handdator

Visa fullständig version : Bättre tryck i bänkpress med trötta ben?


keffat_liv
2006-06-29, 23:03
Jag kör vanligtvis alltid bröst först, idag bänkpress, men eftersom jag precis (andra passet) har börjat köra knäböj igen så läggs knäböj först, eftersom den övningen är så krävande.

Iaf. Efter jag hade kört knäböj var det dags för bänkpress, och jag fick ett jävla tryck i bänken i dag. Alldrig känt något liknande. Vader, lår och röv skakade under lyften, men vikterna flög upp väldigt lätt. Betydligt lättare än vanligt. Får man på nåt sätt bättre tryck av att vara trött i benen när man bänkar? Kan ju tyckas att det borde vara tvärtom då ben är viktiga även i bänk.

Pudzianovski
2006-06-29, 23:06
1. Det säga att kroppen utsöndrar hormoner vid tunga knäböj. En upplever en liten effekt av det. Personligen har jag inte märkt av det.

2. Du hade tur.

sunkan
2006-06-29, 23:18
du kanske mer mer uppvärmd nu än du brukar vara?

keffat_liv
2006-06-29, 23:40
du kanske mer mer uppvärmd nu än du brukar vara?

inte speciellt troligt. Värmer alltid upp första övningen

nordland
2006-06-29, 23:46
det är inte så konstigt att det går lättare med benen uttröttade.
Vid korrekt bänkteknik, så skall hela kroppen vara spänd. Kraften skall komma ända nerifrån benen. Men benen "uppvärmda" så är det lättare att få bra tryck nerifrån..

Svedberg
2006-06-30, 12:21
Inför grepptävlingar brukar en del "värma" med skapligt tunga knäböj för att få nån sorts viktvana lr nått i kroppen, ska tydligen funka enligt vissa.

jwzrd
2006-06-30, 12:31
du kanske mer mer uppvärmd nu än du brukar vara?

Det tror jag också det handlar om. Jag märker också av den skillnaden.

Piranha
2006-06-30, 12:33
Jag skulle säga bänk först, efter kört böj etc så är det för mig verkligen ebb på kolisar i kroppen och jag orkar jack shit..

tp_88
2006-06-30, 12:38
Det tror jag också det handlar om. Jag märker också av den skillnaden.
Intressant. Så prestationsförmågan bör alltså öka om man värmer benen litegrann!? Ska testa idag.

jwzrd
2006-06-30, 12:53
Intressant. Så prestationsförmågan bör alltså öka om man värmer benen litegrann!? Ska testa idag.

Det handlar inte om värmen utan om att kroppen är på G bra mycket mer av ett par set böj än av att ligga och fjanta på en bänk. Jag brukar torrböja med en tom stång men med buktryck som förberedelse.

stahlberg
2006-06-30, 20:44
Utan att gå närmare in på frågan ska jag säga, att DE FLESTA lyfter sämre i bänkpress efter att ha knäböjt (somliga märkbart sämre), medan ETT FÅTAL lyfter bättre. Detta konstaterat av en mångårig erfarenhet av SL-tävlingar, där böj är först åtföljt av bänk.

FinnPower
2006-06-30, 21:28
Utan att gå närmare in på frågan ska jag säga, att DE FLESTA lyfter sämre i bänkpress efter att ha knäböjt (somliga märkbart sämre), medan ETT FÅTAL lyfter bättre. Detta konstaterat av en mångårig erfarenhet av SL-tävlingar, där böj är först åtföljt av bänk.
Jag minns att en av "dina tidigare adepter" sade på ett bänk-SFI att han inte hade något som helst tryck i kroppen om han inte fick böja först. En stund senare bommade han ut sig på denna bänktävling utan att ha haft ett riktigt bra försök på ingångsvikten. Det var i Hangö -03 har jag för mig.

stahlberg
2006-06-30, 21:47
Minns du rätt nu Kenta?

Mina adepter bommar inte ut sig på löpande band. Jag tror du blandar med SFIM 2004 i Ekenäs (inte Hangö) då Kenneth bommade ut sig. Det du säger må ha varit hans förklaring, men jag tror det fanns psykologiska orsaker till hans utbomning den gången.