handdator

Visa fullständig version : När kommer du att sluta träna och hur kommer du att känna dig då?


jenny
2006-06-29, 15:58
Sitter här och äter min kesella med funlight innan jag skall gå till gymmet och funderar på hur jag kommer att se min nutida träning i framtiden. Det känns som om gymträning är något som många växer ifrån. Man börjar prioritera annat. Kommer jag tycka att det är vettigt att gå in på ett gym en jättefin dag i juni? Så min fråga är, hur länge tror du att du kommer att träna och hur kommer du att känna dig då?

Jag tror att det är stor risk att jag slutar träna om jag får barn och att jag kommer att få stora samvetskval över det. Men efter ett tag så kommer ursäkterna och vinna och jag kommer att hävda att det finns viktigare saker i livet.

Ryska_raketen
2006-06-29, 15:58
Aldrig sluta.

ArooN
2006-06-29, 16:00
När jag inte orkar ta mig till och från gymmet....
Kommer med åldern att trappa ner på gymmet och bara köra "motionsstyrketräning" men aldrig tvärt sluta..

Otto GROV
2006-06-29, 16:02
Kommer aldrig sluta, Det är en livsstil som jag trivs med.
Självklart kommer de va olika mål å satsning beroende på vilken fas i livet men är

jwzrd
2006-06-29, 16:03
Jag kommer att sluta när jag inte vill träna längre, det är inte mer komplicerat än så.

mangemani
2006-06-29, 16:05
den dagen då jag slutar ska vara den dagen då jag får en skada som tvingar mej att sluta eller att jag helt enkelt börjar bli för gammal(och då menar jag när man måste börja gå med rullator osv)

jenny
2006-06-29, 16:08
Alla säger att de skall träna livet ut. hm, med tanken på medelåldern på de gym jag har tränat på så måste ju en betydande del sluta innan de dör iallafall. Å andra sidan så var inte gym så vanligt när dagens gamlingar är unga så det kan tänkas att det kommer att vara fler äldre på gymmen i framtiden. Men jag tror många ändå kommer att sluta. Men det kan ju vara svårt att förutse idag. Och om man redan visste att man skulle sluta om två år så kunde man ju lika gärna göra det idag. eller nåt, skall nog gå och träna nu innan jag snöar in mig mer

blekfet2
2006-06-29, 16:11
har redan prickat in de 3 understa valen så mitt val blir nog att jag kommer slua träna när jag dör under bänkpressen.

King Grub
2006-06-29, 16:12
Aldrig. Jag ändrar inte ett vinnande koncept.

OggeP
2006-06-29, 16:15
Aldrig. Jag ändrar inte ett vinnande koncept.

Jag instämmer.

Nitrometan
2006-06-29, 16:16
Aldrig. De kommer att få bära ut mig från gymmet.

The Somberlain
2006-06-29, 16:18
När jag tröttnat.

z_bumbi
2006-06-29, 16:19
Jag kommer att träna i någon form resten av livet men om det är styrketräning eller något annat som jag håller på med vet jag inte.

Jorgen
2006-06-29, 16:21
När jag inte vill träna längre. Det skall vara roligt att träna, inte ett tvång.
Jag kommer säkert inte att känna något särskilt då.

raQblad
2006-06-29, 16:23
När (eller om?) man får barn så tycker jag att det är en ännu större motivering till att träna. Jag vill gärna att mina barn ska anamma träningen på samma sätt som mig...

Jag ser ingen som helst anledning till att sluta. Möjligen om motivationen dalar eller om någonting väldigt drastiskt händer, som om jag skulle skada mig allvarligt.

Fartman
2006-06-29, 16:24
Aldrig, det blir bara mer och mer roligt för var dag som går.

mangemani
2006-06-29, 16:25
Alla säger att de skall träna livet ut. hm, med tanken på medelåldern på de gym jag har tränat på så måste ju en betydande del sluta innan de dör iallafall. Å andra sidan så var inte gym så vanligt när dagens gamlingar är unga så det kan tänkas att det kommer att vara fler äldre på gymmen i framtiden. Men jag tror många ändå kommer att sluta. Men det kan ju vara svårt att förutse idag. Och om man redan visste att man skulle sluta om två år så kunde man ju lika gärna göra det idag. eller nåt, skall nog gå och träna nu innan jag snöar in mig mer


vad är det som skulle få en att sluta träna?famlij?viljan?jobb/karriär?inte en chans,så länge det finns ett gym där man bor och man tar sej tid,så finns det absolut inget som hindrar en från att träna.

Bartman
2006-06-29, 16:31
Kommer träna så länge jag tycker det är roligt.

Nina L
2006-06-29, 16:41
Aldrig. Jag ändrar inte ett vinnande koncept.Well put. :thumbup:

Bronkitkorv
2006-06-29, 16:42
Hmmm aldrig sluta träna men såklart kommer det inte enbart vara styrketräning eftersom jag känner att jag inte växer mer nu i muskelmassa. Jag vill inte lägga ner den tid som jag tror krävs för att växa mer. Men träna gör jag ändå för att må bra och kommer väl alltid göra.

Arnesson
2006-06-29, 16:47
Tränar om jag vill, annars inte.

Jag känner att det finns mycket viktigare (i mina ögon sett) saker att göra med.

Tricklev
2006-06-29, 16:48
Kommer nog (Läs: Förhoppningsvis) alltid syssla med någon form av träning, hur mycket och vilken slags kommer nog variera hela livet dock.

Lasse Kongo
2006-06-29, 16:53
Så jävla kul att träna är det ju knappast, jag tränar mest för o va snygg o "fit" i kroppen liksom, kläder sitter bättre o sånt skit.

Kommer jag och sluta träna då? Nej knappast, när jag är 50 ska 20åringarna flockas runt mig och sukta och be på sina bara knän om att få smaka på min balle, så jag lär ju träna tills jag dör.

Mr. Moose
2006-06-29, 16:55
Antagligen aldrig.

Har jag inte tröttnat efter 33 års tränande lär jag aldrig göra det?

Claes

Piranha
2006-06-29, 16:56
Åååååå.

Det är en rejält ångestbetodad tanke det där sluta träna, jag inser att det inte går att hålla på jämt på samma nivå som idag men en tanke är väl att trappa ner och gå ner en sisådär 40kg.
Antagligen blir det att byta ut 3 av styrkepassen i veckan delt emot vila och sen nån form av cardio kanske en lagsport eller löpning.

Sucka..

Tricklev
2006-06-29, 16:58
Så jävla kul att träna är det ju knappast, jag tränar mest för o va snygg o "fit" i kroppen liksom, kläder sitter bättre o sånt skit.

Kommer jag och sluta träna då? Nej knappast, när jag är 50 ska 20åringarna flockas runt mig och sukta och be på sina bara knän om att få smaka på min balle, så jag lär ju träna tills jag dör.

:D

ManuelIT
2006-06-29, 16:59
Så jävla kul att träna är det ju knappast, jag tränar mest för o va snygg o "fit" i kroppen liksom, kläder sitter bättre o sånt skit.

Kommer jag och sluta träna då? Nej knappast, när jag är 50 ska 20åringarna flockas runt mig och sukta och be på sina bara knän om att få smaka på min balle, så jag lär ju träna tills jag dör.

du var nog inte seriös när du skrev det där, men jag måsta ändå sätta dit en "+1"

Kwon
2006-06-29, 17:01
Så fort jag blir en överkvalificerad akademiker så kommer jag att sluta träna (dvs aldrig) :D

Bonnie
2006-06-29, 17:03
Aldrig.
Jag började träna när jag var 32 år och ångrar att jag inte började tidigare.

Tricklev
2006-06-29, 17:04
du var nog inte seriös när du skrev det där, men jag måsta ändå sätta dit en "+1"

Jo, han var seriös, Det är ju Lasse ffs.*flex*

Loke
2006-06-29, 17:07
Ingen aning, sånt kan man aldrig veta. Jag är impulsiv, jag är inte den typen som håller fast vid ett koncept bara för att det råkar vara vinnande.

hultman
2006-06-29, 17:21
När man inte har några motiv att träna. Förhoppningsvis aldrig.

ugglan
2006-06-29, 17:29
jag kör tills kroppen ger upp och dör.

Baha
2006-06-29, 17:30
kommer nog alltid träna ngt om det så bara skall vara promenader i motionssyfte. styrketräning ala bodybuilding la jag ned för länge sen dock.

stahlberg
2006-06-30, 10:32
Unga människor som inte hunnit göra träningen till en livsstil kan sluta träna precis när som helst. Ett brinnande intresse kan ta slut lika snabbt som det uppstått. Dessutom kan större förändringar i livet - att man flyttar, börjar studera, får ett nytt arbete, bildar familj - leda till att man prioriterar annat framför träningen.

Orsaken till och målsättningarna med träningen påverkar också hur länge intresset håller i sig.

En människa som tränat i 20 år, som "lever med" träningen, slutar däremot knappast träna i första taget. En sådan människa har dessutom ofta uppnått en stabilitet i livet, få STORA förändringar som kunde leda till att man slutar träna inträffar.

Jag tycker dock jwzrd:s inställning är mycket saklig.

Själv slutade jag träna år 1987. Jag hade så många adepter att jag tvingades välja mellan att träna själv och att vara tränare. Jag tränar inte, men är aktiv i träningslokalen ändå. Detta tror jag inte jag slutar med i första taget, åtminstone inte helt. Men det vet man inte på förhand.

Kebab-Arne
2006-06-30, 10:38
Ingen aning. Svårt att tro att jag skulle sluta träna på gym. Kommer nog alltid vara där på ett elller annat sätt. Sen kan det mycket väl ske saker i livet som gör att man lägger tiden på något annat.

Honn
2006-06-30, 10:39
Sluta? Om jag någon gång skulle bli less träningen så lägger jag av. Har dock lite svårt att se det hända.

grisbil3n
2006-06-30, 10:40
I nuläget känns det ju rätt orealistiskt iom att jag trivs jävligt bra med det samt att jag inte har uppnått några egentliga mål även om dessa är aningen diffusa. Men man åker ju säkert på nå jävla dödssjukdom i sinom tid som försätter en i gipsvagga lr motsvarande.

Niclaaas
2006-06-30, 10:41
Jag kommer att träna i någon form resten av livet men om det är styrketräning eller något annat som jag håller på med vet jag inte.

samma här

jwzrd
2006-06-30, 10:41
Unga människor som inte hunnit göra träningen till en livsstil kan sluta träna precis när som helst. Ett brinnande intresse kan ta slut lika snabbt som det uppstått. Dessutom kan större förändringar i livet - att man flyttar, börjar studera, får ett nytt arbete, bildar familj - leda till att man prioriterar annat framför träningen.

Orsaken till och målsättningarna med träningen påverkar också hur länge intresset håller i sig.

En människa som tränat i 20 år, som "lever med" träningen, slutar däremot knappast träna i första taget. En sådan människa har dessutom ofta uppnått en stabilitet i livet, få STORA förändringar som kunde leda till att man slutar träna inträffar.

Jag tycker dock jwzrd:s inställning är mycket saklig.

Själv slutade jag träna år 1987. Jag hade så många adepter att jag tvingades välja mellan att träna själv och att vara tränare. Jag tränar inte, men är aktiv i träningslokalen ändå. Detta tror jag inte jag slutar med i första taget, åtminstone inte helt. Men det vet man inte på förhand.

Tja, jag tränar nu för att jag vill. Jag väljer varje mål, delmål och träningspass. När jag väljer något annat istället för träning så antar jag att jag kommer att må precis likadant, ett behov som fylls av något som passar.

jakke
2006-06-30, 10:44
Aldrig hoppas jag..
Fast vem vet vad jag kommer få för jobb när skolan är klar osv....

Yes
2006-06-30, 10:47
Jag har inte planerat att sluta, jag har ju just börjat. Sen är det svårt att veta om det blir ändrade planer i framtiden. Det vore dock inte fel att vara i god form även när jag börjar bli gammal.

Empe
2006-06-30, 10:51
Sluta? Jag började ju för bara något år sedan! Och efter jag kom hit så har mitt intresse växt ännu mer och jag har blivit ännu mer motiverad till att fortsätta. Som det känns nu så kommer jag nog inte sluta de närmsta 10-15 åren.

Bönne
2006-06-30, 10:56
När tid och ork inte räcker till, redan slutat träna två gånger under min gymkarriär på två år. Men alltid kommit tillbaks med större sug än någonsin, nu ligger jag i en ultrasvacka och ska in i lumpen om en månad, kanske försvinner suger när man väl ryckt in. Fast sluta träna vet jag kanske inte om man kan säga, alltid rört på mig i form av någon sport, det lär jag aldrig sluta med.

Metal_boy_
2006-06-30, 10:56
Kommer alltid att träna på ett eller annat sätt.

Lasse Kongo
2006-06-30, 11:51
Jo, han var seriös, Det är ju Lasse ffs.*flex*

Exakt kolla Tricklev, han vet hur gamle Lasse fungerar, klart som fan jag var seriös, oftast när jag låter oseriös så är jag som mest seriös =)

Hades
2006-06-30, 11:57
Jag tror och hoppas att jag alltid kommer motionera på något sätt och i någon mängd. Hur länge jag kommer att träna styrketräning seriöst kan jag dock inte svara på.

adis
2006-06-30, 12:00
Aldrig. Jag ändrar inte ett vinnande koncept.


Agree!

Langster
2006-06-30, 12:18
Det är lätt att sitta och skriva att man aldrig kommer att sluta träna för att man är så hardcore och har det som livsstil. Jag tror inte det är så jävla lätt att hålla någon vettig nivå på träningen om man måste jobba heltid, pendla och ta hand om en familj - och kroppen dessutom blir äldre.
"Livsstilen" är inte lätt att upprätthålla när man måste bry sig om andra än sig själv.

Men självklart är det fullt möjligt att fortsätta träna hela livet ut oavsett förutsättningar och jag hoppas verkligen att jag gör det. Men jag säger inte hardcore 'til I die.:D Speciellt eftersom jag knappast är hardcore ens nu.

Dissector
2006-06-30, 12:30
Jag har då rakt inte planerat slutet på min träningskarriär. Får jag hoppas nu, så håller jag på till kroppen inte klarar ta mig till gymmet mer, men förmodligen blir det inte så. Inte en blekfet aning om när jag slutar. Jag kanske tappar intresset i morgon, eller aldrig.

mangs
2006-06-30, 13:07
Jag tränar mest för att tjejerna skall spana efter mig och att killar inte skall våga slåss, det är enda anledningarna. ;)


Paw rihktiikt:

Jag har inte tappat motivationen ännu men visst brinner jag inte lika starkt för träningen idag som jag gjorde för 10 år sedan. Mitt liv är numera fullt med barn,familj,vänner, jobb, hus & hem mm. Träningen prioriteras dock mycket högt och kör jag inte minst 3 styrkepass i veckan så blir jag grinig. Känner dock att motivationen som jag hade tidigare att jag måste bli större, jag måste bli starkare, håller på att tryta. Numera kan jag gå nöjd från ett pass när jag känner mig bra efteråt trots att passet inte var mitt bästa någonsin. När jag kan ligga och pressa upp not personbästa i någon av de stora känns det riktigt kul men jag har andra värden i livet idag.

Jag kommer nog träna riktigt länge men det är snarare välmåendet som kommer stå för motivationen framöver. Dessutom är det coolt med äldre vältränade människor. På något sätt känns det mer beundransvärt jämfört med random 18-åring med magrutor.


Den dag jag slutar helt kommer jag antagligen känna en viss sknad om inte styrketräningen helt ersätts av någon annan form av träning. jag gillar att svettas och ta ut mig så att bara sitta på ända hela dagen skulle inte fungera.

gothen
2006-06-30, 13:12
Tills jag tröttnar?

jenny
2006-06-30, 13:17
Det verkar fortfarande som om de flesta har tänkt att träna livet ut. Vilket känns naturligt. Man håller ju inte på och tränar en massa om man tror att man ändå kommer att sluta om två år. Dock vore det intressant att se om de som har sagt att de skall träna livet ut verkligen gör det. Antalet 80-åringar på gymmet är ju lätträknade. Vilket egentligen är synd för det borde ju vara som gammal som det verkligen blir stor skillnad på de som håller igång eller de som inte gör det. Någon som vet hur mycket man försämras styrkemässigt med åldern? Jag kan tänka mig att för de tävlingsinriktade kan det kännas motigt att hålla igång när man inte orkar lite mycket som förr. Dessutom så är det nog mer accepterat från omgivningen att lägga massa tid på träning som ung än när man börjar bli till åren. Har en på mitt jobb som är runt 50 som tränar mycket och han får alltid höra från sin omgivning att han är för gammal för att hålla på så.

Cerberus
2006-06-30, 13:21
när jag dör eller är för skadad att kunna lyfta en vikt.

Metal_boy_
2006-06-30, 13:30
Musik och spela trummor är för mig ett lite större intresse än styrketräning. Där säger jag som Nicko " Jag kommer att spela trummor tills armar och ben ramlar av".

Diana
2006-06-30, 13:44
Målet - skrynkligast på gymet :naughty: ..beundrar något enormt dessa +80åringar som stryker runt i sina spandexdräkter och benvärmare :D :thumbup:
Och efter att ha mött Ironbabe finns det inte ett uns av mej som tror något någonsin kan kvalificeras som giltig ursäkt att sluta =)

mangemani
2006-06-30, 13:49
så som jag ser det så kan man inte bli för gammal för att träna(och nu pratar jag alltså inte om att träna tills man går med käpp och är helt instabil i kroppen och måste sluta för att kroppen inte orkar nå mer).

på mitt gym finns det en äldre man som är uppåt 60-70(har aldrig uppfattat hans ålder riktigt) och han lyfter vikter som får en att tänka till lite,finns tom övningar där han klår mej i och DET får en att verkligen tänka till.....jag måste erkänna att han har en viss påverkan på mej,han fyller en med hopp och inspiration samt att han får en att tänka "kan han träna i den åldern så kommer jag också kunna det".
en utav dom man ser upp till på gymmet.

Semiramis
2006-06-30, 14:00
Jag har svårt att tänka mig att jag skulle sluta träna, å andra sidan skulle jag i min inaktiva ungdom ha haft ännu svårare att tänka mig att jag skulle börja! Hälso och "välmående"-effekten av träningen blir väldigt påtaglig när man blir medelålders. Så småningom tar naturligtvis åldern ut sin rätt och jag blir tvungen att trappa ner och/eller lägga om min träning men jag hoppas att jag fortsätter att vara aktiv livet ut. Min 85-årige far är ett gott exempel, han köpte nyligen en segelbåt med inombordsmotor eftersom han började tycka att det var jobbigt med utombordaren.

Diana
2006-06-30, 14:18
på mitt gym finns det en äldre man som är uppåt 60-70(har aldrig uppfattat hans ålder riktigt) och han lyfter vikter som får en att tänka till lite,finns tom övningar där han klår mej i och DET får en att verkligen tänka till.....jag måste erkänna att han har en viss påverkan på mej,han fyller en med hopp och inspiration samt att han får en att tänka "kan han träna i den åldern så kommer jag också kunna det".
en utav dom man ser upp till på gymmet.
:bow:

Langster
2006-06-30, 16:56
Målet - skrynkligast på gymet :naughty: ..beundrar något enormt dessa +80åringar som stryker runt i sina spandexdräkter och benvärmare :D :thumbup:
Och efter att ha mött Ironbabe finns det inte ett uns av mej som tror något någonsin kan kvalificeras som giltig ursäkt att sluta =)
Hmm... hur blev det här nu? Jämför du Ironbabe med 80-åringar? ;)

JustinCredible
2006-06-30, 17:06
Jag har slutat träna och det känns bra eftersom det aldrig var speciellt roligt.

Mel
2006-06-30, 18:48
Jag dör hellre än slutar träna...nästan.

Longshot
2006-06-30, 18:50
Sluta träna kommer jag förmodligen aldrig göra men trappa ner på den, kommer jag ganska garanterat göra, när man får börja ta hand om fler än sig själv =)

J.Saarela
2006-06-30, 20:51
Kommer nog alltid träna på nått sätt,mår dåligt annars.Men man har väl dragit ner på vad man offrar för träningen med åren och hoppas jag hittar andra intressen framöver oxå.

Allan
2006-06-30, 20:55
Jag kan inte ens minnas ett liv utan styrketräning. Och jag är inte ett dugg nyfiken på det heller.


allan

viktor88
2006-06-30, 20:55
jag skall banne me gyma i valhall me :)

King Grub
2006-06-30, 20:59
Den äldste på gymmet, Gösta, är runt 80 år och har tränat i mer än 60 av dom. Han har fortfarande magrutor, en rejäl bröstkorg, vener på biceps och benpressar runt 300 kilo. Varför sluta? Det är i huvudsak inaktivitet som ligger bakom sarkopenin i äldre år. Styrketräning är effektivaste sättet att motverka sarkopeni.

Krokodil
2006-06-30, 21:00
Jag tränar knappt nu...

Lillgrabben
2006-06-30, 21:04
Träna kommer man väl att fortsätta med i någon form en stor del av livet HOPPAS jag.

Om jag slutar träna totalt så är det väl för att jag inte anser att det ger mig något mera - då är jag nöjd med det valet & tillfreds.

Om jag slutar lyfta vikter får jag skaffa en annan hobby som jag finner livskvalitetshöjande ( även om det just nu känns otroligt svårt att kunna hitta ngt annat som ger lika mycket tillbaka. . . )!


Före jag ger fan i att träna har jag dock en del mål jag skulle vilja klara av & de fixar jag inte speciellt snart...

Deceiver85
2006-06-30, 21:46
Den äldste på gymmet, Gösta, är runt 80 år och har tränat i mer än 60 av dom. Han har fortfarande magrutor, en rejäl bröstkorg, vener på biceps och benpressar runt 300 kilo. Varför sluta? Det är i huvudsak inaktivitet som ligger bakom sarkopenin i äldre år. Styrketräning är effektivaste sättet att motverka sarkopeni.

Vi har en sådan gammal räv på Universitets-gymmet med, han måste vara 65+ men är lugnt en av de grövsta på gymmet.

* Benpressar 250kg+
* Högreppar på 55kg i stångcurlen.

jenny
2006-06-30, 22:11
Så det finns tydligen en del gamlingar som tränar där ute. Tufft, då kanske det finns hopp för mig med. Det vore ju häftigt om man kunde bli en riktig stålmormor.

grisbil3n
2006-06-30, 22:26
jag skall banne me gyma i valhall me :)

:laugh:

Jense
2006-06-30, 22:32
Aldrig. Jag ändrar inte ett vinnande koncept.


inte ens om du har chansen att vinna mer? KnAsIzBoLl

AFanatic
2006-06-30, 22:57
"När kommer du att sluta träna och hur kommer du att känna dig då? "

Aldrig om jag får bestämma, och jag kommer onekligen känna mig död då.

porja
2006-06-30, 23:09
...tills jag dör.... träning ger allt:)

Zarrtosht
2006-06-30, 23:30
Den äldste på gymmet, Gösta, är runt 80 år och har tränat i mer än 60 av dom. Han har fortfarande magrutor, en rejäl bröstkorg, vener på biceps och benpressar runt 300 kilo. Varför sluta? Det är i huvudsak inaktivitet som ligger bakom sarkopenin i äldre år. Styrketräning är effektivaste sättet att motverka sarkopeni.


Snälla ta en bild på honom, jag vill se, och få min farsa att träna lite...

paddanboy
2006-06-30, 23:37
Kommer nog inte sluta men byta träningsaktiviteter. Till exempel öka springningen och minska gymmandet TEX.

Krokodil
2006-06-30, 23:42
Larry Scott född 1938!
http://www.fitwise.com/olympia/005.jpg

Zarrtosht
2006-06-30, 23:54
damn, 68 år om jag inte är sämst på matte...

bubbe
2006-07-01, 08:18
Eftersom jag redan har barn och fru, se ser jag ingen anledning att sluta förrens bänkpressen tar livet av mig eller om lusten helt enkelt bara försvinner. Ev slutar man väl att tävla någon gång men kommer förmodligen ändå träna för välbefinnadet. Vår veteranlyftare är 52, har tävlat i 14 år och han planerar att fortsätta 2 år till om inga allvarligare skador hindrar.