handdator

Visa fullständig version : Anatomi bok


Bondlurk
2006-06-30, 08:54
Hej, jag hade tänkt läsa på lite gällande anatomi.

Har någon en bra bok att rekommendera? Det jag är intresserad av huvudsakligen är namn på olika ben/muskler. Jag letar efter en som är ganska ingående, kan alla grundläggande, t.ex. dom på exrx.

tenchi
2006-06-30, 09:11
Anatomisk bildordbok, ISBN: 9147050772.

Rörelseapparatens Anatomi, ISBN: 9147048840.

Två bra böcker, Anatomisk Bildordbok är bara en uppslagsbok för namn på muskler och ben utan förklaringar på funktion. Om jag minns rätt. Medans Rörelseapparatens Anatomi förklarar mer ingående på funktion.

Bondlurk
2006-06-30, 09:26
Lät som om det var vad jag letade efter, tack så mycket.

hallar
2006-06-30, 09:50
Vill du ha en riktigt bra bok så rekomenderar jag Sobotta. Den är i två band, och där finns all anatomi med i kroppen. Det är latinsk nomenklautur och finns även en smidigt liten "kompass" man kan använda sig av om man vill röra sig mer distalt, superficialt osv

Diggler
2006-06-30, 09:56
Nu kan jag iofs inte mer än grundläggande, men jag tycker att det är lättare att lära sig om man lägger ner boken en stund, bara har lapp med namnen med sig, går tex. till ett museum, och tittar och pekar på ett riktigt skellet (spelar ingen roll om det är tex. en orangutang eller gorilla istället för en människa).

Arne Persson
2006-06-30, 10:01
Vill du ha en riktigt bra bok så rekomenderar jag Sobotta. Den är i två band, och där finns all anatomi med i kroppen. Det är latinsk nomenklautur och finns även en smidigt liten "kompass" man kan använda sig av om man vill röra sig mer distalt, superficialt osv


Sobotta är en anatomiatlas och ingen lärobok i anatomi. Vill man ha det absolut bästa så rekommenderas bibeln "Lehrbuch und Atlas der Anatomi des Menschen" av Rauber-Kopsch. Bara rörelseapparaten är på ca 900 sidor och behandlar ALLT som är värt att veta!:bow:

hallar
2006-06-30, 10:09
Sobotta är en anatomiatlas och ingen lärobok i anatomi. Vill man ha det absolut bästa så rekommenderas bibeln "Lehrbuch und Atlas der Anatomi des Menschen" av Rauber-Kopsch. Bara rörelseapparaten är på ca 900 sidor och behandlar ALLT som är värt att veta!:bow:

Jo, iofs det kanske inte riktigt är det bästa för honom ifall han vill lära sig anatomi + funktion att köpa sobotta.

Om man nu inte skall rekomendera en superduperlärobok. Arne, du kanske vet ifall det finns någon bok på svenska som behandlar anatomin + funktionen.

En annan bok som jag såg i en dansk bokhandel var en där de gick genom hela kroppen och anatomin på vad som kunde ses eller kännas genom huden. Overfladesanatomin hette den. Nog ganska nyttig bok det med för det är ju inte så ofta man dissekerar något i verkliga livet.

Arne Persson
2006-06-30, 10:20
Jo, iofs det kanske inte riktigt är det bästa för honom ifall han vill lära sig anatomi + funktion att köpa sobotta.

Om man nu inte skall rekomendera en superduperlärobok. Arne, du kanske vet ifall det finns någon bok på svenska som behandlar anatomin + funktionen.

En annan bok som jag såg i en dansk bokhandel var en där de gick genom hela kroppen och anatomin på vad som kunde ses eller kännas genom huden. Overfladesanatomin hette den. Nog ganska nyttig bok det med för det är ju inte så ofta man dissekerar något i verkliga livet.


Dom sk. Umeåkompendierna (tex Armens deskriptiva och topografiska anatomi mm från Studentlitteratur) är alldeles utmärkta!

hallar
2006-06-30, 10:23
Dom sk. Umeåkompendierna (tex Armens deskriptiva och topografiska anatomi mm från Studentlitteratur) är alldeles utmärkta!

Sedan har vi även Göteborgskompendierna. Kom jag på precis. Ett för varje kroppsdel. Ben, Bål, Armar, huvud.

Arne Persson
2006-06-30, 10:34
Sedan har vi även Göteborgskompendierna. Kom jag på precis. Ett för varje kroppsdel. Ben, Bål, Armar, huvud.


Tycker dock att Umeåkompendierna är bättre.

MasterChief
2006-07-01, 06:57
Kan du hitta Ture Petrens gamla böcker så tycker jag de funkar fint. Pluspoäng för det mossiga språket.:D

Arne Persson
2006-07-01, 12:11
Kan du hitta Ture Petrens gamla böcker så tycker jag de funkar fint. Pluspoäng för det mossiga språket.:D


En underbar bok, men ack så svårläst pga av det sega språket!:) En kultserie!

Börje H
2006-07-03, 19:08
Om man nu inte känner för att lassa iväg ett antal hubdringar på en bok finns det grym hjälp på nätet. Mest omfattande favoriten jag har är 1247 st skisser av Henry Gray, från 1918:thumbup:
http://www.bartleby.com/107/

Om man är sugen¨på att bara kika upp lite allmänt om muskelursprung, fästen och nervinervation finns en rätt ok lärosida på:
http://www.getbodysmart.com/
Ett stort plus för att det där finns animationer på de rörelser som musklerna utför.

Om man nu absolut måste ha en bok så vill jag framhålla "lilla gula bibeln", den ovan nämnda boken av Feneiz.

Frustrator
2006-07-06, 16:44
Tycker dock att Umeåkompendierna är bättre.

Har du koll på vilka författarna är, sitter och funderar på om det är de som jag suttit och läst i..Sturs Forsgren och någon Hellström?

Arne Persson
2006-07-08, 08:18
Har du koll på vilka författarna är, sitter och funderar på om det är de som jag suttit och läst i..Sturs Forsgren och någon Hellström?


Kan det mycket väl vara. Tex. Armens deskriptiva och topografiska anantomi är skriven av Anders Ericsson, Mats hagberg, Sten Hellström och Bengt Jonsson.