handdator

Visa fullständig version : Anledning till att köra scottcurl?


petersson
2006-06-30, 11:08
Jag kör scottcurl därför att jag tror de är bra för att stärka upp bicepsfästet :) Är jag helt ute och cyklar?

Klo
2006-06-30, 11:12
Kör den för att komplettera fria rörelserna, man tvingas ju pressa sig förbi stickingpoint på ett annat sätt. För att bygga biceps alltså *flex*

Arne Persson
2006-06-30, 11:12
Jag kör scottcurl därför att jag tror de är bra för att stärka upp bicepsfästet :) Är jag helt ute och cyklar?

Ja.

petersson
2006-06-30, 11:14
Ja.

Haha okej :) Det är åtminstone i fästet i bottenläget som det känns mest när jag kör.

Diggler
2006-06-30, 11:14
Scottcurl är bra för brachialis. Brachialis "trycker upp" biceps och man får bra peak.:cool: jag gillar den övningen, den är svårare att fuska i än vanlig bicepscurl.

petersson
2006-06-30, 11:21
Scottcurl är bra för brachialis. Brachialis "trycker upp" biceps och man får bra peak.:cool: jag gillar den övningen, den är svårare att fuska i än vanlig bicepscurl.

Är övningen är brachialis bara för att man håller still överarmen till skillnad från vanliga skivstångscurls?

Diggler
2006-06-30, 11:26
Är övningen är brachialis bara för att man håller still överarmen till skillnad från vanliga skivstångscurls?

Jag TROR att det har med armens position att göra. HAR FÖR MIG att biceps brachii jobbar sämre i det läget (varför vet jag ej). Så enligt det JAG TROR är att eftersom biceps brachii jobbar lite sämre så får brachialis mer effekt.

Diggler
2006-06-30, 11:30
(varför vet jag ej). .

Varför är KANSKE för att biceps brachii går över två leder (axel och armbåg) och scottcurl (till skillnad från en korrekt skivstångscurl) går bara över en led.

petersson
2006-06-30, 11:33
Varför är KANSKE för att biceps brachii går över två leder (axel och armbåg) och scottcurl (till skillnad från en korrekt skivstångscurl) går bara över en led.

Okej, det låter ju rimligt. Tack för svaren!

Sheogorath
2006-06-30, 11:46
Det har med överarmsbenets vinkel i förhållande till kroppens lodlinje att göra: det vill säga vinkeln i axeln. I en stående curl är överarmsbenet parallellt med kroppens lodlinje, dvs det finns ingen vinkel i axeln. I detta läge arbetar biceps' korta huvud effektivt. I scott/preacher-curl, eller prone incline-curl (liggandes på mage på uppåtlutande bänk) är överarmsbenet i vinkel i förhållande till kroppen, och i detta läge kopplas biceps' korta huvud ut, och biceps' långa huvud tillsammans med Brachialis tvingas att arbeta hårdare.

z_bumbi
2006-06-30, 12:06
Det har med överarmsbenets vinkel i förhållande till kroppens lodlinje att göra: det vill säga vinkeln i axeln. I en stående curl är överarmsbenet parallellt med kroppens lodlinje, dvs det finns ingen vinkel i axeln. I detta läge arbetar biceps' korta huvud effektivt. I scott/preacher-curl, eller prone incline-curl (liggandes på mage på uppåtlutande bänk) är överarmsbenet i vinkel i förhållande till kroppen, och i detta läge kopplas biceps' korta huvud ut, och biceps' långa huvud tillsammans med Brachialis tvingas att arbeta hårdare.

Eftersom biceps kortare del bara går över en led så undrar jag hur den kopplas ur beroende på vinkeln i axeln?

Sheogorath
2006-06-30, 12:16
Eftersom biceps kortare del bara går över en led så undrar jag hur den kopplas ur beroende på vinkeln i axeln?

Attachments

Origin

Scapula
Supraglenoid Tuberosity [1 ]
Coracoid Process [2 ]

Insertion

Radius
Tubercle [1, 2 ]
Fascia of forearm
Bicipital Aponeurosis [1, 2 ]

1 = Långa huvudet (yttre huvudet)
2 = Korta huvudet (inre huvudet)

Båda fäster i Scapula och Radius enligt ExRx.net (info saxat därifrån, såklart).

Sheogorath
2006-06-30, 12:20
Och för att applicera detta till övningarna på det vis jag skrev:

"The triarticulate biceps brachii muscles, particularly the short head [2] enters passive insufficiency through the completion of elbow extension when the shoulders are more extended or through the completion of shoulder extension when the elbows are more extended. The triarticulate biceps brachii muscles, particularly the short head [2] enters active insufficiency through the completion of elbow flexion when the shoulders are more flexed (brachialis becomes more active) or through the completion of shoulder flexion when the elbows are more flexed."

Arne Persson
2006-06-30, 13:06
Eftersom biceps kortare del bara går över en led så undrar jag hur den kopplas ur beroende på vinkeln i axeln?

Biceps korta huvud passerar också två leder. I annat fall hade den ursprungit från humerus.

z_bumbi
2006-06-30, 13:10
Biceps korta huvud passerar också två leder. I annat fall hade den ursprungit från humerus.

Tankevurpa från min sida, jag gled in på sittande bicepscurl med bakåtlutande ryggstöd och dess ev annorlunda aktivering sen tänkte jag inte så mycket längre.

Sheo: Nu är jag också på samma våglängd.

Arne Persson
2006-06-30, 13:14
Scottcurl är bra för brachialis. Brachialis "trycker upp" biceps och man får bra peak.:cool: jag gillar den övningen, den är svårare att fuska i än vanlig bicepscurl.

Du kan inte på något sätt direktpåverka M. brachialis pga av att den passerar en gångjärnsled eftersom den fäster på ulna. Detta innebär att den ALLTID är ordentligt engagerad vid alla typer av böjning i armbågsleden. Det spelar tex ingen roll om handen är supinerad eller pronerad.

jwzrd
2006-06-30, 13:54
Du kan inte på något sätt direktpåverka M. brachialis pga av att den passerar en gångjärnsled eftersom den fäster på ulna. Detta innebär att den ALLTID är ordentligt engagerad vid alla typer av böjning i armbågsleden. Det spelar tex ingen roll om handen är supinerad eller pronerad.

Det var inte det han sa heller. Däremot ökar brachialis procentuella del i hela arbetet proportionellt mot andra delars bortfall, eller hur?

Arne Persson
2006-06-30, 14:21
Det var inte det han sa heller. Däremot ökar brachialis procentuella del i hela arbetet proportionellt mot andra delars bortfall, eller hur?

På sätt vis men M. brachialis är alltid maximalt inkopplad.:)

Timme
2006-06-30, 16:00
På sätt vis men M. brachialis är alltid maximalt inkopplad.:)

Så om man vill mosa brachialis lite extra så finns det ingen övning som kan göra det? Jag har alltid trott att brachilias jobbar hårdare i culrs med pronerat grepp jämfört med supinerat?

Osten80
2006-06-30, 16:18
Så om man vill mosa brachialis lite extra så finns det ingen övning som kan göra det? Jag har alltid trott att brachilias jobbar hårdare i culrs med pronerat grepp jämfört med supinerat?

Däremot får underarmarna jobba mer i curl med pronerat grepp.

Sheogorath
2006-06-30, 18:19
Så om man vill mosa brachialis lite extra så finns det ingen övning som kan göra det? Jag har alltid trott att brachilias jobbar hårdare i culrs med pronerat grepp jämfört med supinerat?

Vad du kan göra är att isolera den från biceps (korta huvud) genom att ha axlarna flexade, vilket du har när det finns vinkel mellan överarmen och kroppens lodlinje. Såhär:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Brachialis/BBPreacherCurl.gif

Eller varför inte såhär:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Brachialis/BBProneInclineCurl.gif

Sheogorath
2006-06-30, 18:22
Däremot får underarmarna jobba mer i curl med pronerat grepp.

"Underarmarna" är lite väl ospecifikt. Det finns ett flertal muskler som löper över underarmsbenen, och de har sinsemellan mycket olika funktion. Den muskel du tänker på är M. Brachio-radialis, som är en stor och stark armböjare som arbetar effektivt när handen är semi-supinerad till pronerad, dvs i fallet curl, när handflatorna pekar inåt till neråt (ju mer pronation desto mer involvering, och desto mer kopplas biceps ur).

Osten80
2006-06-30, 20:07
Här kommer VM i ordbajseri

Ok.
Jag tror att du förstod vad jag menade trots mitt enkla vokabulär.

Arne Persson
2006-06-30, 21:32
Så om man vill mosa brachialis lite extra så finns det ingen övning som kan göra det? Jag har alltid trott att brachilias jobbar hårdare i culrs med pronerat grepp jämfört med supinerat?


Eftersom dom jobbar förfullt oavsett så behöver man knappast oroa sig.

Sheogorath
2006-07-01, 08:24
Ok.
Jag tror att du förstod vad jag menade trots mitt enkla vokabulär.

Skärp dig. Här ska vi sprida kunskap och inte hålla på och tramsa oss. Och är man av kalibern att man ser "underarmarna" som någonting man "tränar med omvända curls" så kan man gott få lära sig lite mer. Och vet du mer än så kan du gott kosta på dig några extra rader.