handdator

Visa fullständig version : Bästa hamstringövningen?


Slartibartfast
2006-06-30, 08:10
Lårcurl? Stela mark? Finnen?

Sheogorath
2006-06-30, 08:13
Good-mornings, skulle jag säga.

Dock är problemet med höftsträckningsrörelser att Biceps femoris korta inte stimuleras, varför man bör komplettera med knäflexion. Jag föredrar sittande bencurl med ett ben i taget. Jämt och fint drag hela vägen. Ibland dorsalflexad fot, ibland plantarflexad.

Honn
2006-06-30, 08:32
Olika former av raka marklyft. Just nu gillar jag att köra med hantlar. Innan jag la till raka mark så hände nada med baksidan. Precis som Sheo så vill jag gärna köra någon form av lårcurl för att komplettera träningen lite.

Axell
2006-06-30, 09:05
Jag tycker att man i skadeförebyggande syfte ska träna hamstrings båda funktioner, så:

Finnen är wonderbar, jag kör den i latmaskinen med fötterna under knäplattan och knäna på en bänk framför. Den är dock lite lynnig så det har hänt att jag ramlat med ansiktet före ner i golvet för att plattan släppte :(

Steka mark/good morning, i mina ögon likvärdiga.

Piranha
2006-06-30, 09:09
1. finnen
2. raka mark
3. legcurl etc etc.

Finnen är helt obeskrivligt överjävlig.

Slartibartfast
2006-06-30, 09:14
Hur gör man finnen på bästa sätt? Det är ju en väldigt besvärlig övning om det inte finns en ställning speciellt för den. Man kan ju dö typ.

jwzrd
2006-06-30, 09:25
Kombinationen av någon rak marklyftsövning och en curlövning är oslagbar. Det går inte att misslycklas så länge tygets hållbarhet testas ideligen :)

Slartibartfast
2006-06-30, 09:28
Vilka hantlar ska man använda i raka mark med hantlar om man kör med vikt X i raka mark med stång?

jwzrd
2006-06-30, 09:32
Vilka hantlar ska man använda i raka mark med hantlar om man kör med vikt X i raka mark med stång?

Något under halva vikten av vikten man har på en stång, per hantel funkar för mig.

Piranha
2006-06-30, 09:32
Hur gör man finnen på bästa sätt? Det är ju en väldigt besvärlig övning om det inte finns en ställning speciellt för den. Man kan ju dö typ.


Vi sätter oss på knä på en bänk, sen lägger man fötterna över kanten, och din tjocka träningspolare håller ner dina ben emot bänken.

Bondlurk
2006-06-30, 09:44
Får man lov att fråga vad finnen är för något?

Jay-Z
2006-06-30, 09:55
Vilka hantlar ska man använda i raka mark med hantlar om man kör med vikt X i raka mark med stång?

Latsdragsmaskinen kan ofta nyttjas för att sätta fast benen. Ja, dvs ställ dig på knä på dynan och kör in benen under pinnen. Fan, pedagogisk for teh win. :D

Clyde
2006-06-30, 10:22
Vanliga, traditionella, raka marklyft med stång från bänk. Att köra raka mark med hantlar är jag inte speciellt förtjust i , då jag dels inte kan hantera lika mycket vikt, och det tar mer energi att stabilisera dem. Står jag inte på bänk/podie känns det heller inge bra då jag inte kan komma lika djupt ner.

jwzrd
2006-06-30, 10:26
Vanliga, traditionella, raka marklyft med stång från bänk. Att köra raka mark med hantlar är jag inte speciellt förtjust i , då jag dels inte kan hantera lika mycket vikt, och det tar mer energi att stabilisera dem. Står jag inte på bänk/podie känns det heller inge bra då jag inte kan komma lika djupt ner.

Men är du också så pass rörlig i hamstring att du behöver bänken, eller lurar du dig själv genom att krumma ryggen?

Baha
2006-06-30, 10:28
goodmornings e överlägsen raka marklyft för mig, känsn som den tar som det är menat att raka marklyft skall ta, iaf för mig, skulle rekomendera alla som inte gillar raka marklyft att iaf testa den.


sen ebncurl med, föredrar liggande.



ni som kör finnen, kör ni ända ned till golvet eller bara en kortare rörelse?

Clyde
2006-06-30, 10:41
Men är du också så pass rörlig i hamstring att du behöver bänken, eller lurar du dig själv genom att krumma ryggen?


Ja, jag är faktiskt det. Står jag inte på bänk så säger det bara pang & stopp, får inge bra stretch och får heller inte in känslan för rörelsen. Jag har lärt mig raka mark från bänk också, och banade verkligen in rörelsen med lätta vikter en gång i tiden, det har jag nytta av idag när vikterna är något tyngre *flex*

jwzrd
2006-06-30, 10:42
Ja, jag är faktiskt det. Står jag inte på bänk så säger det bara pang & stopp, får inge bra stretch och får heller inte in känslan för rörelsen. Jag har lärt mig raka mark från bänk också, och banade verkligen in rörelsen med lätta vikter en gång i tiden, det har jag nytta av idag när vikterna är något tyngre *flex*

Imponerande rörlighet helt klart. Jag kan bara rotera fram höften så långt att gummitrissorna fortfarande är ett par cm över marken och då har jag aparmar.

Sheogorath
2006-06-30, 10:45
Ja, jag är faktiskt det. Står jag inte på bänk så säger det bara pang & stopp, får inge bra stretch och får heller inte in känslan för rörelsen. Jag har lärt mig raka mark från bänk också, och banade verkligen in rörelsen med lätta vikter en gång i tiden, det har jag nytta av idag när vikterna är något tyngre *flex*

Vi vill ha bilder på ditt bottenläge. Kan du fixa? :)

jwzrd
2006-06-30, 10:56
Vi vill ha bilder på ditt bottenläge. Kan du fixa? :)

Haha, men välj för bövelen kameravinklar med omsorg! :)

Sheogorath
2006-06-30, 11:19
Haha, men välj för bövelen kameravinklar med omsorg! :)

:laugh: Från SIDAN, ok? ;)

jwzrd
2006-06-30, 11:20
:laugh: Från SIDAN, ok? ;)

Ja :D

bear.flowertwig
2006-06-30, 11:23
Ja, jag är faktiskt det. Står jag inte på bänk så säger det bara pang & stopp, får inge bra stretch och får heller inte in känslan för rörelsen. Jag har lärt mig raka mark från bänk också, och banade verkligen in rörelsen med lätta vikter en gång i tiden, det har jag nytta av idag när vikterna är något tyngre *flex*

Håller med dig. Lååååångt ner och sen inte ändå upp, då tar det fint.
Fast sittande lårcurl är min drog, då brinner det bra.

Axell
2006-06-30, 11:44
ni som kör finnen, kör ni ända ned till golvet eller bara en kortare rörelse?
Om man tänker sig vinkel till golvet så blir det väl en 30-40 grader eller något sånt, jag skulle kunna gå ner längre men det känns rätt läskigt när man är upphöjd nästan en halvmeter upp på en bänk. Att köra med knäna på golvet istället för på en bänk har jag aldrig haft nöjet att göra, men det måste vara himmelriket... förutom den fruktansvärda smärta som går hand i hand med finnen till att börja med.

Clyde
2006-06-30, 12:01
:laugh: Från SIDAN, ok? ;)

Du menar något i den här stilen? ;)

:D

Nitrometan
2006-06-30, 12:31
ni som kör finnen, kör ni ända ned till golvet eller bara en kortare rörelse?
Hela vägen såklart. Annars är det ingen riktig Finne! (citat av Jonas Gardell)

Clyde
2006-06-30, 12:38
Lite OT, MEN. Är det inte denna övning man bygger optimal insida med?


http://youtube.com/watch?v=6u4BhhxkL4c&search=straight%20leg%20

:cryout: :cryout: :cryout:


hahahaha.. Jag kör f*an hellre raka marklyft naken i en fängelsedush någonstans än att prova på den...

krellik
2006-06-30, 13:37
Lite OT, MEN. Är det inte denna övning man bygger optimal insida med?


http://youtube.com/watch?v=6u4BhhxkL4c&search=straight%20leg%20

:cryout: :cryout: :cryout:


hahahaha.. Jag kör f*an hellre raka marklyft naken i en fängelsedush någonstans än att prova på den...

Bhahaha klockren film... Från snubbens komentarer på YouTube:

"My legs are pretty muscular. The rest of my body is well fit too. I have a max bench press of 260 pounds, a bicep curl max of I believe 60 or 65 pounds per arm (we'll say 60 to be safe), 305 pound crunches are easy, 405 pound leg press machine is easy, 305 pound pectorial flies are cake. I don't mean to brag, so I'm sorry if it seems that way, but those are some of the exercises that I've become rather proficient in. Sorry for taking so long to reply back, but thank you for the kind words!"

= http://www.guidoandluigi.com/

= KING of the leg abductor machine? ? Da disco...

jwzrd
2006-06-30, 13:51
Hahaha vilken kille. Big fish osv :)

grisbil3n
2006-06-30, 17:25
Inte nog med det, han kan kärringpressa 200 kg eller vad det nu blir...

http://youtube.com/watch?v=iUO93gJxM3U&search=Paul%20Gale%20

Herregud...

Nizze_
2006-06-30, 17:35
Inte nog med det, han kan kärringpressa 200 kg eller vad det nu blir...

http://youtube.com/watch?v=iUO93gJxM3U&search=Paul%20Gale%20

Herregud...


hehe den filmen var kunglig =) .. hehe trodde grunda reps var typ dubbels så djupa =)

Tenzu
2006-06-30, 17:59
ahahaha :laugh: :laugh: :laugh:
http://youtube.com/watch?v=3TWFzF0wz-c&mode=related&search=Paul%20Gale%20
"Haha, I'm glad to hear it. :) In that case, maybe I should put up some videos of my friends and I getting burned by fireworks on my birthday. LOL, I do this type of crazy stuff all the time."

krellik
2006-06-30, 20:28
Inte nog med det, han kan kärringpressa 200 kg eller vad det nu blir...

http://youtube.com/watch?v=iUO93gJxM3U&search=Paul%20Gale%20

Herregud...

Tror 405 pounds blir typ 185kg... -The power-... Man ska väl inte internet mobba stackaren men ack vilket disco offer..

Jag tror att begreppet -bas övningar- skulle kunna öppna upp en helt ny värld för honom...

J.Saarela
2006-06-30, 22:31
Hade jag varit hel hade jag matat raka marklyft med hantlar.Tar mycket bättre för mig än med stång + att det är lägre skaderisk känns det som.