handdator

Visa fullständig version : Ställningsbyggare?


Lasse Kongo
2006-06-29, 14:56
Någon som arbetar som det/har arbetat, bra? Suger?

Big_Vik
2006-06-29, 15:03
Vet två killar som tränat på mitt gym som gör det och de är nog de grövsta killarna som hållit hus där, och de kör varken tillskott eller är optimala, plus att de båda super rätt så mycket! :eek: :cheers: *flex*


Vet inte hur själva arbetet känns men arbetsmarknaden verkar vara ganska god enligt AMS (http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=376#3).

daja
2006-06-29, 15:03
Känner att jag har svårt att ta ställning till det, då mina uppgifter inte bygger på ren fakta.

Lasse Kongo
2006-06-29, 15:06
Vet två killar som tränat på mitt gym som gör det och de är nog de grövsta killarna som hållit hus där, och de kör varken tillskott eller är optimala, plus att de båda super rätt så mycket! :eek: :cheers: *flex*


Vet inte hur själva arbetet känns men arbetsmarknaden verkar vara ganska god enligt AMS (http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=376#3).

Haha då kanske jag kan bli grov då =)

Lasse Kongo
2006-06-29, 15:06
Känner att jag har svårt att ta ställning till det, då mina uppgifter inte bygger på ren fakta.

Fyndigt ;)

Snake
2006-06-29, 15:17
Någon som arbetar som det/har arbetat, bra? Suger?

Så vitt jag vet är det ganska slitsamt, men du kan göra rätt bra med pengar på det. En kompis till en jobbarkompis (;)) jobbar i norge, sen när han har 2 veckor ledigt så drar han till Kiruna (LKAB) och jobbar. Säkerligen jävligt jobbigt, men han tjänar pengar som gräs.

palme
2006-06-29, 15:29
Hårt arbete men bra betalt, om skatten togs bort. Risktillägg kan ibland ge skön bonus.

Jorgen
2006-06-29, 15:35
Det är ett jäkla slit att hålla på att bygga ställning.
Men jobb finns det. Hur det ligger till med betalningen vet jag inte exakt men enligt byggnads så var genomsnittsförtjänsten under 1:a kvartalet 2006 132:94:- (prestationslön) http://www.byggnads.se/cs-media/byggnads/uploads/000049810/1%20kv%202006.pdf
Man måste gå en utbildning i ställningsbygge för att få bygga ställning numer.

bear.flowertwig
2006-06-29, 15:36
Har hoppat in extra. Det sliter hårt. Riktigt hårt. Sen (lite)beroende på vilken din del i laget är. Men är du n00b handlar det om att till 95% stå på marken och lyfta, dra, bära... Konstant slit. Man ska ha en lätt masochistisk ådra för att trivas. Bra betalt för det jobbet? Nja.

Trivdes för att jag hade sköna kollegor och jobbade vår(mars->). En vinter hade inte gått. Rätt faschinerande som obotligt morgontrött att komma på sig själv med att backa för 3:e buffétallriken på lunchen kl 09:00 :D

Miiix
2006-06-29, 15:36
En jag känner jobbade med det. Han ramlade och bröt ryggen.

Shapeshifter
2006-06-29, 15:46
Har jobbat med det och tyckte det var ett skitjobb. Dels pga att jobbarkompisarna och "stämningen" på jobbet/i branschen sög. Alla som hade jobbat med det någon längre tid hade problem med axlar och rygg. Många käkade värktabletter för att palla med. Som bearflowertwig skriver så är det inget vidare om man inte kan jobbet, då handlar det mest om att springa å hämta tunga grejer åt de andra å sen hissa upp dom med rep i ställningen, eller stå på marken att ta emot om man river. Sen är det högt och otäckt, och jag såg sällan någon använda tillbörlig säkerhetsutrustnin. Det verkade anses vara nåt för "kärringar" *screwy*

Men prova å se om du trivs. Vissa gör väl det...

paddanboy
2006-06-29, 15:53
Gick faktiskt nyligen en kurs, eller för 60 dagar och då sas det finnas 98% chans för jobb i Norge. Tyvärr har jag inte hört något av dem, men några från kursen har åkt.

De som åkt, dit jag också skulle var till Molde och Norges största industriprojekt Ormen Lange.

Jag har inte gjort mycket praktiskt än, men de som håller på med det ett tag blir starka. Slitsamt, dåligt betalt i Sverige i början. Tex en lärling måste gjort 3600 timmar för att få yrkesbevis.

internethjälten
2006-06-29, 16:16
Jobbat 6 månader med det, tyngsta och mest farliga
jag jobbat med !

Med farligt menar jag följnade : De entreprenörer som
vill ha en ställning att jobba på kräver att det ska finnas
skydd etc men när man bygger ställnignar så har den
som bygger inget skydd :-S

bear.flowertwig
2006-06-29, 16:36
Jobbat 6 månader med det, tyngsta och mest farliga
jag jobbat med !

Med farligt menar jag följnade : De entreprenörer som
vill ha en ställning att jobba på kräver att det ska finnas
skydd etc men när man bygger ställnignar så har den
som bygger inget skydd :-S

Vilket jag uppfattat att de som jobbar fast i branschen ser som en del av tjusningen :D

Lasse Kongo
2006-06-29, 16:38
Jag lägger ner tankarna efter denna tråd haha

Jet
2006-06-29, 16:56
Häromkring har dessutom våra kompisar från Öst börjat bygga ställningar för billig peng, en kille klättrade runt i trätofflor.........

Lasse Kongo
2006-06-29, 16:57
Häromkring har dessutom våra kompisar från Öst börjat bygga ställningar för billig peng, en kille klättrade runt i trätofflor.........

Samma här, kedjerökande polacker som klättrar i ställningarna =)

Jorgen
2006-06-29, 17:17
Härligt. Säkerheten först. ;)

Jet
2006-06-29, 17:20
Härligt. Säkerheten först. ;)

Får man 2 för en 100-ing så..... Ibland 3

Baha
2006-06-29, 17:29
o tröttnar man på dom så finns det många nya på kö för samma billiga penning

Callister
2006-06-29, 18:36
Kan man verkligen säga att vissa arbeten är mer slitsamma för kroppen än andra? Är härdning och slitning på kroppen samma sak? Ställningsbyggare låter som ett slitsamt (för kroppen) jobb.

Osten80
2006-06-29, 18:37
Kan man verkligen säga att vissa arbeten är mer slitsamma för kroppen än andra? Är härdning och slitning på kroppen samma sak? Ställningsbyggare låter som ett slitsamt (för kroppen) jobb.


Vad mumlar du om? :D

Trance
2006-06-29, 18:38
Kan man verkligen säga att vissa arbeten är mer slitsamma för kroppen än andra? Är härdning och slitning på kroppen samma sak? Ställningsbyggare låter som ett slitsamt (för kroppen) jobb.

va?

Callister
2006-06-29, 18:39
Vad mumlar du om? :D
Äh, sista meningarna åkte bort tydligen.

Om man jobbar som en bonde (som jag gör ;)) så anser jag att man blir härdad och stark, inte utsliten i kroppen. Exempelvis jobbar jag med en grek som är närmare 60, hans fysik är extremt bra. Magrutor på gubben. Han är nog 1.60 också.

Men om man nu jobbar med ställningar, så är detta inte bra för kroppen för man står, drar, böjer och håller upp tunga saker och bara belastar kroppen, inte nödvändigtvis bara muskler, utan leder o allt.

Går den slutsatsen att dra? *grr27*

Allan
2006-06-29, 19:49
De större aktörerna i ställningsbranschen i Stockholm - till exempel Hyrex, Liberg, Safecon - vill numer se cert på sina gubbar. Och det finns skydd att använda - det finns bra fallskyddsselar numer, med karbinisar som man bara flyttar med sig. Olycksfrekvensen är inte särskilt hög, och inte heller lönen, men det finns ofta möjlighet till prestationslön och då kan förtjänsten segla upp rätt bra.
På mindre firmor, som fortfarande av kostnadsskäl håller fast vid fulltunga Burtonpipor t ex sliter det säkert rätt bra på kroppen, men numer finns t o m HAKI i lättare utförande. Precis som med alla nadra jobb i byggbranschen handlar det om att ta det lugnt, använda hjälpmedel och inte luras att slita ut kroppen.
Jobb finns det i drivor.

allan

Garnax
2006-06-29, 20:00
Vi bygger våra egna ställningar på firman jag jobbar och det är inte direkt
jobbigt. Vi använder nästan enbart HAKI...

Vi behöver dock sällan bygga mer än 3 plan...

Jorgen
2006-06-29, 20:06
Nuförtiden (eller om det skulle börja gälla nästa år?) får man väl inte bygga ställning högre än 2m om man inte gått utbildning. Vi får inte bygga högre än 9m på den utbildningen vi gick, finns ett steg till som ställningsbyggarna måste gå.

Nizze_
2006-06-29, 20:10
har bara byggt endel pallstalage som borde kunna jämföras med att bygga stälning ? .. Tycker inte att det är så slitsamt jämfört med annat .. bara ett jävla klättrande och bankande ..

Allan
2006-06-29, 20:18
Nuförtiden (eller om det skulle börja gälla nästa år?) får man väl inte bygga ställning högre än 2m om man inte gått utbildning. Vi får inte bygga högre än 9m på den utbildningen vi gick, finns ett steg till som ställningsbyggarna måste gå.



Jag är certad för sexton meter. Förr i världen var det ju timrisarna som slog ihop alla ställningar, för att inte tala om alla virkesställningar man byggt.


allan

paddanboy
2006-06-29, 20:37
Libergs heter idag Thyssen Krupp Xervon har jag fått veta. Det är deras norska motsvarighet som jag skulle få jobb av till vad dem sa 98%säkerhet. Fast jag har inte hört så mycket, när man väl ringer låter de besvärade och säger att man skall invänta att dem ringer upp...

Norsk organisering.

Hur som helst, Allan. Dessa jobb i drivor vet jag inte riktigt, är det i storstäderna då eller?

Visserligen skulle det säkert gå att få jobb, men lärlingslönen är usel. tror den ligger på typ minimum, jag har hört typ 65 kronor timmen.

På tal om säkerhet så är det idag massa krav, du får sparken om du inte brukar dig av rätt utrustning. Men visst lär det förekomma slarv.

Jorgen
2006-06-29, 20:48
Jag är certad för sexton meter. Förr i världen var det ju timrisarna som slog ihop alla ställningar, för att inte tala om alla virkesställningar man byggt.


allan
Nya regler nu. 2m, 9m och oändligt typ.
Fast 9m räcker för mig. Gillar inte höjder.

Allan
2006-06-29, 21:01
Hur som helst, Allan. Dessa jobb i drivor vet jag inte riktigt, är det i storstäderna då eller?

Byggjobb rör på sig. Just nu finns det mycket jobb i storstadsregionerna. Man kan kolla t ex här http://eniro.jobsafari.se/cgi/jobsearch.cgi?stq=0&category=&region=&jobage=&q=st%E4llningsbyggare&what=yp&newSearch=1


Visserligen skulle det säkert gå att få jobb, men lärlingslönen är usel. tror den ligger på typ minimum, jag har hört typ 65 kronor timmen.

Man börjar på procentsatser av nominell lön. Baslön för ställningsbyggare i Stockholm är ca 132 kr. Lärlingar börjar på 63% av det, dvs 83 spänn. Därefter stiger lönen i tioprocentsintervaller relaterat till inarbetad tid. Men det är alltid öppet för lösnngar lokalt med arbetsgivaren.

På tal om säkerhet så är det idag massa krav, du får sparken om du inte brukar dig av rätt utrustning. Men visst lär det förekomma slarv.

Jag önskar verkligen att alla tänkte så.


allan

Granatgiraffen
2006-06-29, 21:53
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!

jenny
2006-06-29, 22:06
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!

Med tanke på hur farligt och utslitande det är så unnar jag dem det.

Granatgiraffen
2006-06-29, 22:10
Med tanke på hur farligt och utslitande det är så unnar jag dem det.

Det är väl inte särskilt farligt så länge man följer säkerhetsreglerna. Utslitande kan det säkert vara i viss mån. Men Sverige är sjukt dåligt på att belöna spetskompetens, dags att flytta till USA snart.

mystic[-_-]
2006-06-29, 22:15
Det är väl inte särskilt farligt så länge man följer säkerhetsreglerna. Utslitande kan det säkert vara i viss mån. Men Sverige är sjukt dåligt på att belöna spetskompetens, dags att flytta till USA snart.

Vad gör en ingenjör som kräver så mycket pengar? Betalar av sina studielån?

jenny
2006-06-29, 22:15
Det är väl inte särskilt farligt så länge man följer säkerhetsreglerna. Utslitande kan det säkert vara i viss mån. Men Sverige är sjukt dåligt på att belöna spetskompetens, dags att flytta till USA snart.

Är väl förvisso sant. Själv så pluggar jag dock inte för lönen utan för att få ett jobb som jag trivs med. Pengar kommer i andra hand tycker jag.

jakke
2006-06-29, 22:17
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!
Fast nu är du väl ute i det blå? En ingengör stiger ganska fort i lön. Tänk då att byggarbetaren böjar på ca 83kr

Granatgiraffen
2006-06-29, 22:20
Fast nu är du väl ute i det blå? En ingengör stiger ganska fort i lön. Tänk då att byggarbetaren böjar på ca 83kr

Han får alltså 83kr/h under sin utbildningsperiod. Ingenjören betalar ett antal 100k för sin. Ja, när du förklarar det så, då låter det förstås helt rättvist.

Trance
2006-06-29, 22:23
Vem säger att ingenjören automatiskt skall ha pengar bara för han har utbildat sig? En ingenjör tar år innan han är lönsam och då stiger det snabbt. Tillgång och efterfrågan, inget jäkla "rättvist".

Granatgiraffen
2006-06-29, 22:26
Vem säger att ingenjören automatiskt skall ha pengar bara för han har utbildat sig? En ingenjör tar år innan han är lönsam och då stiger det snabbt. Tillgång och efterfrågan, inget jäkla "rättvist".

Jag tycker inte han ska ha pengar för att han har utbildat sig. Han(eller hon?) ska ha bra betalt för att han tillhör dom övre procenten i landet som klarar av att göra den sortens jobb.

Sänk lönen på målare/snickare/ställningsbyggare och höj den på ingenjörer. Lätt lösning! Tack.

Trance
2006-06-29, 22:30
Jag tycker inte han ska ha pengar för att han har utbildat sig. Han(eller hon?) ska ha bra betalt för att han tillhör dom övre procenten i landet som klarar av att göra den sortens jobb.

Sänk lönen på målare/snickare/ställningsbyggare och höj den på ingenjörer. Lätt lösning! Tack.

Vilken sorts jobb, vilket stolpskott som helst kan utbilda sig till någon högskoleingenjör på en av alla högskolor. Sedan att bli civilingengör på en finare skola är väl lite svårare, men inte något extremt svårt direkt om man bara vill.

En nyutbildad ingenjör kan inte automatiskt göra ett arbete som är lönsamt för företaget. Det krävs att han lär sig hur det fungerar och det kan ta tid. Sedan bara för han har gått högskola betyder inte det att han automatiskt klarar av arbetet och kan bli lönsam. Dags att bevisa att du faktiskt kan saker, om du gör det så stiger lönen snabbt.

Kan Herr Ingenjör t.ex. fixa ihop en ställning snabbt och säkert?

jenny
2006-06-29, 22:35
Tycker iofs inte det är något problem att ingångslönen inte är så hög som ingenjör (jag skulle inte betala mycket för många av de studenter jag har undervisat kan jag ju tillägga). Problemet (om man ser det som ett problem) är att det ur ett livslöneperspektiv inte lönar sig att utbilda sig för det mesta. Där är nog iofs ingenjör ett undantag. Men jag vet att det inte lönar sig att doktorera som ingenjör. När du blir färdig så får du samma lön som en ingenjör som har jobbat i fem år och då har du ju förlorat lönemässigt innan dess.

Pudzianovski
2006-06-29, 22:36
Tycker iofs inte det är något problem att ingångslönen inte är så hög som ingenjör (jag skulle inte betala mycket för många av de studenter jag har undervisat kan jag ju tillägga). Problemet (om man ser det som ett problem) är att det ur ett livslöneperspektiv inte lönar sig att utbilda sig för det mesta. Där är nog iofs ingenjör ett undantag. Men jag vet att det inte lönar sig att doktorera som ingenjör. När du blir färdig så får du samma lön som en ingenjör som har jobbat i fem år och då har du ju förlorat lönemässigt innan dess.

Märkligt att alla inlägg du gör handlar om utbilding/högskola osv.

:confused:

:D

Granatgiraffen
2006-06-29, 22:38
Vilken sorts jobb, vilket stolpskott som helst kan utbilda sig till någon högskoleingenjör på en av alla högskolor. Sedan att bli civilingengör på en finare skola är väl lite svårare, men inte något extremt svårt direkt om man bara vill.


pja, I rest my case! Finns inte mycket att tillägga där. Om du tror på det där så... eh. ursäkta mig! Jag måste gå och tugga lite på dörrmattan.

Förresten så byggde jag ställningar för några somrar sen, kan ju säga att det var inte direkt det svåraste jag har gjort i mitt liv.

jenny
2006-06-29, 22:39
Märkligt att alla inlägg du gör handlar om utbilding/högskola osv.

:confused:

:D

Vilket de iofs inte gör. Men man har väl mer åsikter om det man vet något om.

Trance
2006-06-29, 22:40
pja, I rest my case! Finns inte mycket att tillägga där. Om du tror på det där så... eh. ursäkta mig! Jag måste gå och tugga lite på dörrmattan.

Förresten så byggde jag ställningar för några somrar sen, kan ju säga att det var inte direkt det svåraste jag har gjort i mitt liv.

Jag vet inte, jag är färdigutbildad. Inte som ingenjör men det jag sett av min kompis som läser det så verkar det inte så överdrivet svårt? Eller vad är det som gör det så svårt?

Spiffy
2006-06-29, 22:42
Tycker iofs inte det är något problem att ingångslönen inte är så hög som ingenjör (jag skulle inte betala mycket för många av de studenter jag har undervisat kan jag ju tillägga).

Det du vill få fram är att du är en värdelös lärare?

jenny
2006-06-29, 22:45
Jag vet inte, jag är färdigutbildad. Inte som ingenjör men det jag sett av min kompis som läser det så verkar det inte så överdrivet svårt? Eller vad är det som gör det så svårt?

Det är väl inte en utbildning för alla. Men det är väl inte att jobba som ställningsbyggare heller. Jag skulle inte klara av det kan jag ju erkänna direkt.

Trance
2006-06-29, 22:48
Det är väl inte en utbildning för alla. Men det är väl inte att jobba som ställningsbyggare heller. Jag skulle inte klara av det kan jag ju erkänna direkt.

Ja, men jag har sett på kompisar och andra. Både på ingenjörsdelen och andra institutioner. Man kan komma undan med att lära sig jävligt lite och ändå få ut en examen. Så en utbildning är absolut inte en garanti för att personen skall vara lönsam och duktig för företaget.

jenny
2006-06-29, 22:49
Det du vill få fram är att du är en värdelös lärare?

Haha. Nej, jag anser att på den nivån så skall elever vara i det närmaste självgående med en del uppför sig som de var på lågstadiet och då brukar jag förundras över hur de skall klara sig ute i industrin ett halvår senare. Men det brukar ju gå för det flesta. Blir bara lite orolig över hur otroligt osjälvständiga de är. Men de får väl lära sig i livets hårda skola.

jenny
2006-06-29, 22:50
Ja, men jag har sett på kompisar och andra. Både på ingenjörsdelen och andra institutioner. Man kan komma undan med att lära sig jävligt lite och ändå få ut en examen. Så en utbildning är absolut inte en garanti för att personen skall vara lönsam och duktig för företaget.

Håller helt med, vilket jag också skrev om tídigare.

bear.flowertwig
2006-06-29, 22:55
Vilken sorts jobb, vilket stolpskott som helst kan utbilda sig till någon högskoleingenjör på en av alla högskolor. Sedan att bli civilingengör på en finare skola är väl lite svårare, men inte något extremt svårt direkt om man bara vill.

...

Kan Herr Ingenjör t.ex. fixa ihop en ställning snabbt och säkert?


Löjligt och okunnigt! Nej det är inte så knepigt att fixa en ställning, det lär man sig fort(ja, att göra det säkert också). Men få har vare sig kapacitet eller jävlaranamma att klara en civ.ing på tex KTH, det krävs mycket mer än vad de flesta tror. Det är på fullt allvar som att jämföra mellanstadiets matematik med gymnasiets. Många droppar av. Sen har byggare all min respekt som pallar att köra i ur och skur, år ut och år in. En regnig sur dag till jobbet när man går förbi ett gäng blir helt plötsligt lättare när man inser vilket skönt läge man faktiskt har själv som inte står där längre.

Angående utbildning så var det ju liksom inte bara de som var intresserade som gick "bygg" eller motsvarande i gymnasiet utan hälften för att ha det lagom (hjärn)slött. Ska Sverige konkurrera om jobb på en allt mer internationell arbetsmarknad är det med kvalificerade jobb, inte folk som kan bygga en ställning ett par meter upp mot en husvägg.

Sen är det en annan femma att det är åt h*e att politiker tror att man kan studera bort arbetslösheten... Var man på sin plats! Inför lärlingssystem! Nog sagt.

paddanboy
2006-06-29, 23:07
Det är väl inte särskilt farligt så länge man följer säkerhetsreglerna. Utslitande kan det säkert vara i viss mån. Men Sverige är sjukt dåligt på att belöna spetskompetens, dags att flytta till USA snart.

Skillnaden är ju att utbildningen i Sverige är finanserad av staten, i USA betalar du också utbildningen vad jag vet. Då kommer du ut med någon miljon i studieskulder medan du i Sverigre kommer ut med några hundratusen.

Så där har du väll den stora skillnaden. Förövrigt är det inte elit som läser till civilingenjör, idag krävs det inga större meriter för att ens komma in på utbildningen som de flesta klarar.

Tror folk måste omdefinera detta, att läsa behöver inte vara jobbigare eller sämre än att lyfta ställningsmatriell hela dagarna.

paddanboy
2006-06-29, 23:10
Ska Sverige konkurrera om jobb på en allt mer internationell arbetsmarknad är det med kvalificerade jobb, inte folk som kan bygga en ställning ett par meter upp mot en husvägg.

Du har rätt, men ändå inte. Alla arbetsgrupper behövs om än vissa kan och bör förstärkas. Vi kan möjligen importera byggmatriell, men någon skall bygga hus med dem också.

Edit:
Vi kan i och för sig importera polacker som bygger, men i långa loppet kan inte alla plinga på räknare och datorer.

bear.flowertwig
2006-06-29, 23:14
Du har rätt, men ändå inte. Alla arbetsgrupper behövs om än vissa kan och bör förstärkas. Vi kan möjligen importera byggmatriell, men någon skall bygga hus med dem också.

Edit:
Vi kan i och för sig importera polacker som bygger, men i långa loppet kan inte alla plinga på räknare och datorer.


Var man på sin plats!

Självklart behövs alla, något annat har jag inte sagt.

paddanboy
2006-06-29, 23:23
Självklart behövs alla, något annat har jag inte sagt.

Ja men seriöst. Jag har planerat att studera framöver, då måste jag flytta. Jag har sökt för detta året men vi får se om jag kommer in. Nu sitter jag på och väger om jag skall arbeta som ställningsbyggare ett år eller liknande innan, eller hoppa på direkt.

Alla jag säger detta till blir som tokiga, "läs... läs... läs"... visst, men det känns inte riktigt dags. Jag skulle vilja få ihop lite pengar innan, delvis för att resa och sedan ha under studietiden. Men detta förstår ingen. Jag har till 28 Juli på mig att titta över möjligheter till jobb i Norge innan jag bestämmer mig för läsa eller ej.

Hur som helst vill jag ha sagt att läsa skall ses som en möjlighet, både till ett bättre jobb, liv och för sig själv. Det kanske är tungt att läsa i 5 år för ett bra jobb på kontor, än ett jobb i ur och skur resten av livet.

muzzelman
2006-06-29, 23:31
Ja men seriöst. Jag har planerat att studera framöver, då måste jag flytta. Jag har sökt för detta året men vi får se om jag kommer in. Nu sitter jag på och väger om jag skall arbeta som ställningsbyggare ett år eller liknande innan, eller hoppa på direkt.

Alla jag säger detta till blir som tokiga, "läs... läs... läs"... visst, men det känns inte riktigt dags. Jag skulle vilja få ihop lite pengar innan, delvis för att resa och sedan ha under studietiden. Men detta förstår ingen. Jag har till 28 Juli på mig att titta över möjligheter till jobb i Norge innan jag bestämmer mig för läsa eller ej.

Hur som helst vill jag ha sagt att läsa skall ses som en möjlighet, både till ett bättre jobb, liv och för sig själv. Det kanske är tungt att läsa i 5 år för ett bra jobb på kontor, än ett jobb i ur och skur resten av livet.

Jag kan lova dig att börjar du jobba är det svårt så in i helvette att gå tillbaka till att plugga. Iallafall är/var det så för mig. Men sen beror det kanske på om man gillar att läsa osv men antar att om du gjorde det skulle du inte ens tänka tanken att jobba.

bear.flowertwig
2006-06-29, 23:37
Ja men seriöst. Jag har planerat att studera framöver, då måste jag flytta. Jag har sökt för detta året men vi får se om jag kommer in. Nu sitter jag på och väger om jag skall arbeta som ställningsbyggare ett år eller liknande innan, eller hoppa på direkt.

Alla jag säger detta till blir som tokiga, "läs... läs... läs"... visst, men det känns inte riktigt dags. Jag skulle vilja få ihop lite pengar innan, delvis för att resa och sedan ha under studietiden. Men detta förstår ingen. Jag har till 28 Juli på mig att titta över möjligheter till jobb i Norge innan jag bestämmer mig för läsa eller ej.

Hur som helst vill jag ha sagt att läsa skall ses som en möjlighet, både till ett bättre jobb, liv och för sig själv. Det kanske är tungt att läsa i 5 år för ett bra jobb på kontor, än ett jobb i ur och skur resten av livet.

Då får du dåliga råd. Det är ingen brådska! Möjligheterna försvinner inte. Det är allt för enkelt att hoppa på något och sen sitter man där med studieskulder på +200k vare sig man vill det eller inte. Många ångrar sig och så roligt är det inte att betala tillbaka motsvarande en mindre semesterresa var 3:e månad i många år framöver...

Lita på vad du själv känner. Res! Bättre erfarenheter vid sidan av att prova sig igenom ett antal jobb, är svårt att få. Och innan du anar det sitter du på ett jobb du inte kan eller vill ta ledigt från hur som helst(om du pluggar vidare direkt). Dessutom är erfarenheten att folk som är lite äldre(säg jobbat +5 år minst efter gymn) och börjar plugga ofta får mer ut av det för att de då vet vad de vill. Det är synd bara av den anledningen att inte fler gör lumpen idag. 9+3+(3-5) års korvstoppning är det få som klarar och mår bra av.

Fixa jobbet! Två flugor i en smäll att få se en del av Norge. Dessutom är norskor :thumbup:

Bönne
2006-06-30, 02:31
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!Det kallas marknadsekonomi.

Det innebär att marknaden styr priserna, priserna styr lönerna, supply and demand, go figure.

Jorgen
2006-06-30, 05:10
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!
Tänk på att jag som snickare tjänar 30-40:-/tim mer än det.
Ännu sjukare va?

Garnax
2006-06-30, 05:16
Tänk på att jag som snickare tjänar 30-40:-/tim mer än det.
Ännu sjukare va?

Kan du också tänka på att en bra murare tjänar hos oss ytterligare
ett par tior extra över din lön :)

Rocco
2006-06-30, 08:28
Sjukt att dom ska tjäna lika mycket(eller mer? 132kr/h?) än vad en ingenjör har som ingångslön. Bra Sverige!

Visst, ingångslönerna för ingenjörer är förhållandevis låg i Sverige, men varför skulle det inte vara rimligt att byggjobbare ska tjäna 130-200 kr/tim? Med tanke på förslitningar så unnar jag verkligen dem det. Har en polare som stavar och läser sämre än en genomsnittlig lågstadieelev, men han är en grymt duktig snickare och tjänar riktigt bra på det. Han skulle inte ens fixa uppropet på en högskola, men är han inte värd sin lön pga det?

Se det så här istället. Jag har pluggat i fem år och har nu jobbat i ungefär fem år. Ibland kan jag tycka att det är orättvist att jag drar in obetydligt mer än mina hantverkarpolare (som dessutom tjänar extra på svartjobb). Dock så ligger de kanske ganska nära vad man maximalt kan tjäna inom deras yrkesgrupp, medan jag har större möjligheter att avancera till projektledare och vidare till utvecklingschef eller liknande. Sen finns alltid möjligheten att flytta utomlands där de riktigt stora pengarna rullar inom utvecklingsbranschen. Det är bara en teori jag har. Istället för att gå omkring och vara avundsjuk så kan du ju titta på dina möjligheter att kunna utvecklas och tjäna bra om tio år.

Janna
2006-06-30, 08:32
Någon som arbetar som det/har arbetat, bra? Suger?

Du kan snacka med en kompis som är på besök hos mig senare om du vill, han jobbar som ställningsbyggare. Det är ju ganska hårt slit och långa dagar så det ses tydligen som en förmån om man har lite stökig bakgrund eftersom de anser att det mest är såna killar som pallar med att jobba på det sätt de jobbar.

paddanboy
2006-06-30, 08:37
Då får du dåliga råd. Det är ingen brådska! Möjligheterna försvinner inte. Det är allt för enkelt att hoppa på något och sen sitter man där med studieskulder på +200k vare sig man vill det eller inte. Många ångrar sig och så roligt är det inte att betala tillbaka motsvarande en mindre semesterresa var 3:e månad i många år framöver...

Lita på vad du själv känner. Res! Bättre erfarenheter vid sidan av att prova sig igenom ett antal jobb, är svårt att få. Och innan du anar det sitter du på ett jobb du inte kan eller vill ta ledigt från hur som helst(om du pluggar vidare direkt). Dessutom är erfarenheten att folk som är lite äldre(säg jobbat +5 år minst efter gymn) och börjar plugga ofta får mer ut av det för att de då vet vad de vill. Det är synd bara av den anledningen att inte fler gör lumpen idag. 9+3+(3-5) års korvstoppning är det få som klarar och mår bra av.

Fixa jobbet! Två flugor i en smäll att få se en del av Norge. Dessutom är norskor :thumbup:

Ahhh norskor, det skall vi inte gå in på, mycket svag för sådana. Men jag tror det blir svårt att hitta någon på det tänkta stället: :D :D Bara en stor byggarbetsplats.
http://www.presstogo.com/fileroot/Gallery/Hydro/images/preview/0058160p.jpg (Ormen Lange)

Jag vågar väll påstå att jag känner som jag hittat en utbildning jag inte bara hoppar på. Men som sagt vill jag jobba lite, funderar på att läsa distans samtidigt. En sak som stod i horoskopet i tidningen idag var att jag kommer hitta saker i min vardag idag som kommer visa vägen för jobb och framtiden. Låter lovande... får hoppas att det blir så !

Visst blir det kanske svårt att återvända till böckerna efter ett tag, men jag funderar på att hålla igång detta vid sida av, till exempel med distanskurser och dyligt. Den utbildningen jag tänkt är Sociologi giutbildningen i Umeå, 4-5 år.

Granatgiraffen
2006-06-30, 09:52
Tänk på att jag som snickare tjänar 30-40:-/tim mer än det.
Ännu sjukare va?

Japp, ännu sjukare. 100kr/h låter rimligt för ett sådant jobb.

Jag tyckare att städare borde ha skithög lön! Dom har ju trots allt ett väldigt avancerat arbete med att städa bort all färg som alla lata målare lämnar efter sig när dom sitter och sover på toaletten.

Timmi
2006-06-30, 10:00
Japp, ännu sjukare. 100kr/h låter rimligt för ett sådant jobb.
Jag tyckare att städare borde ha skithög lön! Dom har ju trots allt ett väldigt avancerat arbete med att städa bort all färg som alla lata målare lämnar efter sig när dom sitter och sover på toaletten.

Har en polare som sitter i kassan på Coop, när han sitter en kväll på helgen drar han in 110kr/h *rolleyes*

Låt byggjobbare/ställningsbyggare/målare/whatever ha hög lön, jag skulle för allt i världen inte klara av det jobbet. Inte precis 9-5 jobb vi pratar om här. All respekt till dem

/Tim

Bönne
2006-06-30, 10:02
Japp, ännu sjukare. 100kr/h låter rimligt för ett sådant jobb.

Jag tyckare att städare borde ha skithög lön! Dom har ju trots allt ett väldigt avancerat arbete med att städa bort all färg som alla lata målare lämnar efter sig när dom sitter och sover på toaletten.Hade du inte blivit så indoktrinerad av Sveriges sossepolitik, så hade du förstått varför det är så och då hade du också förstått varför du är korkad som utbildar dig för att klara en branch där efterfrågan inte är särskilt stor.

Det finns inget "så ska det vara", utan det handlar om konkurrans, du tävlar med andra människor, ingen är här för att se till att det är rättvist.

Granatgiraffen
2006-06-30, 10:09
Hade du inte blivit så indoktrinerad av Sveriges sossepolitik, så hade du förstått varför det är så och då hade du också förstått varför du är korkad som utbildar dig för att klara en branch där efterfrågan inte är särskilt stor.

Det finns inget "så ska det vara", utan det handlar om konkurrans, du tävlar med andra människor, ingen är här för att se till att det är rättvist.

Konkurrens? I Sverige? haha. The Matrix has you.

Baha
2006-06-30, 10:12
i sverige är väl konkurrrensen extremt dålig ofta tycker jag, så extremt som det kan bli, ala sovjet


men det är ju bra att byggnadsarbetare har bra löner, synd att andra yrken inte verkar hänga med bara, vårdbiträden, underskötersokor, städare och liknande, önskar deras fack kunde vara lika handlingskraftiga, en del skulle ju kunna säga att byggnadsarbetare är ett manligt yrke medans undersköterska inte är det, men vad vet jag:)

Bönne
2006-06-30, 10:26
i sverige är väl konkurrrensen extremt dålig ofta tycker jag, så extremt som det kan bli, ala sovjet

men det är ju bra att byggnadsarbetare har bra löner, synd att andra yrken inte verkar hänga med bara, vårdbiträden, underskötersokor, städare och liknande, önskar deras fack kunde vara lika handlingskraftiga, en del skulle ju kunna säga att byggnadsarbetare är ett manligt yrke medans undersköterska inte är det, men vad vet jag:)Folk idag skriker med sin frånvaro av begåvning igenom att dra på sig skulder för att utbilda sig till något som det redan finns ett överflöd av och det är inte så att de går in med ambitionerna att de skulle vara bättre än de andra, utan de ser, det precis som "Granatgiraffen", skaffar man sig en högskoleutbildning, så får man mycket pengar sedan.

Det är inte så det funkar, marknandens sug efter tjänsterna ni kan erbjuda är inte särskilt stort, därför får ni inte jobb, får ni jobb men inte har något extra att erbjuda (jämfört med de andra tusen som sökte platsen), så lär ni inte bli speciellt högavlönade heller.

En branch det där emot finns ett enormt sug inom, är byggbranchen, detta gör att de som kan erbjuda den tjänsten, kan kräva mer i ersättning.

Pensionärar har inte mycket pengar.

Stor del av utbildningen för diverse ingenjör- och ekonomiprogram på högskolor borde bestå av att lära ut hur en marknadsekonomi fungerar och att en inkomst inte är en rättighet, man måste sälja sig.

Baha
2006-06-30, 10:34
tja jag antar väl att det är för att suget efter industriarbetare är så fruktansvärt stort i sverige som jag tjänar 5000 mer i månaden än min syrra som e sjuksköterska tex.


mnen jag håller med, många verkar ju tro att bara för man gått en utbildning förtjänar man med automatik ett välbetalt jobb. Dock att byggarbetares och industriarbetares(som mig själv) skulle bero på dessa "marsknadskrafter" köper jag inte,. men jag e ju glad att man tjänar iaf ok, även att byggarbetaren gör det, dock kan man ju undra i vissa fall hur dte är ställt..sist jag kollade var det tex mer brist på sjuksköterskor än industriarbetare

Bönne
2006-06-30, 10:43
tja jag antar väl att det är för att suget efter industriarbetare är så fruktansvärt stort i sverige som jag tjänar 5000 mer i månaden än min syrra som e sjuksköterska tex.


mnen jag håller med, många verkar ju tro att bara för man gått en utbildning förtjänar man med automatik ett välbetalt jobb. Dock att byggarbetares och industriarbetares(som mig själv) skulle bero på dessa "marsknadskrafter" köper jag inte,. men jag e ju glad att man tjänar iaf ok, även att byggarbetaren gör det, dock kan man ju undra i vissa fall hur dte är ställt..sist jag kollade var det tex mer brist på sjuksköterskor än industriarbetareHade det tryckts in mer pengar inom sjukvården så hade de också haft högre löner.

Byggbranchen ligger i en högkonjunktur, lönerna går upp då. Detta kommer naturligtvis inte hålla in för alltid, lönerna kanske inte sjunker så mycket, men folk kommer bli sparkade. Men då är det bara för dem att ge sig på en ny branch, inte gå hemma och gråta för att det är så orättvist att de inte får jobb inom den branchen de är bildade för.

boinnk
2006-06-30, 10:52
Då får du dåliga råd. Det är ingen brådska! Möjligheterna försvinner inte. Det är allt för enkelt att hoppa på något och sen sitter man där med studieskulder på +200k vare sig man vill det eller inte. Många ångrar sig och så roligt är det inte att betala tillbaka motsvarande en mindre semesterresa var 3:e månad i många år framöver...

Lita på vad du själv känner. Res! Bättre erfarenheter vid sidan av att prova sig igenom ett antal jobb, är svårt att få. Och innan du anar det sitter du på ett jobb du inte kan eller vill ta ledigt från hur som helst(om du pluggar vidare direkt). Dessutom är erfarenheten att folk som är lite äldre(säg jobbat +5 år minst efter gymn) och börjar plugga ofta får mer ut av det för att de då vet vad de vill. Det är synd bara av den anledningen att inte fler gör lumpen idag. 9+3+(3-5) års korvstoppning är det få som klarar och mår bra av.

Fixa jobbet! Två flugor i en smäll att få se en del av Norge. Dessutom är norskor :thumbup:

Heja, bra sagt! Började själv studera till datoringenjör direkt efter gymnasiet. Kom på efter cirka ett och ett halvt års av lite halvhjärtade försök att det inte var något för mig. Nu skall jag börja studera till hösten (fyllde 25 i år) och det känns väldigt bra, sen får vi se hur det går ;)

Har redan skaffat mig en norska också :naughty:

Edit: Till något annat än datoringenjör...

Granatgiraffen
2006-06-30, 10:59
Man kan ju tycka att fotfolket borde visa lite uppskattning åt ingenjörer(och dylikt) som ger dom möjligheterna att banka ihop hus och ställningar. :bow:

Bönne
2006-06-30, 11:11
Man kan ju tycka att fotfolket borde visa lite uppskattning åt ingenjörer(och dylikt) som ger dom möjligheterna att banka ihop hus och ställningar. :bow:Snarare tvärtom, ingenjörer borde vara tacksamma för att folk väljer deras idéer och att folk köper deras tjänster över huvud taget, för de flesta (nyutbildade) ingenjörerna får inte det lyxet, utan de mjölkar på resten av skattebetalarna istället. Andra får betala för deras obegåvade val...

Granatgiraffen
2006-06-30, 11:15
Snarare tvärtom, ingenjörer borde vara tacksamma för att folk väljer deras idéer och att folk köper deras tjänster över huvud taget, för de flesta (nyutbildade) ingenjörerna får inte det lyxet, utan de mjölkar på resten av skattebetalarna istället. Andra får betala för deras obegåvade val...

Ja, för folket vet ju verkligen vad som är bra för dom. Måste vara därför dom röstar på sossarna. :bow:

Du har övertygat mig med dina lysande argument Benny! Jag ska in och säga upp mig imorgon, jag ska bli ställningsbyggare!

bear.flowertwig
2006-06-30, 11:16
En sak som stod i horoskopet i tidningen idag var att jag kommer hitta saker i min vardag idag som kommer visa vägen för jobb och framtiden. Låter lovande... får hoppas att det blir så !

Du har redan fått dem:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1643320&postcount=59
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1643731&postcount=74

GO WEST!

Metal_boy_
2006-06-30, 11:19
Man kan ju tycka att fotfolket borde visa lite uppskattning åt ingenjörer(och dylikt) som ger dom möjligheterna att banka ihop hus och ställningar. :bow:


Jo, men vilket är hårdast arbete?

Bönne
2006-06-30, 11:20
Ja, för folket vet ju verkligen vad som är bra för dom. Måste vara därför dom röstar på sossarna. :bow:

Du har övertygat mig med dina lysande argument Benny! Jag ska in och säga upp mig imorgon, jag ska bli ställningsbyggare!Folk gör många gånger obegåvad val ja, bland annat att hoppa på högskolan, sossarna är lika begåvade som ökar antalet högskoleplatser och rättar sig inte alls efter marknaden, vinnande koncept.

Varför vill du byta yrke?

Lasse Kongo
2006-06-30, 11:49
Shit vad det pinnar på här, igår var det drygt en sida när jag kollade, tittar in nu så är det 6 sidor haha.

Jag vill byta bransch, jag vill in i en mer skitig och manlig bransch, är sååå less på att sitta framför datorn 40h/vecka.

Ställningsbyggare lägger jag nog ner, nu är jag inne på husmontör i Norge istället, jobba mån-tors och så kan man åka hem över helgen, jag har ju ingen erfarenhet men är extremt lättlärd och arbetsvillig, så bara man får in en fotjävel någonstans.

JJ
2006-06-30, 11:52
Shit vad det pinnar på här, igår var det drygt en sida när jag kollade, tittar in nu så är det 6 sidor haha.

Jag vill byta bransch, jag vill in i en mer skitig och manlig bransch, är sååå less på att sitta framför datorn 40h/vecka.

Ställningsbyggare lägger jag nog ner, nu är jag inne på husmontör i Norge istället, jobba mån-tors och så kan man åka hem över helgen, jag har ju ingen erfarenhet men är extremt lättlärd och arbetsvillig, så bara man får in en fotjävel någonstans.

Inte för att jag vet vad de kräver för erfarenhet i dagens läge, men kolla upp oljeplattformar. Sjukt manligt, väldigt farligt och mycket bra betalt. En polare jobbar ungefär en vecka och är ledig två. Han har ingen utbildning, men började för rätt länge sedan.

z_bumbi
2006-06-30, 12:18
Jag vill byta bransch, jag vill in i en mer skitig och manlig bransch, är sååå less på att sitta framför datorn 40h/vecka.

Ställningsbyggare lägger jag nog ner, nu är jag inne på husmontör i Norge istället, jobba mån-tors och så kan man åka hem över helgen, jag har ju ingen erfarenhet men är extremt lättlärd och arbetsvillig, så bara man får in en fotjävel någonstans.

Ta en veckans ledigt och gå vid sidan av på ett bygg så får du en bättre uppfattning om det hela, bilden man får utan att vara där och skita ner sig är inte alltid den rätta.

Jorgen
2006-06-30, 15:21
Japp, ännu sjukare. 100kr/h låter rimligt för ett sådant jobb.

Jag tyckare att städare borde ha skithög lön! Dom har ju trots allt ett väldigt avancerat arbete med att städa bort all färg som alla lata målare lämnar efter sig när dom sitter och sover på toaletten.
Nu är du såklart bara ute efter att provocera. :)

Dom som skall ha hög lön i Sverige är dom som arbetar inom sjukvården.

Jorgen
2006-06-30, 15:25
Man kan ju tycka att fotfolket borde visa lite uppskattning åt ingenjörer(och dylikt) som ger dom möjligheterna att banka ihop hus och ställningar. :bow:
Vi borde egentligen ha ännu mer betalt eftersom dom K och A ritningarna vi får ut är ofullständiga. Oftast lämnar konstruktörerna dom "jobbiga" problemen åt oss på bygget. LPP är det vanligaste begreppet på jobbet. :)

bladhet
2006-06-30, 15:28
Någon som arbetar som det/har arbetat, bra? Suger?


Bror min arbetar som det..

Han brukar låna mitt nick ibland, kan be han beskriva lite hur det är

Osten80
2006-06-30, 15:42
Vi borde egentligen ha ännu mer betalt eftersom dom K och A ritningarna vi får ut är ofullständiga. Oftast lämnar konstruktörerna dom "jobbiga" problemen åt oss på bygget. LPP är det vanligaste begreppet på jobbet. :)

Håller med. Jag får dagligen en massa problem pga dåliga eller oerfarna(?) konstruktörer och ingenjörer utan praktisk erfarenhet som inte verkar ha någon som helst uppfattning om vad som fungerar ute i "verkligheten".
Det slutar oftast med att jag får göra om deras jobb och börja om från början igen. Det kostar tid och pengar.

Callister
2006-06-30, 15:59
Det håller en fin balans när hantverkaryrken kan tjäna mycket pengar.
Men det finns mkt som är totalt jävla stört. Min morsa är sjuksköterska och sliter arslet av sig, hennes lön är patetisk rent ut sagt, hon kanske får ut 11.000? Stiger man en grad till läkare så blir det plötsligt det dubbla, minst. Jobb ska också belönas med ansträngning, inte teoretiskt kunnande eller status på yrket. Farsan jobbar som mekaniker (och serivce tekniker), han jobbar jour 1 vecka där han kan ha cirka 20-30 jobb, inte mkt sömn. Han kvitterar dock ut 70.000 bra månader. Skulle en sjuksköterska få denna lön på jour? Nä.

Trance
2006-06-30, 16:23
Man kan ju tycka att fotfolket borde visa lite uppskattning åt ingenjörer(och dylikt) som ger dom möjligheterna att banka ihop hus och ställningar. :bow:

De ingenjörer som har gett fotfolket möjlighet att banka ihop hus tjänar förmodligen dubbla det en snickare gör. En person som precis lyckats gå ur högskolan utan arbetslivserfarenhet är inte lönsam för ett företag, därför låg ingångslön. Nu vet jag inte om du är seriös eller bara ett troll, men det handlar om tillgång och efterfrågan samt personligt go. Har du en civilingenjörsutbildning från ett fint universitet samt en jäkla personlig drivkraft och intresse så kommer du tjäna bra pengar. Är du en kass person så får du inte jobb eller pengar. Så enkelt är det.

Trance
2006-06-30, 16:27
Det håller en fin balans när hantverkaryrken kan tjäna mycket pengar.
Men det finns mkt som är totalt jävla stört. Min morsa är sjuksköterska och sliter arslet av sig, hennes lön är patetisk rent ut sagt, hon kanske får ut 11.000? Stiger man en grad till läkare så blir det plötsligt det dubbla, minst. Jobb ska också belönas med ansträngning, inte teoretiskt kunnande eller status på yrket. Farsan jobbar som mekaniker (och serivce tekniker), han jobbar jour 1 vecka där han kan ha cirka 20-30 jobb, inte mkt sömn. Han kvitterar dock ut 70.000 bra månader. Skulle en sjuksköterska få denna lön på jour? Nä.

Lön sätts efter tillgång och efterfrågan, helt enkelt vad du är värd för företaget. Sedan har väl sjuksköterskorna varit de som fått mest löneförhöjning de senaste åren, mycket för att andra företag än den offentliga sektorn har kommit med in i bilden.


Dom som skall ha hög lön i Sverige är dom som arbetar inom sjukvården.

Varför skall de ha så hög lön? De skall ha en lön som är relaterad till vilken tillgång på folk. Den blir rätt hög eftersom utbildningen ofta är lång, men sjukvården i sig är inget "ädelt" yrke som vi behöver se upp till så mycket mer än andra.

Jorgen
2006-06-30, 16:41
Varför skall de ha så hög lön? De skall ha en lön som är relaterad till vilken tillgång på folk. Den blir rätt hög eftersom utbildningen ofta är lång, men sjukvården i sig är inget "ädelt" yrke som vi behöver se upp till så mycket mer än andra.
Jag tycker att dom är värda en högre lön med tanke på det arbetet dom utför.

Trance
2006-06-30, 16:44
Jag tycker att dom är värda en högre lön med tanke på det arbetet dom utför.

Mött massor av idioter i vården samt det finns massor utav arbetsuppgifter som inte är direkt kvalificerade. Klart det är nödvändiga uppgifter, men det är sophämtning också. De som byggde sjukhuset och de som skyddar det från brand eller är ute i skogen och röjer efter orkaner är också nödvändiga.

En del är verkligen värda att belöna, duktiga läkare t.ex och de tjänar rätt bra.

Jorgen
2006-06-30, 16:47
Mött massor av idioter i vården samt det finns massor utav arbetsuppgifter som inte är direkt kvalificerade. Klart det är nödvändiga uppgifter, men det är sophämtning också. De som byggde sjukhuset och de som skyddar det från brand eller är ute i skogen och röjer efter orkaner är också nödvändiga.

En del är verkligen värda att belöna, duktiga läkare t.ex och de tjänar rätt bra.
Sophämtare tjänar faktiskt rätt bra med pengar. :)

Duktiga läkare är visst värda att belönas. Men jag tycker ändå att undersköterskor/sjuksköterskor bör tjäna mer. Varför är inte duktiga sådana värda att belänas?

Trance
2006-06-30, 16:51
Sophämtare tjänar faktiskt rätt bra med pengar. :)

Duktiga läkare är visst värda att belönas. Men jag tycker ändå att undersköterskor/sjuksköterskor bör tjäna mer. Varför är inte duktiga sådana värda att belänas?

Klart de är värda att belönas och de har börjat tjäna rätt bra, deras lön har ju stigit mest av alla de senaste åren som jag sade. Men just att jobba i vården i sig tycker jag inte skall vara en automatisk biljett till högavlönat(ja, den meningen låter lustig) eftersom jag inte ser det som ett finare jobb än något annat direkt. Däremot så skall ju lönen vara så hög att man får kvalificerad arbetskraft så vården blir effektiv.

Allan
2006-06-30, 17:43
Japp, ännu sjukare. 100kr/h låter rimligt för ett sådant jobb.

Jag tyckare att städare borde ha skithög lön! Dom har ju trots allt ett väldigt avancerat arbete med att städa bort all färg som alla lata målare lämnar efter sig när dom sitter och sover på toaletten.

Ovanligt begåvat och moget inlägg.
Ett. Sätt dig in i hur lönebildning funkar. Två. Istället för att tjafsa om ingångslön är det väl mer rimligt att tänka på slutlön. Tre. Sju promille av alla byggnadsarbetare klarar av att jobba till pension, vilket torde säga det mesta om slitaget. Fyra. De flesta människor med lite go i klarar av att påverka sin lön själva. Fem. Det är inte politikerna som bestämmer hur mycket folk ska tjäna.


allan

hultman
2006-06-30, 18:04
Sophämtare tjänar faktiskt rätt bra med pengar. :)

Duktiga läkare är visst värda att belönas. Men jag tycker ändå att undersköterskor/sjuksköterskor bör tjäna mer. Varför är inte duktiga sådana värda att belänas?

Just sjuksköterskeyrket är halvdåligt betalt just för att det är så mycket kvinnor inom det. Läkares löneutveckling kommer knappast att stiga nu när det finns hur många kvinnor som helst som utbildar sig till det heller.

Trance
2006-06-30, 18:07
Just sjuksköterskeyrket är halvdåligt betalt just för att det är så mycket kvinnor inom det. Läkares löneutveckling kommer knappast att stiga nu när det finns hur många kvinnor som helst som utbildar sig till det heller.

Nja, största faktorn är väl att det är kommunalt enligt mig. Ser inte att läkare får sämre betalt enbart för att kvinnor söker sig till yrket, om nu inte det visar sig att de är totalt kassa på att löneförhandla.

Mandus
2006-06-30, 18:09
Ovanligt begåvat och moget inlägg.
Ett. Sätt dig in i hur lönebildning funkar. Två. Istället för att tjafsa om ingångslön är det väl mer rimligt att tänka på slutlön. Tre. Sju promille av alla byggnadsarbetare klarar av att jobba till pension, vilket torde säga det mesta om slitaget. Fyra. De flesta människor med lite go i klarar av att påverka sin lön själva. Fem. Det är inte politikerna som bestämmer hur mycket folk ska tjäna.


allan

:bow:

Granatgiraffen: Du är ute på verkligt tunn is nu och verkar inte ha en aning vad du snackar om. Läs på lite om grundläggande principer kring hur en arbetsmarknad fungerar och kom tillbaka med konstruktiva argument sedan tack!

Baha
2006-06-30, 18:13
:bow:

Granatgiraffen: Du är ute på verkligt tunn is nu och verkar inte ha en aning vad du snackar om. Läs på lite om grundläggande principer kring hur en arbetsmarknad fungerar och kom tillbaka med konstruktiva argument sedan tack!


rövslickare


men allan har väl delvis rätt, fan vad alla e avundsjuka egentligen, e väl bra att byggnadsarbater tjänar bra, vad man vill är ju att fler skall tjäna likabra eller bättre, lönerna skall överlag tryckas uppåt inte nedåt, det vill väl bara en dumskalle:)

Mandus
2006-06-30, 18:47
rövslickare




Det här var annars en tråd utan sorgliga personliga påhopp, innan du kom då alltså...

Baha
2006-06-30, 18:51
Även en tråd utan sorgligt rövslickeri:)


Men jag ber om ursäkt personliga påhopp är lågt, FY PÅ MIG!

Jorgen
2006-06-30, 18:59
Även en tråd utan sorgligt rövslickeri:)


Men jag ber om ursäkt personliga påhopp är lågt, FY PÅ MIG!
Skärp dig.

Mandus
2006-06-30, 19:57
Även en tråd utan sorgligt rövslickeri:)


Men jag ber om ursäkt personliga påhopp är lågt, FY PÅ MIG!


Förstår inte hur det kan sticka i ögonen på dig att jag samtyckte med en annan person. Rött nickname och talrika inlägg är inte något jag ser som en statussymbol.

Baha
2006-06-30, 20:02
DUmt att skriva så, menade inget med det.

Du och alla andra människor är bra Mandus:)

hultman
2006-06-30, 20:15
Nja, största faktorn är väl att det är kommunalt enligt mig. Ser inte att läkare får sämre betalt enbart för att kvinnor söker sig till yrket, om nu inte det visar sig att de är totalt kassa på att löneförhandla.

Är en sjuksköterska kommunalt anställd, menar du? För tillfället är relationen kvinna/man i läkaryrket fortfarande inte jämn, men i framtiden så kommer det fler och fler kvinnor, vilket enligt tradition sänker medellönen.

Tolkia
2006-06-30, 20:15
Mött massor av idioter i vården ...
Jag också. Och faktum är att de största idioterna har varit läkare och klinikföreståndare, alltså inom det mer välavlönade skiktet. Å andra sidan har jag mött en hel del idioter bland prefekter, företagsledare och liknande, så jag tycker inte att det verkar som om lön sätts efter begåvning, direkt.
... samt det finns massor utav arbetsuppgifter som inte är direkt kvalificerade. Klart det är nödvändiga uppgifter, men det är sophämtning också.
Det finns massor av "okvalificerade" uppgifter i vården som i alla andra branscher. Men det finns inte så många "okvalificerade" tjänster; det som har skurits bort i vården är biträden och undersköterskor. Och frågan är om en sjuksköterska/specialistsköterska skall ha sämre lön för att hon måste göra "biträdesjobb" utöver sjuksköterskejobb?

F.ö. är det väldigt stor skillnad i lönenivå mellan de som kommer ut som nya och de som jobbat i 25 år; visst är ingångslönerna högre idag än tidigare, men för de som inte är på ingående är det ofta en klen tröst.

Mandus
2006-06-30, 20:25
DUmt att skriva så, menade inget med det.

Du och alla andra människor är bra Mandus:)

:thumbup:

Love, peace and understanding :cool:

Lasse Kongo
2006-06-30, 20:27
Jag frågade iofsig bara om hur det var att arbeta som ställningsbyggare, brusa inte upp så dant pojkar *popcorn*

Mandus
2006-06-30, 20:29
Jag frågade iofsig bara om hur det var att arbeta som ställningsbyggare, brusa inte upp så dant pojkar *popcorn*


Kolozzeum skulle inte vara Kolozzeum utan urspårade trådar ;)

Trance
2006-06-30, 20:30
Jag också. Och faktum är att de största idioterna har varit läkare och klinikföreståndare, alltså inom det mer välavlönade skiktet. Å andra sidan har jag mött en hel del idioter bland prefekter, företagsledare och liknande, så jag tycker inte att det verkar som om lön sätts efter begåvning, direkt.

Helt klart. Dock kan ju en läkare vara jäkligt duktig på sin specialitet men ha noll koll på andra saker som gör en bra läkare, typ patientkontakt. Jag har nog personligen mött 50/50 läkare/annan personal som är idioter. Fast har haft rätt tur och mött en hel del väldigt duktiga och trevliga också. Sådana som faktiskt...bryr sig.


Det finns massor av "okvalificerade" uppgifter i vården som i alla andra branscher. Men det finns inte så många "okvalificerade" tjänster; det som har skurits bort i vården är biträden och undersköterskor. Och frågan är om en sjuksköterska/specialistsköterska skall ha sämre lön för att hon måste göra "biträdesjobb" utöver sjuksköterskejobb?

F.ö. är det väldigt stor skillnad i lönenivå mellan de som kommer ut som nya och de som jobbat i 25 år; visst är ingångslönerna högre idag än tidigare, men för de som inte är på ingående är det ofta en klen tröst.

Jag håller med dig helt klart. Men vad jag vill säga att jag anser inte att vårda människor i sig är värt högre lön. Dock finns det säkert massor av underbetalda människor i vården. Sedan tycker jag ju helt klart att det skall satsas mer på vården, gärna mag och tarm. Lite egoistisk måste man ju vara.

Lasse Kongo
2006-06-30, 20:31
Kolozzeum skulle inte vara Kolozzeum utan urspårade trådar ;)


Nej det är sant, och jag har väl sett till att en del har spårat ur... så: SHUT THE FUCK UP KONGO :em:

Trance
2006-06-30, 20:33
Är en sjuksköterska kommunalt anställd, menar du? För tillfället är relationen kvinna/man i läkaryrket fortfarande inte jämn, men i framtiden så kommer det fler och fler kvinnor, vilket enligt tradition sänker medellönen.

Jag vet inte om jag litar på den slutsatsen riktigt. Jag har enbart läst rubriken på rapporten som jag antar du hänvisar till så jag vet inte hur underbyggd den är och hur relevant den är i höglöneyrken. Råkar du ha rapporten nära dig så länka gärna, har själv tappat bort den.

jenny
2006-06-30, 21:17
Vänder mig emot att all form av löneskillnad beror på någon form av supply and demand tänkande vilket en del verkar hävda. Även fast det så klart är en del av det hela så ger det inte hela sanningen. Även hur samhället värderar arbetet och hur starka de grupper som besitter jobben är spelar roll. Man kan t.ex. jämföra lönen mellan olika länder. I Sverige så tillhör kemiingenjörer de lägst avlönade medan de usa är de högst betalda. Det beror ju inte på att usa utbildar mycket mindre kemiingenjörer utan är mer av en värdering.

Tolkia
2006-06-30, 21:27
O ja. Jämför t.ex. det tidigare östblocket där läkare var ett kvinnoyrke - lång utbildningstid men ganska låg lön och dito status.

Tolkia
2006-06-30, 21:29
Men vad jag vill säga att jag anser inte att vårda människor i sig är värt högre lön.
Nä, men inte heller lägre, eller (idag är vi nästan där; SÅ mycket "sämre" och mindre krävande kan det väl inte vara att jobba som undersköterska i åldringsvården med allt vad det innebär av tunga lyft etc. och att t.ex. montera på Volvo)?

Trance
2006-06-30, 21:32
Vänder mig emot att all form av löneskillnad beror på någon form av supply and demand tänkande vilket en del verkar hävda. Även fast det så klart är en del av det hela så ger det inte hela sanningen. Även hur samhället värderar arbetet och hur starka de grupper som besitter jobben är spelar roll. Man kan t.ex. jämföra lönen mellan olika länder. I Sverige så tillhör kemiingenjörer de lägst avlönade medan de usa är de högst betalda. Det beror ju inte på att usa utbildar mycket mindre kemiingenjörer utan är mer av en värdering.

Det är ju sant till viss del. Men på något sätt så vill ju företagen få bästa kompetens till lägsta pris och personen jobba för högsta möjliga lön. Att sedan värderingen för vad som är värt för företaget är annorlunda i olika länder och kulturer är ju klart. Men ju mer man går mot en fri och rörlig konkurrensutsatt marknad desto mer löses sådana saker upp. Vad jag tror iallfall.

Trance
2006-06-30, 21:37
Nä, men inte heller lägre, eller (idag är vi nästan där; SÅ mycket "sämre" och mindre krävande kan det väl inte vara att jobba som undersköterska i åldringsvården med allt vad det innebär av tunga lyft etc. och att t.ex. montera på Volvo)?

Helt klart inte. Men ett bolag i privat sektor kommer nog alltid att betala ut mer lön än äldrevården, gamlingar är inte så lönsamma. Men det är ju upp till staten att prioritera så de kan betala ut konkurrenskraftiga löner.

jenny
2006-06-30, 21:43
Det är ju sant till viss del. Men på något sätt så vill ju företagen få bästa kompetens till lägsta pris och personen jobba för högsta möjliga lön. Att sedan värderingen för vad som är värt för företaget är annorlunda i olika länder och kulturer är ju klart. Men ju mer man går mot en fri och rörlig konkurrensutsatt marknad desto mer löses sådana saker upp. Vad jag tror iallfall.

Det är ju självklart att en konkurrensutsatt marknad bidrar till att få upp lönerna. Det finns ju skäl till att de inom landstingen och kommunen inte tjänar så bra och det stavas ingen konkurrens.
Vill ge ett lite udda bidrag till vilken grupp som har låg lön, proffessorer. Här snackar vi personer som har läst studerat och forskat i minst ca 15 år efter gymnasiet. De är lärare, forskare,chefer, ekonomiansvariga, säljare, administratörer, handledare för doktorander och måste år ut och år in lägga större delen av sin tid till att söka pengar till sin och sina doktoranders lön. De skall hålla sig ajour med de senaste rönen och ha goda kontakter med näringslivet, politiker,studenter m.m Och vad tjänar man då på detta, tja 40000-50000. Tycker inte det är så imponerande om man jämför med liknande poster i näringslivet. Tilläggas kan att det inte finns något som heter övertidsersättning.

Granatgiraffen
2006-06-30, 21:50
Det är ju självklart att en konkurrensutsatt marknad bidrar till att få upp lönerna. Det finns ju skäl till att de inom landstingen och kommunen inte tjänar så bra och det stavas ingen konkurrens.
Vill ge ett lite udda bidrag till vilken grupp som har låg lön, proffessorer. Här snackar vi personer som har läst studerat och forskat i minst ca 15 år efter gymnasiet. De är lärare, forskare,chefer, ekonomiansvariga, säljare, administratörer, handledare för doktorander och måste år ut och år in lägga större delen av sin tid till att söka pengar till sin och sina doktoranders lön. De skall hålla sig ajour med de senaste rönen och ha goda kontakter med näringslivet, politiker,studenter m.m Och vad tjänar man då på detta, tja 40000-50000. Tycker inte det är så imponerande om man jämför med liknande poster i näringslivet. Tilläggas kan att det inte finns något som heter övertidsersättning.

Ovanligt begåvat och moget inlägg.
Ett. Sätt dig in i hur lönebildning funkar. Två. De flesta människor med lite go i klarar av att påverka sin lön själva.

Jag gillar inte doktorander, dags att klippa navelsträngen och hoppa ut i den verkliga världen?

Tolkia
2006-06-30, 22:00
Jag gillar inte doktorander, dags att klippa navelsträngen och hoppa ut i den verkliga världen?
Typ den du just befinner dig i?

Granatgiraffen
2006-06-30, 22:04
Typ den du just befinner dig i?

Kul att du frågar! Ja, typ. Jag välkomnar alla.

Trance
2006-06-30, 22:06
Kul att du frågar! Ja, typ. Jag välkomnar alla.

Vad jobbar du med?

jenny
2006-06-30, 22:07
Ovanligt begåvat och moget inlägg.
Ett. Sätt dig in i hur lönebildning funkar. Två. De flesta människor med lite go i klarar av att påverka sin lön själva.

Jag gillar inte doktorander, dags att klippa navelsträngen och hoppa ut i den verkliga världen?

Nehe du. Och jag gillar inte dig? Vad var det för påhopp? Men jag känner inte att jag måste försvara mina karriärval för dig. Men du får gärna motivera dig.

Granatgiraffen
2006-06-30, 22:11
Vad jobbar du med?

Trevligt att du är intresserad av mig. Jag trivs inte riktigt med att vara i centrum :em: Kan jag få veta varför du undrar?

ps
Jag är heterosexuell
ds

Trance
2006-06-30, 22:12
Trevligt att du är intresserad av mig. Jag trivs inte riktigt med att vara i centrum :em: Kan jag få veta varför du undrar?

ps
Jag är heterosexuell
ds

Jag vet inte, jag bara undrar vad din syn på världen kommer ifrån. Du verkar dessutom vara ett troll som antingen är en föredetta medlem eller nuvarande som har dubbla konton.

Granatgiraffen
2006-06-30, 22:14
Nehe du. Och jag gillar inte dig? Vad var det för påhopp? Men jag känner inte att jag måste försvara mina karriärval för dig. Men du får gärna motivera dig.

Asch! Jag gillar dig. Du är snäll. Jag gillar inte doktorander för att alla som jag känner som doktorerar är slasket av dom bra grupperna. Jag är visserligen fördomsfull och ganska likgiltig till det hela.

Granatgiraffen
2006-06-30, 22:17
Jag vet inte, jag bara undrar vad din syn på världen kommer ifrån. Du verkar dessutom vara ett troll som antingen är en föredetta medlem eller nuvarande som har dubbla konton.

Jaha. Hade det inte varit enklare att fråga var min syn på världen kommer ifrån då? Jag blev ju orolig att jag skulle bli tvungen att såra dig :em:

Jag vet inte riktigt, det är en SVÅR fråga. Den kommer nog från både min släkt och vänner, och såklart från egen erfarenhet. hihi. Det är världen som suger, inte min syn på den.

Tolkia
2006-06-30, 22:38
http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=20001&c=7&s=dd&p=16&PHPSESSID=bce500bdb6cd3295585bb6af6f421afa

Fredrici
2006-06-30, 22:54
http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=20001&c=7&s=dd&p=16&PHPSESSID=bce500bdb6cd3295585bb6af6f421afa

Hahaha, Tolkia den bilden är en "keeper" :D