handdator

Visa fullständig version : Kampsport


Lilly
2006-06-29, 20:54
Har länge velat testa på någon kampsport eftersom den träningsformen är helt outforskad för min del.

Har två vänner som tränar Krav Maga och Thaiboxning och båda säger att deras sport är den roligaste och bästa...

Någon som skulle vilja tipsa om något annat med motivering varför!

/Lilly

Niclaaas
2006-06-29, 20:56
vad är du ute efter?

Lilly
2006-06-29, 20:57
vad är du ute efter?

Att lära mig något nytt bara.

Kwon
2006-06-29, 20:57
Är det självförsvar eller bara cardio du vill åt?

Bjorn
2006-06-29, 20:58
skulle väll inte referera till kravmaga som en "sport".

Lilly
2006-06-29, 20:59
Är det självförsvar eller bara cardio du vill åt?

Cardio biten får jag på annat håll så det är inte därför, tycker att det skulle vara roligt med en kontaktsport.

Kwon
2006-06-29, 21:01
Vad låter roligast för dig? Slag och spark eller brottas/rulla runt på golvet?

Tae Kwon Do var populärt förr bland brudarna, sen blev Kickboxning och Thai mer poppis.

Brazilian JJ är också mkt populärt nuförtiden, om du gillar riktig närkontakt.

Bjorn
2006-06-29, 21:02
Absolut enklast är väll att gå ner och provträna; känna in stämmningen och prova på vilken form av träning som bedrivs där. Sedan är det bara att bestämma sig för vad man tycker verkar roligast.

Lilly
2006-06-29, 21:03
Vad låter roligast för dig? Slag och spark eller brottas/rulla runt på golvet?

Tae Kwon Do var populärt förr bland brudarna, sen blev Kickboxning och Thai mer poppis.

Brazilian JJ är också mkt populärt nuförtiden, om du gillar riktig närkontakt.

Är helt ny på området så jag måste nog googla lite först...

Lilly
2006-06-29, 21:04
Absolut enklast är väll att gå ner och provträna; känna in stämmningen och prova på vilken form av träning som bedrivs där. Sedan är det bara att bestämma sig för vad man tycker verkar roligast.

Bra tips!

Kwon
2006-06-29, 21:04
Låter brottning och mattkamp tilltalande eller föredrar du stående kamp där du står upp och slår, sparkar alt knäar motståndaren?

Mental
2006-06-29, 21:05
Vill du lära dig självförsvar som funkar i realistiska situationer så tror jag på Krav Maga, men vill du sparras och ha kul så skulle jag satsa på thai, tror thai är roligare att träna, medans Krav Maga är bättre som självförvar

Lilly
2006-06-29, 21:07
Låter brottning och mattkamp tilltalande eller föredrar du stående kamp där du står upp och slår, sparkar alt knäar motståndaren?

Jag är nog mer en stå och slå tjej tror jag.

Vill du lära dig självförsvar som funkar i realistiska situationer så tror jag på Krav Maga, men vill du sparras och ha kul så skulle jag satsa på thai, tror thai är roligare att träna, medans Krav Maga är bättre som självförvar

Jag vill ha kul!

Kwon
2006-06-29, 21:10
Stå och slå-tjej = Testa Thaiboxning eller Kickboxning.

Knäa killarna på pungen sen etc :thumbup:

Lilly
2006-06-29, 21:19
Stå och slå-tjej = Testa Thaiboxning eller Kickboxning.

Knäa killarna på pungen sen etc :thumbup:

Tack! låter ju spännande...:devil:

nutz
2006-06-29, 21:23
Boxning

kan rekommendera det starkt, otroligt bra fys-träning men framförallt mentalt

Lilly
2006-06-29, 21:24
Boxning

kan rekommendera det starkt, otroligt bra fys-träning men framförallt mentalt

Kanske dum fråga men bra mentalt hur? Har inte ens tänkt på boxning..

Kwon
2006-06-29, 21:26
Bara du inte får boxarnäsa sen Lilly, eller brottaröron.

Det går inte hem hos Wallenbergarna! :D :thumbup:

Lilly
2006-06-29, 21:30
Bara du inte får boxarnäsa sen Lilly, eller brottaröron.

Det går inte hem hos Wallenbergarna! :D :thumbup:

Men kanske hos tuffa gymbiffar? En liten boxarnäsa är väl sött..?

Krokodil
2006-06-29, 22:11
Fröken Trassel provade väl på Thaiboxning nyligen och blev frälst?

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66178

Mental
2006-06-29, 22:12
Men kanske hos tuffa gymbiffar? En liten boxarnäsa är väl sött..?

Jag köper både boxarnäsa och brottaröron så länge tuttarna och rumpan sitter där de ska :D Så självklart ska du prova runt tills du hittar något kul

Kwon
2006-06-29, 22:12
Och vi har ju dessutom LadyG som kör Karate om jag inte minns fel?

fintelligens
2006-06-29, 22:20
Thai, host.

bear.flowertwig
2006-06-29, 23:23
Finns ju massor med skoj!

Visserligen varierar stilarna en hel del men hur bra man trivs ligger nog nästan lika mkt i hur man trivs på klubben. Vissa uppskattar säkert tjejgrupper som finns här och var tex. Själv kan jag inte träna utan musik längre, så det där ett måste. Vet inte hur Slagskeppet(thaiboxning) är numera med förr körde de alltid med musik - underbart.

Princy
2006-06-29, 23:59
Karate kan jag rekommendera. :thumbup: Det gick jag på i två år.

Tigerkotten
2006-06-30, 00:04
Karate kan jag rekommendera. :thumbup: Det gick jag på i två år.

Fjant grejs *slap*

Princy
2006-06-30, 00:15
Fjant grejs *slap*

Varför tycker du det?

Tigerkotten
2006-06-30, 00:34
Varför tycker du det?

Är så bara, inte tillräckligt hårt om man jämför med thai t.ex om du pysslade med kata mycket är det ännu mera fjanterier :)

Princy
2006-06-30, 00:45
Är så bara, inte tillräckligt hårt om man jämför med thai t.ex om du pysslade med kata mycket är det ännu mera fjanterier :)

Fighting och kator är ju två helt olika kategorier.

Alla tränar inte kampsport för att det ska vara så "hårt" som möjligt, vissa gör det för att det är kul. ;)

Tigerkotten
2006-06-30, 01:09
Fighting och kator är ju två helt olika kategorier.

Alla tränar inte kampsport för att det ska vara så "hårt" som möjligt, vissa gör det för att det är kul. ;)

Självklart, men jag kan tycka det är fjantigt för det? :)
Såklart fighting o kator är olika saker och ting, fast det finns i Karate eller hur? Dvs så är det fjantigt grejs :]

Jag tänker att man börjar på kampsport som en form av självförsvar, självklart ska det vara skoj och kul! Men då tycker jag att man borde träna helst det som ger bäst självförsvar också, samtidigt som det är kul såklart.

LadyG
2006-06-30, 08:42
Och vi har ju dessutom LadyG som kör Karate om jag inte minns fel?
Ju-jutsu vännen, fast vi huserar i samma lokaler som en karateklubb så det finns karate i närheten :)

Alla är välkomna att provträna utan kostnad hos oss till hösten, vi drar igång i augusti igen: http://www.solna-jujutsu.se/

:)

Röda_Lacket
2006-06-30, 09:39
Jag skulle aldrig börjat med krav maga utan kört på ju jutsu, thaiboxning eller boxning. Oftast är det väldigt billigt att boxas och väldigt effektivt som stående självförsvar.

Yes
2006-06-30, 09:45
Vill du ha både stående och markkamp kan du kika på shootfighting.

AlexGBG
2006-06-30, 09:53
Vill du ha både stående och markkamp kan du kika på shootfighting.

shootfighting kan jag rekomendera, både slag, sparkar, kast, brottning.

väldigt roligt åxå, plus att man slipper kator och annat svammel som finns i karate. plus att man får ha tighta byxor :D

Niclaaas
2006-06-30, 09:57
shootfighting kan jag rekomendera, både slag, sparkar, kast, brottning.

väldigt roligt åxå, plus att man slipper kator och annat svammel som finns i karate. plus att man får ha tighta byxor :D

är inte shootfighting väldigt tävlingsinriktat? själv skulle jag gärna pröva på submission wrestling, har varit sugen på det länge.

AlexGBG
2006-06-30, 10:09
är inte shootfighting väldigt tävlingsinriktat? själv skulle jag gärna pröva på submission wrestling, har varit sugen på det länge.

submission wrestling är ju ungefär samma sak, fast utan slag och sparkar vad jag vet.. och shootfighting är ju en tävlingsgren så det är klart att det är tävlingsinriktat, fast man behöver ju inte tävla om man inte vill, och man bör nog träna 6-12 månader innan man börjar tävla.

submission vrestling har även jag varit sugen att prova på :)

TrasMannen
2006-06-30, 10:12
är det shokes å grapples eller vad det nu heter i shootfighting?

Tricklev
2006-06-30, 10:17
Alltså, ska du börja i kampsport så lyssna på Kwon och liknande, fundera på vad du tycker är kul och börja utefter det.

Lyssna INTE på alla ungar som skriker om vilken stil som är mest effektiv, sålänge du har lämnat tonåren och inte är ute efter att häda dig så är det ganska ointressant.

Kurash
2006-06-30, 10:27
Är karate mesigt för att det finns kator och annat "svammel"? Ta reda på varför man involverar dessa moment i träningen innan ni fäller såna kommentarer. Som att säga att boxning är mesigt bara för att dom använder handskar. Hon gör det dessutom för att det ska vara kul, och det är kata.

Kolla på finalisterna i K1 2005, vilka stilar kom dom ifrån? Karate och Karate. Tror tillochmed en av semifinalisterna är karateutövare. Så sluta tjafsa.

Niclaaas
2006-06-30, 10:37
submission wrestling är ju ungefär samma sak, fast utan slag och sparkar vad jag vet.. och shootfighting är ju en tävlingsgren så det är klart att det är tävlingsinriktat, fast man behöver ju inte tävla om man inte vill, och man bör nog träna 6-12 månader innan man börjar tävla.

submission vrestling har även jag varit sugen att prova på :)

jo jag vet att submission wrestling är en del av shootfighting (eller vad man ska säga), därför jag skrev det :)

har bara fått uppfattningen/hört att shootfighting är mycket mer tävlingsinriktat än många andra kampsporter, men det kanske inte stämmer. eller så är det olika från klubb till klubb. iaf så har jag äntligen fått tummen ur nu och hittat en shootfightingklubb i uppsala. man får t.o.m. provträna gratis två gånger så det blir till att testa i höst

Kurash
2006-06-30, 10:44
Finns Shoot/MMA i Lund? Eller kanske BJJ?

Niclaaas
2006-06-30, 10:46
Finns Shoot/MMA i Lund? Eller kanske BJJ?

BJJ:
http://www.kampsport.se/klubbguide/show.php?club=166

tror inte att det finns någon klubb för shootfighting i lund

nutz
2006-06-30, 10:46
Kolla på finalisterna i K1 2005, vilka stilar kom dom ifrån? Karate och Karate. Tror tillochmed en av semifinalisterna är karateutövare. Så sluta tjafsa.

Karate --> Kickboxning
Kickboxning med knän, armbågar och slag mot ben --> Muay Thai

Ställ en thaiboxare mot en karate-kille i en match med Muay Thai-regler så ska du få se på andra bullar.

Kurash
2006-06-30, 11:00
Karate --> Kickboxning
Kickboxning med knän, armbågar och slag mot ben --> Muay Thai

Ställ en thaiboxare mot en karate-kille i en match med Muay Thai-regler så ska du få se på andra bullar.

Beror mer på individen än stilen.

JoelR
2006-06-30, 11:46
Är så bara, inte tillräckligt hårt om man jämför med thai t.ex om du pysslade med kata mycket är det ännu mera fjanterier :)

Testa Kyokushin karate. Är minst lika hårt som thai! ;-)

Dav0d
2006-06-30, 11:47
Oftast väljer den "mesigare" individen karate än Thaiboxning. Olika sporter lockar olika personer. Men allmänt ska du lära dig fightas är det Vale Tudo du ska köra, finns nog ingen som kan säga emot det. (Krav Maga kan slänga sig i väggen jämfört med Vale Tudo, ja)
Anledningen varför jag skriver det är också att jag har inte sett en enda KravMaga pass som är hårdare än ett Vale Tudo pass.

JoelR
2006-06-30, 11:52
Karate --> Kickboxning
Kickboxning med knän, armbågar och slag mot ben --> Muay Thai

Ställ en thaiboxare mot en karate-kille i en match med Muay Thai-regler så ska du få se på andra bullar.

Beror helt på utövaren. Låt säga om några snubbar från kyokushin, ashihara, daido juku skulle träna under muay thai regler så skulle chanserna vara minst lika stora för dom att vinna matchen. Tränar man fullkontakt så är det inte upp till kampsportstilen att vinna matchen, utan utövaren.

Kurash
2006-06-30, 11:55
Jaha, så blev det en sån tråd iallafall. "Min kampsport är bättre än din". Det finns 1000 såna på kampsport.se så varför inte gå tillbaka till ämnet och ge tjejen lite tips på vad som är roligt istället?

TrasMannen
2006-06-30, 12:20
Precis, sluta tjafsa å svara på min jävla fråga innan jag trollar upp er

Dav0d
2006-06-30, 12:37
Ja TrasMannen. Allt från chokes till legglocks.

Princy
2006-06-30, 13:00
Självklart, men jag kan tycka det är fjantigt för det? :)
Såklart fighting o kator är olika saker och ting, fast det finns i Karate eller hur? Dvs så är det fjantigt grejs :]

Jag tänker att man börjar på kampsport som en form av självförsvar, självklart ska det vara skoj och kul! Men då tycker jag att man borde träna helst det som ger bäst självförsvar också, samtidigt som det är kul såklart.

Javisst får du tycka det. Jag säger bara att jag inte håller med. :)

Om jag skulle börja med kampsport igen skulle jag nog valt capoeira. Fast det är ju mer kampdans.

dared
2006-06-30, 13:08
Thai eller kickboxning skulle jag kört. Tycker själv thai är roligare.

Roligaste att träna är nog dock MMA typ shootfighting, shooto, blir störst variation. Går ofta o träna utan att ha några tävlingsplaner alls.

TrasMannen
2006-06-30, 14:04
Ja TrasMannen. Allt från chokes till legglocks.
*kissass*

ah, softishisar

Wopper
2006-07-01, 02:52
Finns Shoot/MMA i Lund? Eller kanske BJJ?


www.bjj-europe.com (http://www.bjj-europe.com)http://www.brasabjj.com/academies/showschool.asp?schoolid=10

http://www.brasabjj.com/academies/showschool.asp?schoolid=10

Bjj är en sport jag rekomenderar skarpt. Roligt, effektivt och grymt jobbigt. Är du inte beredd att ta ut dig tills du får spykänslor så välj en annan kampsport. Har testat jiu-jitsu, krav maga, savate men jag återkommer alltid till BJJ och SW.

Kwon
2006-07-02, 15:15
Såhär går det till Lilly

http://photos1.blogger.com/blogger/1949/552/400/sjalvforsvar.jpg

Kurash
2006-07-02, 15:58
Ingen som nämnt Kung Fu än? Konsten att döda en Jak från 70 meter. Dom har ju coola dräkter också.

dared
2006-07-02, 16:37
Jaha, så blev det en sån tråd iallafall. "Min kampsport är bättre än din". Det finns 1000 såna på kampsport.se så varför inte gå tillbaka till ämnet och ge tjejen lite tips på vad som är roligt istället?

Pallar inte heller med sånna trådar. Alltid hundra pers som hävdar att TKD är lika effektivt som typ Thai osv..

Köttbullen
2006-07-02, 17:26
Boxning e rätt bra för kondisen, samt slå lite små flickor känns oxo bra.

Tricklev
2006-07-02, 18:05
Såhär går det till Lilly

http://photos1.blogger.com/blogger/1949/552/400/sjalvforsvar.jpg

:laugh: :laugh: :laugh: :hbang:

Lilly
2006-07-02, 21:29
Kwon du verkar vara en man med många "moves" på lager...

1. Såhär går det till Lilly

http://photos1.blogger.com/blogger/1949/552/400/sjalvforsvar.jpg

2. Spidermangreppet är en metod för att ge kvinnor njutning, mer behövs nog ej sägas.

Väntar med spänning på 3:an!

Kwon
2006-07-02, 21:31
Kwon du verkar vara en man med många "moves" på lager...

1.

2.

Väntar med spänning på 3:an!

Räcker det inte med 2:an? Ska du ha den i 3:an åsse? :confused: :D

Lilly
2006-07-02, 21:34
Räcker det inte med 2:an? Ska du ha den i 3:an åsse? :confused: :D

Varför sluta när det är som roligast :naughty:

Nikko
2006-07-16, 18:03
Som tidigare sagts i denna tråd, träna det som verkar mest tilltalande, bara du själv vet dina egna mål. Sen om du vill köra det du tror är effektivast, roligast eller helt enkelt "fjantigast". Det är helt upp till dig. Bästa tipset fick du från den person som sa att du skulle testa hos flera olika klubbar och känna dig fram. Från egna erfarenheter så kan kan tipsa om att det oftast inte är stilen som gör det roligt, utan personerna på klubben :) Självklart finns det dock vissa stilar man ändå inte vill köra oavsett hur trevligt folk det än finns på klubben
Så hitta ett bra ställe som du trivs på så fixar sig allt annat automatiskt :D

Sen om vilken stil som är den ultimata kan babblas på om i evigheter, smaken är som baken, delad. Alla får tycka som dom vill och tro på vad dom vill, och om ni nu MÅSTE diskutera om detta föreslår jag som tidigare insändare att besöka kampsport.se
Bättre att lämna denna tråd till att hjälpa tråd startaren :hbang:

PS. Det finns inga "fjanteri stilar" , Karate,Thai,TKD,Jeet Kune Do,Shooto....finns både för och nackdelar i alla möjliga stilar skulle jag tro, det beror mestadels på utövaren :) Så uteslut inte några stilar bara för att vissa här säger sin åsikt! ;)

tejpis
2006-07-28, 15:53
Shootfighting + Muay Thai
Shootfighting + BJJ
Muay Thai + BJJ

Vad hade ni valt? Alla tre kanske? Vill amatörtävla i MMA så småningom.

grabben i skogen
2006-07-28, 16:08
Shootfighting + Muay Thai
Shootfighting + BJJ
Muay Thai + BJJ

Vad hade ni valt? Alla tre kanske? Vill amatörtävla i MMA så småningom.

alt 3

Kimptt
2006-07-28, 16:20
Har länge velat testa på någon kampsport eftersom den träningsformen är helt outforskad för min del.

Har två vänner som tränar Krav Maga och Thaiboxning och båda säger att deras sport är den roligaste och bästa...

Någon som skulle vilja tipsa om något annat med motivering varför!

/Lilly

Taekwondo

- Snygg kampsport (nästan enbart sparkar från magen och uppåt)
- Man blir mycket rörlig
- Man lär sig sätta flashiga sparkar (höga och i maghöjd)
- Väldigt bra träning

Jag säger inte att taekwondo är varken bättre eller sämre än någon annan kampsport. Men för mig är den bäst eftersom jag tycker om att sätta flashiga sparkar

Spiffy
2006-07-28, 16:26
Är det inte tänkt att shootfighting ska vara en heltäckande grej?
Alltså man borde inte behöva varken thai eller bjj extra? eller är jag fel ute?

ManuelIT
2006-07-28, 16:33
vilken kampsport skulle hjälpa en mest på gatan?

obs. har inget intresse själv, utan det var bara någonting jag och polare diskuterade

pabb
2006-07-28, 16:39
vilken kampsport skulle hjälpa en mest på gatan?

obs. har inget intresse själv, utan det var bara någonting jag och polare diskuterade

Vale tudo

Nitrometan
2006-07-28, 17:12
vilken kampsport skulle hjälpa en mest på gatan?

obs. har inget intresse själv, utan det var bara någonting jag och polare diskuterade
Endera härmar man en sprinter eller så lär man sig pistol.

henke1001
2006-07-28, 17:15
Shootfighting + Muay Thai
Shootfighting + BJJ
Muay Thai + BJJ

Vad hade ni valt? Alla tre kanske? Vill amatörtävla i MMA så småningom.

Egentligen bara shootfighting eftersom det täcker allt och det är där man tränar med MMA regler.

ManuelIT
2006-07-28, 17:16
Endera härmar man en sprinter eller så lär man sig pistol.
men frågan var vilken KAMPSPORT som skulle hjälpa en mest

Nitrometan
2006-07-28, 17:19
men frågan var vilken KAMPSPORT som skulle hjälpa en mest
Hjälpa dig med vad?
Hitta rätt?
Knyta skorna?

Det hänger mycket mer på vad som finns i din skalle - hur du reagerar i situationen - än vilken kampsport du har tränat.

Pudzianovski
2006-07-28, 17:21
vilken kampsport skulle hjälpa en mest på gatan?

obs. har inget intresse själv, utan det var bara någonting jag och polare diskuterade

Fäktning är nog effektivt.

Nitrometan
2006-07-28, 17:26
Fäktning är nog effektivt.
Kan vara...

Frågan är vilken disciplin?

Värja? Sabel? Florett? Kendo? Claymore? Schweiziskt slagsvärd?


Claymore:
http://www.armor.com/images/sword100a.jpg

ManuelIT
2006-07-28, 17:28
Hjälpa dig med vad?
Hitta rätt?
Knyta skorna?

Det hänger mycket mer på vad som finns i din skalle - hur du reagerar i situationen - än vilken kampsport du har tränat.

du missförstår ju med mening...

som sagt, vilken kampsport, generellt sett (inget planerat, dvs inga tillhygge), skulle hjälpa en mest om man råkade ut för ett slagsmål på gatan? och nej, att springa är inge kampsport.

Nitrometan
2006-07-28, 17:34
du missförstår ju med mening...

som sagt, vilken kampsport, generellt sett (inget planerat, dvs inga tillhygge), skulle hjälpa en mest om man råkade ut för ett slagsmål på gatan? och nej, att springa är inge kampsport.
Jag missförstår inte. Men det går inte att svara på frågan.

Det beror på dina skillz. Vad du kan. Hur du reagerar på att få en smäll.

Mycket mer beror på dig som person än på vilken kampsport du tränar.

Pudzianovski
2006-07-28, 17:39
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55142

Det har varit upp flera gånger än bara min. Fortfarande riktigt kul !

ManuelIT
2006-07-28, 17:41
Jag missförstår inte. Men det går inte att svara på frågan.

Det beror på dina skillz. Vad du kan. Hur du reagerar på att få en smäll.

Mycket mer beror på dig som person än på vilken kampsport du tränar.

kanske, troligen.

men frågan kvarstår, man kan ju alltid förbättre sina förutsättningar. jag har inte stor koll på kamsporter, men tex. thai boxning är nog effektivare än karate. i BJJ gäller det ju att komma i närkamp och dra fajten till marken. slåss man mot en oerfaren borde väl slag och sparkar vara effektivare i det fallet?

ManuelIT
2006-07-28, 17:41
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55142

Det har varit upp flera gånger än bara min. Fortfarande riktigt kul !

oh.. missat det. ska läsa igenom!