handdator

Visa fullständig version : "Butiksmald" 100%-nötfärs?


Pellefant
2006-06-30, 19:22
Hej,

Ibland så står det på nötfärs-förpackningen "butiksmald" har jag sett i charkdisken.

För ett bra tag sedan hörde jag en person som arbetade på slakteri vad som låg i köttfärsen(enligt honom) och då slutade jag äta den. (Nästan "allt" som blev över från djuren hamnade där, ska inte gå in på detaljer här). (Detta var dock kanske angående "köttfärs")

"Butiksmald" låter mer aptitligt, då butikspersonalen gör det, låter i mina öron som att det inte är precis vad som helst i den då, inte alla som klarar av att mala det. Menas det att det är biffar nermalda? Har svårt att tänka mig butikspersonalen stå med diverse "läskiga" djurdelar och mala ner dem utan att svimma av.

Har förstått att korv innehåller en hel del saker som jag inte vill äta(Enligt den engelska "Du blir vad du äter"-tjejen så innehåller den bla gristrynen etc.), har ändå redan slutat med korv för länge sen(samt prefabricerade köttbullar etc, sånt mättar så dåligt och har massor med kcal jämfört med tex kycklingfile, lövbiff etc som jag gillar mycket mer).

Är det samma med nötfärs ,förstår att det inte är gris i den, men motsvarande "scary" delar?

Vad är det som de maler i affären till 100%-nötfärsen?

Någon som vet mer om detta?

Sverker
2006-06-30, 19:44
Ja.

Till att börja med så är butiksmald verkligen mald i butiken. Den mesta köttfärsen idag är KP-kött, dvs KonsumentPackat kött.
Köttet mals på en anläggning och förpackas där under en speciell atmosfär. Hållbarheten på köttfärsen blir ca en vecka.
Kött som mals i butik kan aldrig få så lång hållbarhet utan där anges sista förbrukningsdag en eller två dagar fram.


Du kan läsa här om ursprungsmärkning:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10135
Mitt tips är att du alltid väljer köttförs med Sverige som ursprungsland och inget annat.

Köttfärs är färs av KÖTT. Glöm mular, klövar, lunger eller vad du nu uppfattar som äckligt. Kött är muskler, inget annat.

Eftersom vi äter det fina bakdelsköttet, filé, innanlår etc så är det lite segare framdelskött som hamnar i färsen.

Baha
2006-06-30, 20:06
En jag känner råkade skära av en bit av sitt finger och malde med det i köttfärsen i butiken. Han fick dock sparken sen.

äckligt iaf, men kanske inte särskilt relevant

vacumpackat från scan känns dock fräschare än butiksmalt.

Pellefant
2006-06-30, 20:21
Sverker!

Nu försvann min aversion mot nötfärs direkt.

Kommer hålla mig till svensk nötfärs.

Tack för ditt svar. :)

Pepz
2006-06-30, 21:09
Jag har malt åtskilliga ton köttfärs i butik och jag äter fortfarande massvis med köttfärs.. borde säga det mesta.

Vi får delat KFK (köttfärskött) i påsar och det är allt man skär bort från de "finare" bitarna plus de bitar som inte går att sälja. dvs rent kött, fett och en lite senor., Vi som även styckar och packar annat kött i butiken maler även ner "putsbitar" från rostbiff,innanlår och dylikt i köttfärsen.