd alkohol & då är bacon är överlägset pizza & hamburgare.

Varför behöver kroppen fett?

Sverker
2006-07-02, 13:45
Men bacon är det ultimata. Kroppen behöver fett och salt efter en rejäl mängd alkohol & då är bacon är överlägset pizza & hamburgare.


Då skulle jag ta matjessill och färskpotatis istället:D
Fint fett och massor av kalium.

mathor
2006-07-02, 14:07
Östasiater har smuligt, inte kladdigt, öronvax. Den brukar dyka upp på var och varannan fylla.

mela
2006-07-02, 14:16
Att man blir smal av att dricka öl (aftonbladet)

Tolkia
2006-07-02, 14:41
Att man blir smal av att dricka öl (aftonbladet)
Jaaaa! Special-öl med LÅGT GI räddar semesterfyllan ... :laugh:

aliquis
2006-07-02, 15:17
Stämmer det att om man super en gång i veckan så kan man inte bygga muskler?Lol, det där har en mindre bekant snackat om hur länge som helst, att man "tappar" en veckas träning om man dricker sprit ;)

Anonym112
2006-07-02, 16:38
Blablabla kan man få "olika fyllor"

Det snackade de också om, att whiskey skulle förstärka allt mycket mer, och att man skulle bli aggresiv av gin. Jag frågade om det inte kunde vara så att de fick den och den reaktionen för att de redan från början gick in med den mentala bilden utav att det skulle bli just så, alltså att nu dricker jag whiskey så nu kommer jag bli sådan här.. och så blir man det ;/

Själv tror jag inte att jag har koll på någon som helst skillnad, men å andra sidan har jag inte så bra koll på mina fyllor alls så det betyder kanske inte så mycket.

Borde ju ändå vara "Alkohol som alkohol" .. kan ju inte bli olika fyllor..?

Har hört av en att "Om man går runt och smakar av många olika drycker, så får man lättare snefylla (en taskig fylla) eftersom man får i sig fler olika ingredienser som blandas och gör illa kroppen".. Nåt sånt :S Tycker det är alkohol som alkohol och att det inte ska finnas "olika fyllor beroende på vad man dricker" ? Bara mängden som räknas?

Valentino
2006-07-02, 21:58
En myt är att man är torr och tråkig

Jaså? Är du blöt och rolig?

hobbitar
2006-07-02, 22:05
Jaså? Är du blöt och rolig?


Nej jag tror han är våt och kåt

Valentino
2006-07-02, 22:07
Nej jag tror han är våt och kåt

Det är en hon *slap*